رواية شمس الحياة كاملة وحصرية جميع الاجزاء بقلم زينب رشدي
نبدا قصتنا ببطلتنا عندها قدر كافى من الجمال والطاقه الاجابيه ولا نقدر نتخطي نجاح
شمس: مروان كنت عايزنى
مروان: فى تلفون عشانك
شمس: الوووو
شمس بفرحه: دكتور عمرو والله وحشنى اللقب ده
دكتور عمرو: ما انتى استغنيتى عننا
شمس بحزن: مقدرش ي دكتور بس انت عارف حالتى الصحيه
دكتور عمرو: عارف ومكلمك النهارده اطلب منك طلب
واتمنى متخذلنيش
شمس: اكيد ي دكتور انت تؤمر
دكتور عمرو: تقدري تيجى الجامعه بكره
شمس: تمام ي دكتور الساعه عشره كويس
دكتور عمرو: وهو كذالك هستناكى سلام
مروان: دي مكالمه من الجامعة
شمس: ايوه بس غريبه من يوم ما سبت الجامعه وهما بيسالوا بس بس دكتور عمرو شكله عايز حاجه
مروان: طيب الكورس باقى عليه عشر دقايق هتعطيهم انتى ولا تعبانه
شمس بتنهيده: تعبانه بس انا قولت لاخر نفس هكمل واعطيهم خبرتى
مروان: ربنا يديكى طولت العمر
شمس:طيب بكره في الوقت اللى انا في الجامعة هيبقي في هنا تدريب أبدأ معاهم لحد ما ارجع
مروان: تحت امرك
تانى يوم شمس صحيت ونزلت الجامعه وطبعا سلمت على كل زمايلها نسيت اقولكم ان شمس خريجه كليه موسيقي والاولى على دفعتها الاربع سنين وعملت دراسات عليا في الموسيقي لحد ما بقيت دكتوره وبسبب ظروفها الصحيه اضطردت متكملش وهنفهم اكتر بعدين شمس: صباح الخير ي دكتور
دكتور عمرو بمحبه: ديما مواعيدك مظبوطه وحشتينا ي شمس بجد قطعتى بينا ووحشنى موهبتك
شمس: موهبتى مكمله ي دكتور انا لحد دلوقتي بدرس وطلابك هنا يشهدوا
دكتور عمرو: مع ان مش بحب الكورسات بس لما بعرف انهم عندك بفرح ولكن مش فاهم اي الفرق بين شغلك هنا وبرا
شمس: برا انا مش ملزمه ي دكتور وقت ما يحصلى حاجه مش مهم وعند حضرتك كنت بطلع حفلات كتير خاصه بالجامعة وانا اخاف يحصلى حاجه على المسرح وتقف كل حاجه بسببى
دكتور عمرو بحزن: بعد الشر عليكي
شمس بابتسامة: ها قولى كنت عايزني ف اي
دكتور عمرو: سمعتي طبعا عن ملتقى الجامعات الفنى وجمعتنا ضمنهم
شمس: سمعت طبعاً والطلاب قلقانين جدا لان المره دي غير ال 22 وعشرين مره اللى فاتت المره دي رئيس الجامعة هيحضر وكمان ناس مهمه كتير وفي شهادة يعنى يعتبر مسابقة
عمرو: بالظبط وعشان كده كلمتك
شمس باستغراب: عايز ادربهم يعني
عمرو: ومش بس كده عايزك انتى اللى تنظمى الحفله والاغانى وعايز اخر الحفلة اغنيه من كلماتك ولحنك وصوتك
شمس بصدمه وانفعال: مستحيل ي دكتور انا معنديش مشكله في كل ده بس انا من سنين مطلعتش على المسرح انا حالتى متسمحش بكده انا اخر مره كنت هموت
عمرو: اهدي ي شمس حرام تبقي بتعلمى جيل كامل وانتى رافضه تطلعى وتشجعى الناس اعتقد من حقك تتعرفى
شمس: انا مش عايزه اتعرف انا آسفه ي دكتوره انا اعمل اي حاجه الا طلوعي على المسرح
عمرو:صدقينى ي شمس دى فرصتك اطلعي عرفى نفسك للناس قدمى موهبتك شجعيهم ارفعى راس اهلك وجامعتك مش انتى بتقولى لاخر نفس هقدم موهبتى
شمس بحيره: سبنى افكر ي دكتور
عمرو: تعالى احضرى البروفه كده وقولى رايك
راحت مع شمس
عمرو: كملوا ي شباب
كملوا بروفه وشمس شافت انهم محتاجين تدريب ووقت وانهم فعلا محتاجينها حتى لو اخر حاجه ممكن تقدمها
عمرو: اي رأيك
