رواية تربية حواري الفصل السادس والثلاثون 36 بقلم ولاء حامد
الفصل السادس والثلاثون
حور غيرت طريقها في لحظه وحودت العربيه وخلال دقايق كانت نزلت بهيبه معروفه عن حور القادره رأسها مرفوعه وصالبه طولها وشامخه زي الجبل عنيها حددت هدفها ولا اتلفتت يمين ولا اتلفتت شمال ودخلت على طول بخطوات ثابته متهزتش
وبصوت حاد وعنين مترقبه: السلام عليكم
همام رفع عينه والصدمه لجمال لسانه للحظات وقدر يرد بعد دقايق: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك يا بنتي
ثانيا تمام الحمد لله
همام: شكلك لسه شايله من نحيتي
حور بثبات: بص يا حاج همام انا مش بنت ذوات دانا تربيه حواري يعني تقدر تقول كده شلق بس مع اللي يمس طرفي وانا حذرتك انتا وأهل بيتك مرتين الأولي في ورشتي والتانيه في بيتك لما مراتك قلت أصلها والتالته تابته وانتا اللي بدئت
همام بقلق من نبره صوتها الحاده رغم بردوها وعدم نرفزتها: قصدك إيه بالكلام داه
حور : السوق علمني اللي بيقول مبيعملش واللي يعمل مبيقولش هاسيبك تشوف بعينك اللي بيق قصادي بعمل فيه ايه
همام ووشه اصفر من هول الموقف: ايه اللي حصل تاني
حور بسخريه ومطت شفايفها لقدام: اممممممم يعني متعرفش ان ابنك راح قال لابن عمي الوساخه اللي عملها فيا بيتباهي وعوجت بوقها يمين وشمال بحركه شعبيه مشهوره بس بيتباهي بإيه يا حسره ما علينا خلي الطابق مستور
همام واخيرا فهم الموضوع: والله اللي حصل سوء تفاهم وانا بتعهدلك وبوعدك ان جبل مش هايتعرضلك تاني ولا حتي هايجيب سيرتك حتى لو بينه وبين نفسه
حور بسخريه: لامؤاخده في الكلمه يا حاج الوعد اللي زي النيش منظر ميلزمنيش وعدت مرتين وكان طق حنك وكلام اتكب على الأرض انا بوعدك عدها أيام على صوابعك وهايوصلك ردي.
وزي ما دخلت خرجت بهيبه ولا هيبه السلطان وركبت عربيتها في طريقها لشغلها مسكت التليفون وعملت مكالمه
حور: الو ازيك عامل ايه
: تمام الحمد لله خير ايه سبب المكالمه
حور : عايزاك في مصلحه متعشيه على الضهر مستنياك في الورشه سلام
وقفلت المكالمه
وبعد وقت قصير وصلت وركبت العربيه ونزلت تطل على الشغل دقايق لفت في الورشه واطمنت ان كل شيى ماسي زي الساعه بس بردوا لازم تتأكد بنفسها خصوصا في غياب ديشا وسبارس بعد نعجنه إمبارح في البركه طلعت المكتب وخدت دفتر ونزلت المخزن تعمل جرد عشان تعرف القطع الناقصه والي قربت تخلص وتعمل بيهم طلبيه جديده خدت اكتر من ساعتين بتلف في المخزن وكانت خلصت كل المطلوب طلعت وهي فاصله اتهبدت على كرسي المكتب
حور بتعب: اوووف يخربيت كده كان لازم اعمل شنعر منعر وانزل انهارده اهو اليوم بأن من أوله سحله مر غمضت عنيها وهي بتفر ك فيهم جامد فضلت دقايق مغمضه لحد ما فاقت وحست انها احسن شويه بدئت تركز في الشغل اللي في ايدها
شويه والباب خبط ودخل شخص: مساء الفل يا بنت الغالي
حور بإبتسامه صافيه: داحنا لسه الضهر يا يا حاج راضي
