اخر الروايات

رواية تاج الزين الفصل العاشر 10 بقلم ايمان محمد

رواية تاج الزين الفصل العاشر 10 بقلم ايمان محمد



البارت: العاشر
عدا يوم علي ابطالنا عند زين
زين / رغد جهزي الشنط من بليل علشان ح نمشم الصبح بدري قبل ما الباص ييمشي
وانت يا اياد لو حابب تيجي معانا تعالي علي الاقل نغير جو
اياد بمرح / فوريرة يا اكبير اروح اجهز شنتطي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شمس / بص يا حاج في موضوع عاوزة نتكلم مع حضرتك فيه
محمد بانتباه / موضوع ايه يا بنتي قلقتيني
شمس / متقلقش يا حاج الجامعة مطلعين الطلاب رحلة الي الساحل بكرا والرحلة مدتها اسبوع و انا و تاج عاوزين نطلع مع صحابنا
محمد بجدية / انتي عارفة رأي في الموضوع يا شمس انا منقلق عليكم و انتم برا البيت ما بالك بقي باسبوع
شمس بتفكير / ابيه محمود لو جيه معانا حضرتك كدا حتوافق
محمد / لو محمود راح معاكم يبقي انا كدا مطمن عليكم و موافق غير كدا انسي موضوع الرحلة
شمس بفرحة انشاء يوافق
محمود من وراهم / انتم بتجيبم في سرتي ليه
شمس بترجي/ ابيه محمود عاوزة من حضرتك طلب بس توعدني انك توافق
محمود / قولي يا بختي و عملي في الكون هو انا ورايا غيركم
شمس / في رحلة بكرا الجامعة عملاها و بابا مش موافق نروحم غير لما حضرتك تروح معانا هو اسبوع واحد بس وكمان في الساحل دا اول مرة اروحها
محمود / مش حينفع يا شمس انا عندي شغل
كتير عاوز اخلصه
شمس بحزن / يعني احنا كدا مش حروحم الرحلة
محمود بحنين بعد ما شاف حزنها / انا احاول اظبت اموري في الشغل النهاردة و الغي الاجتماعات الأسبوع دا انا منقدرش ازعل بنتوتاتي حبايبي مني
شمس من فرحتها حضنته شكرا يا اجمل اخ في العالم كله
محمود / يلا روحي جهزي الشنط قبل ما نغير رأي
شمس بفرح / حالا
محمد بابتسامة / ربنا يخليك ليهم يبني انا كدا اطمن عليهم من بعدي
محمود / متقولش كدا يا حاج ربنا يخليك لينا و ميحرمناش من حضرتك احنا من غيرك ولا حاجة
حضرتك سندنا و دعمنا و وقت ما ننهار بتقوينا
محمد بفخر / ربنا يباركلي فيك انا فعلا عرفت اربي راجل تعبي مرحش علي الفاضي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم: إيمان محمد
تاج نايمة دخلت عليها شمس
شمس بصراخ فرحة / تاااااج يا تاااااج قومي بسرعة
تاج قامت بفزع / في ايه حد مات بعدها بصت ل شمس بغيظ و ماسكة المخدة تضربها بيها
يخربيتك ياشيخة حد يصحي حد بالطريقة دا يا متخلفة عقليا
شمس بدافع علي نفسها استني بس يا حاجة اهدي كدا انا عندي ليكي خبر بمليون جينه و انتي لما تعرفي حتتنطتي من الفرحة بابا وافق علي الرحلة و كمان ابيه محمود ح ييجي معانا
تاج بصتلها بشك / انتي بتتكلمي بجد ولا بتضحكي عليا علشان منكملش ضرب
شمس بغيظ / لا يختي مش بضحك عليكي و كمان بالأمارة في الأول بابا مكانش وافق بس بعد ما قولته ابيه محمود حيجي معانا قالي انا كدا يبقي مطمن عليكم انا قولت ل ابيه محمود وهو وافق
تاج بفرحة / بتتكلمي بجد ههههههه تعالي يابت
اتي بوسة
شمس / بأمارة من شوية كنتي لسة نازلة فيا ضرب
تاج / يلا روحي جهزي شنطتك و انا ح رتب الحاجة
شمس / انتي تخلصي و تنامي علي طول علشان علشان الصبح ح نمشم بدري علشان نلحكم مكان
يعني كدا تكوني لبسة و مجهزة الساعة 6
تاج / انتي ليه محسساني اني نومي تقيل
شمس بتريقة / لا خالص دا انتي بتنامي زي الملايكة
