رواية دمعه عين كامله وحصريه بقلم شيماء طارق
روايه
دمعه عين
الفصل《١》
_ شيماءطارق
___________________
انا اسمي عين ايوه اسم غريب انا عارفه بس اما سالت ماما قالت لي انا سميتك عين علشان انتى عيني اللي بشوف بيها فاقتنعت باسمي
سني 27 سنه وحكايتي بدات من وانا سني 17 سنه يعني تقريبا وانا في ثالثه ثانوي انا يتيمه الام وعندي اخ واحد وتعرفوا حكايته في الاحداث وبابا ايوه عندي بابا بس هو اب قاسي جدا مش بيفرق معاه حاجه غير الفلوس هو كان سبب وفاه امي وسبب تعس
♥︎♡♥︎♡♥︎♡♥︎♡♥︎♡♥︎♡♥︎♡♥︎
في يوم كنت جايه من المدرسه وشفت بنات بيلعبوا اولى كان نفسي العب معاهم جدا بس كملت طريقي واحده من البنات
°°°°°°°°
البنت ::تعالي يا عين العبي معانا
عين ::مش هقدر انتم عارفين بابا مش هيسيبني العب معاكم وممكن يضربني ويحبسني ومش هيخليني اروح المدرسه
{ بنت صاحبه عين اسمها اسماء}
اسماء:: تعالي بس يا عين باباك هيعرف منين تعالي هو دور واحد وروحوا
عين فرحت وراحت تلعب مع اصدقائها وطبعا وهي بتلعب كانت فرحانه جدا ان هي كانت بتكسب وكانت بتتفوق
عليهم واثناء لعبها جاء باباها
حمدي::انتي بتعملي ايه هنا يا بت ؟
وضربها وشتمها قدام صحابها وخلاها مش قادره ترفع وشها قدامهم وخدها وراحوا البيت اول ما دخلوا البيت
/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/
عين:: انا داخله اوضتي يا بابا
{ابوها}
حمدي:: استني يا عين سلمي على خطيبك الاول؟
عين ::خطيبي انا اتخطبت امتى ؟
حمدي ابو عين:: من النهارده ده سليم بيه بدران اكبر رجل اعمال في الشرق الاوسط
عين ::وانا مش عايزه اتجوز تمام انا داخله اوضتي عن اذنكم ؟
حمدي:: بس يا بت اخرسي خالص هتتجوزي غصب عنك هو دفع كتير
عين:: انت هتبيعني يا بابا ده انا بنتك الوحيده؟
حمدي:: انتي بلوتي الوحيده مش بنتي الوحيده
عين ::وانا قلت مش هتجوز انا مش هتجوز!
{حمدي راح ضرب عين}
سليم:: اهدى شويه يا حمدي نزل ايدك من عليها عيب عليك تعمل كده قدامي مفروض تحترم وجودي
سليم:: ممكن تسيبنا لوحدنا شويه يا حمدي ؟
حمدي ::حاضر يا باشا بس ما تزعلش؟
سليم ::سيبنا يا حمدي اتكل على الله
حمدي:: ماشي يا باشا
سليم:: ممكن اعرف انتي ليه رافضه تتجوزيني ؟
عين:: انت شايف ان انا في سن ينفع اتجوز فيه ؟
سليم:: اللي انا شايفه ان ابوكي ممكن يجوزك اي حد يديله فلوس وانا وعد مني هخليكي تكملي تعليمك مش هاجي جنبك الا برضاك بس انا عايز اعرفك حاجه انا عندي ابن عنده اربعه سنين؟
عين ::وكمان متجوز؟
سليم:: لا انا ارمل !
عين:: تمام سيبني افكر ؟
سليم:: فكري براحتك وانتي هتعيشي معايا حياه كويسه وما تخافيش من حمدي هو مش هيقدر يجي جنبك طول ما انتي معايا!
عين:: وانت ايه اللي يجبرك ان انت تتجوز واحده لسه بتدرس وصغيره في سني ممكن تتجوز واحده غنيه وسنها مناسب لحضرتك؟
سليم:: مع الوقت هتعرفي وكمان انا مش عايز منك حاجه كل اللي انا عايزه منك ان انتى تهتمي بابني بس ومقابل ده انا هخليك تكملي تعليمك وتدخلي احسن جامعات
عين:: تمام
♥︎/♥︎/♥︎
حمدي كان واقف على الباب
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
سليم :: حمدي انا موافق ما تجبرش بنتك على حاجه انا هاجي بكره وهعرف ردها بنفسي لو مديت ايدك عليها انسى ان انت تطول مني مليم؟
حمدي:: حاضر حاضر يا باشا ما تزعلش نفسك بس!
