رواية احفاد القمر الفصل الرابع 4 بقلم ملكة الكتابة
"في منزل السيدة قمر كانت الساعة تشير إلى التاسعة مساءً. جلست في زاوية المنزل وبكت بعنف. اقتربت منها وأمسكتها وقالت لها:
-انتي بتعيطي لي ..علي الي حصل يعني..؟؟بس جدتك متكلمتش ياحببتي وعدتللك الموضوع هو غريبه ااه بس يمكن عشان انتي لسه جايه البيت وكدا جديده وكمان لسه معرفتيش قواعده وقوانينه وجدتك بتحب اي ومبتحبش اي ...عشان كدا مكلمتكيش ..
"نظرت إليها وعيناها ممتلئتان بالدموع، وأصبح وجهها أكثر احمرارًا
-انا مش بعيط عشان الموضوع دا ..
نظرت إليها وعقدت حاجبيها بعدم تصديق:
-اومال اي لي كل العياط دة بس يابنتي ..انا مش فاهمه ليكي اي حاجه
-انا مش حابه اتكلم يامسك ممكن تسيبيني لوحدي
"تركتها تبكي وذهبت إلى غرفة جدتها. طرقت الباب فأذنت لها جدتها بالدخول ثم ذهبت إليها وقالت وهي تبكي:جدتي هو انتي زعلتي ليله في حاجه قاعده تحت مقطعه عينيها من العياط ي جدتي ..
ردت قائلتا:وحتي يامسك لو انا م مزعلاها انتي بتعيطي لييي ..؟مش غريبه دي ..
-اصل انا لما بشوف حد بيعيط قدام بعيط انا كمان ومقدرش اشوف الي قدامي كدا ..
"اقترب منها ومسح دموعها عن خديها وهمست لها ببعض الكلمات:انا عمري مهشوف زيك ولا زي قلبك دا ..
ثم بعدت عنها:عشان اريحك ياستي انا مزعلتهاش انا أن شاء الله هنزلها الوقتي واشوف مالها ...
"ذهبت إلى الباب ثم عادت مرة أخرى وهي تريد أن تسألها سؤالاً محيرًا للغاية
-ممكن اسال حضرتك سوال ..هو انا مستغربه بقالي ساعه بحالها قاعده بفكر الي عملته ليله دا انتي سكتي ازاي علي كدا ...
-علي اوضتك يامسك وكفايه كلام ...
اجابتها بسرعه:حاضر ...
"خرجت من غرفتها وتوجهت إلى الطابق السفلي من المنزل واقتربت منها ووضعت يديها على ظهرها بحنان عليها وابتسمت لها وقالت:ممكن افهم انتي بتعيطي لي وقاعده هنا ليييي ..
اجابتها بضيق:انا مش بعيط انا مخنوقه بس ي...عني ....ماما بعيد...عني ...وكدا ..فمخنوقه بس مش اكتر
طب هو انا ياجددتي ممكن اقول حاجه بس
"الجده:اتفضلي
-هو لي مسك بتقولي ومستغربه كدا هيا ازاي عدتللك الي عملتيه كدا ..
"ابتسمت الجده قائلتلا وهيا تحرك اصابعها علي خصلات شعرها:عشان انتي معشتيش معايا كتير بكره تعرفي وتفهمي ..بس الي حصل ميتكررش تاني عشان لو اتكرر هتزعلي مني اووي لاني انا مش بحب كدا خالص ..وبعدين انا هقولك حاجه ....انا مقلتلكيش حاجه لي وزعقت وعادي الموضوع طبيعي خالص خالص ...عارفه لي ..
-لي ياجدتي؟؟
اجابتها"حديث عبد الله بن مسعود قال: قال رسول الله ﷺ: ألا أخبركم بمن يحرم على النار، أو بمن تحرم عليه النار؟، تحرم على كل قريب هين لين سهل ..
فهمتي ...حسن المعامله..الفهم ..يعني هو انا لنا اجي ازعقللك وقول واعيد هتعملي اي مش هتكرهيني ..
-كلامك صح ...
الجده"قوليلي بقا انتي لي مصممه انك كنتي تيجي معايا الشركه وفعلا جيتي ...
"هزت راسها وقالت بعدم صدق:يعني ...ع لفكره انا اصلا كان نفسي اشتغل في شركه زي بتاعتك كدا عشان انا بحب اشتغل بس ماما بقاا صممت لن انا ادرس كليه فنون جميله ..كان نفسي ابقا مهندسه معماريه..
■■
"دخلت الغرفة وكانت تحمل بعض الطعام فنادتها قائلة:
لنا بقا الي حضرتللك الفطار بنفسي يا نونو وهو انا اصلا عندي اغلي منك ..يلا ياحببتي عشان تفطري كدا واتحلوي عن الاول الفتره دي ونتي وشك خاسس خالص ...
