رواية زوجة ابن الاصول الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم ملك ابراهيم
بص لعليا واتكلم بعشق: شكلك اتبسطي النهارده
ضحك زين واتكلم بمرح: مش عارف والله انا حاسس ان لو قربت منك دلوقتي هلاقي عبدالتواب طالعلي
وبص خلفه وتابع كلامه بتأكيد: الحمدلله مش موجود ..
=نسيت قفص المانجه يا زين بيه
قالها عبدالتواب وهو واقف جنب باب العربيه في اتجاه زين وكان شايل قفص كبير مليان مانجه
اتفاجئ زين من وجوده المفاجئ جانبه وضحكت عليا بصوت عالي وكانت حرفيا هتموت من الضحك علي شكل زين
رد عليه زين بغيظ مكتوم: متشكر يا عبدالتواب هستاذنك بس تحطه في شنطة العربيه..
وضعه عبد التواب في شنطة العربيه واتكلم بصوته القوي: مع السلامه يا بيه وابقى سلملي علي البيه الكبير
شكره زين وشغل العربيه بسرعه وانطلق بيها عشان يهرب من عبدالتواب ..وفضلت عليا تضحك طول الطريق علي عبدالتواب و زين
زوجة ابن الاصول بقلم ملك إبراهيم
في وقت متأخر من الليل.. وقفت جيلان في شرفة غرفتها وهي هتموت من الغيظ ومنتظره زين يرجع وعماله تكلم نفسها بغيظ
جيلان: معقول كل دا في مشوار هيكونوا راحوا فين بس
بعد لحظات شافت عربية زين بتدخل الفيلا.. وقفت وهي بتتابع خروجهم من العربيه وعليا كانت بتضحك من قلبها وزين واقف قدامها وبيبصلها بغيظ
اتكلمت عليا بسعاده: النهارده كان اجمل يوم في حياتي
ابتسم زين واتكلم بغيظ: مبسوطه انتي طبعا
ردت عليا بشقاوة: أوي أوي يا زين بيه ههههههههه
ضحك زين علي مرحها وشقاوتها وضمها بسعاده .. بعدت عليا عن حضنه بهدوء وبصت علي الفيلا واتكلمت بأحراج: تفتكر ان جدتك تكون زعلت مني لاني قضيت اليوم كله معاك خارج البيت والمفروض كنت ابقى موجوده معاهم النهارده
ضحك زين واتكلم بتأكيد: لا متقلقيش جدتي مش هتفكر كدا ابدا
هزت عليا راسها بتفهم ..قرب منها زين وهو بيتكلم بمشاكسه: يعني ينفع تفكري في كل الناس وتنسي حبيبك
بصت عليا حواليها بتوتر و اتكلمت بخجل: زين.. ممكن حد يشوفنا ..وبعدين انا نسياك في ايه
اتكلم زين وهو بيقرب من شفايفها عشان يقبلها: هو انتي نسياني بس ..دا انتي مطلعه عيني بجمالك دا
قرب منها اكتر وهو علي وشك تقبيلها.. اتكلمت عليا بشقاوة وهي بتبص خلفه: الحق عبد التواب
بص زين خلفه بصدمه وفكر ان عبدالتواب جه وراهم فعلا .. واتغاظ لما لقى عليا بتضحك عليه وبعدت عنه وهي بتضحك واتكلمت بمرح: بهزر معاك يا زين بيه
بصلها زين بغيظ وجرت عليا بسرعه علي الفيلا وهي بتحاول تهرب منه ..
وقفت جيلان في شرفة غرفتها وهي هتتجنن وهتموت من الغيظ لما شافت علاقة زين وعليا وحست ان مهمتها في الايقاع ب زين عشان يتجوزها هتكون مهمه صعبه جداا
دخلت عليا الفيلا قبل زين وكان الجد قاعد ومعاه كمال ابنه ..هدت عليا خطواتها وقربت منهم بهدوء
عليا: مساءالخير
رد عليها الجد بابتسامه و رد كمال بتهكم وكان باين عليه التوتر والانزعاج..
دخل زين خلفها علي طول واثار الابتسامه علي وجهه ..
