رواية عندما يعشق الرعد ( رحم للايجار ) الفصل الحادي وثلاثون31 بقلم ريحانة الجنة
عندما يعشق الرعد (رحم للايجار)
الحلقة 31
رعد. كان مصدوم ومش مصدق معقول همس وفي الوضع ده. ومع مين ابراهيم اللي هي كانت مفهماه انها كرهاه ومش عايزة تجوزه. رعد كان في حالة دمار حاسس بوجع وجرح واهانة اكن اتغرز في قلبه الف طعنه. كان حاسس انه مشلول بيحاول يستوعب للدرجة دي هو ميتحبش علشان يتخان مرتين من اللي محبهاش واللي حبها. ليه.
اما همس. فكان حالها اصعب لما لقت نفسها بالشكل ده وابراهيم واقف وكمان رعد ونظراته ليها وضياعه كانت كفيلة انها تهرب الدم من جسمها. همس كانت من كتر الخوف والرعب. لسنها مش قادر ينطق ولا تتكلم كان عيطها وشهقتها هي اللي بتطلع من غير كلام ورسها بتتحرك لا ارادي بالنفي للتهمة اللي هي متاكدة انها لابساها ومحدش هيقدر يبرأها منها.
ابراهيم. استغل صدمتهم ونظراتهم لبعض. وخصوصا رعد وحاول يهرب. رعد فاق ولمحه ومسكه
رعد: بغضب ووجع. انت كنت مع مراتي انت كنت في سريري
ابرهيم: كان في خوف ورعب من رعد. ااانا مليش دعوة هي هي. اللي قالتلي اجيلها هي اللي عايزاني
رعد: بص لهمس بغضب وغل ونفسه كان عالي اكنه اسد وبيستعد علشان ينقض علي فريسته.
همس:بدموع وصوت متقطع. هزت راسها. لا.. وا والله ك. ك. كداب
رعد: التفت لإبراهيم وضربه ضربة قوية وطلع مسدسه.
ابراهيم: بلع ريقه برعب. ااانت هتعمل ايه لا اانا مليش دعوة. هي السبب
رعد: شد الاجزاء. وضربه بالرصاص.والرصاصة كانت في قلبه
ولف لهمس
همس: كانت حاسة ان مصيرها زي ابراهيم. شاورتلوا بإيديها. لا . ا .. ارج. ارجوك.. ااانا .. مم.. مع. معملتش حح. حاجة
رعد: شال المسدس. وقرب منها وجرها من شعرها. وبصوت يرعب. هو انتي فاكرة اني هقتلك بالسهولة دي تبقي غلطانة انا هخليكي تتمني الموت يا همس. وضربها قلم ورا قلم ورا قلم. معدهومش من كترهم ومن قوتهم. رعد كان
مجروح ومصدوم ومش في وعيه كان بيحاول يطلع كل الغل والالم اللي جواه.
همس مكنتش متحملة الضرب حتي مش قادرة تتكلم. ورجلها مبقتش متحملة توقف. وقعت في الارض.
رعد: نزل جنبها علي الارض وبانفاس عالية وغاضبة. مسك شعرها وشدها بقوة ورفعها قريب منه. وهو بيصرخ ليه ليه خنتيني ليه يا زبالة ده اخدتك من الشارع وعملتك بني أدمه. لا ده انا خليتك ملكة. ده انا حبيتك انا رعد الحديدي. وحدة رخيصة زيك تضحك عليا. بتخونيني معاه من امتي. انطقي من امتي
همس: مش قادرة تتكلم. ومسكت بطنها وحاست انها بتنزف. ر. رر. رعد ااانا بنزف
رعد: بقوة ولا مبالاه. ايه خايفة تسقطي. فاكرة اني هخاف عليهم. لا تبقي غلطانة. انا مش عايزهم ميشرفنيش اكون اب من واحدة خاينة وحقيرة زيك.وشدها من شعرها وجرها علشان تقف. بس هي اصلا مش قادرة.
رعد: اقفي وكلميني قوليلي خنتيني ليه كدبتي عليا ليه.
