رواية حكاية مطلقة الفصل السادس 6 بقلم نورهان ثروت
الفصل السادس
حكاية_مطلقه
ام دنيا ببكاء:منه الله يارب خد حق بنتي منه يارب احنا ملناش غيرك يارب متوجعش قلبي علي بنتي اكتر من كد
ام دنيا :والله يابنتي مسالتش انا كان كل تفكيري انك تكوني كويسه ومصطفي ربنا يكرمه كان كل شويه بيطمني عليكي
دنيا :ماشي ياماما ممكن تروحي تسالي هنخرج امتي
ام دنيا :حاضر يابنتي عايزني اجيب ليكي حاجه وانا جايه
دنيا بهدوء :اه ميه انا عطشانه جدااا
خرجت والدة دنيا وجلست دنيا وهي تفكر في أطفالها التي كانت تتمنهم كل ليله قبل أن تنام وضعت يدها علي بطنه وأصبحت تبكي بشده كانت تريد أن تراهم أو تشعر بهم بين يديها لا تعلم لماذا يحدث لها كل هذا هل لأنها أحبت في عالم ملئ بغدر والكرهه والحقد أو لأنها اختارت الشخص الغلط لكن أي الغلط هنا أنه أقل منها في المستوي التعليمي والمادي ظلت دنيا تفكر إلي أن دخلت والدتها ومصطفي الغرفه
مصطفي :سمعت ياستي انك عايزه تمشي اي زهقتي من المستشفي
دنيا :ازهق من المستشفي ازي وهي شغلي انا بس مش بحب الجو المستشفى وانا تعبانه لان بحس أن دا بيتعبني اكتر
مصطفي :طب بصي انتي هتخرجي انهارده اصلا انتي بقالك تالت ايام في المستشفي وانا كنت متابع حالتك وانتي دلوقتي تقدري تخرجي بس متعمليش مجهود كبير و
دنيا :خلاص يادكتور وربنا انا عارفه كل دا انا دكتوره برده ولا انت نسيت المهم ازي بقالي تالت ايام في المستشفي وانا لسه فايقه انهارده
مصطفي بهدوء:بسبب المسكنات
دنيا: تمام بقولك انا هرجع لشغل كمان يومين
مصطفي :يومين اي لا طبعا مينفعش يومين ارتاحي علي الاقل اسبوع وتعالي
دنيا :ماشي يامصطفي
مصطفي :يلا انا هخرج عايزه حاجه
دنيا :لا مش عايزه حاجه تسلم يارب
بعد مرور ساعه دخلت دنيا المنزل وجلست في غرفه المعيشه
ام دنيا بقلق:مالك ياحبيتي حسه بي اي تعب
دنيا :لا ياماما انا بس قولت اقاعد شويه بعدها هدخل اوضتي
ام دنيا :تمام ياحبيتي اصبري هقوم اشوف مين بيرن
دنيا :ماشي ياماما روحي
نظرت دنيا الي الفراغ لا تعلم ماذا سوف يحدث بعد الان تفكر هل سوف تستطيع أن تتخطى كل شيء حدث ليها والأشياء التي سوف تحدث قطع تفكيرها صوت والدتها
ام دنيا :بصي يادنيا جارتي ام سعيد جايه تطمن عليكي
دنيا :ازيك ياطنط
ام سعيد بحزن:ازيك يابنتي عامله اي دلوقتي اي اللي حصل بس يوصلك لكده
دنيا :حادثه عاديه الحمدلله اني خرجت منها علي خير
ام دنيا :قوليلي ياحبيبتي تشربي اي
ام سعيد :لا ياحبيبتي والله لسه شاربه المهم اقاعدي عايزه اسالك علي حاجه
ام دنيا بستغراب:خير في حاجه ولا اي
ام سعيد بهمس :هي ست دنيا أطلقت فعلا
ام دنيا بستغراب:وانتي عرفتي منين أن دنيا أطلقت
ام سعيد بسخريه :ياختي الشارع كله عارف وكل واحده شاغله تقول علي مزاجها الي تقول دا هي فيها عيوب الدنيا والاخره عشان كد طلقها واللي تقول إن جوزها كان مدمن عشان كد أطلقت وبرده موضوع أن الحكومه جت ليكم واخدت ست دنيا دا مخلي الناس تتأكد أن الست دنيا هي اللي غلط
إم دنيا :قطع لسان اللي يجيب سيره بنتي احسن منكم كلكم
دنيا ببرود:بصي ياست انتي انا محترمه انك اكبر مني فا عشان كد اطلعي بره واه خليكي في حالك وركزي في حياتك وحياه بنتك
ام سعيد :ياختي مالها بنتي منوره في بيته جوزها والحكومه مش مقربه منها الدور والباقي عليكي
ام دنيا بغضب:اطلعي بره انا اللي غلطانه اني فتحت بيتي لوحده زيك
ام سعيد :همشي ياختي
خرجت ام سعيد من المنزل نظرت ام دنيا الي الباب بغضب
ام دنيا :ست مش محترمه انا اللي غلطانه اني دخلتها بيتي اوعي تخلي كلامها يأثر فيكي انتي ست البنات يادنيا
دنيا ببكاء:ماما انا عايزه اقاعد لوحدي ساعديني اروح اوضتي انا محتاجه اقاعد لوحدي
دخلت دنيا غرفتها وهي تبكي جلست علي السرير واخرجت من كومودينو البوم صور فرحها نظرت إلي وظلت تبكي علي كل تلك الذكريات المزيفه التي مرت عليها ظلت تنظر إلي الصور الي أن قررت ......