رواية لا تتركيني الفصل السادس والعشرون 26 والخاتمة بقلم سارة
لاتتركيني(26)
سليم/ انتي كويسه
ساره بصت لسليم وقالت اه الحمدلله شكراا
سليم/ مفيش شكر بينا خودي بالك من نفسك
سليم ساب ساره ومشي وساره استغربت من تصرفات
سليم معاها بس مشغلتش دماغها
ساره كملت الحاجات ال كانت بتعملها بس كانت
حاسه بتعب في جسمها ومكانتش عارفه ايه سببو
بس قالت يمكن بسبب تعب الفرح
منال/ يلا ياجمااعه الغدااا جااهز
داليا/ ده انا همووت من الجوع
ثنيه/ يلا ياختي مده ال فالحه فيه تاكلي وبس
داليا بضحك/ ياما انا كلها بومين وماشيه
ثنيه بضحك/ الزير اهو هكسروا وراكي علشان
عارفه انك هتجيلي تاني يوم
عامر/ لا طبعاا انا مش هخليكوا تشوفوها تاني
ده انا مصدقت وافقت وهتبقي مراتي
ثنيه/ وااه انت جيت امته مينفعش تشوف العرووسه
خااالص يلا امشي بسرعه
عامر/ ليه بس
منال/ روح دلوقتي ياعامر فال وحش يابني وبعدين كلها يومين وتبقوا مع بعض
منال/ تعالي كولي ياساره احسن انتي مش عجباني
اليومين دول
ساره لسه هتقعد علشان تاكل قامت بسرعه جريت
علي الحمام خرجت كل ال في بطنها
منال بقلق/ مالك ياساره في حاجه تعباكي
ساره/ لا ياماما انا بس عندي شويه برد في معدتي
انتي عارفه الجو هنا غير الجو في باريس
شكلي تعبت من تغيير الجو وكده
كاميليا/ طب اطلعي ارتاحي شويه
ثنيه/ ال ميعرفش ال فيها يقول عليكي حامل
الواحده مننا كانت اول متحس بدووخه وتجيب ال في
بطنعا كده بعدها بتسع شهور بالضبط يبقي ابنها
جنبها
ساره / انا هطلع استريح في ؤضتي شويه
منال/ اطلعي وانا هجبلك شويه شوربه سخنين
اشربيهم هتبقي زي الفرس
ساره طلعت ؤضتها وكلام ثنيه بيتردد في ودانها
ساره/ لا لا اكيد مش حمل لا هو انا جالي برد من تغيير
الفصول اكيد
في ؤضه سليم
سليم بتفكير/ معقول تكون ساره حامل اكييد لا ياعني
مش هتبقي حامل بس انا مش صغير وعارف ان كل
الاعراض دي اعرااض حمل
بس بقه ياسليم وبطل تفكير بقه بس انا نفسي تبقي حامل ونبقي عيله صغيره متحلمش كتيير ياسليم
ساره مش هترجعلك تاني
بعد تفكير طويل سليم كان بيحاول يناام بس كان عمال
يتقلب علي السرير ومش عارف ينام لغايط اما قرر ينزل يتمشي شويه في الجنينه
ونفس الوضع كان في ؤضه ساره لغايك اما قررت تنزل
الجنينه برضو
سليم نزل وكان بيتمشي وشاف ساره وراح قعد جنبها
من غير ميتكلم
سليم/ خودي الجاكيت علشان الجو برد وانتي تعبانه
ساره / شكراا
سليم/ خودي الدوا ده علشان البرد ال عندك وان شاءالله
هتتحسني علي بكره
ساره/ دوا ايه ده
سليم/ دوا للبرد
ساره بتوتر/ انا خدت دوا وان شاء الله هتحسن
سليم بص لساره بشك وقال
خلاص خليكي علي راحتك بس خليه معاكي
ساره/ شكراا
سليم/ تعرفي ان بكره هيبقي اسعد يوم في حياتي
ساره/ ليه
سليم/ علشان عامر هيتجوز عامر ال انا ربيتو هيتجوز
حاسه ان العمر جري اوي اوي
