رواية عندما يعشق الرعد ( رحم للايجار ) الفصل الرابع وثلاثون34 بقلم ريحانة الجنة
عندما يعشق الرعد (رحم للايجار)
الحلقة 34
في شقة هنا
هنا رجعت من برا لقت همس في المطبخ بتجهز الاكل
هنا: ايه يا همس اللي بتعمليه ده. انتي ليه بتتعبي نفسك بس. ما انا موجودة
همس: ابتسمت. ده علي اساس انك بتعرفي تطبخي يا فلحوصة
هنا: هههههههه. لا طبعا بس يعني كنت بحاول. هي اينعم كلها محاولات فاشلة بس اهو اديني بجرب.
همس: لا يا هنا لازم تتعملي. عدي مينفعش طول الوقت لما يحب ياكل هو اللي يعمل الاكل او يطلب جاهز. لازم يحس انك بتعمليله حاجة خاصة بيه لازم يكون ليكي علامة في حياته
هنا: يا سلام. والاكل بقي هو العلامة
همس: مش قصدي الاكل علشان الاكل يعني. انا اقصد انه يحس بإهتمامك بيه انك بتحاولي علشانه وكمان مع الوقت هتلاقيه مبيعرفش ياكل من ايد حد غيرك. كمان لازم تهتمي بحاجاته الشخصية. هدومه ترتيبها نضافتها. مينفعش التطنيش اللي انتي فيه ده. والله الراجل ده ليه الجنة مستحمل تقلك عليه. لا وكمان هو اللي بيخدمك يا ظالمة
هنا: انا شامة ريحة قرايا معتبرة
همس: ههههههه ايوة . بقر عليكي بس يا رب يجيب نتيجة
هنا: ههههههه. ماشي ححاول اسمع كلامك. قوليلي بتعملي اكل ايه
همس: اللي انتي شايفاه
هنا: طيب اساعدك في ايه
همس: بصي اغسلي ايدك. واحشي السمبوسك دي
هنا: حكت شعرها بحيرة. اممم انا بشوفها مثلث كدة. هما بيلفوها ازاي
همس: اتنهدت بنفاذ صبر. عوض عليا عوض الصابرين يا رب. امشي يا هنا انا هعملها. بس قوليلي عدي رجع امتي
هنا: اممم. مش عارفة هو عدي عليا في مكتبي واخدني علشان يوصلني. وقالي عنده مشوار مهم وممكن يتأخر. شكلنا هنتعشي مش هنتغدا.
همس: تمام انا هجهز الاكل ولما يرجع نبقي نسخنه. وبتردد. هنا هو انتي شوفتي رعد النهاردة
هنا: بلؤم. اه شوفته ليه بتسألي
همس: ابدا بطمن عليه هو عامل ايه صحته كويسة
هنا: بمكر. شكله تعبان. انا قابلته وهو خارج من الشركة وكان لابس نظارته الشمس. الفترة دي طول الوقت لابسها علشان يداري عنيه المجهدة من قلة النوم.
همس: دمعت. انا عارفة هو اكيد مش بينام ولا بياكل. يا تري عامل ايه لوحده. مين يبخلي باله منه. رعد عنيد ومبيسمعش كلام حد. انا الوحيدة اللي كنت بخليه يسمع كلامي
هنا: صعبت عليها. معلش والله انامقصدش اضايقك انا بس كنت عايزة انكشك.
همس: اتنهدت. من غير ما تقولي انا كنت عارفة ان حالته صعبة.
هنا: وحشك؟
همس: عيطت وحضنت هنا. وحشتني اوي يا هنا اوي
في ڤيلا الحديدي.
امين: مصيبة يا توفيق باشا
توفيق: خير يا امين مصيبة ايه انطق
امين: رجالة رعد وصلوا لزينب واخدوها
مها: اتصدمت. مشم ممكن. زينب غبية يا جدو. دي اكيد هتقول لرعد كل حاجة. جدو انا خايفة من رعد ده مجنون.
توفيق: عندك حق رعد وهو غضبان محدش يضمن نتيجة تصرفاته. مها. جهزي شنطتك بسرعة احنا هنغيب فترة كدة لحد الامور ما تهدي.