راضي : اقول كله وقت وبيعدي خير طلبتيني مع ان اللصزل ان اللي عايز يروح للي عايزه ولا نسيتي سبر السوق يابنت عامر
حور بإبتسامه: لا محستش بس بردوا انتا عارف ومتأكد انه لو كان ينفع أظهر في الصوره كنت جيتلك لحد عندك مش العكس
راضي ظهر على وشه معالم الاقتناع :تمام لو كده يبقى عداني العيب خير جيباني على ملا وشي
حور بهدوء شديد: ليك عندي مصلحه متعشيه
راضي بإنصات: سامعك ارمي اللي عندك
حور على نفس وضعها: عارفه ان الشغل عندك نايم اديله فتره والمحل الشغل فيه معادش زي الأول
راضي بتهكم: البركه فيكي وقفتي مع حماكي ونسيتي عشره العمر اللي بيني وبين ابوكي الله يرحمه ومع ذلك اول ما طلبتيني مقدرتش اتأخر عن بنت الغالي
حور بهدوء: اللي حصل مع اللي كمااان حمايا ومدت حروف كااان اوي علشان تصححله المعلومه شيئ طبيعي زي ما بيقولوا بالبلدي كده انا واخويا على ابن عمي وانا وابن عمي على الغريب فطبيعي اني أقف معاه
راضي: وانا فاهم بس برضوا مش فاهم جيباني ليه هنا ومصلحه ايه اللي بيني وبينك لا كاري تفهمي فيه ولا كارك افهم فيه يبقى ايه
حور : اصبر على رزقك انا عارفه ان ازمه الدولار رفعت الأسعار والناس بتدور على السفر ومحل الحاج همام واكل الجو لانه مقلل السعر عن سعر السوق وكمان لانه شامل كل حاجه لجهاز العرايس يعني محدش لا نايقعد يلف ويدور ويدخل ويخرج فالكل استسهل واستقرب
راضي: كل داه كلام انا عارفه وعارف انه في الأول وفي الاخر رزق ربنا بيبعته لصاحب نصيبه بردوا ايه العباره
حور بمكر: العباره اني نويت اشاركك
راضي بذهول: وانتي تفهمي ايه في الكار داه
حور : مبفهمش فيه بس بفهم في السوق وعارفه دواخله وزخانيقه من الألف للياء
راضي بسخريه: عروستي
حور بإبتسامه: مفيش فايده فيك طيب بص يا ياحاج راضي السلعه عشان توصلك بتلف لفه كبيره بتيجي من بلدها للمستورد الرئيسي في مصر ومنه المستورد على تاجر جمله الجمله ومن تاجر جمله الجمله لتاجر جمله التجزئة ومن تاجر جمله التجزئة لتاجر القطاعي او المحلات كل واحد على حسب معرفته وكل واحد بيزيد مكسبه بعد حسبه تكاليف مشاله وعمالته يعني على ما بتوصلك بيكون السعر زاد بالميت الضعف يعني الحته ام 100 جنيه بيكون أساسها 40 او 50 جنيه من بلدها
راضي هز راسه: كلام مظبوط بردوا ايه في رأسك
حور : ناويه اخنق الله دي كلها واوفرلك
راضي بإنصات شديد: ازاي فطميني
حور: طيب اسمع يا حاج انا ناويه اجيب القطع من بلدها الاصليه ومن المينا عليك طوالي
راضي بذهول: ازاي وهاتوصلي ليهم ازاي
حور بسخريه: ايه يا حاج الحال مكنتش خريجه تجاره ومتربيه في السوق يعني كيف وازي دي لعبتي
راضي: عارف بس الكلام حاجه والفعل حاجه تانيه ودي فيها فلوس متلتله هاتتدفع وميرضكيش الخساره ليا
حور بثبات: ومن أمته بنت عامر النصراوي بترمس فلوسها في الارض ولا بتدخل تجره خسرانه
