رواية لم تكن حبيبتي الفصل السادس 6 بقلم همس كاتبة
بارت 6
و هو ماشي خبط في وحدة بصلها بصدمة
البنت بصدمة : مالك !
نظر مالك لها بصدمة و توقف به الزمن
مالك بكبرياء يخفي في اعماقه وجع شديد : انا تمام و انتي ؟
جوليا : انا كويسة .. عامل ايه في دنيتك سمعت انك اتجوزت
مالك : يااه و متابعة اخباري بقا
جوليا بتهرب : بتحبها ؟
مالك بغرور : طبعا .. اتجوزتها بعد قصة حب حلوة اوي …و انتي اتجوزتي مش كدة ؟
جوليا ادارت وجهها وقالت : اه اتجوزت و انفصلت بعدها بست شهور … هو ما كانش مناسب ليا
مالك بسخرية : اجتماعيا ولا ماديا ؟
نظرت له باستحقار و بعدين راحت من قدامه
نظر لاثرها بوجع و مسك قزازة مسكر و بدأ يشرب من القزازة
خرج و هو ماسة القزازة و بيشرب فيها
و بيفتكر
فلاش باك
من حوالي 11 سنة
كانت جوليا اول حب بحياته
جوليا بدموع : ارجوك افهمني يا مالك .. انت وضعك الاجتماعي مش مناسب ليا ابدا … بابا عايز يجوزني لابن صاحبه هو طيار و ابن عيلة معروفة و عايش في فرنسا ….و هو قادر يجهز نفسه و يعيشني الحياة الي بحلم بيها
مالك بغضب : و جاية تقوليلي الكلام ده ليه عايزة موافقتي على العريس ؟
جوليا بدموع : مالك انا بحبك بس الحب مش كل حاجة … تقدر تقولي لو اتجوزنا هتعيشني فين ؟؟ هنقعد كام سنة عشان نأمن تمن السرير الي هنام عليه ؟؟؟ ممكن تقولي هتشتغل ايه؟ انت حتى خريج دبلوم … انا مش عايزة اجرحك بس ده الواقع … و اكيد اهلي عايزين مصلحتي
مالك بوجع : عندك حق … انتي ما تستاهليش الحب الي حبتهولك … ياما رعد قالي ما تبصش لفوق اوي عشان رقبتك هتتكسر ….. انا الغلطان الي بصيت لوحدة زيك …. بس اوعدك اننا هنتقابل تاني و هنشوف بقا الدنيا هتعمل بيكي ايه
و سابها ومشي و دي كانت اخر مرة شافها بيها
بااااك
خلصت القزازة …رماها و اتكسرت بالارض و راح للاوتيل
وصل اوضته و هو سكر…ان مش شايف قدامه
فتح الباب كانت منار قاعدة اول ما شافته وقفت و قالت بفزع : مالك ….انت كويس ؟
مالك بسكر : انتي هنا ؟! …. انتي تضربيني على وشييي يا بت …..تعالي انا هعلمك الادب
متىنار بذعر : انت شارب حاجة ؟
هجم عليها يجاول تقبيليها ولكنها حاولت ابعاده و قالت بقرف : ايه ريحة بوقك دي انت شارب خ..م..رة ؟؟
حط ايده على خصرها و مسك قميصها من عند الصدر و قطعه
منار بجنون : ابعد عنييي يا حيواااان
و امسكت فازة و خبطتها بدماغه بس ما اتكسرتش لان ايد منار كانت خفيفة
هو وقع ع الارض مغمى عليه
منار بذعر و بترجف : انااا…انااا …قت…لته يا انهار اسووود …. انا مجر…مة …يا لهوتااااي
و جريت اخذت الاسدال و لبسته و راحت لاوضة شمس و خبطت الباب بخفة
صحيت شمس
شمس باستغراب : مين الي بيخبط بوقت زي ده
و اتجهت الى الباب و وقالت بخفوت : ميين
منار برعب : انااا افتحي يا شمس
فتحت شمس الباب و خرجت و اغلقته عشان رعد ما يسمعش
شمس بهمس : ايه الي جابك ؟؟ في اييه ؟؟
منار بدموع و ذعر : الحقيني يا شمس الحقينييي انا عملت مصيبة
شمس بصدمة : مصيبة ايييه انطقي هيغمى عليا … استني استني… اوعك تكوني ضعفتي قدام الي اسمه مالك و سلمتيه نفسك … والله اد.فنك بارضك يا منار
منار بدموع و خوف : لا … قت..لته
شمس بصدمة : قت.لتي مين انطقيي
منار بنهيار : مالك … ككككان سكر…ان و حاول يعتد..ي علياااا
شمس بغضب : الحقييير … و عملتي ايه بالج..ثة؟؟
منار بدموع : لسا متلقحة جوة تعالي ساعدني نداريه قبل ما نتفضح
شمس : يلااا يلااا
وهم ماشين بسرعة باتجاه سويت مالك
