رواية فؤاد وليلة النعماني الفصل التاسع 9 بقلم ميفو السلطان
كان فؤاد ياكل نفسه داخل المكتب وصديقه يحاول ان يهدئ من روعه.. ليها عين تجيلي.. دي عدت كل الحدود..
هنا تحدث صديقه.. فؤاد مش وقت غضب ايه اللي هيجبها وتقلك اوي كده وبثقه يا تعالجها يا تسيبها تموت.. البت هتموت وافرض..
قاطعه بغضب افرض ايه مافرضش مافرضش مانت واعي وعارف..
ليهتف صديقه. بس هيا ماتعرفش يعني غريبه انها تجيلك ..
ليصرخ فؤاد. يعني اروح اموتها واموت نفسي واموت بنتها عشان ارتاح.. قلبي بيتقطع يا كريم انا بقالي ست سنين بموت مش عارف انسي بتطلعلي في الاحلام بنت الكلاب دي.. انا هتجنن..
هتف كريم.. لازم تروح يا فؤاد ربك قادر علي كل شئ ولو البت ماتت ساعتها هتاكل نفسك اكتر..
ليهتف فواد.. قصدك اروح واعمل التحليل.. ماشي انا هروح بس عشان اثبتلك ان الو$خ هيفضل و&خ..( فعلا والله يا عم فؤاد يا غلبان) … يلا..
ونتش مفاتيحه وتحرك هوا وصديقه بسرعه الي العنوان ليتحدد مصيره ومصير مايعتقد انها الخائنه في حكايته..ميفوميفو..
كانت ليله قد انهت عملها ورجعت عالمشفي هيا ومراد واحضرت بعض السندويتشات لياكل مراد وهيا معه كانت تحضر له كل حين واخر احد السندويتشات الفخمه هو واخته ولكن اليوم لم يكن معها المال الكثير فاحضرت بعض من الفول اذ ان فؤاد كابيه لا يحب الا سندويتشات الفول كما كان يقول لها.. دخلت وجلست في طرقه المشفي بجانب عنبر ابنتها فلا يسمحون لها بالمكوث كثيرا فتضطر الي ان تجلس بالخارج بعض الوقت ثم تذهب لبيتها لان حاله جميله خطيره لا تحتاج مرافق وتحتاح عنايه فكانت تدفع للممرضه لتمكث بعض الوقت..
استاذن مراد امه ليحضر بعض المياه من قاروره المياه اخر الطرقه..
وهنا حضر فؤاد ليجدها جالسه شاحبه ومنهكه فمسكها من دراعها وظل يهزها بغضب ويقول.. انت فاكره لما تعملي الحبتين دول هصدقك.. ايه الو$خ بتاعك رماكي بدري انا حيت بس عشان اعرف انك رخيصه عشان اقهرك واشوفك وانت بتتحسري ثم ضحك..
نظرت اليه باحتقار وهمت ان تنهره بغضب الا انه في تلك اللحظه احس بالم في قدمه من الاسفل.. فعند ذلك حضر مراد وخبطه بقدمه من الاسفل فتالم فؤاد واستدار ثم تدنت نظراته لتتسع عيناه من الصدمه.. كان فؤاد كأن صاعقه نزلت عليه وانخرس.
وهنا استدار مراد وزقه بعيدا عن امه وقال بغضب وصوت حاول ان يجعله ضخما.. مالك ومال امي يا جدع انت ماسكها كده ليه..
الا ان فؤاد ومعه كريم كان كأن علي رؤسهم الطير كانت ليله تنظر لهم بسخريه وكانت تحس وتعلم بمدي الصدمه ففؤاد نسخه من مراد.. ماترد يا جدع انت انت اخرس كان لسانه متبري منه ولا يخاف او يهاب احد. كان طفلا يتلبسه الرجوله.
هنا مسكته ليله وقالت له بس يا مراد اهدي يا حبيبي دا كان عايزنا نمشي عشان ممنوع نقف هنا…
قالها برضه َمايحطش ايده عليكي يحطها بتاع ايه ونظرات الحقد والكره تنبعث منه ونظرات الصدمه واللين باديه علي فؤاد..
تراجع كريم وسحب فؤاد معه الذي كان مسيرا تماما.. فيه ايه يا فؤاد متخشب كده ليه..
لم يعد يتحمل فجلس علي اول مكان وجده وقاله بقي مش عارف ليه..
قال كريم.. اه صح الشبه عالي بس لازم نعمل التحليل احنا كنا فاكرين انها عيله واحده طلعو اتنين يا فؤاد الموضوع مش سهل.