راضي: معاكي وعارف أن دماغك حته الماظ بس بردوا رسيني مبحبش امشي زي الأطرش في الزفه فهميني اقتنعت يبقى استبينا ونقول امين مقتنعتش يبقى يادار ما دخلك شر
حور بحسم : اول هام يا حاج انا مش هارمي فلوسي انا كمان على الارض لان زي ما قولتلك هاشاركك بس بردوا حقك كيف وازاي انا عملت حصر لكل المصانع الرئيسيه اللى بيتعامل معاها المستوردين في مصر وعرفت كل كميه اقدر استوردها هانستورد من هناك ونجيب لمصر ورق الجمرك والكلام داه كله عليا تخليصه متسألش ازاي
راضي بإعتراض: لاء طبعا لازم اسأل في الصغيره قبل الكبيره داه شغل والشغل شغل
حور بنفخه طويله: زي ما بخلص ورق قطع الغيار اللي بتدخل ارتاحت
راضي بهزه راس: تمام طيب عندك مشكلتين معملتيش حسابهم
حور بتركيز: ايه هما مش يمكن اكون عرفاهم
راضي :مظنش بس نشوف الأولى الدولار هاتدبريه ازاي ولو قولتي سوق سودا هاقولك فرق السعر هايفرق معاكي كتير اوي والمشكله التانيه الكميه اللي المطلوبه هاتبقى كبيره اوي هاتعملي ايه في الباقي منها المحل مش هايستوعب كل الكميه دي وكل يوم بيطلع الحديد والكل بيطلع يجري على الجديد
حور بنظره طويله: مش بقولك نسيت اني متربيه في السوق ومستهون بيا حتة العمله دي انا هافتح حساب استيراد بعد ما نعمل بطاقه استيراديه فالبتالي هاقدر اخد من البنك العمله المطلوبه بحكم اني مستورد يعني الحكومه اللي هاتوفرلي العمله ولو قصرت هافتح حساب دولي احط في مصر بالجنيه واسحب من هناك بالدولار بنفس سعر البنك وسعر الجنيه المتعارف عليه في البورصه العالميه وغمزتله بعينه كاتوضيح يعني من دقنه وافتله
راضي بذهول من تفكير حور : كلام موزون ويكيف بس في مشكله الكميه هاتعملي فيها إيه
حور بتهكم: يالله منك هاقولك علشان عرفاك بص يا حاج انتا هتاخد اللي يكفيك وزياده والباقي الكل بيدور على الوفر زي ما قولتلك يعني التجار اللي على مستوى الفيوم تقدر تديهم بسعر تاجر جمله الجمله يعني مكسبين المكسب الأول انك هايجيلك بسعر المصنع مع دفع التكاليف وتبيع عندك بسعر التجزئة بعد تخفيض الأسعار بمبلغ محترم وداه هايخلي السوق كله يجري عليك يعني هنا مكسبين محترمين ووفر والتاني انك هاتكسب كل تجار الجمله والمحلات لأنك هاتوفرلهم اكتر من نص اللي بيدفعوه لتجار جمله الجمله او تجار جمله التجزئة والموزعين فهمت
راضي بعنين مبرقه: يا شيخه يسلم زند اللي رباكي والله وفتحت فيكي ربايه عامر يا بنت ابوكي طيب وناويه تبدأي من أمته أن شاء الله
حور بثبات: من إمبارح لو ينفع بس اللي فات ولا ومات من انهارده المحامي بتاعي هايجهز العقود وبكره تتسجل ومن بعدها هو هايتولى معاك كل حاجه وخلال شعر بالكتير هايكون اسمك مسمع في السوق زي الطبل
راضي :آمين معاكي وايدي على كتفك
حور : يبقى استبينا
راضي: استبينا يلا فوتك بعافيه
حور : الله يعافيك والمحامي هايعدي عليك انهارده اعمل حسابك وفضي روحك الكام يوم اللي جايين
راضي بهزه راس وسابها ومشي
