اخر الروايات

رواية فهد ولين الفهد العاشق الفصل الثالث 3 بقلم ميمو مصطفي

رواية فهد ولين الفهد العاشق الفصل الثالث 3 بقلم ميمو مصطفي



الحلقة الثالثة
( فهد في مكان عام مع نانسي )
نانسي : وحشتيني يا ماجيك
فهد بضحكة رجولية تجعله وسيم جدااا : انتي لسة فاكرة ماجيك دي
نانسي : طبعا وعمري مانساها ( بدلع ) وانت بقي لسة فاكر حبنا ولا نسيت
فهد بغرور : طبعا لسة بحبك وبدليل اني قاعد معاكي اهو اصل محدش بينول الشرف دا غير اللي احبه بس
نانسي بضحكة انوثة : طول عمرك مغرور ومتكبر
( في قصر الصاوي )
لين نزله ع السلالم القصر بتساءول : هو فين جدو
احد الخادمين : في المكتب يا لين هانم
تدخل لين بخوف الي مكتب جدها
لين : احم السلام عليكم يا جدو اخبارك ايه وتبوس ايدو وخدو
الصاوي : وعليكم السلام انا الحمدلله ياقلب جدو
لين قاعدت في كرسي امام جدها ولم تنطق بكلمة
الجد بفهم بصلها : اي كنتي جاية ليه قولي اللي عايزة تقولي
لين بتهتهه : ا ا ا نا يا جدو عايزة اعرف من العريس
الصاوي : انا كنت عارف انك جايه عشان كدا وعارف برضو ان هتفرحي لما تعرفي مين العريس
لين بقوة وعناد : لو قصدك علي فهد فحتي فهد مش هوافق عليه حتي لو ايه
الجد بغضب : انتي بتقولي ايه يا بنت انتي اتجننتي دا انا اقتلك واشرب من دمك
في خارج المكتب يقف جميع من في القصر يستمعو زعيق الجد العالي جدا لكن لا احد يتجراءة ان يدخل ريم : عمالة تضربة علي خدودها : يا لهوي يالهوي روحتي بلاش يا لين وتكلم نفسها انا قولتلها متروحش مسمعتش الكلام خليها بقي تاخد ع دماغها مش هيا عاملة فيها شجيع السيما خليها تشرب
طلعت لين من المكتب ال غرفتها تبكي بشدة
دخل في هذا اللحظة فهد بتساءول : في ايه
الجميع هزوا اكتفهم بانهم لا يعلموا شي
دخل فهد الي مكتب جده
فهد بحب وقلق : مالك بس يا جدو شكلك تعبان خد الدواء
الصاوي بتعب : انا فعلا هغضل تعبان لو متجوزتوش في اقرب فرصة عايز اشوف اولادكم قبل ما اموت فهد بغيظ : في باله : دخلت عملتهم عليك وعيطتلك عشان اتجوزها وربنا لخليها تندم انها في يوم حبتني الجد بتعب واضح : مردتش ليه يا بني
فهد : ا ايه ايه بس انت يا جدو عارف اني عايز اختار ع مذاجي
الجد بعصبية وتعب : مذاجك ايه وزفت ايه انت كمان هتتجوزها يعني هتتجوزها
انت للين وريم لسليم وبعدين يمسك قلبة ويقع
فهد بصريخ حد يتصل بدكتور بسرعه
( في احد الاماكن يتكلم شخص مع شخص )
شخص : يعني ابن الصاوي هيفضل ووقفلنا زي اللقمة في الزور كدا كل صفقة ياخدها مننا وبعدين معا
شخص اخر : مانت عارفو يا باشا دا وحش بياكل اي حد يقف قصدو ومفيش حد قدو
( في فيلا الصاوي )
سليم : خير يا دكتور جدي ماله
الدكتور : تعرض لازمة والحمدلله لحقنا ارجو ان ميتعرضش لاي انفعال عشان دا غلط جدا علي
فهد جنب جدو عالسرير : وبيبوس ايدو جدو حبيبي الف سلامة عليك