شمس : بقولك ايه احنا نحطه بالبانيو و نكهربه …. هيفتكرو ما..ت متكهرب
منار بدموع : الحمام مفهوش بانيو اصلا ….انا خلاص انتهيت … اكيد هيشنقوني
شمس بخوف : لا يا بت ده دفاع عن النفس … و هو كاان ..سكرا….ن هيبان بالتشر…يح … بس المصيبة انه رعد هيد..بحنا احنا الاتنين … ده مهما كان اخوه
فتحت شمس باب الغرفة و صرخت باعلى صوت
شمس برعب : اعااااااااااا روحه لبست المكااااان اهربي يا مناااار
كان قاعد و مولع سيجارة و بيشربها و مريح دماغه
منار بصدمة : مالك انت عايش
و اتجهت له جري و هي بتعيط حضنته
مالك باستغراب : في ايه مالكم ؟!!! انتي بتعيطي ليه ؟؟
منار نظرت الى شمس بخوف و قالت : انت انت دخلت الاوضة و و و ….نفسي اتقطع مش قادرة
و وقعت بحضنه مغماً عليها
مالك بصدمة : في ايه يخر.ب بيوتكم هتجننوني
حملها و حطها على السرير
شمس مسكت علبة عطر و فوقتها
فاقت منار و هي بتهلوس : انااا مجر..مة … انا قت..لته ….انا خلاص هتش..نق
شمس : تفاهم انت معاها … انا هروح قبل ما رعد يطين عيشتي .. ده مش بيستغني عني خالص
و خرجت
مالك : كان العيلة ناقصها مجانين يعني … منار قومي مالك في ايييه
فاقت منار شوية و قالت بتعب و دموع : انت … كنت .. سكرااان …. و حاولت تتتت…اعااااااا ….. و بعدها فجأة وقعت على الارض قاطع النفس… افتكرتك م.ت روحت ناديت لشمس بسرعة ….. ااااااه
مالك بهدوء : انا اسف يا منار .. انا كنت فعلا سكر…ان بس عشان زودت شرب
منار بغضب : بطل الزفت الي بتشربه حرام عليك … انا عايزة ارجع اوضتي
مالك بحدة : مش عشان اعتذرتلك تسوقي بيها … مش عايز اسمع نفسك فاهمة
منار بدموع : بس انت كنت عايز تتت … اعااااا …اااه مش قادرة انساااا الي حصللل
و حلست تبكي بصوت عالي
مالك : قولتلك مكنتش بوعيي خلاص بقا مش عايز اسمع صوتك
سحبت منار الغطاء و قالت : طيب شوفلك حتة تنام فيها بقا
اعطاها نظرة ساخرة و دخل الحمام بدل هدومه
خرج لابس شوت و مش لابس حاجة فوق
نظرت له و جحظت عنيها
منار و هي بتداري وشها : البس حاجة عيب كدة
مالك : انا مرتاح كدة
و قفز على السرير و سحب الغطاء و تغطى هو كمان و نام وهي بتحاول تنام و مغمضة عنيها بقوة و خجل
عند شمس
دلفت الاوضة بتتسحب زي الحرامية
: كنتي فين ؟
شمس بذعر : اعاااااااا قطعتلي الخلف يا ابن الكل..ب
رعد مسكها من معصمها و قال بغضب : هتشتمي هنفخك …كنتي فين ؟؟
شمس لنفسها : اهدي يا شمس اهدي خليكي كيوت….هففففف
رعد : كنتي فين انطقي
شمس بتوتر: كنت عند منار … استنا استنا هفهمك … اخوك الصايع الواطي قليل الادب كان سكر..ااان و حاول يتهجم عليها …فهيا خبطته بالزهرية على دماغه افتكرته ما..ت قامت جاتلي عشان اساعدها تداري الج..ثة قبل ما تعفن و انا روحتلها لقيته صاحي و بيشرب سجاير و مش هامه حد ..دي كل الحكاية اقسم بالله
رعد كان بيضحك على اسلوبها و مش قادر يكتم ضحكته : شمس هو انتي كنتي بتشوفي افلام كتير و انتي صغيرة مش كدة ؟؟
شمس بعبوس : طب اتلم و ما تتريقش بلاش اخبطك بالزهرية على دماغك افتحهولك سبع غرز ..انا ايدي تقيله
شدها من خصرها و هي تنظر له بصدمه و قال : انتي بت شاطرة بالكلام و بس …لسانك ده لو اتقص هتعيشي حياتك طبيعية جدا ….خلاص بقا اتكتمي
شمس : ايه الجو ده انت استحليتها يا عنيا سيبني بدل ما اصوت و افضحك
رعد بتحدي: طب اعمليها كدة و انا مش هسيبك
و حملها و هي بتصرخ و بتشتم فيه و رماها على السرير
رعد بسخرية : ها عملتي الفضيحة ؟! يلا نامي