حور وهي عنيها ثابته في نقطه وهميه قدامها: انتوا اللي بديتوا والبادي أظلم
*********************
ثريا كانت نايمه في اوضتها في بيت عاصم بعد ما فضلت طول الليل تندب حظها زي كل يوم على بختها واللي جرالها صحت على زغد جامد في جسمها
اميره مرات عاصم اخوها: قومي يا اختي ايه فاكره نفس في لوكنده قومي يا اختي مش خدامين بيت ابوكي احنا يلا وراكي شغل كتير
ثريا بزعيق: ايييه في اييييه مصدقتي يا بنت نفسيه تفردي قلوعك عليا يحقلك مهو الدلدول اللي اني واحده زيك في بيته هو السبب خليكي ركبتي ودلوقتي رجليكي
اميره بزعيق: اخوكي مهواش دلدول اخوكي اب محروق من اللي عملتيه اوعي سامعه يا ثريا اوعي تفتكري اني لو بموت وعدى الف عمر فوق عمري هانسي كل ما ابص على بنتي واشوفها افتكر اللي عملتيه كل ما افتكر اللي جرالي من تحت راسك ناري تقيد
ثريا: ايه عملت ايه لداه كله كنت عيله وغلطت عمالين تعلقولي المشنقه ومن ساعه ما حطيت رجلي في المخرب داه اللي إلهي وانت جاهي يخرب على نفوخكم عمالين تذلوا فيا
اميره بسخريه: عيله لا بجد يا ثريا عيله يا شيخه قولي كلام غير داه دانتي كنتي شحطه معاكي عيال عيله مين يا ام عيله انتي شر يا ثريا اوعي تكوني نسيتي او افتكرت ان السنين هاتنسي لا والله عمرها محدش يلم من اذاكي لا كبير ولا صغير
ثريا بصراخ: عملتلكم ايه للسواد اللي جواكم داه كله غلطه وراحت لحالها سيبوني في حالي بقى
اميره بضحكه وجع: غلطه وراحت لحالها قولي والله العظيم كده يمكن اصدقك غلطه ايه اللي تخليكي تعملي داه كله يا شيخه دانتي شيطان
قطع صوت زعيقهم صوت جبل اللي كان عايز يطمن على أمه زي ما متعود من يوم ما خرجت بييجي كل فتره يطمن عليها من باب صله الرحم ولانه طول عمره متربي دلوعه ماما
جبل بصدمه من منظر أمه ومن زعيق مرات خاله ليها
زعق بصوت عالي: ايييه في ايه بتزعقيلها كده ليه وبأي حق وبأي صفه ايه
قبل ما ترد كان عاصم اللي طلع على صوتهم ورد بصوت اعلي: في ايه ياااض صوتك ميعلاش في بيتي ايه نسيت تربيك لو نسيت محدش كبير على الربايه يا ابن ثريا فوق ياجبل اللي قدامك دي اللي دمرت حياتك وخلتها خراب اللي قدامك دي اذت كل اللي حواليها
جبل جرحه اتفتح من جديد ورجع ينزف بس منظر أمه كان أصعب: غلطت واعترفت وانا سامحت في حقي عملتلك ايه لداه كله مخليك بتكرهها كده
عاصم بسخريه: يااااااه سؤال متأخر ييجي 15 سنه يا ابن اختي بس عندك استعداد اسمع أمك من ييجي 15 سنه كده نزلت اجازه طويله كانت عملت لابوك مشاكل هناك ومحدش فينا يعرف اصلا ونزلها تقعد هنا عشان تستقر شويه على ما يحل مشاكله اللي عملتها أمك هناك بس بلغنا ان احنا وحشنا أمك وعايزه تشوفنا وتقعد هنا معانا شويه قولنا يا مرحب ويا الف اهلا وسهلا وشرد بتفكير للي حصل زمان
فلاش باك