في جناح رعد في الفندق.
رعد واقف في بلكونة الجناح وحاطت ايده في جيبه وسرحان وبيفكر في همس. اللي غصب عنه بيحنلها وبتوحشه. كان بيتنفس الهوا ونفسه يدخل جواه ويخرج معاه الهم اللي علي صدره ويريحه. وكان غرقان في ذكرياته معاها وكلامهم وهزارهم. ودلعها عليه و ضحكتها اللي افتقدها. كان عقله رافض التفكير فيها. لكن قلبه لا قلبه كان بيصرخ تعبان من بعدها مش متحمل غيابها. وفضل هيمان علي انغام اغنية (لحماقي اسمها. كان مالي) (كان مالي باللي جرالي انا كان مالي. لا كنت كدة ولا كان ده حالي. بسأل سؤالي يا ليالي جاوبيني. ليه زاده اشواقي واحترت في بعاده. نسيني طب ايه اللي استفادوا. انا لو قصاده هعتب عليه. وحشني ونفسي لو اقابله. وافكره باللي فات كله. قريب لازم اوصله ومهما الامر كلفني. بتيجي ناس وناس تمشي. ويخلص يومي مانمشي. ولما بنام مبحلمش بغيره وهو عارف ليه. ايه تاني مخبي ايه يا زماني تاني. من بعد حبيبي ما ساب مكاني. بتفوت ثواني الفرقة سنين. كل مادي. بحنله وبتعب زيادة.بيداري صوت قلبي اللي نادي ويداري جوايا الحنين. وحشني ونفسي لو اقبله وافكره باللي فات كله. قريب لازم اوصله ومهما الامر كلفني. بتيجي ناس وناس تمشي. بيخلص يومي ما نمشي ولما بنام مبحلمشي بغيره وهو عارف ليه).
واتنهد رعد بغصة ومرارة والم وتليفونه رن مكنش مهتم يرد ولا حتي يعرف مين لكن التليفون فضل يرن كتير اتنهد بضيق ودخل شافه
لقي عدي هو اللي بيتصل. رد
رعد: بتعب. ايوة يا عدي في ايه
عدي: بجدية. رعد عايزك تجيني المخزن حالا
رعد: بقلق. ليه في ايه
عدي: لما تيجي هتعرف
رعد: بضيق. عدي لو في حاجة خلصها انا تعبان ومش فايق لاي حاجة
عدي: بصرامة. رعد بقولك تعالي بسرعة الموضوع يخص همس
رعد: فتح عنيه بقوة واتخض. همس جاراليها ايه عرفت مكانها
عدي: قولتلك لما تيجي هتعرف تعالي بس انت ومتتأخرش
رعد: طيب طيب. انا جاي حالا. ولبس رعد بسرعة وراح لعدي
عند المخزن رعد وصل بعربيته لقي عدي ومروان منتظرينه نزل من عربيته بسرعة
رعد: بلهفة. خير يا عدي ايه اللي حصل مالها همس
عدي: ابتسم لانه شاف لهفته علي همس اللي كان بيحاول يداريها الفترة اللي فاتت. تعالي جوا وانت تعرف
دخل رعد مع عدي ومروان لقي زينب مربوطة وبتعيط عقد حاحبه بإستغراب
رعد: البت دي بتعمل ايه هنا
عدي: بص لزينب بشراسة. اتكلمي يا روح امك قولي لرعد بيه كل اللي قولتيه من شوية
رعد: انا مش فاهم حاجة حد يفهمني
عدي: قرب منها ومسكها من شعرها ما تنطقي يا بنت ال...
زينب: بتعيط. هقول هقول كل حاجة. الحكاية بدأت لما مها هانم طلبت مني اساعدها انها تسقط همس وانا سمعت كلامها وعملنا حكاية ان هبة تعبانة علشان تروح عندها ومنصور يضربها ويسقطها وانت تغضب عليها وتطلقها. بس الخطة دي فشلت لما انت اخدتها واسعفتها وكمان سامحتها علي اللي حصل.
