رواية احبني من زمن آخر كامله وحصريه بقلم رودينا محمد
♡احبني من زمن آخر♡
الحلقة الأولى
بقلم/ رودينا محمد السيد
_ عاااااااااا
•هنمووووت آاااه
~ يا ريييتنااا ماااا سمععععنااااا كلااااامك اديييينااا هنمووووت عاااااااا ا اي دا ا احنا ل لسة عايشين
_ الحمدلله لله و انت اتهدي شوية
• احنا كدة المفروض في الإسكندرية عام 1920
_ ايوة يلا نخرج من هنا
وخرجوا من آلة الزمن
_ اي دا د دا مش لبس الإسكندرية سنة 1920
~ا اكيد دا لبسهم ب بس في مسلسل ريا و سكينة كانوا جايبين لبس تاني احنا اهم حاجة نمسك ريا و سكينة عشان نعنل انجاز
• هششش اسكتوا احنا شكلنا مش في عام 1920
_ اييه لاء انا متأكدة ط طب تعالي نسأل الراجل دا
~عمو يا عمو
الرجل باستغراب: من انتن ايها اافتيات ولما ملابسكم غريبة هكذا؟
_ احنا في سنة كام يا عمو؟
الرجل باستغراب: ما هذا الجنون نحن في عام 1820
• ايييييييه ينهر مش فااايت سنة كااام..... 1820.... احنا رجعنا لأيام مجمد علي باشا
الرجل: من انتن ايها اافتيات ولما طريقتكم في الكلام غريبة و ما هذه الملابس ااغربة تلك، اجيبوا من انتن و من اين اتيتن
_ هااا ن نحن نحن.......
اارجل: اغييييثووونا انجدووونا دخلاااااء دخلاااااء
_ عاااااااااااا اجرييييييي يااااا رزااااان اجررررييييي يا روااااااانن
رزان بخوف: يخربيييييتك يا رنييييم هنمووووت انت مششش متأكدة ان انتتت كتبتي الأرقااام صح
روان بخوف: مش وقت كلااااااام هيمسكووووناااااا ياااا لااااهوي ينسيييبتي منك لله يا رنييييييم
رنيم وخي بتنهج: اجروووو وانت ساااكتييين تعاااالوا للأراااضي الزراااعية دييي
و جريوا للأراضي اازراعية و استخبوا فيها
الناس: اين ذهبوا تبا
و مشيوا الناس بعد محاولات كتيرة عشان يلاقوهم
كانوا الإخوات التلاتة مستخبيين بعييد عنهم في وسط الأراضي الزراعية
صلِّ على محمد
رنيم: هووف الحمدلله مشيوا خلاص
رزان بغضب: رنييم
رنيم بجعزة: يخربيتك جعزتيني
رزان بغضب: احنا ازاااي رجعنا لسنة 1820 بدل 1920
رنيم: بس انا متأة اني عاملاها الف تسع.......
رزان: سكتي لي
رنيم: تصدقوا انا عملتها 1820
روان و رزان: ايييي
Flash back
رزان: روان ياا رنييم
رنيم بنعاس: ايه يا رزان ايه الي مصحيكي الساعة خمسة الصبح
روان: عايزة اي يا رزان
رزان: الآلة اشتغلت الآلة اشتغلت عاااا انا فرحاااانة
رنيم بصدمة: ايييه.. وريني كدة
و رنيم لقت الآلة منورة اخضر
رنيم: لوووولولي دي شغالة
روان: ا اي دا دا بجد انا مش مصدقة نفسي
رنيم بفرحة: لاء صدقي نفسك لولولييي.... آه ما اروح انام بقى
رزان: تىوح فين يا عنيا!! تنامي! احنا عايزين نروح بآلة الزمن دلوقتي
رنيم بنعاس: مش قادرة خليها بعدين عايزة انام
رزان راحت ومسكت اختها من ايديها و قالت: انت هتشغليها دلوقتي يعني دلوقتي
رنيم بنعاس : يووووه حاضر يا رزان بس نرجع لسنة كام
روان: 1920
رنيم: اييييه ليييي يا عنيااا
رزان: ايوة احنا نرجع ل 1920 عشان نمسك ريا و سكسنة ونعمل انجاز
رنيم: والله!
