رواية هي السبب الفصل الرابع 4 بقلم مي الحسين
*بدايه جديده مع الله*
الأم/تمام يا حور روحى معاها بس هكون معاكي بتلفون على طول
وتوجهت الى غرفتها والفرح فى فؤادها فهى قرار السير في طريق رضا الله مع خديجة
امسكت دفترها وتركت بعض الصفحات الفارغه بعد الذي كتبته اليوم في الكلية وكتبت: *بداية جديدة مع الله وصديقاً صالح تحلو به مراره الايام*
والقت بجسدها على السرير لتغط في نوم عميق بعد أن قرأت أذكار النوم
في اليوم التالي داخل الكلية
فرح/ايه يا حور اللى أنتي لبسه ده
حور/ايه يا فرح ماله لبسي ماهو حلو اهو
فرح/ماله ايه الدرس واسع جدا عاوز يتظبط شويه والطرحه طويلة عاوزه تقصر برضو
حور/ ما أنا عارفه
فرح/ يا بنتي لسه بدري ليه بطربتي نفسك بلبس الواسع والحجاب الطويل من دلوقتي انتي لسه صغيره
حور/لا فرح أنا مش صغيره ذي ما انتي كمان مش صغيره وهنتحاسب على كل حاجه بنعملها وهنعملها وعلى كل شب شفنه وتفتن بينا يعني الواحد مش عارف يشيل ذنوبه مش عارف هيواجه ربنا بيها اذاي وبالك بقى بذنب الشباب اللى هيشفوكي ويتفتن بيكى
فرح/لا د انتي اتلعب فى دماغك جامد واكيد دلوقتي بدلا لما نفتح شنطتك نلقي الروج والمرايا هتلاقي مصحف وسبحه
حور/ايوه بظبط هتلاقي مصحف وسبحه وهتلاقي مرايا عادي بس علشان اظبط الخمار اه صحيح اصل أنا هلبس الخمار قريب اوي عقبال السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
في الكافية
خديجة/اللهم بارك ايه القمر ده
حور/حبيبتي تسلميلي يا عمري بس ملقتش خمارات عند الراجل جبت كام طرحه طويلة موقت كده يعني
خديجة/مش مشكله يا قلبي الطرحة الطويلة ادت الغرض بس بجد شكلك قمر خالص اللهم بارك
حور/بجد فرحتيني
خديجة/ربنا يفرح قلبك ديما يارب ويثبتك
حور/اللهم امين واياكي يا عمري ها بقي هنروح امتا الحلقه
خديجة/احنا هنروح الحلقه بدري شويه علشان اعرفك على البنات هى هتبدأ بعد صلاة العصر هنصلى العصر جماعة معاهم ونبدأ الحلقه أن شاء الله
حور/متصوريش أنا متحمسة اذاي اقابل البنات واروح الحلقه بجد نفسي اكون زيهم
خديجة/أن شاء الله يا قلبي وعلى فكره أنا كلمت البنات هما كمان هيرحوا بدري علشان يقبلونا هناك ونتكلم مع بعض شويه ونفسهم يتعرفوا عليكي جدا
حور/ معرفت خير أن شاء الله
خديجة/طيب يلا يدوبق نوصل
حور/يلا
في المسجد مكان الحلقه
البنات شافوا خديجة داخله عليهم جريوا يسلمو عليها ويحضنوها
خديجة/بجد وحشتوني يا بنات دى حور اللى كلمتكم عليها
رحبوا البنات بحور كأنهم يعرفونها من زمن
خديجة وهي تشير على كل واحدة منهم دي بقي مي يا حور و دى مريم (مي ومريم من روايتي السابقة رواية رفيقة الدرب دائما الصالحون يلتقون مهما طالت المسافات)
مي/ايه الغيبه الطويله دى يا خديجة
خديجة/معلش والله أويس مشغول في الشغل انتي عارفه مش بيخليني اتحرك واحدي والنهارده أنا جايه بفضل ربنا ثم فضل حور
مريم/مش عارفه أويس هيعمل ايه لما تجوزي ده متعلق بيكي جدا
خديجة/ده ما هيصدق يخلص كل شويه يقولي امتا احمد خطيبك يجي من السفر علشان تتجوزه واخلص
