اخر الروايات

رواية قيامة ذكري الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله

رواية قيامة ذكري الفصل الخامس 5 بقلم عادل عبدالله




رباب : قوليلي بقي يا حبيبة أمك جبتي ال ٨ الاف جنية منين ؟
ايناس : ما انا بعت موبايلي يا ماما .
رباب : بعتيه بكام ؟
ايناس : ب ٣ الاف جنية .
رباب : وجبتي الباقي منين ؟
ايناس : كنت محوشاهم من مصروفي .
رباب : كدابة انتي مبتعرفيش تمسكي ١٠ج جنية علي بعضها ، قولي الحقيقة والا ورحمة ابوكي اقطع رقبتك .
ايناس : طيب انا هقولك الصراحة .
رباب : قولي يا بت واوعي تكدبي .
ايناس : انا لقيت سلسلة دهب في الارض وانا ماشية ولما بعتها كانت ب ٩ الاف جنية وبعيت الموبايل القديم ب ٣ الاف جنية واشتريت الموبايل ده ب ١٢ الف جنية .
رباب : انتي بتكدبي بردو .
ايناس : لا يا ماما ، ورحمة بابا هي دي الحقيقة .
رباب : واي الدليل علي كلامك ؟
ايناس : هي دي الحقيقة وانا حلفت ليكي برحمة بابا .
استطاعت ان تقنع امها رباب بنسبة كبيرة بينما ايمان ظلت في شك وريبة من كلام اختها ولم تقتنع به تماما .
عادت رباب الي غرفتها وظلت تسترجع ذكريات حبها مع علاء .
ودخلت ايمان غرفتها وباتت تحلم بحفل الخطوبة .
بينما اغلقت ايناس غرفتها وجلست ممسكة بموبايلها الحديث تشاهد الفيديوهات حتي أتتها رسالة من لؤي
لؤي : مساؤؤؤه يا قلبي ، عامله اي وحشتيني اوي .
ايناس : وانت كمان .
لؤي : يلا افتحي مكالمة فيديو هموت واشوفك .
**********
وفي الصباح نزلت الام للذهاب الي عملها وبعد ابتعادها عن المنزل بدقائق فوجئت بعلاء يقف ينتظرها !!!!!!
اصيبت رباب بالدهشة وحاولت تجاهل رؤيته " رغم ان قلبها كاد يقفز من صدرها ربما خوفا او فرحا " .
اقترب منها علاء وقال : صباح الخير يا رباب .
رباب : صباح النور استاذ علاء .
علاء : يااااه ، استاذ !!! هي الايام تعمل فينا كده ؟؟!!!!
رباب " بابتسامة مصطنعة " : كل وقت وله ادان .
علاء : انا عايز اتكلم معاكي شوية ، ممكن ؟
رباب : قصدك بخصوص الاولاد ؟
علاء : لا .
رباب : اومال بخصوص اي ؟
علاء : لو مش عندك مانع محتاج اتكلم معاكي .
رباب : طيب حضرتك ممكن تشرفنا في البيت في اي وقت .
علاء : بطلي بقي !!! انا عايز اتكلم معاكي لوحدنا في مكان بعيد ، انا النهاردة عملته اجازة مخصوص من الشغل علشان اتكلم معاكي ، ياريت لو تتصلي بالشغل وتأخدي اجازة النهاردة ونقعد مع بعض شوية !!!!!
رباب : طيب هتصل بالشغل وهشوف هقدر ولا لأ .
" كانت مشاعرها تتراقص فرحا داخلها وهي تسمعه وتراه "
اتصلت رباب بالشغل واخدت اليوم اجازة ثم قالت له : هنقعد فين علشان نتكلم ؟
علاء : هنروح نقعد في اي مكان هادي زي زمان .
ركبت رباب مع علاء سيارته وذهبا سويا الي كازينو علي النيل .
رباب " بابتسامة " : ها يا استاذ علاء اتفضل اتكلم ادينا قعدنا .
علاء : بلاش كلمة استاذ دي علشان دمها تقيل اوي منك ، قوليلي علاء زي زمان .
رباب : ياااه ، معقول !!! احنا زمان كنا حاجة ودلوقتي حاجة تانية خالص .
علاء : ليه بتقولي كده ؟ قصدك علشان كبرنا شوية يعني ؟!!
رباب : مش بس كبرنا ، احنا كبرنا واتجوزنا وعيالنا كبروا ودلوقتي عايزين يتجوزوا .
علاء : لكن ده ميمنعش اني اول ما شوفتك رجعت مشاعري كل السنين دي وكأننا لسه كنا مع بعض البارح .
رباب : وانا كمان مش هنكر اني اول ما شوفتك كل ذكرياتنا عدت قدام عينيا كأنها كانت من يومين بس مش من ٢٥ سنة .
علاء : وقلبك اخباره اي ؟؟
رباب : قلبي دلوقتي لازم ياخد اجازة .
علاء : ليه ؟
رباب : قلبي مش ملكلي دلوقتي يا علاء .
علاء : ليه ؟ انتي جوزك مات وبقيتي ارملة !!! يعني مفيش حد يشغله .
رباب : بناتي يا علاء ، بناتي كبروا وبقوا عرايس ، عايز قلبي يتحرك ازاي ؟؟!!!
علاء : زي ما قلبي اتحرك بالظبط .
رباب : قلبك دلوقتي ملك مراتك .
علاء : قلبي طول عمره ملكك انتي .
رباب : ده كان زمان لما كنا مع بعض ، انما لما افترقنا وكل حد فينا اخد طريق وبقي في ناس تانيين في حياتنا الوضع اختلف .