ساره/ نفسك تبقي اب
سليم استغرب سؤال ساره بس رد عليها وقال/ اكيد
هو في حد منفسوش يبقي اب
ساره/ انا هطلع استريح شويه بقه بكره اليوم
هيبقي طويل اوي تصبح على خير
سليم/ وانت من أهل الخير
ساره طلعت ؤضتها وفضلت طول الليل تفكر
ومكنتش عارفه تنااام ولا هي ولا سليم
اول ما النهار طلع ساره خرجت من البيت وراحت
المستشفي
ساره/ كويس انك جيت ياكريم
كريم/ في ايه ياساره مالك
ساره / انا جيالك كدكتور
كريم/ مالك انتي تعبانه ولا ايه
ساره حكت لكريم علي كل الاعراض ال بتجلها
كريم / ايه يادكتوره ده الطالب ال في اولي
طب يعرف ان دي اعراض حمل
ساره/ انت متأكد ياكريم
كريم/ متأكد وعلشان تتأكدي هسحب منك عينه
دم ونتأكد
ساره/ طيب بسرغه ياكريم غلشام مش عايزه
حد يلاحظ غيابي
كريم/ متقلقيش ساعه بالكتير والنتيجه هتكون قدامك
ساره/ طيب يلا
كريم خد العينه من ساره ووداها المعمل وساره
كانت قلقانه كان جواها مشاعر متلغبطه مش عارفه
هي عايزه ايه بالضبط مكنتش عارفه تحدد موقفها
الساعه وعدت وكأنها سنه
ساره/ اتاخرت كده ليه ياكريم
كريم/ ياست متأخرتش ولا حاجه
ساره/ ها طمني
كريم/ مبروك ياساره انتي حامل في أول شهر
ساره / خاامل
كريم/ اه مبروووك ياساره
ساره مشيت وهي مصدومه وسابت كريم
ساره حطت ايديها علي بطنها
ساره/ حاامل انا حامل في طفل من سليم وكأن القدر
مش عايز يبعدنا عن بعض
ساره رجعت البيت ودخلت ؤضتها بس سليم شافها وهي راجعه
سليم/ كانت فين الصبح بدري كده
ساره فضلت حاطه ايديها علي بطنها وكأنها مش
مصدقه ان هي حامل وفضلت تفكر كتيير لغايط
اما راحت في النوم
بعد ساعات كتييرر وكل ده ساره نايمه ومش حاسه بحاجه
تالي/ اصحي بقه ياسوووو العصر هيأذن
ياسووووووو
ساره/ ايه ياتالي في ايه
تالي/ احنا بقينا العصر ياهانم
ساره/ انا نمت كل ده
تالي/ اه صحي النوم يلا علشان نلحق نلبس
الزفع هتبقي علي المغرب يااميره
ساره/ حاضر هقوم اهو
تالي/ شوفيلك بقه ؤضه تجهزي فيها علشان انا هجهز
هنا ومش بحب حد يشاركني
ساره/ وانا اروح فين
تالي/ اتصرفي
ساره/ اوكي
ساره خدت الفستال وحجاتعا وراحت ؤضه تانيه
وبدأت تجهز نفسها
***********************
كريم/ معلش بقه ياسليم انا هلبس هنا شوفلك
مكان تاني انت صاحب البيت بقه اتصرف
سليم/ ايه الغلاسه دي
كريم/بتشتمني وانا ضيف عندكو دي مش اخلاق صعايده دي لا
سليم/ بس يارغااي سيبهالك مخضره و
سليم خد حجاتوا وراح ؤضه تانيه وكانت بالصدفه
الاؤضه ال بتجهز فيها ساره
سليم دخل وكانت ساره بتحاول تقفل سوست الفستان
بس كانت مش عارفه تقفلها خالص
سليم قرب منها ومسك السوسته علشان يقفلها
ساره بتوتر/ سليم
سليم/ هقفلها انا
سليم قرب منها وكان بيقفل السوسته ببطئ وعينوا متشالتش من علي ساره ال خطفتوا بجاملها
سليم قرب من ودن ساره وقال بهمس/ طالعه
ذي القمر
ساره خدت نفس عمييق ومرضتش
