اخر الروايات

رواية الحب للجميلات فقط الفصل الخامس 5 بقلم سارة الراوي

رواية الحب للجميلات فقط الفصل الخامس 5 بقلم سارة الراوي


الحلقة الخامسة
............................

يارا،، انت ياللي اسمك مريم ،، سايبه شغلك و قاعده تلعبي مع العيال

مريم بأرتباك،، لا والله انا بعمل شغلي كلو بس البنت دي انا اعرفهه اصلا و حبت تقعد معايا

يارا،، ده اول يوم شغل و بتعملي كده امال لو كنتي عندي من زمان كنتي عملتي ايه

مريم، بضيق،، انا اسفة يا دكتورة

يارا،بحدة ،، هو ادهم لسه مجاش؟؟

ثم اتى ادهم بجانبها ،، انا هنا من ساعة و نص بس حضرتك اللي مشغوله و عامله علينا دكتوره

يارا قبلته بسرعه ،، استنيت ليه بس انا قلت للسكرتيرة تدخلك على طول

ادهم،بأحراج ،، معلش اصل المرضى كتير

التفتت يارا الى مريم بعصبية ،، انا مش قلت ادهم يدخل على طول

مريم،، انا اسفة اصله خد معاد بأسم بنته ،، انا معرفش ان حضرتك استاذ ادهم

يارا،، دي تاني غلطة فنفس اليوم ،، البدايه كده متطمنش
ثم التفتت الى ادهم ،، اسفه على التأخير بجد

ادهم،، مش مهم ،، يلا مش حتكشفي على نادين

يارا ،، بأبتسامة،، انت نادين كان نفسي اتعرف عليكي من زمان

نادين نظرت اليها بخوف من عصبيتها مع مريم

يارا، بأرتباك ،، اتفضلو

دخل ادهم مع نادين غرفة الكشف ، و ذهبت معه يارا وهي تنظر لمريم بتوعد

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

يارا،، نادين صحتهه كويسه جدا

ادهم ،، طب الحمد الله

يارا،، شعرك حلو اوي يا نادين

نادين،، بضيق،، شكرا

يارا،، يا ترى انت بتحبي تلعبي بالباربي و له بحجات تانيه

نادين ،، مش بحب العب بالباربي

يارا بأحراج ،، طيب تحبي نلعب مع بعض

نادين،، بابي انا عايزة اروح لمريم

ادهم،، مينفعش عشان هي بتشتغل دلوقتي

ولكن يارا كانت تتمنى ان تخرج نادين من الغرفة

يارا،، مش مشكله لو عايزه تلعبي معاها ممكن اسمحلها تاخد بريك

ادهم،، متأكده انت لسه كنتي عايزاها تركز في الشغل

يارا،، لا خالص هي بس شكلهه مبتفهمش فشغل السكرتارية كويس

ادهم ،، خلاص روحي عندهه بس متتحركيش من عندها لحد ما ارجعلك

نادين،، بفرحة ،، اوكي ،، و ذهبت بسرعة البرق الى مريم

ادهم،، معلش متزعليش من نادين هي بس حالتهه النفسيه متلخبطه

يارا،، لا طبعا مش زعلانة،، بس انا ممكن اسألك سؤال

ادهم،، اتفضلي

يارا،، انا مش قصدي اتدخل بس احنا صحاب من زمان، و بصراحة انا استغربت لما طلقت شيرين

ادهم بصوت مخنوق،، انا اكتشفت فجأه اني خسرت كل حاجه ، بيتي و مراتي و شغلي و حتى بنتي كنت حخسرها

يارا،، مش فاهمة ،، بس انت كنت بتحبها ايه اللي حصل

تنفس ادهم بحسرة و اشعل سيجارة جديدة ووضعها في فمه بتوتر

ادهم،، حبي ليهه عذبني اوي انا تعبت اوي يا يارا حاسس ان دماغي حتنفجر من التفكير مش قادر اشيلها من دماغي

يارا بحزن،، انت لسه بتحبها

ادهم بأنفعال ضرب الطاوله بيده ، مش عارف ،، و مش فاهم ، كل حاجه اتلخبطت مش فاااهم و لا قادر افكر