زين بابتسامه: مساء الخير
رد الجد بسعاده وهو بيبص ل زين وعليا ولاحظ السعاده الواضحه جوه عنيهم
الجد: اهلا باللي هربوا مننا النهارده ..ياترى هربتوا على فين كدا ..؟
رد زين وهو بيبص ل عليا بغيظ مصطنع: اصل عبد التواب كلمني النهارد........
مكملش زين كلامه لما سمع صوت ضحك عليا أول ماسمعت أسم عبدالتواب..
بصلها الجد ووالد زين بدهشه وضحك زين علي ضحكها لانه كان فاهم هي بتضحك عليه .. بص الجد ل زين عشان يكمل كلامه بعد ما كتمت عليا صوت ضحكها بايديها .. اتكلم زين مرة تانيه: اصل عبد التواب.......
ضحكت عليا تاني وكتمت صوت ضحكها وهي بتبعد عنهم واتكلمت من بين ضحكها بصعوبه: انا هطلع انا عن اذنكم
طلعت بسرعه علي غرفتهم وهي بتضحك ..ضحك زين وضحك جده علي ضحكهم وقاله: هي ايه الحكايه..؟
رد زين بضحك: اصل عليا مستغربه عبد التواب شويه وكل متفتكره تضحك
اتكلم الجد وهو بيضحك: يعني انتوا كنتوا في البلد
رد زين بتأكيد: اه لان عبد التواب كلمني النهارده الصبح وبلغني ان في مشكله وانا روحت حلتها الحمدلله
وقف كمال والد زين فجأه واتكلم بملل: انا هطلع اوضتي ..تصبحوا علي خير
تركهم وطلع واندهش زين من حالة والده ..بصله جده واتكلم وهو بيقف: تعالى نكمل كلامنا في المكتب يا زين
اخد زين جده و راحوا علي غرفة المكتب..
رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم
دخلت عليا غرفتها وهي لسه بتضحك وكانت سعيده جدا باليوم الجميل اللي قضته مع زين.. قربت من خزنة الملابس وخرجت لبس للنوم ودخلت علي الحمام تاخد شور..
وقفت جيلان في غرفتها وهي هتموت من الغيظ وخرجت من غرفتها واتجهت ل غرفة جدتها وخبطت بعنف ..فتحت لها جدتها وكلمتها بغضب: ايه الطريقه اللي بتخبطي بيها دي ..؟!!
دخلت جيلان الغرفه واتكلمت بعصبيه: الاستاذ زين والهانم اللي متجوزها راجعين من بره مزجهم عالي وعمالين يضحكوا ويهزروا وانا هموت من الغيظ وحضراتكم نايمين ولا في دماغكم
ردت جدتها ببرود: هو مش انتي قولتي انك مش هتمشي ورا خطتنا تاني
ردت جيلان بعصبيه: بس انتي يا تيته عرفتي اللي اسمها عليا دي وتقدري تساعديني اتخلص منها اسرع
ردت جدتها بغرور وثقه: عليا مفاتيحها كلها معايا ..المهم انتي تركزي وتنفذي كل كلمه اقولك عليها
ردت جيلان بلهفه: انا هعمل اي حاجه بس كل الملاين دي تبقى تحت ايدي
ابتسمت جدتها واتكلمت بحقد: برافوا عليكي جيلان ..وعيزاكي تعرفي ان الملاين دي كلها من حقنا احنا
لتتابع كلامها بقسوة وش ر: الملاين اللي انا هاخدها منهم دي تمن حيات بنتي اللي اتحرمت منها وماتت في عز شبابها.. بنتي اللي عاشت معاهم اسو "د ايام حياتها وكانت بتنام كل ليلة ودمعتها علي خدها بسبب خيا""*نة جوزها ليها..
لتتابع كلامها بقسوة اشد: جوزها اللي سافر اول ما ما"'تت عشان يتفسح ويعيش حياته ولا كأن اللي ماتت دي انسانه والمفروض انه كان يحزن عليها حتى ولو شويه
ردت جيلان بدهشه: غريبه يا تيتا ..طب وليه تعاقبي زين علي ذنب باباه
ردت جدتها بقوة: انا مش بعاقب حد.. زين مهما كان ابن بنتي ..بس برضه ابن الراجل اللي كان السبب انها تمو*"ت واتحرم منها ولازم الكل يد"'فع التمن ..