رعد: بغضب اندفع ناحيتها ومسكها من شعرها. كنتوا عايزين تسقطوها يا ولاد الكلب انا كنت متأكد انك ورا اللي حصل علشان كدة بعدتها عنك يا واطية. كنتي عايزة تسقطي صاحبتك دي ما كنتش بتجيب سيرتك الا بالخير يا زبالة
عدي: اتقل واسمع اللي جاي دي هتشجيك بكمية قرف ووساخة عجيبة. كملي يا زبالة
زينب: مها هانم بعدها. طلبت مني اجيب خط جديد واسجله بإسم إبراهيم ابن عم همس واكلمها منه كل يوم
رعد: كان بيقرب منها تاني بعصبيه. لكن عدي منعه بإيده وشاورله يستني ويسمع. وشاور لزينب تكمل
زينب: بلعت ريقها بصعوبة من اللي جاي وهي مرعوبة من رعد. وعملت كدة علشان انت تشك في همس. لحد اليوم اللي انت شوفتها فيه مع ابراهيم. انا كنت عندها وطلبت منها تمشي الشغالة علشان متشوفيش عندها وتقولك. ولما رحتلها قدمتلي عصير وانا صممت انها تشرب معايا وطلبت منها مياه. ولما قامت حطتله نقتيتين من المنوم علشان يادوب تنام لحد ما افتح لإبراهيم وانت توصل علشان تلاقيها فايقة وتوشوفها معاه. وتطلقها
رعد: كان زي البركان هينفجر. ومسك راسه بإيده وهو بيلف حاولين نفسه بصدمة. وهو بيفتكرها لما شافها اول ما دخل عليها كانت مدروخة ومش مركزة. وكانت زي ما تكون تايهة. وافتكر وهو بيجرها وبيضربها كانت ضعيفة ومش قادرة تقف. افتكر كلامها اللي خرج منها بصعوبة. انها مظلومة ومعملتش حاجة. غمض عنيه بألم وافتكر ضربه ليها وقسوته عليها. افتكر وشها اللي كان غرقان دم من ضرباته ليها افتكر كل قلم. ضربهولها كل ضربة ضربها في بطنها. افتكر ولاده اللي كان بيموتهم بإيده. افتكر ضعفها وهي مرمية قصاد عنيه علي الارض وغرقانة في دمها وهو سابها ومسألش فيها. كان حاسس برركان غضب جواه ممكن يفتك بكل اللي عمله فيه وفيها كدة. وجري علي زينب وجرها من شعرها وفضل يضربها بالقلم. كنت هموتها يا ولاد الكلب كنت هموتها بإيدي وانتوا السبب. ليه ليه. انتوا ايه شياطين. عملتلكم ايه علشان تعمله فيها كدة
زينب: بتخاد نفسها من العيط. ابوس ايدك ارحمني انا مليش دعوة مها هانم وتوفيق بيه هما اللي جبروني اعمل كدة. مش بإيدي والله غصب عني
رعد: بغضب. توفيق هو كمان مشترك في العملة الوسخة دي. ورحمة امي. وحيات كل نقطة دم نزلت منها لدفعكم تمنها وما هرحم حد وهتشوفوا البركان اللي فتحتوه هيحرقكم كلمكم. انطقي ابراهيم عمل ايه في همس بعد ما اخدت المنوم
زينب: معرفش. انا بعد ما قلعتها هدومها سيبته معاها ونزلت من باب المطبخ بس متهيألي ملحقش علشان انا بعد ما نزلت بشوية صغيرة شوفتك جيت ونزلت من عربيتك
رعد: مروان. مش محتاج اقولك هتعمل فيها ايه
مروان: بص لزينب بغضب وتوعد. من غير ما تقول يا باشا هتتربي وتندم علي اليوم اللي امها ولدتها فيه
زينب: لا لا ابوس ايدك متخليهمش يعملوا فيها حاجة ابوس ايدك.