شمس:وقت البروفه يضعف وهتبقى كل يوم وعايزه كل كليه موسيقى تحضر بلا استثناء
عمرو: وافقتى
شمس بابتسامة: مش هقدر ارفض لحضرتك طلب حضرتك زي والدى
عمرو: ده العشم ي شمس الحياة
شمس: اسمعونى ي شباب الشغل ده مينفعنيش من بكره نتجمع وانا هعمل خطط بالاغانى وهظبط تون صوتكم وكل حاجه وانا واثقه اننا هنجح شمس الحياة متخسرش ولا هي ولا التيم بتاعها
شمس روحت البيت وبدات تعمل خطط وبرنامج والاغاني اللى هتشتغل عليها والالات اللى هتستخدم ومنستش تفكر فى اغنيتها اللى لازم تبقي مميزه وجديده وخصوصا انها عندها القدره تجيب نفس تون صوت اي مطربه نامت ونزلت تانى يوم مسرح الجامعة
شمس: بصوا ي جماعه هنبدا باول حاجه اغاني وطنيه ودي هتبقي جماعيه كلنا هنغي فيها وانا عن نفسي مش بشوف دي ساهله لان لازم كلنا نبقي نفس تون الصوت ودى هنشتغل عليها النهارده بس الاول هتعرف على كل واحد وبلده فين
منه من القاهره، اسراء من اسوان محمد من لاقصر شهد من قنا و......
شمس بتنهيده: اممم طيب محمد انا لما سمعت صوتك امبارح عجبنى عايز تدريب زياده هنقعد مع بعض وهتغنى في الحفله لاقصر بلدنا واعتقد عرفها
محمد: تمام
شمس: وانتى ي اسراء هنظبط اغنيه ل محمد منير واعتقد الانسب هتكون حاره السقايين
اما شهد ف انا شايفه ان صوتك هيبقي مناسب مع النوبى
اللى عايز اقوله اننا عايزين نعمل كوكتيل في جميع الاذواق وعايزه اعمل فكره اول مره هتتعمل واعتقد هتعجبهم عايزه أبدأ باغانى الزمن الجميل الطرب وانهي بالاغانى الايام دي عايزه اعرف الناس الفرق بين زمان ودلوقتى يعني عبدالحليم ام كلثوم شاديه وبعدين وائل جسار حسين الجاسمى احمد سعد عمرو دياب كده
محمد: صاصا
شمس بضحك: مش هتوصل ل صاصا ي محمد كده هتاخدوا فصل من الكليه اصلا الدكتور عمرو لو عرف انكم بتسمعوا لناس دي هيزعلكم جامد
ياسر: متفكرناش ي دكتور دخل علينا مره كنا بنغنى اغنيه ليهم هزقنا والله وزود التدريب
شمس: سركم في بير ي عم مصطفى نبدا
فضلت شمس طول اليوم بتظبط فى درجه صوتهم وظبطت اول اغاني هتتغنى وفضلت طول الشهر بدرب كل واحد على اغنيته وبعدين تجمعهم يظبطوها سوا غير انها اعتمدت تدخل كذا مقطع اغنيه تتغني جماعى وكانت تخلص معاهم تدرب هي على اغنيتها وجاه وقت الحفله واللى كان دورها معروف انها ميسطرو لتوجيه ولعزف البيانو
شمس: جماعه عايزه اعرفكم ان فخوره بيكم انتوا تعبتوا واجتهدوا ومهما كانت النتيجه خليكم فخورين بنفسكم انتوا ختوا خبره كبيره وجودكم هنا اصلا شرف ليكم مش عايزه اقولكم انكم هتنجحوا ووو عشان مش بحب اتكلم في حاجه سابقه لاوانها انا بس عيزاكم تركزوا وتفكروا فى تعبكم طول الشهر وانكم ترفعوا راسكم وسط كل القاعدين وطبعا جمعيتكم وعشان لما يحصلى حاجه تقولوا شمس علمتنا صح
عمرو: جاهزين
شمس: جاهزين سيداتى وساداتي اتشرفت بحضروكم جميعا من اول رئيس الجامعه ودكاتره و...... اتمنى الحفله تعجبكم 3 2 1
بدئوا كلهم يغنوا اغاني وطنيه وبعدين بدا واحد يغني اغنيه لعبد الحليم اللى الكل انبهر بصوته
محمد: جانا الهوى جانا ورمانا الهوى رمانا
جانا الهوى جانا ورمانا الهوى رمانا
ورمش الأسمراني شبكنا بالهوى
ورمش الأسمراني شبكنا بالهوى