مي/ده بيقولها من الحمد لله وره قلبه
البنات/ارحمكم الله
مي/اللهم امين واياكم
خديجة/ ايه يا بنتي مالك شكلك واخده دور برد جامد
مي/اه والله منك لله يا أم محمد
مريم/والله حرام عليكي يا مي زمان الست ولعت من كتر دعاكي عليها
خديجة/ايه حكايه أم محمد دي
مريم/دى واحدة جيرانا الحلقه اللى فاتت احنا وجيين دلقت عليها جردل ميه ساقع ومن الحلقه اللى فاتت مي بتدعي عليها
خديجة/حرام عليكي يا مي ليه كده يمكن غصب عنها ولا حاجه اللتمسى العذر
مي/يابنتي ما قولك كده في الاول بس لقتها كل شويه تقولي كويس أن جات في مي كويس أن مي
تقوليش ليها عندي طار
البنات/هههههههه
مريم/لا كله كوم وان مي قبليها بنص ساعه كانت نزله تشوف شهد علشان تاخد ثواب زياره مريض وملقتهاش تعبانه ولا حاجه اهى هي اللى بنزرها علشان ناخد ثواب زياره مريض دلوقتي هههههههه
خديجة/اه صحيح فين شهد
مي/راحت مشوار مقدرتش تحضر
مريم/مالك يا حور سرحانه في ايه دمنه تقيل صح
حور/لا والله بالعكس أنا عاجبني الجوى بس تحسوا انكم اسره وكمان مضايقه من نفسي لاني كنت فاكر أن الناس الملتزمة بتكون معقدة و كائيبه بس بسم لله ما شاء الله من ساعة لما جيت مبطلناش ضحك
مي/طبعا يا بنتي احنا ناس فرفوشه خالص بذات أنا
البنات/هههههههه
مريم/ما تنشدي شويه يا ديجا صوتك وحشنا والله
حور/انتي بتعرفي تنشدي يا خديجة
خديجة/اه شويه كده زي لما سمعتيني في الكافية بس هناك كان صوتي واطي هنا هايعلى
حور/طيب يلا انشدي
خديجة/ايها الموجوع صبرا أن بعد الصبر بشرى
مي/ايه ده يا خديجة احنا لسه بنقولها أن احنا ناس فرفوشه تقوليها ايها الموجوع
خديجة/صح عندك حق طيب ننشد ايه
مريم/تيجي ننشد كلنا مع بجد لا تسحب أن الدين بعيد عن حب وحياه
البنات/يلا
البنات/لا لا تحسب أن الدين بعيد عن حب وحياه وبهجرك لدين ستحيا تعشق ما قلبك يا هواه او أن الأيام ستحلو وترى الدنيا شط نجاه دينك بحر من امال شط لجميل الاحلام ليس الدين كما تخشاه ذا ممنوع ذاك حرام الاسلام جميل حقا هذا ليس هو الاسلام كل أومره تهدينا وتنادينا للخير
*يا اندال بتنشيدوا من غيري
خديجة/شهد وحشتيني سأله عليكي اول لما دخلت والله
شهد/تسلميلي يا قمر هي دي حور بقي
حور/اه أنا
حضنت شهد حور وهي تقول لها اذيك يا قمر
حور والسعده تملأ قلبها/الحمد لله يا قلبي بخير وبقيت بخير اكتر لما جيت هنا الحمد لله
خديجة/البنات قالوا انك مش هتيجي النهارده
مي/اه ما احنا عاملين مفاجأة لحور وشهد تبرعت أن هى تجبها وتجهزها
حور/مفاجأة ليا أنا
مريم/ايوه بظبط ليكي انتي
مي/فين المفاجأة يا شهد
شهد/لحضه واحده هخرج اجيبها من بره وهاجي
خرجت شهد لتحضر هديه حور وجات لتملأ السعاده فؤاد حور البنات أحضروا لها مجموعة من الخمارات والدبابيس بجميع الالوان
حور/بجد ده كتير جدا يا بنات انتوا كده كلفتو نفسكم جامد
مي/عيب عليكي الكلام ده يا حور احنا اخوات ولا ايه
حور/طبعا بس ده كتير جدا والله
مريم/مافيش حاجه تكتر عليكي يا عمري احنا عرفنا من خديجة انك عاوزه تلبسى الخمار بس ملقتيش عند الراجل
حور/خديجة
بقلم/مي الحسين عبد الرحيم