رواية عاشقة القطط الفصل الثاني 2 بقلم ڤونا
2
اتنهدت بحزن ودموعي ظهرت_مش عارفه يا بابا مش عارفه أنا عملت كل حاجه عشان انساه أنا اه بحس بشعور حلو مع جبريل بس خايفه أوي خايفه احبه خايفه اظلمه خايفه قلبي يتكسر تاني
بابا بحنيه_انا عارف أن اللي حصلك م سهل وعارف أن زين عمل غلطه كبيره أوي بس حاولي تنسي يا ليلي حاولي تعيشي حياتك زي مهو عايش حياته ولا علي باله وأنتِ اللي قلبك اتكسر في الأخر! اجبري نفسك أنك تنسيه
بصيت لبابا ومقدرتش أمسك نفسي دخلت في حضنه وفضلت أعيط لغاية تقريبا مفقدت الوعي
فوقت وأنا حاسه اني جسمي كلو متكسر ومش فاكرة حصل ايه صحيت لقيت نفسي في المستشفى وماما وبابا جنبي وباين علي وشهم القلق
قولت بصوت ضعيف_بابا
شافني بابا وجري عليا هو وماما
ماما بعياط_حبيبه قلبي أنتِ كويسه
حاولت أبتسم واداري وجع قلبي قبل وجع جسمي_الحمدلله يا حبيبتي
بابا بحنيه_خضتيني عليكي يا حبيبه بابا
بابتسامه_متقلقش عليا يا أبو ليلي بس هو حصل ايه
بابا بحزن_مفيش يا حبيبتي تعبتي شوية بس واغمي عليكي
_طب أنا عايزة أمشي
ماما بإصرار_لا أنتِ هتفضلي هنا لغاية متخفي
_ياماما أنتِ عارفه اني مش بحب جو المستشفيات بتخنق
كملت بدموع_انتم عارفين كويس أن اللي حصلي مش سهل والفترة اللي مريت بيها كنت عامله ازاي
بابا بحنيه_خلاص يا حبيبه بابا اللي أنتِ عايزاه هروح اطلب من الدكتور إذن خروج وارجعلك
وبالفعل راح بابا طلب من الدكتور إذن خروج وطلعنا من باب المستشفى وبابا مسندني وإحنا طالعين كان داخل جبريل المستشفى وشافنا
أول م شاف بابا مسندني جري علينا بقلق
أتكلم بقلق_في ايه يا عمي ليلي مالها
بابا بحنيه_مفيش يا حبيبي تعبت شوية بس انبارح بس وجينا نطمن عليها
وجه كلامه ليا وأتكلم بقلق_ليلي أنتِ كويسه؟
بصوت شبه مسموع_الحمدلله يا جبريل
*طب الحمدلله ثواني بس يا عمي هدخل اجيب تحاليل بتاعت بابا وهاجي اوصلكم
بابا_ملوش لزوم يا جبريل إحنا هنمشي
جبريل بإصرار_ لا يا عمي لو سمحت استناني خمس دقايق بس
وبالفعل بابا وافق ودخل المستشفي وطلع وهو في ايده تحاليل وروحنا ركبنا معاه
كنت تعبانه جدا كنت حاسه ان قلبي واجعني
في نص الطريق حسيت مش قادره أخد نفسي فتحت الشباك بس فجأة فضلت اكح كتير ومكنتش قادره أخد نفسي ووشي أحمر لدرجه جبريل وقف العربية بسرعه
فتحت الباب بسرعه ونزلت منه ووقعت علي ركبتي وأنا عماله اكح كلهم نزلو بفزع لما شافوني
اتكلمت بصوت شبه مسموع_البخ…اخه البخاخه
بابا جري عليا وطلع البخاخه من جيبه بسرعه وادهالي
هديت شوية واتكلمت ماما _انا قولت تفضلي في المستشفى شوية يا حبيبتي ليه جبرتي نفسك
