رواية عاصفة الحب الفصل الثالث 3 بقلم حنين محمد
مراد : وانا مش هتجوز منار يا عمي
دارين بصدمه : تتجوز منار و كانت هتقع
منار بفرحه: احم انت مش عايز تتجوزني يا مراد
مراد : مش أكده أنا مش عايز اتجوز اتجوز ليه
صفوت: جدك جاي بكره وعايز يشوفك انت و منار هو بيحب منار و عايزها تبقي مراتك و تجيب حفيد منها
مراد : وانا مش هتجوز حد يا عمي انا هعرف ازاي أتصرف مع جدي
صفوت: جدك تعبان يا ولدي ديه في قطع رقابي
صفيه: علشان خاطري يا ولدي نكتب عليه الصبح علي السريع وبعد أكده اللي انت عايزه هيحصل
مراد: بغضب لا يا عمي استحاله
صفوت: انا عارف انك يا ولدي كبير البلد بس مش علي جدك
دارين: بتطلع الاوضه جري و عماله تعيط
مروه: بس تعالي يا حبيبتي خلاص هو مش من نصيبك و غيره كدا انا عارفه أبيه مراد بيحاول يقنعهم متقلقيش
دارين :ليه يعمل فيا كدا يا مروه ده انت هنا من زمان شغله تحت رجلهم و عايزه اي حاجه تريح قلبي
مروه: خلاص يا حبيبتي خلاص هش وبتنام علي رجلها
في نهار يوم جديد
مراد: بينزل
صفوت: يلا يا ضنايا فكر تاني و حاول تتقبل أن منار لازم تتجوزها
مراد: بغضب مش عارف مستعجل علي ايه قولت مستحيل
صفوت: أتصرف مع جدك يا مراد لما يوصل
وقت قصير
دارين: بتنزل من على السلم و بتلاقي منار قاعده جنب مراد فكرت أنهم هيتجوزها
دارين و قلبي من قتها كان هيتشال من مكانه لكن من اللحظه ديه وانا خلاص شلت مراد من قلبي نهائي
مروه: عايزاكي تهدي خالص
دارين بضحك: الف مبروك يا سي مراد
مراد بزعل: علي حلتها مبروك على ايه يا دارين انا مش هتجوز منار
منار بغيط في سرها أن شاء الله نتجوز
دارين : امم ربنا يتمم ليكم علي خير
صفيه: يلا يا ضنايا حاول تتجوز منار بقي
مراد: بعصبية والله اللي بيحصل ده غلط كبير اوي وانا مش هتجوز ها لما جدي يجي
في الليل الجدي وصل
مجدي : وصل
مجدي : فين ابني و مراته
مراد : انا اهو يا جدي
منار: اهلا يا جدي
العيله كله بتسلم عليه ماعدا دارين
مراد:جدي انا مش هتجوز منار
مجدي بصوت عالي: ليه يا مراد اوعك تكون بتحب بنت تانيه واصل
مراد: مش انت اهم حاجه عندك يا جدي حفيد للعيله
مجدي: اه يا ولدي
مراد: خلاص ماشي أنا هتجوز بس ب مزاج مش تجبرني علي منار
مجدي: خلاص يا مراد لو في خلال اسبوع متجوزتش واحده تكون بتحبها أو مش بتحبها المهم عندي خلال اسبوع تكون متجوز
مراد:إن شاء الله
مجدي: ايه يا درين هتفضلي واقفه بعيد كدا كتير
دارين لا طبعاً يا جدي و بتبوس علي أيده
مصطفي :بيدخل من وراها وانا مش هتسلمي عليا يا دودو
مراد: بغيظ دودو
دارين: ايه ده جيت أمتي مقلتش لي انك جاي
مصطفي: ابن خالت دارين قولت اعملها مفاجاه
دارين: احلي مفاجاه
مراد :مش خلاص يا دارين و يلا اطلعي علي فوق
منار: بغيره في ايه يا مراد
مراد: بيطلع و يسبهم ولا حاجه
دارين بتطلع تشوف مراد
دارين خير يا سي مراد مش حل حاجه تحصل تقول لي اطلعي فوق انا مش صغيره
مراد: قرب منها لا بس ب النسبالي صغير و اوي كمان
دارين: بتبعده هنا و بتخرج
بيعدي اسبوعين علي هذا الكلام و مصطفي بيتقرب من دارين جامد و بقوا صحاب اوي
في نهار يوم جديد
الكل قاعد علي طربيزه الوكل
مصطفي :جدي انا طالب منك طلب
مجدي :اطلب يا ولدي
مصطفي: انا طالب ايد دارين علي سنه الله ورسوله