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
عين حست من كلام سليم ان يكون ليها ظهر يحميها من ابوها وجبروته
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
عين:: دقيقه لو سمحت انا موافقه بس اكيد هتخليني اكمل تعليمي؟
سليم:: اكيد انا كلمتي سيف!
عين:: ماشي انا موافقه
سليم ::يوم الخميس الجاي كتب
الكتاب جهز نفسك يا حمدي
حمدي:: اللي تؤمر بيه يا باشا
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
عين فضلت تفكر الدنيا مخبيه لي ايه تاني كتر التعب غلبها النوم ونامت
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
♡اشرقت شمس يوم الجديد ♡
وعين قامت بكل نشاط راحت مدرسه
بعد كده راحت لمامتها
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
عين:: عامله ايه يا ماما النهارده ايه اخبارك ؟
زينب ::الحمد لله يا عين عامله ايه يا بنتي اوعى تكوني مقصره
في المدرسه؟
عين ::ما تخافيش يا ماما انا بروح على طول وشاطره قوي في المدرسه
وهطلع الاولى ان شاء الله !
زينب ::انا عارفه يا بنتي اللي انا مقصره في حقك انا لو قادره اقوم واشتغل واديك دروس وادخلك احسن المدارس انتي واخوك اتظلمتوا معانا مع اب زي حمدي ومع
ام مريضه!!
عين:: بس يا ماما بقى ما تضايقنيش ان شاء الله هتخفي وهتكوني زي الفل يلا بقى خذي العلاج
زينب:: كفايه يا بنتي عليكى كده وانتي بتجيبي فلوس منين حق العلاج دي ؟؟؟؟
عين:: في واحده صاحبتي شغاله في مصنع بيكونوا عايزين شغل تشطيبات بتخلص في البيت باخد منهم كميه وبسلمها كل يوم الصبح وانا رايحه المدرسه !!
زينب ::حمدي لو يعرف عن الموضوع ده هيموتك يا عين ؟
عين ::ما تخافيش يا ماما انا بخبي الشنطه مش بخلي بابا يشوفها
خالص !
زينب ::ربنا يقويك يا بنتي هو اخوك فين ؟؟؟؟
عين::في المدرسه ولسه ما خلص
زينب ::ماشي يا حبيبتي ابقى طمنيني عليكي على طول !!!
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
{خرجت عين من عند مامتها }
وراحت على البيت حمدي
~♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎~
حمدي :: كنت فين يا بت ؟
عين:: كنت في المدرسه وعديت شفت ماما !
حمدي:: مش قلت ما تروحيش للوليه دي تاني؟
عين::يا بابا دي برده ماما ولازما اشوفها هي عايشه لوحديها وانت عارف ان هي مريضه!!
حمدي::انا كلمه مش هعدها مرواح عند زينب لا ؟
عين:: حاضر يا بابا اللي انت تشوفه!
♥︎_♥︎_♥︎_♥︎_♥︎_♥︎_♥︎_♥︎_♥︎_♥︎
دخلت عين اوضتها وكانت زعلانه جدا لان باباها منعها ان هي تشوف مامتها
عين:: يا ترى هوصل لها العلاج ازاي ما فيش حل غير اقول لاسماء وهي توصل لها العلاج
سهره عين طول الليل بتذاكر وخلصت الشغل عشان تسلمه للمصنع الصبح قبل ما بابا يقوم من النوم
خرجت وراحت على المصنع وسلمت الشغل وعدت على اسماء
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
عين:: يا اسماء لو سمحتي انا عايزه
اوصل الفلوس دي وهجيبلك اكل وتوصليه لماما
اسماء:: حاضر يا حبيبتي بس مش النهارده علشان اعمامي جايين من البلد والله اعلم نيتهم ايه ولو لقوني بره انتي عارفه هيعملوا ايه في امي؟
عين:: ربنا يسترها يا حبيبتي بس ما تنسينيش والنبي؟
اسماء ::ما تقلقيش اول ما يمشوا هاجي وهروح لمامتك
♥︎__♥︎__♥︎__♥︎__♥︎__♥︎__♥︎
عين فضلت المنتظره اسماء يوم والثاني والثالث ومش عارفه تروح لمامتها
ومامتها كانت حالتها بالسوق اكتر
♥︎__♥︎__♥︎__♥︎___♥︎____♥︎__♥︎
عين:: لو سمحت يا بابا انا عايزه اشوف ماما لو مره واحده؟
حمدي::انا قلت يا بنت الكلب ما فيش طلع بره البيت والمدرسه ما فيش
عين ::خلاص والنبي يا بابا خلاص خلاص مش هقول لك تاني بس سيبني اروح المدرسه
حمدي ::غوري في داهيه من وشي
♥︎_♥︎_♥︎_♥︎__♥︎___♥︎__♥︎__♥︎__♥︎
بعد مرور اربع ايام على بطلتنا اخيرا حمدي وافق ان عين تروح المدرسه وفعلا عين راحت المدرسه وجابت علاج لمامتها وراحت تزورها بس كانت اسوء لحظه في حياتها دخلت على مامتها
عين:: ماما عامله ايه ؟
زينب:: الحمد لله !