سليم قرب منها اكتر وكانت انفاسه الساخنه بتخبط
في عنقها البااارد وقرب اكتر لغايط أما طبع قبله رقيقه
علي عنقها بكل حب
ساره كانت مشاعرها متلغبطه وكان صدرها بيعلوا ويهبط
ودقااات قلبها كانت ذي الطبول
سليم بحب/ مش قادر ابعد عند كل مبعد احبك اكتر
مش قادر انساكي انساكي ازااي وانتي كل حياااتي طيب
متبقيش قاسيه ياساره متظلمنيش وتظلمي نفسك
انتي عارفه انك بتحبيني بس بتكابري
ساره مرضتش علي اي كلمه من كلام سليم وسليم حس
ان ساره مش عايزاه فبعد عنها وجه يخرج من الاؤضه
اتفاجأ ان ساره حضنتو من ضهروا
ساره بهمس/ متمشيش ياسليم متمشيش انا مش عيزااك
تمشي عايزااك تفضل جنبنااا
سليم لف وحضن ساره وقال/ جنب مين ياساره
ساره/ جنبي انا وابننا ياسليم
سليم بفرحه/ ياعني انتي حامل صح
ساره / حامل في شهر ياسلليم ربنا مش عايزنا نفترق
وبعتلنا البيبي ده علشان يربطنا ببعض
سليم حضن ساره جاامد
بحببببببك بحبببببك ياام ولادي
ساره بضحك/ هو بيبي واحد خلتهم ولاااد
سليم بضحك/ فيما سيكون ياعني
ساره/ عايز ولد ولا بنت
سليم/ كل ال يجيبوا ربنا كويس
ساره/ انا عايزه ولد ويكون شبهك
سليم/ وانا عايز بنت زي القمر شبهك كده
ساره/ يلا اجهز بقه غلشا كده هنتأخر
سليم/ حاضر ياروح القلب
***************************"**
تالي/ تفتكر هيتصالخوا
كريم/ اكيد هيتصالخوا اصلا لازم يتصالخوا
تالي/ اشمعنا ياعني
كريم/ كلام في سرك وكده بس اوعي تقولي لحد
تالي/ عيب عليك سرك في زير
كريم بضحك/ اسمو بير ياجاهله
تالي/ مش مهم قول السر بقه
كريم/ ساره حامل
تالي بفرحه/ وااااو ياعين هبقي أنطي وهيقولولي ياانطي
اوووه ماااي جااات
كريم/ بس فضحتينا ايوه هتبقي خاله عقبال ماتبقي مامي كده
تالي بخجل/ وانت كمان
كريم بص لتالي كتير وبعدين اتنهد وقال/ بحبك
****************
اولآ مش عارفه ابدى من وين بس بجد اسفة على التاخير
ثانيا هنزل الحاتمة حالا
************
الخاتمة من رواية لاتتركيني
تالي بصدمه / انت قولت ايه
كريم/ قولت إني بحبك مش عارفه حصل امته ولا ازااي
بس انا حبيتك حبيت تفاصيلك وضحكتك ال بقت بتنور
حياااتي حبيت كلامك وهزاارك حبيت روحك
حتي لو انتي مش بتحبيني انا هفضل احبك
تالي كانت وااقفه مصدومه من كلام كريم ومش
عارفه ترد تقول ايه
كريم/ انا اسف ياتالي انا شكلي تجاوزت حدودي بس
انا مش قادر اخبي اكتر من كده وخايف حد
يجي يخدك مني انا مش هقدر اعيش من غيرك
تالي بهمس/ ولا انا ياكريم
كريم بفرحه/ ياعني ايه
تالي/ ياعني بحبك يااهبل ومن زمااان اوي
وكنت فاكره اني مش في باالك
كريم بضحك/ قلب الاهبل عقل الاهبل مين
ال يشوووف الجمااال ده كلواااا وميقعش
في غراااموا غير ان كان حمااار
تالي/ بحبك ياكريييم
*****************************
سليم/ انا اسف ياساره
ساره/ ال فات مات ياسليم
سليم/ سبيني اكمل ارجوكي