يارا،، خلاص انا مش حضغط عليك بس ارجوك اهدى مفيش داعي تعمل فنفسك كده

ادهم،، بتوتر،، انا اسف اتعصبت عليكي ، خلاص انسي الموضوع

يارا ،، المهم انت اللي تنسى

ادهم بضيق ،، ياريت اقدر اعمل كده كنت ارتحت

يارا،، على الاقل نادين معاك

ادهم،، ايوا ، انا لما ببص في وشها بنسى الدنيا

يارا،، بضيق،، ربنا يخليهالك

ادهم،، اه صحيح انا كان عندي طلب سخيف شويه

يارا،، انت تأمر يا ادهم

ادهم،، بما ان السكرتيره بتاعتك دي مش عارفة تشتغل شغل العياده ايه رأيك اشوفلك انا وحده عندهه خبرة و اخد انا دي عندي

يارا،، بدهشه ،، مش فاهمة تاخدهه عندك في الشركة

ادهم،، لا طبعا ،، انا عايزهه بيبي سيتر لنادين ، انت عارفة انا طول الوقت في الشغل و نادين محتاجه حد يقعد معاها و انا مش فاضي الايام دي

يارا، بسخرية، دي حتعرف تقعد مع نادين؟؟؟

ادهم،، شكلهه بتعرف تتعامل مع الاطفال و نادين بتحبهه و انا عايز نفسيتهه تتحسن

يارا بعدم اقتناع،، مش عارفة يا ادهم

ادهم،، انا حجرب و لو منفعتش خلاص اجيب غيرهه و اوعدك بعد بكرا يبقى عندك سكيرتيره جديده

يارا،، خلاص براحتك

ادهم،، متشكر انت مش متخيله الموضوع ده اكيد حيفرق مع نادين ، انا عايزهه ترجع زي زمان

يارا بأنزعاج،، اااه و انا كمان
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

نادت يارا على مريم لتتحدث معها في المكتب

مريم،، ايوا يا دكتوره

يارا بأنزعاج ،، الاستاذ ادهم عايز يعرض عليكي شغل

مريم بأرتباك،، بس انا بشتغل

ادهم رفع رأسه ببطأ ليتحدث معها و هو يشرب القهوة

ادهم،، انا عايزك تبقي بيبي سيتر لنادين بنتي و حديكي ضعف المرتب بتاعك هنا

تفاجأت مريم بعرضه و لم تعرف كيف ترد ، لم تعرف لماذا
كانت متوتره لوجودها معه او حتى النظر الى عينيه

يارا،، انت حتفضلي ساكته كتير

مريم بتوتر،، بس انا معرفش يعني اقصد انا مشتغلتش مع اطفال قبل كده

ادهم،، انسه ،، اسمك ايه ؟؟

مريم، بأنزعاج ،، اسمي مريم

ادهم ،، انا شايف ان نادين مرتاحه معاكي و ده اللي بيهمني

مريم،، بس شغلي هنا ازاي ،،،

ادهم،، انا اتفقت مع الدكتوره على كل حاجه ، موافقه و لا اشوف غيرك

طريقة كلامه كانت مستفزة و يتحدث بلهجة غرور زعجت مريم ، و لكنها تذكرت معاناتها مع رحلة البحث عن عمل و لكنها الان امام خيار صعب ،، اذا وافقت على العمل سيتضاعف راتبها و تستطيع مساعدة والدتها و ايضا ستكون بجانب نادين الطفله اللتي احبتها من اللحضه الاولى ، لكن كيف تتعامل مع ذالك المغرور ،، و اذا رفضت العرض ستطردها يارا من العمل بكل الاحوال
كانت الافكار تدور في رأسها و لاتعلم كيف تقبل او ترفض هذا العمل و لكن ادهم قطع شرودها

ادهم،، على فكره انا عندي شغل مش حستنى اليوم كلو

مريم،،بتوتر،، خلاص انا موافقة

ادهم بأرتياح،، كويس ،، ده عنوان البيت تيجيني بكرا الساعة تسعة بالدقيقة تكوني عندي

مريم ،، و حمشي الساعه كام

ادهم،، لما انا ارجع من الشغل تبقي تمشي،، و بكرا ابقى اشرحلك تعملي ايه

مريم،بتوتر ،،، حاضر

ادهم سحب الجاكيت من الكرسي المجاور بهدوء ،، انا لازم امشي دلوقتي اتأخرت على الشغل