شمس بعبوس : مش عايزة
نظر للنافذة ..رما عليها المخدات و قال : عاجبك كدة اهو النهار طلع و انا لسا مش نايم …انا عايز انام دلوقتى لو سمعت حسك هنفخك
شمس بنعاس : وانا تعبت اوي لازم انام
شدها رعد وقال : طب تعالي
شمس بذعر : لا لا سيبني
بس ارتخت لما شافته حضنها بقوة
رعد بنعاس : نامي بقا
و شد الغطاء عليهم
كان بيحضنها بقوة و نايم بس هي بتبص على ايده الي محاوطاها و بتبتسم
و بتعض شفايفها بخجل لانها اول مرة تحس بالشعور ده
في اليوم التالي
بعد العصر
تحديدا في موقع حفل الافتتاح
نزل رعد من عربيته باطلالة خاطفة للانظار و لكن مرت ثواني حتى مد يده
امسكت بيده و نزلت من العربية و عدلت فستانها الازرق السماوي نظرت شمس لرعد بابتسامة و امسكت يده جيدا مشيت معاه
بعد شويه توقفت عربية مالك و نزل منها مالك و امسك بيد منار التي ترتدي فستان باللون البمبي
تقدم مالك و منار من رعد و شمس
نظرت شمس لمنار بابتسامة و غمزتها
ابتسمت منار لها و رفعت حواجبها بغرور
كرم : الي يشوفكم النهاردة ما يصدقش الي حصل امبارح
مالك بهدوء : انا بقول نتلهي بالحفلة يكون احسن
رعد برسمية : فعلا
كرم : طيب يجماعة مالكم سخنتو عليا ليه
مر الوقت سريعا
و جلست منار مع شمس على نفس الطاولة
منار : مش عارفة امشي بالكعب خالص ..رجليا عورتني اوي
شمس : بقولك ايه احنا لازم نفتح حديث مع كرم باي شكل من الاشكال
منار : طب هنعمل ايه يعني
شمس : مش عارفة
مالك : جوليا هانم احب اعرفك منار هانم مراتي و حبيبة قلبي
جوليا بصدمة : دي مراتك ..محجبة ؟!
قامت منار و قالت بغيرة : مين دي يا مالك
بينما شمس تنظر بصدمة و ابتسامة بلهاء
وضع مالك يده على خصر منار و قرب منها وقال : دي بقا مدام جوليا ..كانت صديقتي زمان ايام الجامعة
منار بابتسامة صفرة : اهاا تشرفت يحببتي
و سلمت عليها ببرود
مالك : تحبي تشربي حاجة يروحي تحبي اطلبلك المشروب الي بتحبيه ؟
منار بصدمة : نعم ؟
مالك : اسف يحياتي نسيت انه غلط على البيبي صحيح ..خلاص هجيبلك عصير فريش
و راح من قدامها
بينما حوليا نتظر بعدم رضا
منار عرفت انه بيمثل و قالت : اتفضلي اقعدي يا مدام جوليا
قعدت قبالها و بتبصلها بطرف عنيها
شمس بضحك : دي هتفرقع منك يا بت
منار : انا الي همو.ت من الغيظ ..الواطي ده بيستغلني
شمس : مش لو كنتي قت..لتيه امبارح كنا خلصنا منه
اتى رعد و كرم و جلسو معهم
رعد : اهلا جوليا هانم .. ازيك و ازاي الوالد و شغله ماشي تمام ؟
جوليا : الحمدلله بابي كويس اوي و حاليا مستقر في فرنسا
رعد ببرود : اممم كويس
اتى مالك و وضع العصير بهدوء امام منار
شمس بتلاعب : رعد حبيبي كنت عايزة تجيبلي عقد الماس زي الي جابه مالك لمنار
ابتسم مالك على كلامها بخبث
رعد باستغراب : عقد ايه
شمس بتبرقله : العقد ..الالماس ..الي جابهولها هدية الحمل
رعد بصدمة: حمل ايه ؟؟
شمس وضعت يدها على دماغه و قالت : مالك يحبيبي انت تعبان ؟؟ نسيت ان منار مرات اخوك حامل ده انت اكتر واحد فرحت لما عرفت
كان بيبصلها بصدمة بعدين بص لجوليا وفهم
رعد : ااااااه …صحيح افتكرت …. ولا يهمك يحببتي هجيبلك احلى منه
كرم بتلاعب هو الاخر : انا عارفك يا رعد اذكى من كدة ..مراتك بتلمحلك بحاجة تانية …العقد جابه مالك لمراته عشان حامل …. و شمس طلبت زيه …تبقى هيا كمان حامل ..مش كدة
بصتله شمس بصدمة
و مالك كتم ضحكة
رعد نظر لشمس و فتح عنيه على وسعهم و هو بيكتم الضحك و بيصطنع الصدمة : شمس انتي حامل يحببتي ؟!