ليهتف فواد بقهر.. بس دا ابني يا كريم.. بص لعنيه بص لقوته ليدمع عينه شفت طابع الحسن بتاعته… الواد عينيه نار انا حاسس اني باصص في المرايه. دا انا يا كريم… انا حاسس لو شفت البنت هنهار.ايه اللي انا فيه ده يا مصيبتك يا فؤاد قلبي هيقف يا كريم .
ليهتف كريم بحده.. انت بتهزر يا فؤاد قوم اما نشوف هنعمل ايه..ميفوميفو .
قام فؤاد وتماسك وذهب الي حجره البنت ليجد ملاكا نائما ذا شعر كستنائي ومغمضه وشاحبه كانت جميله طفله براقه تخطف القلب وهنا لم يتحمل فؤاد وخرج والدموع في عينيه وخرج من المشفي كان الشياطين تطارده…
اوقفه صديقه اهدي يا فؤاد مش وقت انهيار.
قال له انهيار.. انت مش حاسس باللي انا حاسس بيه انا هتجنن انا بتقطع الواد اللي فوق ده ابني والبت ملاك ملاك يا كريم هتموت يا كريم كنت هسيب بنتي تموت..انا زباله لا زباله ايه انا اوطي من الزباله.. بنتي قاطعه النفس وابني ومراتي مزلولين وانا معايا فلوس تلال ماتتصرفش. مراتي حايه تتراجاني انجي بنتي ليه يا رب عملت ايه دانا ماشي بما يرضي الله عملت ايه.. (مقعد حربايه بديلين 😠)
قال له له كريم يلا بس نشوف الاول موضوع التحليل ونبقي نتكلم..
هتف فؤاد.. لا انا مش هعمل الواد اللي فوق ده ابني..
قال له… طيب تعال كلم ليله شوف هتعملو ايه هنا رفع تليفونه وكلم احد اصدقاءه عن جميله فقال له انه سيرسل له عربه اسعاف وفي خلال يومين تكون عامله العمليه ومؤقتا سيبعث له احد اطقم الاطباء عنده الي ان تنقل البنت.. قفل فؤاد وتجلد وحاول ان يبدو قويا.
ذهب الي ليله ليجدها تسند راسها من التعب علي المقعد وفي يدها احد السندويتشات لا تاكله اما مراد فكان يجلس بجوارها قاطبا حاجبيه وياكل في صمت.
اقترب وجلس امامهم وظل يحدق بهم وكان ينظر مراد اليه غاضبا.. وهتف.. ايه هتصورنا شكلنا عاجبينك..
فلاحت شبه ابتسامه علي جانبي فمه.. ولكنه لم يرد.. وهنا فتحت ليله عينيها.
وقف فؤاد وقال لها ممكن نتكلم… هزت راسها واشارت له ان يسبقها.
قام مراد منفعلا انت تعرفيه يا ماما…
نظرت اليه… مراد فيه حاجات انت لسه صغير ماتعرفهاش اللي قدامك ده هو اللي هيدفع فلوس عمليه جميله يبقي نهدي كده وبلاش طبعك ده اقعد هنا وكمل اكلك وانا دقيقه وجايه…ميفوميفو
ذهبت ليله اليه فقال لها…. انا كلمت مستشفي كبيره. خلال يومين البنت هتعمل عمليه..
فقالت له…. ومين قالك اني هوافق علي كده انت مين عشان تقرر كده.
نظر اليها مندهشا..
ليهتف.. ايه يا ليله انت مش جيتيلي عشان ادفع العمليه واديني جيت..
قالت له… والله حمدالله على السلامه دي حاجه جميله وبسيطه.. اقتربت منه وربعت يديها وقالت… انا جيت عشان تعمل تحليل ليكو ولما تلاقيها بنتك ساعتها تعملها العمليه….
ليصرخ بها.. انت مجنونه الواد اللي هناك ده ابني..
نظرت اليه بسخريه… تمام وبالنسبه للبنت اتاكدت ازاي.. انا امهم روح اعمل تحليل وتعالي اثبتلي انك ابوهم ساعتها هقبل انك تعالج البنت. انا ولادي ولاد حرام يا فؤاد بيه اثبت بقه انهم ولاد حلال وساعتها نتكلم.. غير كده اسفه ماقبلش فلوس من حد مالناش علاقه بيه وتركته وانصرفت ياكل نفسه من الغضب والصدمه.طيب يا ليله ذلي فيا كمان براحتك ..فسبحان الله اتي اليوم الكي سيزحف فؤاد النعماني حتي يثبت انه ابوهم بعد ان وصمو بالحرام فلتثبت انت بمعرفتك انهم من لحمك ودمك.
