اخر الروايات

رواية تاج الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم ايمان محمد

رواية تاج الزين الفصل الثاني عشر 12 بقلم ايمان محمد




البارت: الثاني عشر
شمس بعقلنية قوليلي بقي ايه يلي وصلك لكدا و كمان انتي امبارح دخلة الاوضة كويسة ايه يلي جرحك في راسك كدا
تاج و لقد تذكرت كل حاجة و الدموع رقرقت في عنيها
شمس / مالك يا تاج
تاج بدموع / كان في حتة زتونية في الطبق اوعا تكونو كلتوها
شمس بدهشة / نعم يا ختي انتي بتعيطي علشان زتونة طب احب بقي ابشرك و اقولك ان الزتونية انا يلي كلتها ح تعملي ايه يعني
تاج بغيظ / و انتي بقي كلتي الزتونة ليه انا عارفة انك عاوزة تنتقمي مني علشان مخلتكيش تكلي معايا انا بقي اوريكي حعمل فيكي ايه مسكت المخدة و ضربتها بيها و شمس كمان مسكت مخدة و بتصد ليها الضربات لحد ما الغرفة راحت قطن من المخدات
و صوت ضحكتم بتعلي
ف تاج من النوع يلي بتكتم زعلها في قلبها و بداريها بمرحها علشان مافيش حد يحس بيها
شمس باستسلام / خلاص خلاص كفاية اهدي انت لسة تعبانة و كمان نلحكم نجهزم الشنط علشان ننزلم مصر
تاج توقفت و بصتلها باستغراب / ننزل مصر ليه احنا مش رايحين الساحل
شمس بحزن / بعد يلي حصل معاكي ابيه محمود قال ننزلم مصر احنا مش مستعدين نخسرك من اول ما جينا و لسة مكملناش الطريق و بيحصل معاكي حوادث
تاج / لا احنا مش راجعين مصر احنا حنروحم الساحل انا عاوزة اتفسح و اشم شوية هوا مش بعد
ما بابا اقتنع احنا منروحوش و نمشم من نص الطريق و كمان احنا من زمان مطلعناش فسحة زي دا دا انا ابقي غبية لو ضيعتها
تاج بعد ما شافت حزن شمس محبتش تشوفها زعلانة و كمان مش حابة حد يعرف بيلي حصلها
محمود دخل الغرفة و مخدش باله ان تاج صحت
محمود / يلا يا شمس جهزتي الحاجة
تاج بهدوء / احنا حنطلع الساحل مش مصر
محمود انتبه عليها و جرى عليها بلهفة و حضنها
حبيبتي انتي كويسة
تاج ببتسامة رقيقة / انا الحمدلله فل الفل و عشرة علي
عشرة و نجمة كمان بس احنا مش راجعين مصر
احنا حنطلع معاهم الساحل
محمود / تاج احنا ح نرجع مصر انا كنت حنخسرك مرتين في المرتين دول انا كنت بفكر لو قدر الله و حصلك حاجة انا كنت اواجه بابا الزاي كنت حنحط عيني في عينه الزاي و اقولة انا ياحج مطلعتش قد الثقة و معرفتش احافظ علي اخواتي و ماما يلي ممكن تروح فيها لو حصلكم حاجة انتم الاتنين
وغير كل دا انا ياترى كنت اعرف اواجه نفسي
لو حصلكم حاجه انتم مش خواتي و بس لا انتم بناتي انا سعات بحس اني انا ابوكم مش اخوكم
تاج و شمس راحم عليه حضنه و قالم في صوت واحد و احنا ملناش غيرك يا احلى اخ في العالم كله
يارب تخليك لينا و ميحرمناش منك و من حنانك و تفضل سندنا طول العمر
محمود ابتسم / امين
يلا جهزم شناطكم علشان نمشي
تاج / ابيه محمود احنا حنروحم الساحل انا ما صدقت ان انا اطلع الرحلة و في الساحل كمان انا عاوزة اغير جو انت عارف فاضل علي الامتحانات شهر ف انا محتاجة للجو دا و الاحلي من كدا يبقي معانا روان و رغد و انا حنخلي بالنا من نفسنا و قبل ما اروح في حتة حقولك الاول
محمود اول ما سمع اسم رغد قلبه دق
محمود / احم انا موافق بس بشرط تسمعم كلامي و تخبروني بكل حاجة قبل ما تعملم نصيبة ماشي
يدوبك خلص جملته و لقي رغد و روان نطين علي تاج بفرحة و حضنوها
تاج بابتسامة / براحة يا بنات هو انا كنت وحشاكم لدرجة دا دا انا كنت لسة اكلكم في اكل ولا لاء
