رواية سجينة الهيثم الفصل الثالث 3 بقلم روكا حسن
فجاة بنسمع خبط علي الباب و لقينا دعوة فرح ومكتوب فيها هيثم و ميار اتنفضت و مسكت الجواب بصدمة ده هيتجوز غيري يا بابا!!!
هيثم أثبتلي إنه مش هيرجعلي تاني يا بابا كتب كتاب هيثم و ميار يوم الجمعة علي ميار بنت خالته،، كنت عارفه ان بسبب اللي عملته ممكن ميرجعش ليا تاني بس انا كنت متعشمه فيه أنه بيحبني و هيرجع
_صرخت في بابا بتوتر و أيدي بترتعش أنا عايزه هيثم يا بابااا عشان خاطري قوله يرجعلي قوله ان غلطت وانا اتعلمت من غلطي ومش هعمل كدا تاني.. كان ساكت و حاطط دماغه في الارض قرب مني وحضني بحزن: حاضر يا غرام متزعليش يا بنتي هيثم بيحبك ما يمكن مجبو"ر علي الجوازه
ممكن امه بسبب لما ساب البيت زعلت عليه ده راجل مهما كان
بعدت عن بابا بدموع: يعني هيثم هيرجع!!
طبطب علي ظهري بحنان وقال: قومي كدا روقي علي نفسك وأقعدي مع أمك شويه علي أم أنزل مشوار بس تكوني جاهزه.
بينزل أبوها بيركب تاكسي لبيت هيثم.. بينزل هيثم يرحب بيه "اهلا يا عمي البيت منور بيك أتفضل..
أنا زعلان منك يا هيثم!! هتتجوز علي غرام بنتي لدرجة دي بايع توصل أنك تتطلقها أستغرب هيثم من كلام أبوها وقرب منه بستغراب: بس أنا متجوزتش يا عمي عليها؟
بيطلع ابوها الجواب بيتصدم هيثم و بيقف بصدمة _مين عمل الجواب ده
أنا لحقت أطلق عشان اتجوز وميار مين دي في حاجة حصلت يا عمي أنا مليش دخل فيه صدقني.. هي غرام كويسه بعد الجواب ده سكت ابوها وهزز دماغه بزعل؟؟: غرام منهاره لما عرفت أنك مش هترجع ليها تاني يا هيثم هدي الامور و أرجعلها وهي هتتغير.. أنا أكتشفت انها بتحبك لما قالتلي حاول ترجعه ليا يا
بابا بنتي صعبت عليا و قولت لازم أكلمك
بس يا عمي اللي حصل مزعلني اوي غرام كانت مقصره معايا كا راجل ممكن أبص بره أخونها كنت بتعمد أفتح حاجة زي كدا عشان تغير،، أنا فكرت أكلم غيرها بس ملقتش زيها حد حنين و لطيف مهما كان البيت في روح.. دلوقت فاضي
هترجع معايا تردها ولا هتفكر..
لا هرجع أرجعها بيتها بدون تفكير ركبنا تاكسي كنت فرحان اوي أن هرجعها روحت لمأذون و رجعتها غير انها كانت طلقه واحده و ورقه الطلاق هي قطعتها متهوره" بس اعمل اي بحبها، روحت مع عمي و قولتله يدخل قبلي و يقولها أن رفضت؟
دخل عمي بتمثيل الزعل: رفض يا غرام يا بنتي وقال أنه خلاص لاقي البنت اللي شبه و متقبله بعيوبه قبل مميزاته..
شوفتها كانت لابسه بجامة حلوه اوي وحطه ميكب خفيف ورافعه شعرها اول ما سمعت الكلام صرخت وقعدت علي الكرسي.. و أتجمعت الدموع في عينها ساعتها دخلت و قربت منها وقلت بضحك: جرا اي يا عمي تزعل مراتي وانا واقف كدا عيب عليك مينفعش
حتي قولي و نزعلها سوه مش هتيجي معايا يا غرام
لقيتها حضنتني زي الاطفال ومسحت دموعها في التشيرت بتاعي: كدا يا هيثم تتطلقني وتعمل عمايلك السوده المهببه دي!
قال بغمزه.. ما العمايل دي هنعملها مع بعض عايزين حاجة يا عمي بعدت عني بحزن ولقيتها بتتضحك و تعيط في نفس الوقت اخدتها و نزلنا روحنا بيتنا!!
اول ما نزلت لقيت كالون البيت متغير و الشقه مقفوله بق*فل نزلت أشوف في اي لقيت أمي جايه مع خلاتي واول ما شافت غرام.. شدتها من شعرها في الارض وقالتلها بعصبية
اي جابك تاني يا بت انتي بتفرضي نفسك علي راجل فرحه بعد يومين اخدتها و قربتها مني وقولت بضيق'.. في اي يا ماما هي وكاله من غير بواب فين مفتاح الشقة
أنت نسيت ان الشقة بأسمي يا قلب امك لو متجوزتش ميار بنت خالتك أقعد بره انت و السنيوره مراتك؟
الشقة بتاعتي يا ماما و العزال اللي فيها بيني و بين غرام أنتي ملكيش حق إنك تعملي اي حاجة..
هاتي مفتاح الشقة يا ماما بقولك "هاتيه!!
هتتدخل الشقة و مراتك تبقي ميار غير كدا لا انت أبني ولا أعرفك سامع يا هيثم.........
وأنا مش موافق يا ماما
لقيت فجاة غرام اخدوها مني وأتلموا عليها ضربوها حاولت أبعدهم عنها لحد ما سبوها كانت مش قادرة تاخد نفسها ولقيت د*م نازل منها
قالت بصوت مبحوح: أنا حامل يا هيثم شكلي سق*طط