اقترب كريم… وقال له قدر موقفها يا فؤاد دي اقل حاجه ترد بيها كرامتها وكرامه ولادها.
قال له.. في ظرف كام ساعه يكون التحليل معمول فاهم يا كريم..
ليهتف… كريم حاضر حاضر بس اهدي.
ذهب كريم واخد من البنت خصله من شعرها وذهب الي فؤاد وفعل نفس الشئ واتجه الي احد المعامل ليسرع بنفسه العمليه..ميفوميفو
كان في تلك الاثناء حضر الكونسولتو ليراعو جميله لم تتحرك ليله من مكانها وجلست عالكرسي مسنده راسها كما هيا وبجانبها مراد يتميز من الغيظ..
كان فؤاد يتجول مع الدكاتره للاطمئنان علي ابنته وابتدت التحاليل وتجهيز جميله للعمليه.. حتي ياتي نتيجه التحليل وتوافق ليله علي نقل جميله..
جلس فؤاد امامهم يحدق بهم وينتظر علي احر من الجمر رجوع كريم لياخذ ابنته ويخرج من هذا المكان القذر.. كما يراه… ظل يحدق فيهم فمراد يضع راسه علي قدم امه وليله تسند راسها مغمضه عينيها وتشعر بالارهاق الشديد.. تاه فؤاد في منظرهم واحس بالوجع فوضع يده علي قلبه لعله يخف ذلك الالم ولكن هيهات وبدا في استرجاع مافعله بها وكيف رماها بالشارع مصابه وممزقه وليس لها احد.. ست سنوات تعمل وتصرف علي اولادها.. ست سنوات وحيده بطفلين ليس لها احد… كم انتقص وزنها.. مازالت جميله ولكنها شاحبه مكسوره ضعيفه.. سرح في وجههها وتذكر ايامهم معا وكان تعابير وجهه مابين الابتسام والعبوس وتسائل في نفسه يا تري بتكرهيني اد ايه يا ليله.. يا تري اللي عملته هيجي يوم وتسامحيني عليه..
وهنا قطب قليلا ثم فتح عينيه وقال امال التحاليل اللي اكدولي عليها دي ايه… امال اللي قهروني السنين دي كلها حصل ازاي.. عموما هنشوف اطمن علي بنتي وبعدين يعد الايام علي روحه اللي عمل كده.(نوها مش نيها 😂😂) ميفوميفو..
مر بعض الوقت تقريبا ساعه استيقظت ليله ولم تنظر اليه وذهبت للاطمئنان علي ابنتها كانت لا تعتبره موجودا فهو بالنسبه اليها ميت ماهوا الا مجرد مكنه فلوس لانقاذ ابنتها..
ظل هو يلاحقها بنظراته وعيون مراد الغاضبه تلاحقه.. قال مراد فجاه… علي فكره الراجل اللي يبص عالستات مايبقاش راجل…
هنا انفجر فؤاد ضاحكا من ذلك الشقي الذي علم انه سيتعب كثيرا في الاقتراب منه…
مرت اربع ساعات وكلمه كريم وقال انا في السكه والتحليل معايا النتيجه ايجابيه ميه في الميه نسبه التطابق..
كان فؤاد متاكدا اصلا وعلي الفور اتجه الي ليله الجالسه بهدوء فقام مراد ووقف امام امه.. وقال له نعم.. مش شايفها تعبانه والا عشان هتدفعلنا القرشين هتنطلنا هنا…
ابتسم فؤاد وقال لليله… ممكن دقيقه…
قامت بهدوء تاركه مراد يتمتم بغضب.. نظر لها وقال التحليل ايجابي يا ليله انا هنقل البنت دلوقتي..
قاطعته وقالت… هو فين التحليل..
ليهتف مسرعا.. كريم جاي كلمني…
استدارت وتركته وقالت… اما تبقي تمسكه في ايدك ساعتها يبقي ليك صفه تكلمني بيها غير كده ماتهوبش لا نحيتي ولا ناحيه حد فينا.. (ايوه كده اديله ابت خليه ياكل بعضه.) . ..
ليقف هو محصورا لا يستطيع ان ينطق.