روان و رزان: ايوة و انجزي يلا
رنيم بنعاس: حاضر حاضر
و ضغطت رنيم على الأزرار بس من غير قصد ضغطت على تمانية بدل تسعة
End Flash back
رنيم: و بس هو دا الي حصل
رزان قامت وضربت رنيم و قالت: احنا كدة لا هنعمل انجاز ولا و اي كمان هنمووت قريب
رنيم: اعملكم اييي انا مش قولت لكم اني اعملها لما اصحا
روان: فعلا يا رزان رنيم فعلا قالت كدة و كان عندها حق
رزان بخوف: احنا كدا م مش هنعرف نرجع تاني لزمننا
رنيم.: ايوة
اذكر الله
رزان: عااااااااا
جاء ثلاث رجال عما سمعوا صريخهم وقالوا بغضب: من انتن ايتها الصبيات و من اين اتيتن
رزان بكت و واخواتها بكوا معها
رزان ببكاؤ: بالله عليك يا عمو ءيبونا احنا والله ما عملنا ح حاجة و الله احنا مش حراميين
واحد من الرجال: لما يبكون نحن لم نفعل شيء قط
وكان اسمه احمد
احمد: اهدأن يا ايتها الصبيات نحن لن نفعل لكن شيء قط
واحد من ااي كان معاه: ما ااذي تفعل يا احمد؟ لما تعاطفت معهن الا ترى ان ملابسهن غريبة و طريقتهم بالكلام غريبة يبدو انهم ليسوا من مصر
وكان هذا اسمه فيصل
احمد: اصمت انت انا اعرف ما ااذي افعله
رزان ببكاء: لاء و الله احنا من مصر بس من سنة 2024
احمد بصدمة: ما هذا الجنون ما الذي تتكلمي عنه ايتها الصبية كيف لكي ان تقولي هذا و كيف من الأساس ان تكونوا من عام 2024
رنيم ببكاء: آه و الله احنا من سنة 2024 ا احنا ا اخترعنا آلة زمن عشان التقدم العلمي و التكنولوجي عندنا
احمد: ايعقل!
فيصل: يا احمد هل ستصدق تلك الصبيات، فإن كان كلامهم صحيح فاين الدليل
رنيم: الدليل!؟ حاضر من عنيا
و طلع ت من جيبها التليفون
رنيم: دليل و لا مش دليل
فيصل: ما هذا الشيء
رنيم: دا تليفون او بمعنى اصح هاتف
فيصل بذهول: و ناذا بعني الهاتف
رنيم: بص يا اخويا تعالا كدة
فيصل: هل يمكنك التكلم باللغة العربية الفصحى لأني لا افهم لهجتك
رنيم: حاضر من عنيا و ماله، انظر انه هاتفي
فيصل: و كيف يعمل
رنيم: انظر
و فتحت التليفون و دخلت على تطبيقات عليه
فيصل بصدمة: احمد، غسان انهن يقولن الحقيقة هذا غير معقول
رزان: صدقتونا يا عمو
و رفعت و جهها لتنظر الى الرجل لتجد ذجل ببشرة حنطية و عسون زرقاء
رزان بتوهان من جماله: يخربيت حلاوت امك يا مز انت
احمد: ماذا يعني كلامك
رزان: هاا معناه انت جميل جدا
احمد بغرور: شكرا انا اعرف ذلك
رزان بتهمس بجانب اذن روان: يخربيت حلاوتهم معقول المزز دول حقيقين يخربيت حلاوت امك يا احمد آااه
روان بتضرب اختها و تقول لها: هو دا وقته يا رزان
يتبع.........