اتكلمت بتعب_يا ماما أنتِ عارفه اني مبقتش أحب المستشفيات بسبب اللي حصل خلاص بحس أما بدخلها روحي بتطلع
قاطعنا جبريل_ خلاص يا طنط الحمدلله أنها بخير دلوقتي يلا اركبو
بصيت لبابا وهزيت راسي بلاء وبابا فهمني
_خلاص يا جبريل أنتَ تقدر تمشي معلش تعبناك معانا
ووجه كلامه لماما _يلا أنا وأنتِ يا ساسو
ماما_يلا فين يا عبدو وليلي
بابا بحنيه_هي هتشم هوا شوية وبعدين هتيجي ورانا
ماما بضيق_لاء يا عبدو م هسيب بنتي لوحدها هنا ممكن تتعب تاني
كملت بدموع_ يرضيك بنتي تتعب يا عبدو ومحدش يلحقها
قاطعهم جبريل_أنا هفضل معاها
بصو لبعض وقبل م أتكلم أنا وماما بابا قاطعنا_وانا موافق
وبابا قرب مني وحضني وهمس بصوت ضعيف_معلش مش هقدر اسيبك لوحدك وصدقيني أنا واثق فيه خليكي شجاعه
بصيتله بحب وابتسمت
بابا مشي هو وماما وأنا وهو كنا واقفين علي البحر كنت مكسوفه أوي منه بس هو قاطع الصمت اللي بينا
واتكلم_تحبي تروحي مكان معين
هزيت راسي بالنفي وقعدت بتعب علي الصخر اللي قدام البحر
_دقيقه بس هروح أجيب حاجة وأجيلك
رديت بهدوء_تمام
راح ورجع ومدلي ايده ب عصير مانجا
أتكلم بحرج_عرفت أنك بتحبي ده
ابتسمت له_شكرا يا جبريل
وقعد جنبي علي الصخر بس بعيد شويه م قريب وفجأة لقيت قطه جت جنبي وطلعت علي رجلي ونامت قعدت اطبطب عليها بحنان
وهو كان قاعد سرحان فيا
_هو ممكن سؤال
=اتفضل
أتكلم بتوتر_انا آسف وأنا عارف أن مش من حقي أعرف بس أنتِ حبيتي قبل كده
بصيتله بهدوء وبعدين بصيت للقطه اللي علي رجلي وقررت اكسر حاجز الخوف اللي جوايا و احكي لجبريل علي كل حاجه مش عارفه ليه بس حاسه إني مطمنه
_أنا مطلقه
بصلي بصدمه وأكن حد جاب جردل تلج ودلقه عليه
متكلمش فاتكلمت أنا_ كان حب حياتي كان أول حب في حياتي أصلا كنت بحبه جداً بثق فيه جداً كنا في فترة الخطوبة كنا أسعد اتنين لدرجة كل الناس بتحسدنا علي قصه حبنا
اتنهدت وكملت بدموع_لغاية مجيه يوم كتب الكتاب وكان أسوء يوم في حياتي المفروض ده يبقي أسعد يوم في حياه أي بنت بس كان أسود يوم
كملت بعياط_اتكتب كتابنا اليوم ده روحنا علي بيتنا ودخلت اخد شاور وطلعت بهدوء فجأة لقيت صوت مكتوم في اوضه الأطفال دخلتها بهدوء كان طافي النور وسمعت اللي كسر قلبي نصين ساعتها سمعته بيكلم واحده
فلاش باك
_ألو أيوة يا حبيبتي صدقيني متخافيش أنا متجوزها بس عشان تجبلي عيال لكن أنا عمري مهحب غيرك يا سلمي أنتِ حبي الأول والأخير وهطلقها واخد العيل واتجوزك
فجأة حسيت أن رجلي اتشلت وحسيت وجع في قلبي جامد ودموعي نازله زي الشلال وشغلت النور فجأة بصلي واتصدم ساعتها حاول يقرب مني عشان يشرحلي بس صرخت في وشه_ أنتَ إزاي كده!!!