-كانت غارقة في أفكارها، وكررت والدتها اسمها مرة اخري:نيره .....نيرررره...
-هااا ..نعم ياماما بتقولي حاجه ....
-بقول حاجه يابنتي دنا بقول حاجات من الصبح بقالي خمس دقايق واقفه ونتي مش حاسه خالص ..
نيره"
سوري ياماما مش مركزه بس ....
-طب يلا عشان تفطري عشان جيبالك خبر حلو اووي اووي ..
نظرت باستغراب:خير ياماما خبر اي دا ....
"مش لازم يانيره دلوقتي كلي الاول وبعدين اقوللك ..
نظرت إلي وجه والدتها ..يبدو عليها السعاده والسرور:
ماما ممكن تقوليلي الخبر دا اي ..
خطر على بالها يونس فقالت بسعادة:ماما هو الخبر دا اي ....هو ...ه...هو يونس كلمك ...
نظرت بغضب شديد علي وجهها ثم قالت"
يونس اي وبتاع اي بس ...يابنتي انسي بقااا لو مان عايزك كان ايجه ولو بيحبك وميقدرش يبعد عنك
هو اي يابنتي أمسحي من دماغك خالص ...تركتها وذهبت ..
"بينما هيا شعرت بحزن شديد ...علي وجهها وقالت:
مش عارفه والله انسي ...
اهتز هاتفها لتجد رساله من صديقتها "
عايزاكي دلوقتي حالا في الكافيه الي احنا بروح علطول حاجه مهمه جداا ...متتاخريش مستنياكي
■■
كرم الله لا يتأخر فإنما يأتي في الوقت المناسب ..
كانت فتاه تعشق الرسم تجلس في غرفتها ترسم بعض الأشياء..
دخل عليها والد امها وقال لها:بتعملي اي ياعائشه..
-برسم ياجدي عشان عندي كليه الصبح ...
-مردتيش علينا يعني لا انا ولا ابوكي
اجابته بعدم فهم:ارد عليكوا في ايييي ..
نظر الجد إليها وضيق عينه وقال بمزح:يعني انتي هتستعبطي علياا في العريس الي جايلك امبارح..
ضاق وجهها وكانت تركز في بعض الرسومات:
انا مش موافقه ...انا هكمل دراستي .
"قال لها بغضب:يابنتي انتي هتفضلي كدا كل اما حد يجيبلك لا ولا ...في اي ..
-انا مش عايزه اتجوز الوقتي يعني انتوا هتصغطوا علي زي الاول برضو ......
خرج من الغرفه يغضب وقال:انا معتش ليا دعوه بيكي يابنتي انتي حره انتي وابوكي ..
ابقي قوليله الكلام دا بنفسك.....
وضعت القلم علي المنضده بغضب وبكت علي هذه المعامله ..وهذا الكلام
لتجد خالتها تتصل بهاا ...
ردت ببكاء ثم خرجت من البيت ..لكي لا أحد يسمعها ..
-خير ياعائشه في اي رنيتي كنت مشغوله بعمل حاجه
اجابتها بصوت مبحوح"قوليىي اعمل اي ...جدي ضاغط علياا هو وابويا وعايزيني أوافق غصب عني
خالتها بلوم:بصي ياعائشه ياجببتي هما عملين عليكي عايزين يجوزوكي قبل ما يموتو ويطمنوا عليكي ..
يعني انتي مش شايفه معامله ابوكي ليكي ازاي لو جدتك وجدتك ماتوا محدش هيعبرك..ولا حتي ابوكي
وبعدين مالوا العريس شوفي واقعدي معاها وتتكلمي معاه واديله فرصه ...
-فرصت اي وبتاع اي انا مش عايزه انا مش موافقه ..اشمعنا انا يعني مهي ولاد عني كلهم علي رحتهم
وبيدرسوا اشمعنا انا الي اتجوز ومدرس
قالت خالتها بسرعه؛عرفه لي عشان ابوهم وامهم عايشين
قوليلي كدا هو ابوكي بيسال فيكي بيعبرك لا ..
دول ياحببتي ابوهم وامهم عايشين .....
قفلت المكالمه وظهر علي عينيها البكاء في حاله صمت كأنها غرزت سكين داخل قلبها بهذا الكلام ..اذكرت امهااا ...في هذه اللحظه وبكت ...
دلفت الي غرفتها وذهبت الي فراشها وسحبت الغطاء عليها وكتمت دموعها ...
■■
دلفت مسك الي غرفت ليله وقالت بسعاده ...
ليله ...
-نعم يامسك ..