ردت جيلان بفضول: والتمن يبقى فلوسهم..!!
ردت جدتها بقوة: دي مش فلوسهم دا حقنا احنا ..دا حق بنتي
بصت جيلان ل جدتها بزهول وهي مش متخيله كمية الكر*"ه وال*ش*ر اللي في قلبها اتجاه عيلة الشافعي
_______________
بعد ساعتين ..طلع زين علي غرفته بعد ما انهى حديثه مع جده ..دخل الغرفه ولقى عليا ضمه نفسها ونايمه علي السرير ووضعه ايديها الاتنين تحت خدها زي الاطفال.. ابتسم بهدوء وقرب منها وقبل شعرها بعشق .. بعد عنها وقرب من خزنة الملابس واخد لبس ليه و دخل الحمام .. وخرج بعد وقت وقرب من حبيبته واخدها في حضنه وهو بيفكر في الكلام اللي جده قالهوله واللي لسه لحد دلوقتي مش قادر يصدقه..
________________
في الصباح .. فتحت جانيت عنيها على صوت موبايلها وهو بيعلن عن استلام رساله جديده من كريم.. بصت علي كمال وهو نايم بعمق واخدت تليفونها ودخلت الحمام وفتحت التليفون واستمعت للرساله وكانت بصوت كريم..
"صوت كريم"
ايه الحكايه يا جانيت هانم ..يعني مردتيش عليا ..فين المليون جنيه .. النهارده اخر فرصه ليكي ولو الفلوس مجهزتش انا هبعت كل التسجيلات اللي عندي لعيلة جوزك ودا اخر تحذير ليكي .
ضغطت جانيت علي التليفون بغضب وحاولت تتصل علي رقم كريم ولقته اتقفل .. اتصلت علي رقم أخر وانتظرت الرد ..لكنه مردش.. حاولت الاتصال تاني وبرضه مردش.. وقفت وهي بتفكر.. ممكن يكون اتخلى عنها ..يعني هي كدا هتقع لوحدها ..لأ طبعا هي مش هتقع لوحدها ولازم تتصرف في اسرع وقت..
خرجت من الحمام وهي بتنظر لجوزها بسخريه وغضب ..اخدت لبس خروج وجهزت بسرعه عشان تخرج
___________________
فتحت عليا عنيها لقت نفسها نايمه علي صدر زين وايده بتداعب شعرها بهدوء ..ابتسمت ورفعت وجهها تبصله لقته صاحي وعينه مركزه علي نقطه معينه بشرود وكأنه في عالم تاني.. اتحركت عليا وقربت من وجهه واتكلمت بقلق: زين انت لسه منمتش ولا ايه ..؟!!
تأملها زين وهو بداخل تفكيره.. قلقت عليا اكتر ووضعت ايديها علي خده برقه واتكلمت بحنان: حبيبي في ايه..؟!
هز زين راسه ب مفيش وبعد عنها ووقف من علي الفراش .. قلقت عليا اكتر ووقفت هي كمان وقربت منه وضمته من ضهره واتكلمت بعشق: حبيبي في ايه ..انت كويس..؟
لف وبصلها وكان باين عليه الحزن وعنيه كانت بتقولها اد ايه هو محتاجلها.. قربت منه عليا بتلقائيه وقبلته .. اتفاجئ زين من مبادرتها الجريئه وتجاوب معاها وتولى هو قيادة قبلتهم وتعمق فيها بعشق.. بعد لحظات بعد عنها وتحدثت عيونهم بلغة خاصه ..فهمتها عليا وابتسمت بخجل وهزت راسها بالموافقه .. ابتسم زين بسعاده وضمها بقوة ..شالها فجأه واتكلم بعشق: لسه خايفه ..؟
هزت عليا راسها ب لا واخفت وجهها في صدره بخجل.. ابتسم زين بسعاده واخدها علي الفراش ووضعها بحنيه واتكلم بصدق: أوعدك اني عمري ما هجرحك او اتسببلك في اي حزن
ابتسمت عليا بخجل وقربته منها واستسلمت ل عشقه واصبحت زوجة ابن الأصول رسمياً
جلس الجميع لتناول الفطار ولاحظ الكل غياب زين وعليا .. بصت جيلان ل جدتها بمكر .. غمزت لها جدتها بهدوء واتكلمت قسمت بمكر: اومال زين وعليا فين ؟ يعني امبارح هربوا وسابونا والنهارده كمان مختفين
رد الجد بهدوء: اصلهم رجعوا امبارح متأخر واكيد مش هيقدروا يصحوا بدري
اتكلمت جدة زين بمكر: ياترى هما هربوا امبارح علي فين ..؟!