آه ما رمانا الهوى ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا
اللي شبكنا يخلصنا، اللي شبكنا يخلصنا
ده حبيبي
الكل: شغل بالي
آه يابا، يابا
الكل: شغل بالي
آه ده حبيبي
الكل: شغل بالي
آه يابا، يابا
الكل:شغل بالي
آه يابا يابا شغل بالي
الكل: آه ما رمانا الهوى ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا
آه ما رمانا الهوى ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا
اللي شبكنا يخلصنا، اللي شبكنا يخلصنا
محمد: يا راميني بسحر عينيك الإتنين
ما تقولي واخدني ورايح فين
يا راميني بسحر عينيك الإتنين
ما تقولي واخدني ورايح فين
على جرح جديد ولا لتنهيد
ولا عالفرح موديني
أنا بسأل ليه وأحتار كده ليه
بكره الأيام هتوريني
خلينا كده على طول ماشيين
ما رمانا الهوى ونعسنا واللي شبكنا يخلصنا
اللي شبكنا يخلصنا، اللي شبكنا يخلصنا
محمد: ده حبيبي
الكل:شغل بالي
محمد: آه يابا، يابا
الكل: شغل بالي
محمد: آه ده حبيبي
الكل: شغل بالي
محمد: آه يابا، يابا
الكل: شغل بالي
محمد: آه يابا، يابا شغل بالي
الكل كان بيثفق باعجاب بصوت محمد ومحمد كان بيشكرهم وعينه على شمس اللى بطمنه لحد مخلص بعنيها
بدئوا عزف الاغنيه التانيه واول لما بدئت مهره الكل بلا استثناء فضل يثقف ويصفر من جمال وثقه مهره
مهره: ياااااااااااا حبيبي
يا حبيبي
يا حبيبي
الليل وسماه ونجومه وقمره، قمره وسهره
وإنت وأنا يا حبيبي أنا يا حياتي أنا
يا حبيبي
يا حبيبي
الليل وسماه ونجومه وقمره، قمره وسهره
وإنت وأنا يا حبيبي أنا يا حياتي أنا
كلنا، كلنا في الحب سوا
والهوى آه منه الهوى
الهوى آه منه الهوى، آه منه الهوى، آه منه الهوى
سهران الهوى يسقينا الهنا ويقول بالهنا
والهوى آه منه الهوى
والهوى آه منه الهوى، آه منه الهوى، آه منه الهوى
سهران الهوى يسقينا الهنا ويقول بالهنا
يا حبيبي يلا نعيش في عيون الليل
يلا نعيش في عيون الليل
ونقول للشمس تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
تعالي، تعالي، تعالي، تعالي
بعد سنة، مش قبل سنة
دي ليلة حب حلوة
بألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة، ألف ليلة وليلة
بكل العمر هو العمر إيه غير ليلة
زي الليلة، زي الليلة، الليلة زي الليلة
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
إزاي، إزاي، إزاي أوصف لك يا حبيبي إزاي
قبل ما أحبك كنت إزاي يا حبيبي
وبمجرد ما خلصت الكل فضل يهتف انها تغني تانى شكرتهم وطلعت وقفت شمس مكانها
شمس: لسه الحفله طويله وابدعنا ملهوش نهايه نبدا دلوقتى باغنيه يارب تعجبك والاستعارض كمان
وإليكم أغنية الأقصر بلدنا بلد سواح
الكل فضل يثقف وقام من مكانه وكان استعراض الشباب بمساعده البنات تحفه اقسم ان شمس اتقنت فى تعليمهم
الأقصر بلدنا بلد سواح.. فيها الأجانب تتفسح
وكل عام وقت المرواح بتبقى.. مش عايزة تروح وتسيب بلدنا
الأقصر بلدنا بلد سواح.. فيها الأجانب تتفسح
وكل عام وقت المرواح بتبقى مش عايزه تروح وتسيب بلدنا
على أرضها إتمختر يا اسطا.. بالمبسوطين أخر بسطه
ولف بينا أي والله.. أجمل مدينة صحيح والله
مش برضو منها أني من الواسطة
نردهالك في الأفراح.. ومهما تبعد وتروح.. برضو في بلدنا.