زي عادتهم كل يوم بيتجمعوا بالليل عاصم واميره وعيالهم وعبد الفتاح ومها وعيالهم ومحمد ورشا وعيالهم وسعد وسهر وعيالهم والكل متجمع وبيضحك من قلبه قطع جمعتهم صوت خبط على الباب
قام عبد الفتاح من مكانه فتح الباب والمفجاءه كانت من نصيبه وهلل بصوت عالي: يالف مرحب البيت نور يا بنت قلبي الكل طلع من جوه على صوت ترحيب عبد الفتاح وصوته العالي وترحيبه الحار اوي
ثريا بإبتسامه بارده: منور بيك يا اخويا عاملين ايه يا جماعه
الكل : الحمد لله تمام
عاصم بفرحه: ادخلي ادخلي يا بت وحشتيني يا اروبه
دخلت ثريا ودخل وراها الشنط أخواتها وقعدت وسطيهم
عبد الفتاح بإستفسار : مقولتيش ليه انك جايه كنا جينالك المطار
قبل ما ترد كان عاصم بيبص عليها وعلى الشنط وفضول واضح في عنيه مقدرش يكتمه: اومال فين جوزك جابك هنا وراح فين
ثريا بمكر وخبث: لاء همام مجاش معايا اصل انتوا وحشتوني وبيني وبينك بقالي كام سنه منزلتش قومت عملت إيه فضلت ازن ازن على ودان همام لحد ما زهق ووافق اني انزل عندكم اشوفكم شويه بس
الكل بص لبعضه بس عدم الاقتناع موجود جواهم بس محدش قدر يتكلم
ثريا بصتلهم بتكبر وكملت وهي رافعه حاجب ومنزله حاجب: ايه في مشكله اني اقعد في بيت ابووويا وسطيكم واتكت على حروف بيت ابويا اوي
الكل بإبتسامه صافيه هز رأسه
محمد بترحيب: ان مشالتكيش الأرض نشيلك فوق راسنا دانتي الدلوعه يا بت
ثريا بغرور وهي بتعدل حجابها عشان تبين الغوايش والدهب اللي مالي درعاتها: يحقلي هو انا اي اي ولا زي زي
سعد بهزه راس: مفيش فايده فيكي على العموم الشقه بتاعتك موجوده ومحدش قاعد فيها ومفروشه من مجميعه ونضيفه يلا اطلعي افردي جسمك انتي والعيال
ثريا وهي بتقوم من ماكنها طيب فوتكم بعافيه احسن قعده الطياره كسرتي عضمي من كتر التكتيفه
سابتهم وطلعت شقتها ومر اليوم مرور الكرام بس الكل جواه قلق من ثريا لان طبعها معروف اتجمع الاربع سلايف يجهزوا الفطار الصبح وكل واحده عماله تبص للتانيه وتتنهد
اميره بإستغراب: مالكم فيه ايه من الصبح عمالين تبصوا لبعض وكأنكم شايلين هم فوق صدر كل واحده منكم
مها ردت وهي بتسمي عنيها وبتهز راسها: مجيه ثريا يعني مشاكل مبتخلصش
اميره بإستغراب: ليه يعني هتاكلكم ولا هتاكلكم
مها: انتي مش فاهمه حاجه ثريا قويه وشديده ومغروره شايفه نفسها مركز الكون وانها فوق والناس كلها تحت رجلها ثريا في الشر محدش يتوقعها
اميره بعدم اقتناع: مش للدرجه دي انا اه اسمع عنها بس مش لدرجه الشر دي ممكن تكون مجرد غيره عاديه
رشا ردت بقلق: مش غيره ثريا بتكره اي حد تحس بس لو مجرد احساس انه احسن منها
اميره بتبصلهم والخوف اللي جواهم بداء يتنقل ليها بس اتمالكت اعصابها: يا جماعه والله انتوا بتهولوا الموضوع يمكن كانت لسه طايشه انا سمعت انها اتجوزت صغيره
سهر : مش صغيره دي كانت بنت 16 سنه وبعدين طبعها متغيرش وداه واضح من كلامها إمبارح وطريقتها انها تتباهي بالدهب اللي لابساه ملحظتيش وهي بتسمي درعاتها عشان تبين الدهب اللي لابساه ربنا يستر من الأيام اللي جايه