اتكلم زياد بمرح: انا حاسس كدا والله اعلم اني هبقى عم قريب ..لاني شوفت قفص مانجه وبيقولوا ان زين اللي جايبه وشكل عليا بتتوحم وزين اخدها وجبلها قفص المانجه دا امبارح
هرب الد*م من وجوههم وبصوا لبعض بصدمه..
تابع الجد تغير ملامحهم بقلق علي عليا بعد الكلام اللي قالوا زياد بدون قصد
وقف زياد وكلم جده: انا هروح الشركه بدل زين وهكلمه يريح هو النهارده
ليتابع كلامه بمرح: شكلي هبقى عم بقى ولازم اشيل المسؤليه
وقف معاه جده واتكلم بهدوء: وانا هدخل المكتب شويه ..بعد اذنكم
هزت جدة زين راسها بهدوء وهي لسه مصدومه وبتفكر لو كلام زياد حقيقي وطلعت عليا حامل ازاي هيقدروا يبعدوها عن زين
اتجه الجد على مكتبه و راح زياد علي الشركه ..
اتكلمت جيلان بعصبيه: وبعدين يا تيته ..هنعمل ايه في المصيبه دي
واتكلمت قسمت بتفكير: فعلا هتبقى مصيبه لو طلعت حامل بجد ..احنا لازم نتخلص من مرات زين بسرعه
ردت جدة زين بتفكير: انا في فدماغي حاجه لو ظبطت ..يبقى هنخلص منها وحتى لو طلعت حامل احنا هنخلي زين هو اللي يق"*تل اللي في بطنها بنفسه
ردت جيلان بلهفه: حاجة ايه دي يا تيته ؟..
ردت جدة زين بابتسامه ماكره: حاجه محتاجه ترتيب مظبوط ولازم مساعدة شخص مهم
اتكلمت قسمت بفضول: مين الشخص دا ..؟
ردت جدة زين بمكر: حمزه
في شقة كريم .. وقفت جانيت وهي بتخبط علي الباب بقوة وعنف .. طلع بواب العمارة واتكلم معاها
البواب: خير يا هانم عايزه مين؟
جانيت: عايزه كريم او مراته
البواب: الاستاذ كريم جه اخد الست مراته وسافروا
جانيت بصدمه: سافروا طب مقلوش سافروا فين
البواب: لا يا هانم محدش يعرف لهم طريق
وقفت جانيت بصدمه بعد ما اتأكدت ان كريم قدر يأمن نفسه وحتى مراته مش هتقدر توصلها.. نزلت وهي بتفكر ازاي تخرج من المصيبه دي ..وقفت قدام العمارة وحاولت الاتصال علي الرقم تاني عشان تطلب منه انه يتصرف ويحاول يوصل ل كريم او يوفرلها المليون جنيه ..لكنه رفض المكالمه وحاولت الاتصال مرة تانيه ولقت التليفون اتقفل .. وقفت جانيت واتكلمت بغضب: انا كدا عملت اللي عليا وانت كدا اللي جبته لنفسك..
فكرت جانيت انها تروح وتتكلم مع زين وتحكيله كل حاجه وتطلب حمايته..
اتحركت من قدام العمارة ومشت علي الطريق وهي بتفكر هتقول ايه ل زين..
ظهرت عربيه فجأه واتجهت لمكان جانيت بأقصى سرعه وصد"*متها بقو*ة وكمل سائق العربيه طريقه بسرعه جنو"'نيه