تاج بتفكير مضحك / اتصدقي صح و انا بسأل نفسي بقول انا ليه بقيت بصحا بسرعة كدا اكيد في حاجة غلط في الموضوع يلا معا علينا يبقي اشوف الموضوع دا بعدين
شمس / تصبحي علي خير انا لو تنيت واقفة كمان شوية ح يجيلي الشلل و الضغط يرتفع
تاج بإبتسامة بلهاء / و انتي من اهل الخير يلا اقفلي الباب وراكي
تاج بتجهز هدومها في شنطيتها لمحت الدريس الأزرق يلي كانت لبساه و افتكرت غيرة زين عليها
تاج بتفكير صوت عالي / هو انا ليه سمعت كلامه بلسرعة دا كملت بحيرة وانا لية كنت مبسوطة كدا
و ممناعتش علي حاجة قالها ما يكونش بيغير عليا
انا يلي بعرفة / يلي بيحب حد بيغير عليه
انتبهت لكلمها و برقت عنيها/ لا مستحيل انتي اكيد اتهبلتي يا تاج و بعدها افتكرت قلقة و خوفة و حنيته عليها ابتسامة ظهرت علي وشها اه لو تتن كدا علطول بعدها حطت الفستان في الشنطة في و قفلت شنطتها ما نشوف اخرتها معاك يا زين
و بعدها نامت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الصباح
شمس بإستعجال بصوت عالي يلا يا تاج اتأخرنا
تاج و الاكل في بقها ماشي ماشي انا جاية اهو
خرجت من المطبخ و هي مسكة التفاحة في ايد
و سنداوتش في الايد التانية
شمس متنحالها و هي تكاد تبكي من تصرفات تاج
انا اكيد عاملة حاجة في حياتي علشان ربنا
يعاقبني بيكي و تجبيلي الشلل انا ماشية من قدامك لو تنين واقفة ضغطي عيعلي و انا مش ناقصة خليني استمتع بالرحلة
محمود / يلا يا بنات
تاج و شمس بصوت واحد / يلا يا كبير ربنا يوققنا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلم الي الجامعة و كان زين و رغد و اياد لسة موصلوش
المدير / كله كدا جاهز في حد لسة موصلش
تاج / اتبقي 3 لسة موصلوش
المدير / اتصلي عليهم شفيهم جايين ولا لاء
تاج / لسة حتتصل ريحت برفان زين وصل لقلبها بصت شافت زين و رغد و اياد جم
تاج متنحة ل زين / يخربيت جمال امك يا جدع
فكان زين لابس تشيرت رمادي لايق مع لون عنيه مع بنطلون اسود و مصفف شعره الطويل لورا سايبه بحرية و لابس ساعته و نضارة شمس مع عطره يلي وصل لقلب تاج
تاج بصت لقت كل البنات بصاله
تاج بغيرة / اه ما هو جاي و عارف ان فيه بنات علشان كدا طلع حلو اه لو نروح نشيل عيون كل واحدة تبصله
تاج في نفسها / طب و انا مالي ليه مضيقة كدا
يوه بقي ايه الاحساس دا
قطع تفكيرها صوت المدير انسة تاج يالا الباص حيطلع
تاج ركبت و كان لسة في شاب ح يقعد فريحها
زين بغيرة / لو سمحت دا مكاني شوفلك مكان تاني
تاج / ممكن نفهم تصرفك دا ايه
زين ببرود / عادي رغد قاعدة فريح اياد و شمس قاعدة فريح محمود و اكمل بحنين و تملك / مش مسموح لأي شخص يبقي جانبك
تاج بخجل و خدودها بقت عبارة عن كتلة طماطم
و قلبها بيدق يقاد يطلع من مكانه
تاج بغيرة / افتكرت البنات و هما بيبصوله
تاج بغيرة / بعد كدا ما تلبسش اللون دا تاني انت
ما شوفتش البنات كانت بصالك الزاى
زين قلبة مبسوط الانه شافها غيرانة عليه
زين بمشاكسة / اه بقي القمر غيران عليا
تاج بغيظ / و انا اغير منك ليه كنت شاروخان ولا تايجر شروف ولا الواد المز ابو عيون زرقا
هيتريك روشان
زين بغيرة / متعكسيش اي شاب قدامي انتي فاهمة وبعدها اكمل ببرود يداري غيرته و اعمل ايه
يعني البنات كلهم بيحبوني و ومكملش جملته
وجات مايا قدام زين ممكن نتصور معاك