"البسي يلا هنخرج دلوقتي....قولت لجدتي عايزين نخرج شويه ونتهوي وكدا وافقت.
اجابتها:انا ونتي وبس
-لا كلنا ...مش انا ونتي وبس يلا حضري نفسك ونا مستنياكي تحت ...
■■
لولا الجمر مابينت ريحه العود ولولا المورقف ماتبين المعادن
نزلت نيره الي الكافيه وكانت تنظر الي ساعتها وفقلقت من تأخير صديقتها...
قامت للنهوض لتجدها ....تقول:اقعدي راحه فين .
نيره ببرود:
اي كل التأخير كدا ياستي ...
نادين:اعمل اي كان عندي شغل لسه كان لازم يكمل قبل ما امشي..وكدة
-نعم شغل اي اومال قولتلي في الرساله متتاخريش كنتي مستعجله يعني ..
اجابتها بسرعه "يونس بيه جبلي شويه أوراق كدا وقالي اخلصهم قبل ماامشي ..
دق قلبها وكان اسمه وتر تعزف عليه حبها له .
وهو أخباره اي ....
نادين :بصراحه انا سمعته النهارده بيقول حاجه كدا ...
"ابتعلت ريقها بصعوبه وقالت بقلق:هيا اي دي ...
■■
ندا:اشمعنا يامسك المكان دا ....
مسك"مكان اي ..تقصدي الكافي دا يعني ...
اجابتها:اه اشمعنا يعني ...
مسك بجب :عشان جدتي بتيجي هنا علطول ..
..ها ...هتشربوا اي بقا ياجماعه
ليله:انا هطلب نسكافيه ...
لين:ونا عصير مانجا ......
ندا:ونا برضو زيك يا لين .......ثم نظرت إلي ليله بغيظ ...
في الطابق العلوي من الكافيه ...
نيره:انتي بتلفي ودوري لي يانادين..قولتي يونس وسكتي .علفكره انا بقلق بسرعه مش كدا قولي انا اصلا قلبي وجعني لوحدي....
-يونس معجب بوحده تانيه..والغريبه انه شافها امبارح بس سمعتوا هو بيتكلم مع صحبه في المكتب وقال كمان ان هيروح يتقدملها وعبد الرحمن قاله انت مستعجل اووي كدا لي قاله خير البر عاجلن
قاله هو انت اصلا اتكلمت معاها
فقاله ايه من القرآن..قاله وادخلوا البيوت من أبوابها..
نزل هذا الكلام عليها كان شخص ما سكب عليها ماء ثلج ....لن تتكلم ...
-ماللك مردتيش يعنييييي
والبنت ...ال...البنت دي تعرفيها.....
نادين"
اه اعرفها دي تبقا حفيده السيده قمر الي بتشتغل مع يونس في الشركه...
نيره:وهو شفها كام مره ..
-ونا قلقتللك مره واحده بس وقعت من علي السلم ف الموظفين كلهم طلعوا بره للسلم لقوها واقعه وبتصوت..
قامت من مكانها بصدمه ...لحقتها نادين:اي يانيره هتمشي لييي ..
-لو سمحتي متجيش ورايا انا هروح ....
طب يابنتي اجي معاكي اوصلك طيب ...ثم دلفوا للطابق السفلي ...لتنظر نادين حولها .....
ثم وقفت ...
سبقتها نيره ووقفت عندما راتها وقفت ..تنظر لطاولة في الكافيه...
ماللك وقفتي كدا لي ....
نادين "
مش معقوله اي الصدفه دي ......
-صرخت في وجهها :
مش فاهمه حاجه انا صدفه ايي ...
همستها برفق:البنت الي معجب بها يونس ..هناك اهي الي لبسه طرحه بيج ..
نظرت نيره بضيق وغيظ :هيا دي احلي مني انا في اي عشان يعجب بيها كدااا ...
ثم ذهبت الي الطاوله ...وكأن عينيها تخرج منها جمر ..
عندما مسك رأت نادين...
نادين...
نادين "ازيك يامسك ..
مسك:الحمد لله انتي بتعملي اي هنا ..
-كنا قاعدين انا وصحبتي بس خلاص همشي دلوقتي
مسك:مش تعرفينا بها ...
لتتكلم نادين ليقطع كلامها فعل نيره التي اخذت النسكافيه من امام ليله وحذفته علي وجههااا وهو ساخن...
لتصرخ باعلي صوت هز اركان الكافيه ...
■■
في منزل السيده قمر
السيده قمر باتسامه:بصراحه يايونس انت فجاتني
رنين عليا وقالتلي انا عايز اجي لحضرتك فقولت في حاجه في الشركه ...
يونس:لا مش طبع الشركه خالص ....
الموضوع ان طالب ايد الانسه ليله ...
الخامس من هنا