الكل بص لبعضه ورجع يكمل اللي في ايده وبعد وقت كان الكل حط الأكل على السفره واتجمعت كل العيله بما فيهم ثريا بداء الكل ياكل وثريا في لحظه بصت لرشا وبلغه أمر قدام الكل: قومي هاتيلي ملاحه من جوه وحط عليها فلفل اسود على الملح الأكل ماسخ مش عارفه ابلعه
رشا اتمالكت اعصابها ببرود مميت والله يا ام جبل الملاحه قدامك وجمبها على طول الفلفل الأسود يعني مش هاتتعبي روحك لو رديتي من دي حبه ومن دي حبه ولا إيه وسابتهم وكملت اكل ولا كأن شيئ حصل
محمد قبل ما يتكلم رشا حطت ايدها على رجله فبصلها هزتله براسها بمعني سيبك منها
خلص الأكل وقام الكل يشيل الأكل الا ثريا غسلت ايديها وقعدت تتفرج على التلفزيون والكل اميره جات شايله صنيه الشاي وحطتها على التربيزه ثريا بصتلخا بقرف ودقايق واتكلمت بسم: ايه يا اميره عامله في روحك كده ليه يا حبيبتي شكلك عامل زي ستوته اهتمي بروحك واخفي كرشك المدلدل داه زي الحامل في شهر ولادتها لحسن اخويا يبص بره وبصراحه يحقله اصل عاصم طووول عمره عايق من يومه
اميره اتصدمت من الكلام وبصت لعاصم بعنين بتلمع من الدموع
عاصم قرب من مراته وخدها في حضنه قدام الكل وطبط عليها وبص لاخته: مالها اميره اسم على مسمي وانا مش الشاب الهايف اللي بياخد بالشكل انا طول عمري بدور على الجوهر وانتي مغلطتيش اميره فعلا حامل وفي تؤم عشان كده تعبها مضاعف وحجم بطنها كبير ادعيلها من قلبك ربنا يقومها بالسلامه ويرزقك زيها
واخد مراته وطلع شقته
والكل بص لثريا بإستحقار ماعدا عبد الفتاح بزعل وثريا وكأن شيئ لم يكن
ثريا لنفسها: بقى المعفنه دي تخلف تاني وتؤم وانا معرفش اخلف تاني بعد البت لاء هي مش احسن مني ماااشي اصبروا عليا وانا هاعرفكم مين هي ثريا واعرفكم ان الله حق
مرت الأيام بحلوها ومرها وكل يوم ثريا تخترع مشكله شكل لحد ما مر على قعادها في بيت ابوها 3 شهور
لحد اخر اسبوع زادت المشاكل بين ثريا وكل البيت وكانت اميره وصلت للشهر السابع الكل اتجمع يجهز الأكل زي كل يوم
رشا وهي ملاحظه تعب اميره بقالها كام يوم : مالك يا اميره مش قادره تصلبي طولك اوعي يا بت تكوني هاتعمليها في السابع
اميره: لالا داه بس مغص شويه منتي عارفه بقى الشهور دي بتبقى صعبه
مها بقلق: طيب بقولك ايه اطلعي ريحي نفسك وافردي جسمك على السرير في اي اوضه ولما نخلص الأكل تيجي
اميره بهزه راس: يا جماعه انا كويسه والله
مهما وهي بتسندها: كويسه مين بس انتي بقالك كام يوم على داه الحال لو مروقتيش هاخلي جوزك يوديكي للدكتوره اخر النهار
سندت اميره وخلتها ترتاح والكل كمل تجهيز اللي في ايده وغرفوا
خلصوا الأكل وطلعت كل واحده تنادي على جوزها وعيالها .......
ياترى ايه اللي بيحصل لاميره....؟
ياترى ثريا عملت ايه وصل الأخ يكره اخته...،
ياترى حور هاتعمل ايه في همام تاني....؟
هانعرف في الحلقه اللي جايه
يتبع