انا اسف علي كل لاحظه سيبتك فيها اسف علي كل كلمه
سمعتيها بسببي اسف علي كل دمعه نزلت منك كنت انا
السبب فيها صدقيني عيوونك مش هتشووف غير الفرح
بعد كده هعوضك عن كل حاجه فاتتنا ياساره
ساره/ طب الفرح احنا اتأخرنا
سليم/ ماشي يلا بينا
**************************
عامر / انا مش مصدق نفسي ياداليا
داليا. / ولا انا
عامر/ بوصي مين جااي علينا كده
داليا بفرحه/ مش معقول ساره وسليم اتصالحوا
عامر/ يااااريت ياداليا
ساره/ واخيراا داليا بقت احلي عروووسه اي القمر
ده
داليا / ياااسووووووو عقباااالك يااااارب
سليم / مهي متجوزه أصلا انتي بتقولي اي
داليا بفرحه/ افهم من كده ان انتوا انصاالحتوا
سااره بضحك /مش اوي ياعني
سليم / لا انا هلحق اقووول لجدي قبل مترجع في كلامها
ساره وداليا ضحكواااا علي طريقه سليم
الكل كاان ميسووووط في الفرحه
وداليا كانت فرحااانه جدااااا وعاامر كمان
من بعييد كان وااقف وااحد بيتاابع كل ال بيحصل
ده بحقد
جمال/ خلاااص هااخد حقك يامنال هقهر قلبهم
زي مقهروا قلبك زمااان لاااازم اخد بتااار كل ليله
سالم ساابك فيها واتجوز عليكي خلاااااص
نهااايتك قربت ياابن الغالي
جماال طلع المسدس وضرب طلقه وفجأه الكل
بقه مصدووووم من ضرب النااار وفجأه منااال
وقعت والدم كان مغرق هدومها
ساااااره برعب / ماماااااااااا متسبنيييييش ياماااااااا
لاااااااا وحياااتي عندك متسبنييييييش
سليم/ ساره اهدي لازم ناخدها علي المستشفي يلا
بسرعه يلاااااا
سليم شااال منااال وجري بيها وهو وساااره علي اقرب مستشفي
في المستشفي
ساره بعياط / ارجووك ياسليم هدخل معااك العملياات
سليم / ياساره مينفعش تدخلي العملياات وانتي في الوضع ده
ساره/ هدخل بس وانت ال هتعمل العمليه علشان خااطري ياسليم
سليم/ مااشي ياساره اتفضلي
ساره اتعقمت ودخلت العمليات وسليم بدأ في العمليه
سليم // متقلقيش الطلقه بعيده عن القلب
ساره بقلق/ النبض بيقل ياسليم
سليم/ اهدي ده شئ طبيعي يادكتوره اهدي هتبقي كويسه
سااره /. ياااارب مش هقدر اعييش لو حصلها حاااجه
يااارب ماما تبقي كويسه يااارب
*************************
جمال/ الحقني ياصاابر ياخوووي الطلجه جت في مناال
صابر/ انت اتجننت ضربت اختك بالنااار
جدااا / كان هدفي ابن سالم وهي ال جت قدامي
صااقر/ منك لله ياجماال يلا نرووووح نشوووف اختك
وادعي ميحصلهاااش حاجه علشان لو حصلها والله
قتلك هيكووون علي ايدي
**************************
بعد وقت طويل سليم خرج من العمليااات
نعمان/ طمني عليها ياولدي هي بخير صح
سليم/ الحمدلله ياجدي تعدت الخطر الحمدلله
ثنيه/ الحمدلله عايزه اشوفها ياولدي خليني ادخلها
سليم/ مش هينفع علشان هي في الرعايه دلوقتي
ثنيه/ وفين ساره
سليم/ ساره معاها ومش رااضيه تخرج وأصلا ساره غلط
تقعد في العنايه
نعمان/ ساره روحها في مناال ياسليم وعمرها مهتسيبها