الأقصر بلدنا بلد سواح.. فيها الأجانب تتفسح
وكل عام وقت المرواح.. بتبقى مش عايزه تروح و تسيب بلدنا
الأقصر بلدنا على الخرطة.. ينحط من تحتها شرطة
شايفين مكانها أي والله.. ما بين جيرانها أي والله
زي الشموع حولين تورته
والشمس تطلع كل صباح.. بفرحة وبدعمة تروح
لفراق بلدنا.
الأقصر بلدنا بلد سواح.. فيها الأجانب تتفسح
وكل عام وقت المرواح.. بتبقى مش عايزه تروح وتسيب بلدنا
شمس بابتسامة: اعتقد اختيارنا كان موفق حابه اعتذر عن الفاصل اللى هعمله ولكن مش فاصل بدون غناء لا حبيت اوضح واظهر النهارده الفرق بين اغاني زمان اللى كلكم اتحمستوا بيها واغاني دلوقتي يعني مش متدهوره اوي
بدء كل واحد يخرح بالتناوب اغنيه اى اليوم الحلوه ده واختياراتى وطبعا بدون ما هشرح حصل اي اكيد فهمتوتى اعزائى القراء حفله الجامعه قلبت حنه شيماء
نزلت شمس وهما بيغنوا وقعدت جنب دكتور عمرو ومروان
عمرو بفخر: انا فخور بيكى بجد الناس صوتهم راح من التفاعل حتى الشباب كل واحد عارف يتنقل من اغنيه لاغنيه كل النجاح ده بسببك وحتى لو منجحناش وانا اشك معتقدش ان حد هيقدر ينسي الحفله دي
شمس بتعب: ده مجهود الشباب وكرم ربنآ
مروان: انتى كويسة
شمس: عايزة كوبايه عصير قبل ما اطلع على المسرح
مروان:حاضر
شمس:اول لما ابدا تطلع انت تكون الميسترو وتوجه الشباب تمام
مروان:حاضر
بعد فتره واول لما خلصوا طلعت شمس وهي سامعه الشباب بيهدفوا باعجاب وعايزينهم يكملوا وكمان يغنوا ل صاصا
شمس: شايفه الحفله ولعت وطبعا موضوع صاصا ده مرفوض غير إن دي اغاني متتسمعش بس لو حد فينا غنها دكتور عمرو هيرمينا برا الجامعه كفايه ان وافق على اللى حصل ده
الكل: ضحك
شمس: قبل ما انهي اخر فقره حابه اقولكم حاجه غير ان مبسوطه بوجودى معاكم ممكن معظمكم عرفنى بس انا حابه اعرفكم على نفسي انا شمس محمد بليغ وطبعا اسمي على مسمى خريجه كليه موسيقي الاولى على دفعتى الاربع سنين حاصله على الدكتراه فى البيانو وكمان الارتجال مش هقولكم ان كان حلمى حياتى ادخل الكليه والكلام ده لا انا دخلتها تنسيق اول سنه كنت مضايقه وشيفاها صعبه وكل شوية اقول انا اخرى موسيقى مع احترامى طبعا لاساتذى الافاضل بس لسه صغيره مش فاهمه وكنت بتكسف اول لما اغني وكنت شايفه صوتى وحش انتوا بقاا تحدوا وتقولوا ان حلو
الكل: ضحك