علاء : يعني انتي نسيتيني خلاص يا رباب ؟؟
"رباب صمتت ولم تنطق بكلمة "
علاء : خلي قلبك اللي يتكلم وردي علي سؤالي نسيتيني خلاص يا رباب ؟
رباب : عمري ما نسيتك ابدا ولا نسيت اي ذكري لينا مع بعض .
علاء : وانا عمري ما حبيت ولا هحب غيرك لحد ما اموت ، انتي حب عمري واجمل حاجة حصلتلي في حياتي .
رباب : ملوش لزوم الكلام ده ، مراتك اولي بالكلام ده مني .
علاء : مراتي عمرها ما دخلت قلبي .
رباب : وعيشت معاها السنين دي كلها ازاي ؟
علاء : كنت عايش معها علشان نربي الاولاد مش اكتر ، وفي نفس الوقت انتي كنتي بعيد وزوجة لرجل تاني !! لكن عمرك ما خرجتي من قلبي ولا حد تاني اخد مكانك في قلبي .
رباب : انت جاي دلوقتي تفتح دفاتر اتقفلت من زمان ؟!!!
علاء : ده مش انا ، ده القدر هو اللي جمعنا تاني .
رباب : ممكن يكون القدر جمعنا علشان نشوف بعض نطمن علي بعض ، لكن احاسسنا ومشاعرنا مش لها مكان دلوقتي .
علاء : لكن انا مشاعري رجعت زي زمان واكتر .
رباب : مش هخبي عليك وانا كمان مشاعري اتحركت لما شوفتك تاني لكن خلاص لازم نكتمها لأنها ملهاش مكان دلوقتي .
علاء : يعني نضيع حبنا زمان ولما تيجي الفرصة نعوض اللي فاتنا نضيعها من ايدينا تاني ؟؟!!
رباب : علاء انا لسه فاهماك زي زمان وبفهم كلامك علطول ، قولي انت عايز مني اي دلوقتي بعد كل السنين دي ؟؟
علاء : باختصار عايز نعوض اللي ضاع مننا زمان ، انا لسه بحبك لحد دلوقتي يمكن اكتر من زمان .
رباب : وهنعوضه ازاي ؟؟
علاء : تتجوزيني ؟؟؟
***********
" فلاش باك علي ايناس في غرفتها ليلا تتحدث مع لؤي "
لؤي : يلا افتحي مكالمة فيديو هموت واشوفك .
ايناس : لا يا حبيبي مش هينفع النهاردة .
لؤي : ليه بقي ؟؟؟؟؟؟ كده انا هزعل !!!
ايناس : لا يا قلبي متزعلش علشان خاطري ، النهاردة ايمان اختي شافت الفون الجديد وقالت لماما وقعدوا يحققوا معايا علشان يعرفوا جبتوا منين ؟
لؤي : وبعدين ؟ حصل اي ؟؟
ايناس : الحمد لله قدرت اقنعهم اني لقيت سلسلة دهب وبعتها واشتريت الفون ده .
لؤي : برافو عليكي عرفتي تتصرفي .
ايناس : بس هما هيراقبوني علشان يتأكدوا ، لأن اختي ايمان لسه بتشك فيا .
لؤي : يعني اي ؟
ايناس : يعني مش هينفع نتكلم فيديو الفترة دي .
لؤي : نعم ؟؟؟؟ يعني ابقي دافع اكتر من ٢٠ الف في الفون ده ومعرفش اشوفك .
ايناس : اسبوع ولا اسبوعين وبعدين نرجع تاني زي الاول .
لؤي : مش هقدر يا حبيبتي مش اشوفك كل ده ، انتي بتوحشيني كل يوم لحد ما بنتكلم بالليل .
ايناس : معلش يا حبيبي استحمل كام يوم بس .
لؤي : طيب اي رأيك نتقابل بكره ؟؟
ايناس : لا طبعا مش هينفع .
لؤي : ليه ؟
ايناس : انا مش بقابل شباب علشان اقابلك .
لؤي : انا عارف يا قلبي انك مش بتكلمي ولا بتقابلي شباب ، لكن انا مش اي حد ، انا لؤي حبيبك وفي يوم من الايام هكون جوزك .
ايناس : لا يا حبيبي مش هينفع نتقابل ، احنا نتكلم فيديو من بعيد لبعيد ماشي ، انما نتقابل اخاف .
لؤي : تخافي من اي يا حبي ؟
ايناس : اخاف حد يشوفنا او نضعف واحنا مع بعض .
لؤي : يا حبيبتي انا بخاف عليكي اكتر من نفسي .
ايناس ؛ انا عارفة يا بيبي ، بس احنا واحنا بنتكلم فيديو بنبقي هنموت علي بعض !! اكيد لو اتقابلنا مش هنقدر نقاوم .
لؤي : لا يا قلبي متخافيش انا بقدر اتحكم في نفسي كويس اوي .
ايناس : لا يا لؤي بلاش مش هينفع .
لؤي : طيب روحي شوفي مامتك واختك ناموا ولا لسه ؟
ايناس : ليه ؟
لؤي : علشان نتكلم فيديو عشر دقايق بس .
ايناس : طيب ماشي ، بس عشر دقايق بس مش اكتر .
لؤي : ماشي يا قلبي .
قامت ايناس واطمنت ان مامتها واختها ايمان ناموا ، ورجعت تكلم لؤي وقالت له : المفروض انهم ناموا ، لكن انا مش مطمنه اوي . هنتكلم عشر دقايق بس ؟؟؟
لؤي : تمام ، يلا بقي اقلعي هدومك والبسي حاجة حلوة واعملي اتصال فيديو علشان خلاص هموت عليكي .
ايناس : حاضر يا حبيبي ، ثواني .
يتبع






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close