=ليلي أهدي أنا هفهمك
_تفهمني ايه أنتَ إنسان قذر وكملت بصراخ_عايز تخلف عيل مني عشان واحده تانيه تربيه يا قذر
محستش بنفسي غير وأنا بديله قلم علي وشه وفجأة الجو سخن وهو من كتر العصبيه وشه احمر وعروقه بانت
جريت من قدامه عشان ادخل الاوضه بسرعه واكلم أهلي بس هو كان أسرع من ومسكني وكتفني
بعصبيه_انتِ اتجننتي بتضربيني أنا يا ليلي ايدك دي هقط*عهالك وعايزه تجري وتكلمي أهلك
كمل بعصبيه أكتر_اه يا ليلي أنا مش بحبك أنا بكرهك أنا بحب واحده تاني وأمي جوزتني ليكي بالعافية واه اللي بحبها دي مش بتخلف وكنت هاخد العيل معايا
أنا كل ده بصاله والصدمه شل*ت لساني
زقيته بعيد ودخلت الاوضه بسرعه وقفلت عليا الباب ومسكت الفون بسرعه وكلمت بابا
بعياط_ألو أيوة يا بابا الحقنيييي تعالي بسرعه
بابا بفزغ_في ايه يا ليلي
_الحقني يا بابا طلع كذاب بيكذب عليا الحقنيييي
الفون فصل مني وفجأة سمعت صوته العالي جدا
_افتحي يا ليلي بدل مأكسر الباب
=ابعد عني أنتَ طلعت قذر طلقني يا زيييين
قعد يضرب في الباب جامد وأنا كنت خايفه جدا وعماله أعيط واقول_يارب يارب ساعدني يارب ساعدني
وهوب لقيت الباب اتكسر وهو دخل منه بكل عصبيه وعيونه حمرا من كتر العصبيه
فضلت أصرخ كتير_ابعد عني ابعدددد متلمسنيش
قرب مني وشدني من شعري وضر*بني كتير في جسمي وضر*بي بالقلم مكنتش قادره اقف من كتر الض*رب مبقتش عارفه اصرخ حتي حسيت أن الدنيا بتسود في وشي اخر حاجه لمحتها كانت وشه بابا ومن هنا والدنيا اسودت خالص
باك
كملت بانهيار_وبعد كده دخلت المستشفى يا جبريل فقدت الوعي مكنتش حاسه بأي حد جالي انهيار عصبي واكتشفت أن قلبي ضعيف وعندي ضيق تنفس
كل ده جبريل كان باصصلي وهو مصدوم ومش بيتكلم أو مش عارف يقول ايه اصلا
_فضلت اتعالج عند دكتور نفساني لمدة سنتين لأن الصدمه مكانتش صغيرة والحمدلله اتطلقت من زين بعد إصرار كتير من اهلي كان عايز يتواصل معايا ويعتزر ونكمل تاني بس مكنتش قادره
أنا الفترة دي مكنتش بتكلم كنت خايفه من كل الناس كنت في أوضتي طول اليوم مش بخرج مش باكل مش بشرب بس الحمدلله بدأت اتعالج واتحسن بس كل ما افتكره كنت بتعب وبيحصل اللي حصل من شوية
=أنا حقيقي مش عارف اقولك ايه بس أنتِ قوية يا ليلي أنتِ جميلة وتستاهلي كل خير أنتِ مش قليله أحمدي ربنا أنه اتكشف علي حقيقته قبل م يلمسك و قبل ميكون فيه طفل بينكم
اتنهد_ليلي انا عارف أن ممكن ميكونش ده وقته بس أنا مش قادر اصبر
=في ايه يا جبريل
_ليلي أنا بحبك
بصيت له بصدمة وضحكت
بضحك_ضحكت يعني قلبها ماال
كنت مبتسمه بس رجعت بصيتله بحزن
_جبريل
=موافقه؟
_خايفه
=مني؟
اتكلمت بتوتر_لاء بس خايفه من العلاقه وخايفه اظلمك وخايفه اتعلق بيك علي الفاضي
=أنا مقدر خوفك وتوترك بس أنا حابب اني أكون عُكازك في الدنيا دي لما نكبر أنا حقيقي بحبك ومش عارف أمتي وازاي بس أنتِ فيكي حاجه مختلفه شدتيني ليكي من أول نظره كنتِ رقيقه ومحترمه ومحافظة علي نفسك
_بس أنا مطلقه
= مش مهم أنتِ فضلتي محافظة علي نفسك لما عرفتي حقيقته أنا بحبك بكل حاجه فيكي
ابتسمت_أنتَ إزاي كده
ابتسم_كده إزاي
_حنين وجميل وبتعرف تراضيني كده
مسك ايدي بحنيه_عشان أنتِ جميلة وقلبك أبيض وتستاهلي كل خير
قام فجأة وقالي_يلا بقي عشان الوقت أتأخر يلا عشان اروحك واه أنا مش عايز أعرف ردك دلوقتي خدي وقتك وفكري وأنا هحترم أي قرار
ابتسمت له وحقيقي مبسوطه أوي إزاي في شخص جميل كده
ركبنا العربية والجو كان ساقع لقيته قلع الچاكت بتاعه وعطهولي
_اتفضلي البسي ده عشان الجو ساقع
=حاضر شكراً يا جبريل
ابتسملي وكمل سواقه
وصلنا عند البيت ونزلت من العربيه وفجأة لقيت زين واقف قدامي…
يتبع...