عين:: مالك يا ماما انتي تعبانه؟
زينب:: الحمد لله يا بنتي انت غلبت نفسك ليه وجيتي
عين:: غلبت نفسي ايه انا لو عليا نفسي اجيلك كل يوم بس مش بايدي
زينب:: علشان خاطري ما تسيبيش البيت تاني وانا خلاص انا بموت خلاص كده كده المرض بينهش في عضمي؟
عين ::بعد الشر عليكي يا ماما ربنا يخليكي لينا انا من غيرك هموت
زينب ::بعد الشر عليكي يا بنتي بس انا هامنك امانه انا لو مت تخلي بالك من نفسك ومن اخوك انا يا بنتي ما سبتلكيش حاجه في الدنيا حاطه تترحمي عليا بيها سامحيني ؟
عين ::مسامحاك يا ماما وان شاء الله هتفضلي معايا .
زينب ::روحي يا عين لابوكي علشان ما تجيبيش لنفسك الاذيه
°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°
خرجت عين من عند زينب وكانت منهاره من العياط
اسماء قبلتها ::سامحيني انا والله ما قدرتش اجي لمامتك يا عين انتي عارفه ظروفي ؟
عين:: عارفه يا حبيبتي وعذراكي بس يا ريت يا اسماء بكره تيجي تبص عليها انتي عمك روح البلد؟
اسماء:: اه خلاص مشي !
عين::خلاص تعالي بكره بصي على ماما وطمنيني عليها؟
اسماء ::حاضر
اسماء تاني يوم اخذت العلاج وراحت لمامه عين
اسماء:: خالتي زينب عامله ايه
ما فيش رد
اسماء::خالتي زينب انتي مش بتردي ليه؟؟؟؟؟
برده ما فيش رد؟؟؟؟؟
اسماء ::بالصراخ خالتي زينب ماتتتت
الجيران اتلموا والناس كلها اتلموا عليها في الوقت ده كانت عين
رجعت من المدرسه على بيت حمدي اول ما دخلت
حمدي::جهزي نفسك يوم الخميس كتب كتابك !
عين: بالسرعه دي ؟
حمدي:: بسرعه ايه النهارده لسه الاثنين !
عين::ما فيش وقت يا بابا حتى نجهز نفسنا للفرح؟
حمدي:: ومين قال لك ان انا هعمل لك فرح خليك تغوري من وشي
عين ::اللي انت تشوفه يا بابا
♥︎°°°°°°°°°♥︎°°°°°°°°°°♥︎
عين حزينه على بختها وحظها اللي ربنا رزقها اب زيه حمدى اناني مش بيفكر الا في نفسه دخلت اوضتها وفضلت تفكر في كلام سليم اللي هو قاله لها قبل ما يمشي ان هو يخليها تكمل تعليمها ويخليها توصل لحلمها
ان هي تبقى دكتوره وتقدر تنقذ كل الاطفال من الامراض المنتشره عين قلبها ضعيف جدا اتجاه الاطفال وبتحبهم قوي وهي بتتمنى ان هي تكون دكتوره اطفال وتقدر تعالج كل الاطفال بقدر الامكان
°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_°_
بعديها بساعتين خبط حمدي على باب اوضه عين
°_°_°_°_°_°_°_°
حمدي:: جهزي نفسك يا بت خطيبك جاي ياخدك عشان يجيبلك يا اختي فستان الفرح مش عارفه يجيبلك فستان ليه كان وفر الفلوس دي ؟
عين:: حاضر هجهز نفسي
°°°°°°°°°°°
خرجت عين مع سليم ووداها ارقى اتيليهات فساتين علشان يشتري لها فستان الفرح كانت مبهوره جدا من الفساتين كانت كلها تحفه
سليم ::ادخلي قيس الفستان اللي يعجبك!