شمس بتوتر و احراج : هااا ؟؟ اااه
منار بخبث : الف مبروك يحببتي لازم تهتمي بنفسك كويس عشان البيبي
وكزتها شمس و قالت بتمتمة : انا هربيكي يا واطية
رعد بتمثيل : الف مبروك يحياتي
مالك : خودي يا حبيبتي اشربي العصير
منار بصدمة : لا مش عايزة
مالك : لا يروحي ما ينفعش هتتعبي كدة غلط ..هشربهولك بنفسي
و بدأ يشربها و هي فاتحة عنيها بصدمة
جوليا بحنق : عن اذنكم بقا …لازم اروح اوضب شنطي عشان مسافرة
وذهبت
كرم فجأة فرط من الضحك و رعد قعد يضحك معاه ..خبطته شمس بكتفه وقالت : لينا اوضة تلمنا انا هربيك ..عملتوني مسخرة انا هوريكم يا معفنين
وضع مالك كاس العصير بينما منار شرقت
منار وهي بتكح : هات مية يخربيتك
اعطاها كوباية مية
مالك : منتي الي بتشربي زي الفجعانة
توقفت عن الكحة و خبطته بكتفه وقالت : دي حركات رخيصة …رخيصة اوي ..لا وانا زي الغبية كملت معاك بالتمثيلية السخيفة دي ..مغروووور
وقامت و هي محروق دمها و لحقتها شمس
رعد بضحك: بصراحة معاها حق ..بجد يا مالك دي حركات عيالي اوي
كرم : اهم حاجة عند مالك غروره و كبرياءه نمبر ون
مالك : مخلاص يا شباب ايه هتشيلوني المشاريب ولا ايه
دلف رعد اوضته و اول ما تقدم من وسط الاوضة نطت عليه و اتشعلقت برقبته
رعد : فييي ايييه
شمس بغضب : انا تتريقو عليا يا شلة معفنة
نزلت عنه و قالت بحنق و زعل : انتو بجد معندكوش ذوق ..ازاي تتكلمو بموضوع حساس زي ده قدام الكل ..عيب اوي كدة
قرب منها و حط ايده على خصرها و رفع ايده لذقنها و اداره ناحيته : هو الي انا شايفه ده بجد ؟؟ انتي زعلانة و ضاربة بوز
شمس بزعل : بجد اسلوبكم كان غلس اوي و عمالين تتريقو عليا انا مبحبش كدة
ابتسم بهدوء وهو ببص على ملامحها وقال : طب حقك عليا يا ستي و اطلبي الي عايزاه اجبهولك كاعتذار مني ليكي
شمس بابتسامة : عايزة عقد الماس زي الي جابه مالك لمنار
ضحك رعد بشدة على كلامها و قال : هجبلك احلى عقد الماس في الدنيا ..بس بشرط
شمس : ايه
رعد : تضحكي
نظرت له بصدمة و عنيها بتلمع
رعد : مفيش احلى من ضحكتك يا شمس.. لما بتضحكي بتحلوي اكتر .. اوعك تبطلي ضحك
ابتسمت على كلامه و ادارت وجهها بخجل
مسكها من ذقنها مرة اخرى و اداره ناحيته …و اخذ شفتاها بقبلة طويله و هادئة و هي كانت مغمضة عنيها و مش حاسة بالدنيا اصلا ………يتبع