همس: م. مخنتش. وو. والله مم. مظلومة
رعد: جز علي سنانه. ومسك راسها وضربها في الحائط. اكتر من مرة. وبوجع. كدابة. كدابة. وخاينة
همس مكنتش متحملة اكتر من كدة وقعت تاني وهو سابها تقع وبصلها بإحتقار.
رعد: كان لازم اعرفك علي حقيقتك من الاول. بس كنت اعمي ومش شايف. الاول ناجي وبعدين منصور وبص لجثة ابراهيم. وضربه برجله. والكلب ده. كنتي وعدة كل واحد شوية مطمعة الكل فيكي. ورسمه دور البريئة والضحية وانتي حية وسمك طال الكل. ضحكتي عليا بضعفك و وشك الكداب. حتي مارتن افتكرته بيعاكسك. وكنت حضيع ثفقة بملاين علشان كلبة ولا تسوي. واتاريكي انتي اللي كنتي بتشاغليه. اكيد انتي اللي خاليتيه يروح وراكي ما انتي متعودة علي الوساخة. كلبة. وضربها برجله في بطنها. حقيرة . وضربها تاني
همس: كانت بتنزف من كل مكان. وشها وراسها اللي اضربت في الحائط. وشها تقريبا مكنش باين ملامحة من الضرب. وكمان بتنزف حملها بقي في خطر. حضنت بطنها بضعف. والم ووجع.
رعد: بعد عنها وطلع تليفونه..... ايوة يا مروان. عايزك تاخد راجل معاك وتطلع علي المكان بتاعنا اللي في الصحراء. وتحفري قبر.
مروان: تحت امرك. بس لمين
رعد: بصوت غاضب. انت مالك اعمل اللي قولت عليه. واول لما تخلص كلمني. علشان هتجيني البيت وتاخد جثة ابراهيم وتوديه في داهية
مروان: بإستفهام. اومال القبر لمين؟
رعد: ملكش دعوة. اعمل اللي انا طلبته وبسرعة
همس: كانت بتموت من الالم والوجع وكمان من الرعب. قبر؟معقول هيقتلني معقول مش ممكن وولادي. وبصوت ضعيف. ررعد ااانت ه. ههتقتلني
رعد: نزل لمستواها ومسك شعرها وضغط عليه. وبنظرة ترعب. قولتلك هتتمني الموت يا همس. انا هدفنك حية. ورماها تاني علي الارض. وبص لنفسه وهدومه وايده لقاها غرقانة دم منها. دخل الحمام. وقلع الهدوم ورماها. وكأنه حتي مش طايق دمها علي هدومه. ووقف قصاد المرايا وبص لنفسه واتنهد بألم.
همس:بصت حاوليها لقته دخل الحمام. فقرت تهرب منه قبل ما يعمل اللي قال عليه. سحفت بجسمها وهي مش قادرة تقف. واخدت تليفونها. ودورت علي حاجة تلبسها وتداري نفسها. لقت اسدال الصلاة بتاعها. شدته ولبسته بصعوبة. وتحاملت علي نفسها واتسندت علي الحيطة ومشيت ومع كل خطوة كانت بتسيب وراها اثر لدمها اللي غرق المكان والارض وراها. همس اللي كان بيخليها تتحمل الالم. خوفها علي ولادها من غضب ابوهم. وخرجت من الباب وركبت الاسانسير.
رعد: باصص لنفسه في المرايا. وغصب عنه مقدرش يمنع دمعة هربت من عنيه. ليه ليه عملتي فيا كدة ليه. ده انا محبتش حد زيك مفيش ست دخلت قلبي الا انتي. معقول يوم ما احب تكون دي النهاية. للدرجة دي انا مش راجل علشان مها تخوني وكمان همس. لكن همس حاجة تانية همس حبيتها ومحبتش غيرها. هتعمل ايه يا رعد. معقول هتقتلها هتهون عليك همس. وبقوة اتعدل في وقفته. ايوة هتهون ما انا هونت عليها وخانتني و باعتني. غبية و حقيرة. و ضرب المرايا بإيده بقوة و غيظ. و المرايا اتكسرت و ايده انجرحت. فتح المياه ونزل الدم اللي اتخلط مع دم همس اللي كان في ايده اصلا. وافتكر انه سابها غرقانة في دمها. حس بغصة وعصرة في قلبه. هو بيحبها غضبان. مجروح. موجع. لكن بيحبها. ضرب قلبه بإيده بقوة. خاين خاين زيها لسة بتحبها بعد اللي عملته لسة. خرج من الحمام. واتصدم لما ملقهاش وشاف اثر الدم علي الارض. اخد تيشيرت وبنطلون بسرعة ولبسهم علشان ينزل يدور عليها
همس:بعد ما خرجت من الاسانسير. سندت علي الحوائط. ومشيت بصعوبة وخرجت من العمارة. وشافها الولد بتاع الامن. استغرب وجري عليها.