زين ضحك بخفوض علي شكل تاج يلي وشها كله اتقلب بالون الجمر الاحمر من كتر الغضب
زين حب يغيظها اكتر / اكيد اقبل
تاج قاعدة و حتموت مين الغيظ و سكتة بس من
جواها زعلانة الانه قبل يتصور مع مايا و قرارت
تجاهله لأخر الرحلة
مايا بدلع / اكيد دا يبقي مش اخر لقاء يلا باى
زين / انشاء الله
زين ل تاج بعد ما مايا ماشت شوفتي بقي انا لسة
مكملتش جملتي و لقيت يلي جات تتصور معايا
تاج / مردتش و تجاهلته و مبصتلوش و سندا راسها علي الشباك
زين ببرود / علي فاكرة انا بكلمك مش بكلم الهوا
تاج/ برضك مردتش عليه
زين لما لقاها كدا متكلمش تاني
اغنية ما بينا معاد اشتغلت وعند كلمة قصاد عيني عيونهم تقابلت في عيون بعض صدفة
وبينا معاد
لو إحنا بعاد
أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاد
وبينا معاد
لو إحنا بعاد
أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاد
قصاد عيني
في كل مكان
قصاد عيني
في كل مكان
ومن تاني أكيد راجعين
أنا دايب وكلي حنين
ولا عمري أبيع لو مين
قصاد عيني
ومش قادرعلى الأيام
ولا يوصف هويا كلام
وطول ليلي ولما بنام
قصاد عيني
قصاد عيني
في كل مكان
قصاد عيني
في كل مكان
في يوم هنعود
ده بينا وعود
و في غيابه أكيد لسه الأمل موجود
في يوم هنعود
ده بينا وعود
و في غيابه أكيد لسه الأمل موجود
قصاد عيني
في كل مكان
قصاد عيني
في كل مكان
ومن تاني أكيد راجعين
أنا دايب وكلي حنين
ولا عمري أبيع لو مين
قصاد عيني
ومش قادر على الأيام
ولا يوصف هويا كلام
وطول ليلي ولما بنام
قصاد عيني
قصاد عيني
في كل مكان
قصاد عيني
في كل مكان
ومن تاني أكيد راجعين
أنا دايب وكلي حنين
ولا عمري أبيع لو مين
قصاد عيني
ومش قادر على الأيام
ولا يوصف هوايا كلام
وطول ليلي ولما بنام
قصاد عيني
قصاد عيني
في كل مكان
قصاد عيني
في كل مكان
تاج غصب عنها نامت على كتف زين و عنيها
راحت في النوم فكانت شبه الأطفال وهي نايمة
زين حس بيها و بص علي كتفة لقاها نايمة ف محبش يضايقها و يصحيها فسابها نايما
وفي نص الطريق الباص اتعطل و عمل صوت و كان
لسة راس تاج حتتخبط في المقعد يلي قدامها
زين حط ايدو علي راسها بسرعة حمد ربه ان
متأزيتش و تاج مصحتش
زين بابتسامة و قال في نفسه / الحمدلله انتي لسة زي ما انتي يا تاجي نومك تقيل و رجع راسها لورا
قبل ما حد يشوفها
المدير / يا طلاب العربية عطلت و عاوزة بكرا عمال ما تتصلح في مخيم قريب من هنا ح نباتم فيه الليلة
و الصبح نمشم الكل نزل و شمس جات علي تاج
لقيتها نايمة
شمس / تاج اصحي يا بت يا تاج اصحي برضك
تاج ماصحتش
شمس بغيظ / طب و انا نصيحها الزاي دا
دا كله بيحصل قدام زين يلي حيموت و يضحك
شمس اول ما زهقت و تاج مصحتش جابت قزازة الميا و كبتها علي وش تاج
تاج بتقوم بفزع / الحقوني الحقوني انا بغرق الحقوني يا نااااس
لحد هنا و زين مقدرش يكتم الضحكة و انفجر
في الضحك / ههههه ههههه نا مكنتش اعرف ان
نومك تقيل للدرجة دا ههههه
تاج بغيظ و غضب طفولي / ممكن تبطل ضحك و تفهمني انت بتعمل ايه هنا
زين بحاجب مرفوع / والله ركزي كدا علي المكان يلي انتي فيه و افتكري كدا احنا رايحين فان
تاج بتذكر / اه صح احنا كنا رايحين الساحل ايه دا هو كل الطلاب راحم فان هو احنا وصلنا
شمس / لأ لسة موصلناش الباص اتعطل و المدير قال فيه مخيم قريب من هنا نباتم فيه و الصبح نمشم
تاج / اه دا هو ابيه محمود فان
شمس / بينزل الشنط هو و رغد و اياد و روان