الصاوي : ناديلي ع اختك وبنت عمك وانت يا سليم تعالي هنا جنبي وانت يا احمد انت ومحمد خدو مراتاتكم واخرجو برة سبوني مع الاولاد
فهد حاضر انا هروح اندهلهم والجميع : حاضر هنخرج اهو
نادها فهد ع ريم ريم : نعم يا فهد
فهد : بهمس نادي ع زفتت الطين سبب كل النصايب دي
ريم بعدم سمع : بتقول ايه
فهد بعصبية : قولنا جيبي لين وانزلو جدك عايزنا اخلصي
بعد بضع دقايق تاتي لين وريم ال غرفة جدهم
لين تعيط وتحضن جدها : الف سلامه عليك يا جدو ان شاء الله كنت انا
الجد يطبط عليها بحنان : بعد الشر عليكي يا حبيبتي
الجد المهم انا جمعتكم انتو الاربعة عشان اقولكم ان خطوبتكم وكتب كتابكم الخميس الجاي والفرح بعد الامتحانات ع طول ومش عايز نقاش
سليم : بصدمة خطوبتنا
الصاوي بغضب هادي : اها خطوبتكم في اعتراض
سليم : احم لا يا جدو بس خطوبت مين ع مين
الصاوي بعصبية من غباءو : يعني هتتجوز اختك مثلا هتتجوز ريم طبعا ولين هتتجوز فهد
فهد بغضب متماسك : تمام اعملو اللي تعملو عن اذنكم
لتبوص عليه لين وتحزن ع تصرفو
الجد يبص لسليم : ها قولت ايه يا سليم انت كمان
ليبص سليم لريم ويبتسمو لبعض : طبعا اللي حضرتك شايفو ياجدو
الجد براحة : الله يريح قلبك يا بني
في غرفة فهد عمال يكسر ويقلب في الغرفة
ليه ليه انا مش عايزة مبحبهاش ليه انا لا يمكن اتجوزها مش انتي عملتي اللي في دماغك يا لين والله لاربيكي ثم ينزل غرفة الرياضة بتاعتو ليطلع كل طاقتو في البوكس
( في غرفة لين )
يارب انا مش عايزة اتجوزو طول ما هو مش بيحبني انا اها بحبه بس مقدرش اتجوزو وهو مش طايقني كدا ليدخل عليها والدها
لتمسح دموعها : اتفضل يا بابا احمد : حبيبتي كانت بتعيط ليه
لين : لا مكنتش بعيط يا بابا
احمد بحنان : لا كنتي بتعيطي بس انامستغرب من رد فعلك انا قولت انك هتفرحي بلخطوة دي
لين بستغراب : خطوة ايه دي يا بابا
احمد : جوزاك من فهد انا عارف انك بتحبي من زمان فتوقعت انك هتفرحي بخبر زي دا
لتبكي لين وترتمي في حضن والدها : بس هو مش بيحبني يا بابا وانا لا كرامتي ولا شخصيتي تقبل اني اعيش مع واحد مبيحبنيش
احمد : مش حكاية انه مش بيحبك هو بس
مش بيحبك الحكاية ان اخد ع عيشة بلاد برة وعايز يعيش عشتهم
بس احنا لازم دلوقتي يا بنتي نسمع كلام جدك وجدك هيعرف يتصرف مع غصب عنة
لين ببكاء اكتر : مانا يا بابا مش عايزة الغصب دا انا عايزة يوافق لكياني انا مش عشان جدو
احمد : بس بس يا حبيبتي كفاية عياط بقي وربنا يحلها من عنده وانتي عارفة محدش فينا يقدر يقف قصاد جدك وغير كدا هو تعبان والانفعال غلط عليه يالا اقومي اغسلي وشك يا حبيبتي
لتخرج لين الي الحمام لتغسل وشها من اثر البكاء لتقابل فهد امامها ويراءها تبكي
ثم( يضحك بستهزق) فهد : ايه بتعيطي ليه يا عروسة مش عاملتي اللي انتي عايزة مفروض تفرحي و ترقصي كمان وعايزك تفرحي اوي مش تعيطي بشكل دا
لين بصدمة من كلامة : اللي انا عايزة اللي هو ايه



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close