رعد: اخرسي يا كلبة انا مليش في الواسخة اللي انت غرقانة فيها. ولا رجالتي ليهم في الرمرمة. انتي هتتعاقبي بطريقتي انا علي طريقة رعد الحديدي. وشدها من شعرها وبغل. ده انا هسلخ جلدك يا بنت الكلب
وخرج رعد بسرعة وعدي وراه
عدي: رعد استني بس قولي انت رايح فين
رعد: بغضب وغيظ. رايح للي عروا مراتي قصاد راجل غريب رايح للي كانوا عايزين يموتها بإيدي. رايح للي ضحكوا عليا ولعبوا من ورايا بس وديني لقتلهم. وركب عربيته وطلع بسرعة جنونيه
عدي: ركب عربيته وراح وراه علي ڤيلا توفيق الحديدي
في ڤيلا توفيق الحديدي.
رعد وصل ووراه عدي رعد دخل بسرعة و غضب جامح كان فعلا مستعد يقتل اي حد فيهم لو شافه قصاده.دخل رعد الڤيلا وبصوت جاهوري ويرعب
رعد: توفيق انت فين تعالي هنا انزلي
الشغالة: بخوف. تتوفيق بيه مش موجود
رعد: بعصبية مش موجود راح فين. وفين مها الكلبة دي كمان
الشغالة: ممممها هانم هي كمان مش موجودة. هما سافروا
رعد: سافروا راحوا فين انطقي
الشغالة معرفش والله معرفش
رعد طلع ودور عليهم في الڤيلا كلها وملقاش حد.
رعد: شوفت يا عدي هربوا كانوا عارفين اني جاي بس والله لجيبهم وهنتقم منهم
عدي: اهدي يا رعد اهدي. اهم حاجة انك اتأكدت ان همس مظلومة ومش خاينة
رعد: بمراره. خبط العربية بإيده. ااااااه يا عدي همس. همس اللي كنت هقتلها بإيدي همس. اللي مكنتش بتحمل ضفرها ينجرح انا ضربتها وكنت هموتها هي واللي في بطنها انا اهنتها اوي يا عدي اوي
عدي: معلش ان شاء الله كل حاجة ترجع زي ما كانت
رعد: بحصرة. ازاي بس انا حتي مش لاقيها زي ما تكون الارض انشقت وبلاعتها. يا تري هي فين. عاملة ايه. جاراها ايه. حصلها ايه بعد اللي عملته فيها
عدي: كان عايز يقوله الحقيقة. بس فضل انه يستني شوية علشان يندم علي اللي عمله فيها وانه حتي ما سمعهاش ولا حاول ينفهم.
رعد: عدي احنا لازم نلاقيها لازم. همس لازم ترجع انت فاهم
عدي: ان شاء الله هترجع.
رعد رجع علي شقته وشقة همس. ودخل بعد ما اتأكد انها بريئة ومش خاينة وانه ظلمها.
دخل اوضتها. وسميرة الشغالة كانت نضفت البيت بعد اللي حصل ورجعت كل حاجة مكانها بس طبعا اللي انكسر خلاص انكسر ومش بيرجع. قعد علي الكنبة بهم ووجع. وبص لكل حته وافتكر اللي عمله فيها غمض عنيه بألم ومسك راسه بإيده. ظلمتك يا قلبي ظلمتك يا روحي. حقك عليا والله اسف. يا تري انتي فين. وطلع تليفونه وقلب في صورها وشاف ضحكتها اللي كانت طالعة من قلبها. ووشها الصافي الهادي الجميل وافتكر انه بإيده. شوه الوش ده وضربه بقسوة وحشية. اتنهد. ااااااه يا حبيبتي يا تري هتسمحيني. حتسمحي حبيبك علي غبائه. اااااااه ارجعيلي بس وانا والله هنسيكي انا مش هرتاح غير لما الاقيكي وارجعك لحضني. وقام وفتح دولابها وطلع هدومها وقربها منه واتنفس ريحتها فيهم. ودمع غصب عنه. وبوجع وحششتتيني. وحششتتينني اوي يا روحي اوي. حبيبتي ارجعي ارجعي وانا اوعدك عمري ما هزعلك عمري ما هشك فيكي. عمري بس ارجعيلي انا تعبان اوي يا همس في بعدك اوي.
عدي رجع شقته واخد حمام وغير هدومه. وراح علي شقة هنا
يتبع..