رواية حماتي وعذاب الموت الفصل السادس 6 والاخير بقلم هويدا زغلول
الفصل السادس
الحما
حاضر يابني ليك حق تعمل فيا اكتر من كده
الذنب اللي انا عملته استهال يحصلي اكتر من كده ، وبعدها مشيت وفي الفجر دخلت بيتي
من غير ما حد يحس بيا وبعدها تلفوني رن
احمد
الو ايوه يا ماما فينك عامل اتصل بيكي مش
بتردي ليه
الام
سامحني يابني علي اللي عملته معاك من
يوم ما كبرت وانت بتسمع كلامي وعمرك
ما قولت ليا لا علي حاجه ومش بتشوف مني
الا كل قسوه
احمد
اي كلامك ده يا ماما ما تقولي اي اللي حصل
فيه اي
الام
منال راحت وانا السبب يابني ومش عارفه
اكفر عن ذنبي ازاي
احمد
اي راحت ازاي منك لله يا شيخه انتي السبب
في كل حاجه وحشه بتحصل ليا بس اقولك
العيب مش عليكي لوحدك أنا كمان غلطان
الام
ارجوك يا بني أنا عايشه في بيتي مرعوبه
اهل البلد رافضين اقعد هنا والله بجد انا ندمانه
علي اللي عملته
احمد
روحي يا شيخه مش مسامحك دنيا واخره
والله يا امي انا ندمان ان سمعت كلامك
وسبت مراتي معاكي ، وبعدها قفل السكه
وعدا كام شهر وانا كنت خايفه اخرج من البيت
والاكل في البيت خلص وفي يوم لقيت
الباب بيتفتح وأحمد دخل
احمد
هو انتي لسه عايشه ومالك قاعده ليه كده ، وبعدها شاف مصليه وقالها
اي ده هو انتي كنتي بتصلي هو انتي فاكره
ربنا هيسامحك علي اللي انتي عملتي
الام
حرام عليك يا بني أنا اللي فيا مفكيني مش
ناقصه كلامك ده ،. بعدها بصت لقت واحده
معاه ولابسه قصير اوي وعامله تاكل لبانه
بطريقه مستفزه وبعدها قالت
توحه
اي يا حماده الشقه دي دي صغيره جدا عن كنا عايشين فيها بره
احمد
معلش يا روحي هنقعد بس هنا شويه وبعد كده هجيبلك شقه كبيره ،
الام
ايه ده مين اللي انت جايبها معاك دي يا احمد وشكلها ماله عامل كده ليه
احمد
دي مراتي توحه اشهر رقاصه في العالم
الام
معقول انت يا احمد بعد ما كنت متجوز دكتوره تتجوز رقاصه ليه يا ابني عملت في نفسك كده
توحه
ايه ده مالك يا اوخه في ايه مالها الرقاصه
يا عنيا
احمد
ما هي كانت معايا الرقاصه وفضلت وراها لحد ما راحت اهي هي دي اللي هتنفع معاكي بقى هتمشيكي على العجين ما تلخبطهوش
الام
عيش يا ابني بحالك في شقتك وانا عايش في حالي هنا ولا عايزك تنزل تبص عليا ولا انا ابص عليك
احمد
وهو انتي فاكره ان انتي هتعيشي معايا هنا في نفس البيت ولا ايه امشي من هنا انا مش عايزه اشوف وشك ثاني
الام
معقول يا ابني قدرت تقف في وشي وتقول ليا الكلام ده انا مش قادره اصدق
احمد
لا صدقي محمود ما قدرش يستحمل اللي بتعمليه معاه وساب البيت ومشي انما انا مش عبيط ومش هسيبلك بيت ابويا
الام
حاضر يا ابني بس همشي بالليل بلاش همشي دلوقتي مش عايزه حد من البلد يشوفني
خالص ارجوك
توحه
ايه ده بقى يا احمد في ايه هو احنا هنفضل طول اليوم نتكلم معاها بكده ما تاخدها تمشيها
بقي من هنا وخلاص
احمد
يلا بقي من هنا مش عايز اشوف وشك تاني
وبعدها مشيت ومن التعب نمت
في حته جمب بيتي وصحيت علي صوت
منال
ماما يا ماما طب ردي عليا مالك في ايه بقالي ساعه عامله اصحيكي مش راضيه تردي عليا ليه
الام
مش معقول منال انتي هنا ازاي ايه ده هو انا فين انا ايه اللي جابني اوضتي
منال
مالك في ايه احمد قالي انزل صحيكي علشان تطلعي تفطري معانا مهنش عليه تكلي لوحدك
هو انتي كنتي بتحلمي ولا اي
الام
لا ده يستحيل ده كان حلم ده كان كابوس يا حبيبتي يا منال تعالي في حضني
منال
سبحان ما غير الاحوال هو ايه اللي حصل ده انتي امبارح كنت بتعامليني باسلوب وحش جدا
الام
أنا اسفه يا بنتي أن ضيعت فرحتك يوم دخلتك
وانا عارفه انتي بتحبي ابني ازاي حقك عليا
يا نور عيني
منال
والله يا ماما انا كل اللي انا عايزاه منك بس ان انتي تعامليني ان انا زي بنتك مش اكثر من كده هو انا هديكي عيوني
الام
يا حبيبتي من هنا ورايح مش هتشوفي مني
الا كل حب واحترام وبعدها صممت أنهم
يسافرو شهر عسل هي وابني وبعدها
رجعت وكانت فرحانه اوي من طريقتي
معاها وفعلا من بعد الحلم ده اتغيرت
وبقيت بحب منال جدا
مرات ابنك عمرها ما هتاخد ابنك منك لازم
تعمليها ان هي بنتك وهتشوفي منها
حنان الدنيا احنا مش بنجيب بنات الناس
علشان يكونوا خدامين لا دول ولادنا واللي
هيربوا احفدنا
تمت