يارا،، اوكي بس عشان خاطري متفكرش كتير و خلي بالك من نفسك

ادهم،، ابتسم بهدوء ليارا،، متقلقيش

استغربت مريم من اخر جمله قالتها يارا لأدهم و لكنها كانت سعيده نوعاً ما انها لن تضطر للانصياع لأوامرها و عجرفتها يوماً اخر،،،،،، و لكنها لا تدري ماذا ينتضرها في منزل ادهم ،،،،،

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

قصت مريم كل ما حدث على والدتها و اختها و اعجبتهم الفكره لأنها بالطبع لم تخبرهم عن طريقه تعامل ادهم السيئه معها ،،،،،

اما في منزل ادهم زعج هذا الخبر والدة ادهم

نهلة،، و لازمتهه ايه تجيبلهه مربيه و احنا كلنا في البيت

ادهم،، لا انتو على طول بره البيت و البنت محتاجه حد معاها على طول

نهلة،، يعني منتحركش من البيت يا ادهم ، دي لسه عيله صغيره و بكره تتعود

ادهم،، انا ملطلبتش منكو توقفو حياتكو عشانهه بس انا مش عايز بنتي تقعد لوحدهه و ده حل مناسب للكل

رندا،، ايوا يا ماما بصراحه نادين صعب التعامل معاها و انا مش بعرف هي عايزه ايه

ادهم،، مش لما تسأليهه و له تقعدي معاها

رندا،، قصدك ايه ان انا مش بهتم بيهه

ادهم،، مقصديش خلاص من بكرا مش حيبقى فيه مشكله،، هو حسام فين؟؟

رندا،، بأنزعاج،، بيذاكر في اوضتو

ادهم،، و انت مش حتذاكري و له ناويه تسقطي السنه دي كمان

رندا،، لعلمك انا بذاكر اكتر من حسام بس انت اللي بتكون في الشغل و متشوفنيش

ادهم،، كلو حيبان اخر السنة

نهلة ،، سيبك من اختك و قلي انت اتصلت بمراتك

ادهم تغيرت ملامح وجهه ،، مش حتصل يا ماما و ارجوكي بلاش كل شويه تسأليني عشان انا مش حتصل بيهه خالص !!!!!

نهلة،، لو اعرف بس عملتلك ايه يا بني انا مامتك و محدش بيخاف عليك ادي

ادهم ، قبل يديها،، ربنا يخليكي لية بس صدقيني انا مرتاح من غيرهه بلاش تدخليهه حياتي تاني عشان المره دي مش حستحمل

نهلة بحزن على حاله ،، خلاص يا حبيبي انا عايزه اشوفك مرتاح و مش عايزه حاجه تاني من الدنيا

ادهم،، و انا مرتاح كده ،، انا طالع لحسام ،، عن اذنكو

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

دخل ادهم الى غرفة اخيه بهدوء ليجده منهمك في الدراسه

ادهم،، قاعد انت هنا و سايب ماما و رندا ياكلو دماغي

حسام،، بذاكر انا عايز اخلص الماده دي قبل الامتحان و في حجات مش فاهمهه كمان

ادهم،، طب يا سيدي ربنا يوفقك ،، اسيبك انا تذاكر براحتك
حسام،، هو ايه اللي وره ضهرك ده ،، انت مخبي ايه

ادهم بخبث،، هههههههههههه و انت مالك
حسام،، كده ماااشي

حسام قفز من مقعده و هو يحاول ان يقتلع الصندوق من يد ادهم و هو يضحك اما ادهم فكان يقوامه بشراسه ،،و يضحك من كل قلبه،، و قد تكون هذه الضحكه الاولى اللتي ترتسم على وجه ادهم منذ ذالك اليوم في لندن،،، و اثناء ذالك الصراع على الصندوق ركل حسام اخاه على بطنه ركله خفيفه و لكن رد فعل ادهم كان مفاجئه صاعقه لحسام جعلت عيناه تتسع بصدمة و هو يحاول تقبل ما يحصل ،،،،،،،، تمشي الرياح بما لا تشتهي السفن 

 

 

 

السادس من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close