الامن. محمود: مالك يا مدام. يا نهار اسود. مين عمل فيكي كدة. انا هتصل برعد بيه
همس: مسكت ايده. وبضعف. اارجوك. لا لا ر. ر. رعد ل. لا
محمود: صعبانة عليه. طيب اساعدك ازاي.
همس: ع. ع. عايزة ا. استخبي لحد مما. ما رعد ي. ينزل
محمود: فهم ان رعد هو اللي عمل فيها كدة. طيب تعالي معايا سندها ودخلها. الاوضة بتاعته.
همس: بدموع. ابوس ايدك م. متقولش لرعد اني هنا. لاحد ما اتصل بحد يجي يخدني
محمود: متخفيش. مش هيعرف انا خارج بسرعة.
وخرج محمود ومسح الارض مكان الدم اللي بينزف منها علشان ميبنش انها دخلت عنده
رعد: نزل بسرعة وسأل محمود بعصبية. مشوفتش مدام همس هي لسة نازلة من شويه
محمود: بإرتبك. ايوة هي نزلت وكان شكلها تعبان وخرجت وحتي كلمتها مردتش عليا.
رعد: جز علي سنانه وخرج بسرعة واخد عربيته وساق بجنون علشان يدور عليها ويلحقها.
محمود: لما اتاكد ان رعد مشي. دخل لهمس. لقاها حالتها بتسوء. مدام همس انتي لازم تروحي مستشفي انتي بتنزفي جامد. وبأسف الله يجازي المفتري
همس: بضعف. خ. خد الت. ليفون. و. وط. لع. رقم هنا
محمود: اخد منها التليفون. وطلع رقم هنا واتصل وادلها التليفون
هنا كانت بتتغدا مع عدي في المطعم وتليفونها رن...دي همس... ايوة يا هموسة مالك يا همس صوتك ماله
عدي: بقلق. مالها همس
هنا: شاورتله يسكت وسمعت همس
همس: بضعف ودموع. ه هنا ا. ال.ح قيني. اانا ب. موت
هنا: اتخضت وقامت وقفت. همس همس ردي عليا مالك يا همس
همس: اغمي عليها
محمود: اخد التليفون منها. وبخوف. يا هانم انا الامن بتاع عمارة مدام همس. ابوس ايدك الحقيها دي بتموت.
بس امانة عليكي اوعي تكلمي رعد بيه. تعالي عند العمارة بسرعة وكلميني وانا هقولك هي فين بس بسرعة.
هنا: قفلت التليفون. وبدموع. عدي همس حالتها صعب لازم نلحقها
عدي: قام بلهفة. طيب ورعد فين
هنا: لا الولد بتاع الامن بيقول منكلمش رعد انا مش فاهمة في ايه. تعالي بسرعة. نروحلها يا عدي
عدي: طيب طيب اهدي يالا بينا
وراح عدي عند العمارة. ونزل هو وهنا وسالوا محمود.
محمود: تعالوا معايا. واخدهم علي أوضته. ودخل عدي وهنا واتصدمه من شكل همس.
هنا: حطت ايديها علي بقها. وصرخت. همس. مين اللي عمل فيها كدة انطق
عدي: مسكه من هدومه. مين يا بن ال..
محمود: اهدو ابوس ايديكم انا هفهمكم.......