تاج / اممم طب يلا ننزلم
تاج / ابيه محمود خلصت يلا نمشم
محمود بابتسامة / خلصت يا قلبي يلا
زين بغضب / ماتيلا الطلاب سابقونا الي المخيم
زين غاضب / الان محمود قلها يا قلبي حتي لو اخوها
غيرته عميا و مينفعش حد يقولها ي قلبي غيره
تاج / افتكرت لما مايا عرضت علي زين يتصور معاها وهو وافق هي قرارت تتجاهله و طول الطريق الي المخيم و هي متجاهلاه خلى زين يشعر للغضب من تجاهلها ليه و صلم الي المخيم و استريحم شوية
و كان كل الطلاب متجمعين في دايرة واحدة و بيلعبم و يضحكم
تاج شافت زين ومايا بيضحكم شعرت بخنقة
وخنذة في قلبها و عيونها دمعت مسحتها بسرعة
تاج / شمس انا رايحة اتمشي شوية و راجعة
شمس / ماشي ياقلبي بس متتأخريش متبعاديش
عن المخيم
تاج / مشت من المخيم كله و هي مخنوقة
تنت شاردة من غير ما تاخد بالها من الطريق
و بعدت عن المخيم انتبهت لنفسها لما اتكعبلت ومانت حتقع لو موازنتش نفسها بصت حوليها لقد نفسها في غابة و بعدت كتير عن المخيم
تاج بخوف / هو ايه يلي جبني هنا طب انا حنرجع الزاي و الف سيناريو بيجي قدامها
حاولي يا تاج افتكري الطريق اهدي كدا و حاولي تفتكري انتي جيتي هنا الزاي قعدت تحت الشجرة
افتكري يلا يا تاج اكيد هما حي لحظم غيابك و يدورم عليكي استنت شوية و ملكتش حد جيه و سمعت صوت نمر قامت من مكانها بتجري بخوف كبير اتملك منها / يا رب استرها معايا يارب
في المخيم ومافيش حد لسة ملاحظ غياب تاج
مروة / ايه رايكم نلعبم لعبة يعني كل فريق يتقسم لمجموعتين و الافريق الاول يسأل الفريق التاني اسألة و لو الفريق التاني جاوب يبقي هو يلي فايز وفي الأخر يلي مجموع الاكتر يحكم علي الفريق الخسران ولازم الحكم يتنفذ اه كله موافق
يلا نبدأ احنا 30 كل 15 يتقسم لفريقين
شمس و اخيرا افتكرت تاج
شمس بقلق / استنوا تاج فان هي لسة مرجعتش
الكل انتبه انو تاج مش موجودة
محمود بقلق و خوف علي اخته / انتي قاصدك ايه
يا شمس فين اختك
شمس بخوف / مش عارفة احنا بعد ما جينا بشوية قالتلي انها مخنوقة و رايحة تتمشي شوية انا قولتلها ما تبعتش عن المخيم احنا دلوقتي الدنيا ضلمت و هي لسة مرجعتش انا نسيت نقولك انا خايفة ليكون حصل ليها حاجة و احنا مش موجودين معاها
و اكملت ببكاء / انا اسفة رجعولي اختي
محمود بحزن الانه ابوه امنه علي خواته وهو ملحظش غياب اخته / اش متعطيش احنا دلوقتي حندور عليها حنلاقوها
زين و الخوف تملك منه الانه ملحظش وجودها
غير الان ياتري انتي فان يا تاجي
مايا بفرحة / اهي غارت الليهي ما ترجع خالص يبقي ارتحت منها
زين سمعها و زعقلها / انتي تخرسي خالص فاهمة
وانتم بدل ما ترغو قومم دورم عليها و يلي يلاقيها الاول يتصل علي التاني و يخبره و نتجمعم كلنا هنا
زين سابهم و مشي و هو قلقان عليها الانه لو حصلها حاجة مش حيسامح نفسه
محمود / شمس حبيبتي خليكي هنا علشان لو رجعت تخبرينا و انا رايح ادور علها
محمود وهو ماشي رغد نادت عليه استاذ محمود انا اجي معاك ندور علي تاج انا اعتبرتها اختي ومش هيهديني بال غير لما اشوفها بعيني
محمود بإبتسامة حزينة / اتفضلي
اتفضل روان و اياد وشمس
اياد / انا رايح ادور معاهم عليها
روان / ممكن اجي مع حضرتك
اياد / اتفضلي
راحم كلهم و سابم شمس في المخيم
شمس راحت تصلي و تدعي لاختها ترجع بالسلامة
عند تاج الجو بقي ليل و الدنيا ضلمت و هي بقت حرفيا مرعوبة