في تلك الاثناء اتصل صاحب العمل ليخبرها ان هناك طلبيه لابد من توضيبها لتتنهد فهيا متعبه هالكه كان فؤاد جالسا.
ليسمعها تقول… ياسطي فكري انا بنتي تعبانه اجي ليه انا تعبت انهارده. لتتنهد طب والنبي بلاش انا انهارده بجد مش قادره بص بكره همسح المصنع كله بدل وفاء خلي وفاء تشيل.
كان فؤاد يحس ان قلبه ينغرز فيه سكاكين العالم.
لتتنهد حاضر يا اسطي فكري هقول ايه لله الامر. لتقوم. لتهتف… مراد يا حبيبي انا لازم اروح الشغل ساعتين زمن هتيجي معايا والا اوصلك البيت.
ليهتف.. ايه فيه شغل طب هاجي معاكي اساعدك اشيل معاكي انت تعبانه.
لتهتف… لا يا حبيبي انا كويس يلا بينا. لتستدير ليهب فؤاد… راحه فين متاخر كده.
لتنظر اليه باحتقار.. وانت مالك.
ليبتلع ريقه ليهتف… ليله انت راحه تشيلي ايه اقعدي انا موجود.
لتبتسم بسخريه.. لا والله طب يا سيدي حمدالله عالسلامه. عن اذنك.
ليهتف بقهر… يا ليله احنا متاخر انت ماعتيش محتاجه اقعدي انا موجود.
لتنظر اليه بقرف… انت عمرك ماكت موجود ولا هتبقي موجود.
لتتركه وترحل الي المصنع وهو القهر ينهش داخله ليشتعل وقلبه يحرقه ليذهب ورائها ويقف بعيدا يراقبها ليجدها تدخل وتقترب من احد كومات الكراتين وتجلس مراد الذي اعترض كان يريد ان يحمل معها ولكنه صغيرا.
لتبدا في شيل الكراتين كانت منهكه ويبدو عليها التعب ليحس بقلبه يكويه ليضرب علي مقود السياره ويصرخ.. ليه ليه ليه يتعمل فينا كده ليه. ليظل يراقبها ودموعه تنزل لا يستطيع ان يقترب فهيا لن تدعه.. ليهتف حقك عليا يا عمري حقك عليا يا واخده قلبي انا واطي وزباله حقك عليا هموت يا قلبي بتشيلي ايه وانت تعبانه صالبه طولك بالعافيه وانا قاعد اربي في لحمي واحزن علي عمري بخت كان ربنا خدك.. ليفكر في شئ كيف يجعلها تترك ذلك العمل الحقير.
ليجدها تنتهي وتجلس علي الارض وتحتضن مراد بقوه وتحني راسها كانت تستريح لفتره ليجدها تقوم مره اخري وتمسح مكان البضاعه كل ذلك ليمسك قلبه بحسرته يا حسره قلبك يابن النعماني يا قهرتك مراتك بتمسح ارضيات يا جاحد منك لله قلبي يا عالم القهره في قلبي اعمل ايه هموت البت مذلوله منك لله ذليت مراتك ياهبل مين عمل مين ليه ليه كان يصرخ اروح فين اروح فين بحرقه قلبي لتنتهي ليجدها تعود الي المشفي وتتهالك علي الكرسي ليجلس محصورا والقهره في قلبه كيف انذلت تلك السنين وهو يتمرغ في النعيم كيف كانت تشيل وهيا متهالمه فقط لتحافظ علي اكل عيشها كيف عاشت لا يتخيل مدي المرار الذي عاشوه ليجلس يضع يده علي راسه وقلبه ينزف دما.
مر الوقت وجاء كريم وجرى فؤاد . لياخذ منه التقارير كان متلهفا.. سبحان الله اصبح هو من سيشعر بالجنون حتي يثبت انهم اولاده وضعته في زاويه لا يحمد عليها.. انت من عليك ان تثبت .ميفوميفو.. جري عليها واعطاها التقرير فتحته ونظرت اليه ولكنها لم تتكلم وقامت وقالت له تعالي ورايا واتجهت الي حجرات احد الدكاتره… وقالت ممكن بعد اذنك تعرفني التحليل ده بيقول ايه.. هنا انصدم فؤاد من تصرفها واحس ببعض الاذلال لنفسه واحتقار لجعلها تصل الي تلك الحاله… قرا الطبيب وقال ده تحليل dnaوالتحليل مابين الاب والطفله متطابق بنسبه مئه بالمئه ابوها يعني.. شكرت الدكتور واستدارت بهدوء وقالت…
يتبع…