شمس: المهم فى تانيه لما لقيت نفسي جايبه امتياز ومترتبه على الدفعه قولت ما هي حلوه اهي وبدات اتاقلم واحبها وفجاءه اكتشف ان صوتى حلو ومش بس كده انا كم... ولا اقولكم مش هقولكم مواهبى دلوقتي انا هسيبكم تكتشوفها وسنه ورا سنه تعدي احب الكليه أكتر واتعلق بيها لحد ما تعينت لحد اكملت بتنهيده جالى كانسل في الدم واضطريت ما اكملش لحد( شافت شمس في عيونهم نظرف شفقه اضايقت) محدش يبصلى كده مش بحب النظره دي المهم حبيت اعطى كورسات وقررت ان لحد اخر نفس هخلى الكل يستفاد بموهبتى ولما كلمنى دكتور عمرو وطلب ان ادربهم وان اعمل البرنامج انا وابقي انا مسئوله عن كل حاجه وادخل الططش بتاعى وافقت قولت اهي تبقي اخر حاجه يفتكرونى بيها الناس المهم اللى قصدي اقوله من الكلام ده متوقفش حياتك على اللى كان نفسك فيه ومعرفتش تعمله العمر بيجرى والدنيا مش مستهله حبوا كلياتكم واقسامكم واستمتعوا بيها وخليك دكتور في مجالك مفيش حاجه سهله بس انت عافر ومتملش وتوقف بتوع موسيقى اللى صممت يحضروا استمتعوا بكل لحظه بجد انا فخوره ان متخرجه من جامعه *** واتعلمت تحت اشطر دكاتره في كليه تربيه موسيقيه وبسببها بقيت هنا وهقدم اغنيه من كلمات ولحنى يارب تعجبكم
اتكلمت كتير اسفه زهقتكم بس متنسوش كلامى
قعدت شمس على البيانو وحطت قدامها مايك وفتحت النوت وقبل ما تبدا شافت دموع البعض وهما زعلانين عليها وخصوصا اصاحبها اللى حضرين ودكتور عمرو اللى بتعتبره ابوها بدات تعزف بحرافيه وغنت بصوتها اللى اكتر من رائع وكلمات اغنيتها اللى بسببها بدلت دموع الموجدين بفرح خلصت اغنتها وقامت على البيانو وبدات تغنى اغنيه لكل مطرب ومطربه من الزمن القديم واللى قدرت تقلد اصواتهم بالظبط وخلتهم يحسوا انهم عايشين لسه
شمس بارهاق: اخر حاجه ممكن نغنى سوا
الكل: ايوااااااه
شمس: طيب عجبكم صوتى
الكل: جدااااا
شمس: طيب الأغنيه
الكل: حلو اووووى
شمس بمرح: طيب ما تطبلولى ي جدعااااان آلله يعني لازم اسال
الكل ضحك على اسلوبها وفضل يسقف
شمس: ممكن نختم ونغنى سوا يا سهر الليالى
كان ردهم التصفيق والصفاره من الاولاد
بدات شمس واللى كان الارهاق بدأ يظهر عليها والتعب والكل كان يغني بفرحه ومروان وعمرو ملاحظين تعبها لانها بقالها شهر بمجهود كبير
شو كانت حلوة الليالي
الكل: اللللللللله ي شمس
والهوى يبقى ناطرنا
وتجي تلاقيني وياخذنا بعيد
هدير المي والليل
كان عنّدنا طاحونة ع نبع الميّ
قدامه ساحات مزروعة فيّ
وجدي كان يطحن للحي، قمح وسهريات
ويبقوا الناس بها الساحات
شي معهن أكياس، شي عربيات
رايحين جايين ع طول الطريق تهدر غنيات
آه يا سهر الليالي آه يا حلو على بالي
غني آه، غني آه، غني على الطرقات
ياي، ياي، ياي يا سهر الليالي
ياي، ياي، ياي يا حلو على بالي
غني (آه) غني (آه) غني على الطرقات
وراحت الأيام وشويّ، شويّ