مراد: كان بيشرب الكوبايه انكسرت في أيده
صفيه :ولدي انت كويس
مراد: بغضب كويس كويس
دارين :قامت جابت شاشش هات ايدك يا سي مراد
منار :هاتي يا حبيبتي انا هعملها لي
دارين: تمام
مجدي: انت كويس يا ولدي
مراد: كويس
مصطفي ها يا جدي قولت ايه
مجدي: نسأل الاول دارين ها يا بنتي قولتي ايه
دارين: اللي تشوفه
مجدي: خلاص إن شاء الله تبقي في بيتك انهارده أعزم كل كبار البلديه يا حسام يا ولدي
حسام :حاضر
مراد بيطلع فوق :بعصبية : ازاي كدا كدا إزاي
في الليل المعازيم كلها وصلت و دارين كانت زي القمر
مجدي: يلا يا بنتي تعالي اقعد و انا هشوف مصطفى فين
دارين: حاضر و بتبص ل مراد اللي مش شايل عينه من عليها
سماح: قمر يا بنتي
بعد وقت قصير
مجدي: هو فين مصطفي يا دارين
دارين: معرفش والله يا جدي
مروه راحت الاوضه بتاعت مصطفى
مروه: جدي انا لقيت الورقه ديه
دارين: بتروح وراهم
مراد :هاتي الورقه و تعال فوق يا جدي علشان المعازيم
مرا:د بيقراء الوراقه انا مصطفى يا جدي وانا اسف ليك من كل قلبي بس انا كان لازم اعمل كده وما اتجوزش دارين فسافرت خلاص انا اسف بس انا مش هقدر اتجوز قول لدرين اني كنت بحبها اوي
دارين: وقعت في الأرض
مروه :حبيبتي تعالي تعالي هاتي مايه يا منار
مراد: بعصبية هو ايه التخل..ف ده انا مش فاهم حاجة ازاي يسيب واحده على كوشه الفرح
مجدي: خلاص دماغنا هتبقى في الطين عار علينا هنقول ايه للمعازين هنعمل ايه هنتصرف ازاي
صفيه: اهدي ده يا بابا ما ينفعش تعمل كده اهدي علشان صحتك
دارين بعياط شديد : كان قال لي لو ما مش قادر يتجوزني لكن ما يعملش فيا كده ويسيبني في الاخر
مجدي: هنعمل ايه يا ولدي
حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
مراد بتفكير وهو بياخد نفس عميق : انا اللى هكتب على دارين الليلية
بصله الجميع بصدمة شديدة واولهم دارين اللى حسيت انها قلـ'يلة اوي لدرجة انها هتتجوز واحد غصبن عنه
مجدي : انت بتقول ايه يا ولدي
مراد : لازم نعمل كده الماذون تحت والمعازيم النهارده كتب كتابي على دارين
منار :ازاي يا مراد ازاي طب وانا
مراد :ده اللي لازم يحصل يا منار كدا كدا أنتِ مش مراتي
سماح بغضب: انت بتقول ايه هتتجوز واحدة بتحب غيرك هتقبلها على نفسك ازاى يا مراد
مراد بجدية وصرامة : اما انا قولت اللى عندي ودا قراري وانا راضي جدا عنه
دارين قامت مع مروه وطلعت اوضتها بص مراد لطفيها بقلة حيلة
دارين : انا مش عايزة اتجوز سي مراد
مروه : مش احنا اللى بنقرر يا دارين انتي عارفه كويس اوي اوامر ابيه مراد بالذات سيف ومحدش يقدر يعارضها يلا عشان اجهزك لفرحك بسرعه علشان انت بوستي كل الميكب اللي كان معمول
هزت راسها بأستسلام هي مين هي عشان تعارض قرار كبير البلد
فى المساء تم عقد جواز مراد و دارين
دخل مراد الاوضه
دارين بخوف وهي بتبلع ريقها : انا اسفه
مراد بجدية: مش ذنبك يا دارين انا عارف بس ايه هتفضلي قاعدة بالفستان انهاردة فرحنا على فكرة
دارين بتوتر: هو هو يعني انا مش جاهزة دلوقتي
مراد : ومش مراد المنشاوي اللى يقـ'رب من واحدة قلبها مع غيره وإن كنت اتجوزتك فدا عشان حالة جدي الصحية وعلشان المعازيم اللي تحت مش اكتر
دارين بدموع : تمام
مراد يلا أدخلي خدي دش
دارين.....
يتبع.