عدي: انت اكيد بتخرف. مش ممكن رعد يعمل كدة انت كداب
هنا: بدموع. عدي لو سامحت همس لازم تروح المستشفي بسرعة
عدي: عندك حق. وقرب من همس وشالها وهو خارج. بص لمحمود بتحزير. لو طلعت بتكدب هقتلك. وهجيبك فاهم
محمود: والله ابدا و هي لما تفوق هتقولكم بنفسها بس المهم رعد بيه ميعرفش حاجة الله يكرمك
عدي: هز راسها وخرج وحط همس في الكنبة اللي ورا و ركب هو و هنا و طلع بالعربية.
هنا: بتعيط. ده متوحش غول. مش بني ادم ازاي يعمل فيها كدة ازاي
عدي: بعصبية. اهدي يا هنا انا مصدوم ومش عارف افكر. هعمل ايه بس انا مش فاهم ايه اللي يخلي رعد يعمل في همس كدة. ده بيعشقها.
هنا: ده جبروت. مبيحبش غير نفسه. دي اكنها جارية عنده
عدي: بغضب. اسكتي يا هنا انتي مش فاهمة حاجة. انا عارف رعد مش ممكن يعمل كدة في همس الا لو ..
هنا: لو ايه انطق.
عدي: استغفر الله العظيم. مفيش.
هنا: طيب اطلع علي المستشفي بسرعة
عدي:ما انا بفكر اهو هوديها فين. رعد ممكن يلاقيها بسهولة....
هنا: ليه و هو عارف كل مستشفيات البلد
عدي: ياذكية. رعد معرف جدا. ولو هو اللي عمل فيها كدة. يبقي اول مكان هيدور عليها فيه المستشفيات. ولو بس سال الف مين يجري علشان يخدمه. وطبعا انا معروف ومعاها يعني هنلبس كلنا. فهمتي
هنا: ايوة طيب وبعدين. دي اتصفت من كتر النزيف
عدي:بس استني .... وطلع تليفونه.. الو ايوة يا سليم
سليم: الوة. عدي حبيب قلبي فينك يا راجل
عدي: مش وقت سلامات يا سليم. بقولك مش انت شاركت في مستشفي جديدة.
سليم: ايوة يا ندل وعزمتك علي الافتتاح من شهر وانت ماجتش
عدي: طيب انا عايزك في خدمه.معايا واحدة حالتها صعبة جدا حامل. وبتنزف ومضروبة وبتموت
سليم: نهارك منيل. دي مصيبة
عدي: ما انا هجباك المصيبة دي عندك وعايزك تظبط الدنيا تحت علشان اعدي بيها من غير قلق ولا اسئلة.
سليم: الله يحرقك. متعرفنيش غير في المصايب. تعالي يا خويا
عدي: طيب قولي العنوان
سليم: عارف.........
عدي: تمام مش هتاخر.
وقفل عدي مع سليم.وطلع علي المستشفي
هنا: مين سليم ده
عدي: ده دكتور صاحبي. لسة واخد مستشفي هو وواحد زميله من قريب. سليم جدع ومش هيقول لحد
هنا: ربنا يستر انا خايفة علي همس جدا
عدي: اتنهد... ربنا يستر
ووصل عدي المستشفي ودخل همس وطبعا دخلت عمليات بسرعة. وبرا هنا وعدي منتظرين. وبعد شوية خرج سليم
عدي: خير يا سليم طمني
سليم: بحدة. انت مجنون. مين اللي عمل فيها كدة. ده لو مقطورة داست عليها مش هتكون بالحالة دي
عدي: سليم مش وقته المهم نطمن عليها
سليم: ما انا عايز حد من اهلها يمضي علي الاقرار
عدي: بفزع. اقرار ايه
سليم: المدام بتنزف. وحالتها خطر وفي جنين من الاتنين مات ولازم نخرجه والتاني حالته خطر. وهي كمان وانا مقدرش اتحمل المسؤلية
هنا:انهارت من العياط. وقعدت علي الارض. همس همس هتموت يا عدي. منك لله يا رعد منك لله
عدي: مسح وشه وشعره بضيق. وفكر شوية. سليم انا اللي همضي الاقرار
سليم: بس..
عدي: مفيش بس. هي اصلا ملهاش حد غيرنا وغير جوزها.وهو اللي عمل فيها كدة ومش ممكن هنقوله
سليم: طيب امضي.
عدي: مضي. سليم ارجوك خلي بالك منها. دي زي اختي