روان / اولا حمد الله علي سلامتك ثانية ارحمي بطنك شوية جالك كرشة نفس و رفع ضغطك و كنتي حتروحي فيها خدي اصراحة انشالة ساعة
تاج / خبراه يا سكينة بلاش ناكل نعمل ايه يعني لما العصافير يلي في بطني بتصوصو و يقولم اكليني يا تاج ف انا حرام نسبهم جعانين علشان كدا لازم كل ربع ساعة تجيبولي الاكل يلي بحبه
رغد بابتسامة / شكرا انك جاية معانا انتي لو مكنتيش جاية انا كمان كنت نزلت مصر معاكي الان وجودك بيدي بهجة في المكان و احنا اتعودنا
علي جنانك طول ما في تاج يبقي في روان و رغد و مش حنتفركم ابدا
تاج بابتسامة / ربنا يديمكم ليا يا احلي اصدقاء و اخوات و يلا روحم اجهزم علشان نلحق الباص
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم: إيمان محمد
بعد حوالي نص ساعة كان كل الطلبة عند الباص
المدير / في حد ناقص يا طلاب كله جيه
كلهم ركبم بس الوضع اختلف
تاج متجاهلة زين تماما كأنه مش موجود و قاعدة فريح شمس
و رغد قاعدة فريح محمود
و روان قاعدة فريح اياد
وزين مايا قاعدة جنبه بس هو مش مادي لمايا اى اهتمام كل فترة بيبص علي تاج لعلها تلف و تشوفه
بس خاب أمله و مبصتش عليه
مايا بدلع / زين ممكن تتصور معايا
تاج سمعتها و اضيقت بس بردك ملفتش
زين في نفسه / الله يخربيتك يا شيخة اما انا ناقصك
زين ببرود / لا مش عاوز اتصور و يريت بقى خليكي في نفسك
تاج ساندة راسها علي القزاز الباص و سرحانة
و شمس رجعت راسها لورا و غمضت عنيها ظهر قدامها صورة مالك فتحت عنيها بسرعة
شمس في سرها / هو انا ليه بفكر فيك يا مالك
محمود / احم هو انا ممكن اتعرف عليكي اكتر
رغد بصتله و سكتت
محمود بسرعة / لا اوعي تفهميني غلط يا انسة رغد انا قصدي يعني باباكي و مامتك فان انا اول مرة اعرف ان تاج ليها صحبة تانية غير الانسة روان
الان روان صحبت تاج الوحيدة معاها من صغرها و تعتبر متربية معانا ف انا بعتبرها اختي زيها زي تاج
وشمس انت فاهماني صح
رغد بحزن متداري / انا اسمي رغد احمد الراوي
انا في نفس سن تاج عندي 23 سنة احنا كنا عايشين في مصر بس انقلنا روحنا امريكا لظروف
حصلت معانا و قتها كان عندي 9 سنين
كملت و قد الدموع كونت في عنيها الخضر
بابا و ماما اتوفم في حادثة و ابيه زين هو يلي مربيني عوضني بقي الام و الاب و الاخ و الاخت
كان كل ما احتاج لحاجة كان بيجبهالي في سعتها
و مبيحبش يشوفني حزينة و وقت لما بغلط عمره ما مد ايدو عليا لا دا بلعكس كان بيفهني براحة
واحنا نزلنا مصر تاني علشان شغل ابيه زين و استقرينا في مصر دا كل حكايتي باختصرار ممكن بقي تعرفني علي نفسك زي ما انا عرفتك علي نفسي
محمود اتصدم و بصصلها و مش عارف يتكلم
محمود في نفسه / معقولة تكون هي نفسها رغد
يلي حبيتها و هي لسة طفلة و دلوقت و قت في حبها تاني من غير ما نعرف انها هي ياه سبحانك يا الله الزمن بيعيد نفسه ياه بعد 15 سنة لقيتك و للعجب انك كنتي قدامي طول الوقت و مش عارفك شكلك اتغير اوي يا رغدي و بقيتي احلي و اتصدم تاني لما عرف بموت اهلها
فهو كان بعترهم اهله التانين و زعل جدا عليهم
رغد لقاته طويل في الرد شاورد بيديها عند عنيه
الو استاذ محمود انت سرحت فين
محمود بانتباه /...........
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتابع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close