سكت الطاحون ع كتف الميّ
وجدي صار طاحونة الذكريات يطحن شمس وفيّ
إيه يا سهر الليالي آه يا حلو على بالي
غني آه، غني آه، غني على الطرقات
ياي، ياي، ياي يا سهر الليالي
ياي، ياي، ياي يا حلو على بالي
(غني آه، غني آه (غني على الطرقاااااااااااات
بمجرد ما خلصت اغمي عليها جرى مروان بسرعه بخضه وشالها وخرج والكل كان قلقان واتاثر بيها
وطلع دكتور عمرو يقفل الحفله
عمرو بحزن: شمس كانت موصيه مهما حصل الحفله تكمل وتعرف رايكم اتمنى تكون عاجبكم كل الفقرات واصوات الشباب وتتدعوا ل شمس واسيب رئيس الجامعه يقول الفائز
اعلن رئيس الجامعه فوز جامعه***وطبعا ده بفضل شمس واستلموا جئزتهم والكل راح المستشفى ل شمس واستنوا تفوق ودخلوا
شمس بتعب: طمنونى
محمد: نجحنا بفضلك ي شمس الحياه
مصطفى: لولا التدريبات وتوجهياتك مكناش نجحنا
مهره: لولا تشجيعك لينا وصبرك علينا مكناش وصلنا ل هنا
شهد: أنا او مره ابقي فخوره بحاجه عملتها وده بسببك
شمس بدموع: ده بسبب اصراركم ومهوبتكم انا بس خليتكم تخلوا بالكم من موهبتكم اوعوا توقفوا
دكتور عمرو: سبوها كفايه خليها ترتاح
شمس: متنسونيش
الكل: عمرنا مهننساكى ي شمس الحياه انتى اثرتى فينا
دكتور عمرو: تعبتى بسببى
شمس: ده مكتوب انا هموت هموت بس كنت عايزة اقفلها صح كملت بإبتسامة قفله تليق بشمس الحياة واثر في الكل ويفتكرونى
دكتور عمرو: هيطول بعمرك ي شمس
شمس بتعب: كفايه لحد كده شمس تعبت وعايزه ترتاح بقا المرض هلكنى
مروان بدموع: هتعيشي ي شمس احنا منقدرش نعيش من غيرك
شمس بتعب اكتر: هتعيش ي مروان مروان محدش بيوقف حياته على حد قول ل ماما كان نفسي افرحك بيا بس أمر ربنآ وقول ل بابا ان بحبه ومش قصدي اتحدها وخليهم يسمحونى وانت ي مروان اوعدنى تكمل اللى بدئنا انت اتعلمت تحت ايدي بقالك سنين معايا وبقيت احسن منى كمان انا كلمت دكتور عمرو وقالى هيوافق على شغلك في الجامعة
مروان بدموع: هنشتغل سوا
شمس بصوت مقطع: اوعدنى انك تكمل
مروان: اوعدك
بمجرد ما شمس سمعت وعده فارقت الحياة ماتت بسبب مرض لعين بس قدرت قبل ما تموت تسيب بصمه الكل يفتكرها بيها حاولت تساعد لحد اخر نفس خبر موت شمس انتشر ومفيش حد محزنش عليها وكان بيدعولها دايما ومروان فعلا سمع كلامها وكمل تعليم اي حد محتاج المساعده
وكده تنتهى قصتنا عن بطله عاشه حياتها تتعلم وتعلم حببتهم في قسمهم ومهنتهم وحبتت الناس في شغلها نمت مواهب وقدرت تخلق الثقه فى كل شخص قابلته مكنتش ترفض لحد طلب لحد ماماتت وده خلى كل الناس تحزن عليها لانها مسبتش غير السيره الطيبة ليها
تمت بحمد الله