عين:: والفستان ده شكله حلو؟
سليم:: بس هو مكشوف جدا من على الظهر؟
عين:: بس جميل ؟
سليم ::انا قلت ايه شوفي فستان غيره
عين ::حاضر
عين نقيت فستان بكم تل وظهر كله متغطى وكان شكله جميل جدا
عين:: انا هقيس ده
سليم:: اتفضلي
دخلت عين وقاست الفستان كان شبه الاميرات
خرجت سليم اول ما شافها كان مبهور بجملها ما كانش مصدق ان دي بنت سنها 18 سنه كانت انثى بمعنى الكلمه
عين ::ايه رايك ؟
سليم:: تحفه!
سليم::يلا طيب غيري
سليم ما كانش قادر ينزل عينه عن عين وكان يمسح على وشه من كتر التوتر
سليم:: تعالي نتغدى في اي مطعم
عين ::تمام
عين كانت حزينه جدا وهي ماشيه مع سليم
سليم ::مالك انت زعلانه؟
عين ::لا ابدا
سليم::باين عليكي ان انتى حزينه قوي
عين::اه كان نفسي ماما تكون معايا وانا بنقي الفستان انا عارفه ان هو مش هيبقى فرح قوي وبابا قال لي مش لازما البس فستان بس انت وعدتني ان انا هكون معاك وهكمل تعليمي وهتحقق لي كل احلامي وانا هعمل كل اللي حضرتك عايزه
سليم:: انا مش عايز منك حاجه يا عين انا عايزك بس تكوني متفوقه في دراستك وتحققي حلمك واهم حاجه تحافظي على اسمي اللي انا هديه لك وتعرفي انتى هتكوني مرات مين يعني ممنوعه اللي انتى تكلمي اي حد هتدرسي وهتعملي كل اللي انتي عايزه بتحلمي بيه بس تعرفي حدودك في كلام مع اي حد؟؟
عين:: اكيد طبعا ما تخافش انا عمري ما هعمل حاجه غلط!
سليم ::علشان كده انا اخترتك
عين:: ممكن اطلب منك طلب؟
سليم ::اتفضلي
عين :: انا عايزه اشوف ماما واوريها الفستان بتاعي!
سليم:: اوكي تعالي طيب نتغدى ونروح بعد كده نروح لمامتك؟
عين:: اورى ماما الاول الفستان وبعد كده نتغدى
سليم:: حاضر اتفضلي يا ستي!
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
انطلق سليم الى شقه زينب ام عين نزلت عين من العربيه وكان قلبها بينبض جامد وكانت خايفه قوي عين اول ما دخلت
♥︎♥︎♥︎♥︎♥︎
ام محمد جارتهم ::البقيه في حياتك يا بنتي
عين:: في مين فين ماما؟
ام محمد ::تعيشي انتي
عين::ماما ماما فين
ام محمد:: جوه بنحضرها للغسل
كانت اسماء قاعده جنب مامه عين وبتقرا قران بتعيط لاني اسماء كانت قريبه جدا من عين وكانت عارفه مامتها كويس
المشهد ده صعب قوي ومؤثر ربنا يرحم امهاتنا وامهات المسلمين جميعا
عين:: ماما يا ماما يا ماما انتوا اكيد بتهزروا؟
اسماء:: اهدي يا حبيبتي ادعي لها ربنا يرحمها؟
عين:: ما تقوليش كده ماما عايشه انتي بتضحكي عليا ما تهزريش لا لا انا عارفه ان انتى بتهزري هي
قالت لي مش هتسيبني
سليم:: اهدي شويه يا عين وادعي لها بالرحمه مامتك دلوقتي محتاجه ان انت تدعي لها ادخلي وخليكي جنبيها ودعيها خليكي جنبيها في اخر لحظه
عين::ما تقولش كده لا هي اشوف فستان هي لو شافت الفستان هتصحى لا هي بتعمل ده كله عشان انا تاخرت عليها هي هتصحى انت ما تعرفهاش هي بتحب تهزر معايا كده انا جيت قبل كده وهي كانت بتهزر كده انت ما تعرفش ماما
سليم ::بس بقى يا عين مامتك ماتت هي دلوقتي محتاجه ان انتى تدخلي تقفي على غسلها انت بنتها الوحيده
♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎/♥︎
عين فضل الساكته شويه وبعد كده فضلت تعيط اسماء اخذتها في حضنها وفضلت تطبطب عليها
دخلت عين على مامتها لقيتها نايمه على السرير وانهارت في البكاء سليم قولي ربنا يرحمها اهدي كده يا عين انا هنزل اخلص كل اجراءات الدفع عين فضلت ماسكه ايد مامتها لحد اما بداوا في الغسل وهي برده كانت مناره في البكاء
فجاه ؟؟؟؟؟