تاج بصراخ و بكاء بأمل في حد ييجيلها / ابيييه
محموووود شااااامس زييين حد سمعني انا خايفة
تاج سمعت صوت نمر وراها خافت اكتر و اكتر و بقت بتجري علي اخيرها و مش عارفة تاخد نفسها
لحد ما اتكعبلت ووقعت في حفرة كبيرة عميقة
و اغمي عليها
عند زين
زين بيدور عليها بخوف وقلق و فجأة حس بقبضة في قلبه يارب احفظهالي مهما كانت و مسحصلهاش اى سوء و اكمل بحزن سيطر عليه انتي فان يا تاجي
انا اسف يا روحي لو ضقيتك لو عاوزة متكلمنيش براحتك بس ارجعيلي
عند محمود و رغد
محمود بينادي علي تاج / تاااااج يا تاااااج لو سمعاني ردي عليا
مسمعش اى رد تنهد بيأس
رغد / اهدا كدا يا أستاذ محمود و انشاء ح نلقوها
محمود بحزن و الدموع في عنيه / تعرفي يا انسة رغد انا مش اسامح نفسي الو حصلها مقروه تاج دا مش اختي بس دا بنتي وصحبتي انتي قبل ما نطلعم من البيت بابا مأمني عليهم و قالي خد بالك من خواتك هما ملهمش غيرك انتا سندهم من بعدي و كان فخور بيا تخيلي و انا قولتله ما تخفش يا جاح دول بناتي قبل خواتي و حبقي في طهرهم
تخيلي بقي اروح نقوله اختي مغيبه من الصبح و انا لسة ملاحظ عيابها و معرفتش نحافظ علي الامانة
اكيد حيتعب و السكر حيرتفع عنده الانه مريض سكر
و حيقولي انتي ما تستهلش الثقة يلي عتطهالك سعتها هبقي صعب عليا اوي اسمع الكلام البيت دا يبقي وحش من غيرها هي بمرحها بتخلي البسمة علي وش الكل يارب احفظهالي و اقدر القيها
رغد بإبتسامة / إهدا يا استاذ محمود تفائلوا بالخير تجدوه
يعني متأيسش / تفاءل بالخير و أنشاء الله حنلاقوها
دا الجامعة كلها بدور عليها
محمود هدء و اطمن شويا من كلامها
محمود / شكرا يا انسة رغد كلامك طمني شوية
رغد بإبتسامة / حنشوف ح تشكرني الزاي بعد ما نلاقم تاج الاول يلا نكمل طريقنا
عند روان و اياد
روان بحزن / تعرف يا استاذ اياد تاج دا مش صحبتي بس لا دا اختي و بئر اسراري و مقدرش اعيش من غيرها احنا عشرة عمر من وحنا في
كي جي وان لحد دلوقتي و احنا اصدقاء و اتعهدنا
اننا مش حنفترقم ابدا ولما ببقي زعلان بتقدر تضحكني معداش يوم واحد و احنا زعلانين من بعض انا معنديش خوات بنات ربنا عوضني بتاج تكون ليا صاحبتي و اختي و لما كنا صغار اتعهدنا لما نكبرم ندخلم نفس الجامعة علشان منتفرقوش
و اهو دخلنا احنا الاتنين نفس الكلية و نفس القسم
انا بتمني ان الاقيها
اياد اضايق لما شاف حزنها / اهدي كدا و أنشاء الله نلاقوها
عند شمس كانت بتقرء قرأن فجأه شهقت و حست ان في نخذة في قلبها
شمس ببكاء تقطع القلب / يااارب احفظلي تاج انا حاسة انها مش كويسة يااارب رجعهالي ساليمة ياااب
زين و هو بيدور علي تاج لمح الاسورة بتاعتها واقعة
عند الشجرة يلي كانت قاعدة عندها تاج
زين الاسوة بتنور في الضلة نورها جيه في عين زين
انتبه ليها
زين بأمل / دا اسورة تاج يعني هي قريبة مني
زين بصراخ علي امل تسمعه / تاااج يا تاااااج لو سمعاني ردي عليا انتي فان
ملقاش رد كمل طريقة ف لقي دم علي الارض
قلبه دق بخوف بتكون حصلها حاجة
مشي ورا الدم لحد ما وصل الحفرة يلي فيها تاج
زين بصدمة / لا لا مستحيل بص في الحفرة
لقي تاج أغمي عليها
زين بقلق وخوف و رعب و مشاعر متضطربة
زين بصراخ / تااااااج
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتابع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close