يابني ولا ختسمع الكلام
سليم/ انا هدخلها تاني
***************************
ساره بعيااط/ يارتني انا وانتي لأ ياحبيتتي متسبنييش
انتي منعرفييش بحبك قد ايه فوقي بقه علشان خاطري
يارتني انا وانت لأ يارتني انا وأنتي لأ
سليم/ ساره ال انتي عملاه ده غلط عليكي وعليها
اهدي ياحبيتي اهدي وادعلعا وصدقيني هي تعدت مرحله
الخطر انتي مش بتثقي في كلامي
ساره بعيااط/ بثق بس انا خايفه عليها اوي اوي ياسليم
دي هي أمي وهي ال ربتني ولو حصلها حاجه مش هعرف
اعيش من غيرها
سليم/ والله هتبقي بخير هي هتفوق وهتقولك بنفسها
انها بخير والله
ساره / ياارب ياسليم ياارب
*****************************
نعمان/ خد مرااتك وروح ياعامر وانتي ياثنيه يلا روحي
ثنيه/ عايزني ادخل البيت ومنال مش فيه لاااا ياعمي
مش هرووح البيت غير معاها انا مش هتحرك من هنااا
ابداااا
نعمان/ روح انت ياعامر يلا
داليا/ لا ياجدي مش هسيب مرات عمي وامشي لا
نعمان/ اسمعي الملام ياداليا يلا ياعامر خد امك ومراتك وروح
عامر/ يلا ياداليا يلا ياماما واحنا الصبح ان شاء الله هنيجي نشوفها يلاااا
نعمان/ كويس انك جيت ياجمال كنت هبعتلكوا
جمال/ منال عامله ايه
نعمان / بخير الحمد لله الأول الطلقه دي منكوا صح
جمال/ ايوه ياعمي صابر ال ضربها
نعمان/ انت ايه كنت هنقتل اختك منك لله عايز
تبوظ فرحتنا ليه ال يرش احفادي بالميه ارشوا بالناار
ياصااابر انا عارف انك كنت قااصد زلااااد سالم صح
صابر/ لازم اخد بالتااار لاختي
نعمان/ وانت ماالك انت اختك مرتاااحه انت ماالك
انا الكبير هنا وكلمتي تمشي عليه يابن خووي
انا مش عاايز ادخل الحكووومه بينا احسنلك كده
تعدل تصرفااااتك معانا ومشوفش خلقتك تاني اتفضل
غووور من وشي
صابر/ياعمي
نعمان/ انت خليت فيها عمي يلا غووور من وشييي
انت اذيت منال ال بعتبرهاا بنتي واكتر كماان
تعرف لو جرلها خاااجه قتلك هيبقي علي أيدي
يلاااا غوور
في صباااح تاني يووم
منال كانت بدأت تفووف وساره مسبتهاش ولا لاحظه
منال بتعب/ يااارب
ساره/ أخيرا فوقتي ياماما جلجتيني عليكي ياجلبي
حمدالله على سلامتك
منال/ ياحبيتي رينا يخليكي ليااااا
سااره/ كنت همووت لو حصلك حاجه
منال/ بعيد الشر عليكي ياحبيتي
ساره/ انا هجولك خبر يخليكي زي الحصاان
منال/ جولي
ساره بصوت واطي/ انا حامل
منال/ واااه كيف حصل ده وميته ومخبرتنيش ليه
ساره / اهدي عليا حصل واحنا في بااريس وانا لسه
عارفه وانتي اول حد اعرفوا بعد سليم طبعاا
منال بضحك/ علشان أكده انصالحتوا امبااارح
ساره/ اه
منال/ واخيرااا هبجي جده عايزه واااد ياساره
ساره/ جومي انتي بس بالسلامه ياحبيتي الاول
عدي شهر ومنال صحتها اتحسنت وخرجت من المستشفي
وساره رجعت لحياتها ورجعت لسليم بس سليم كان مضايق ان ساره متعملهاش فرح وقرر انو يتعملها فرح
ساره/ والحالة دي مينفهشش تيجي المستشفي
المدير/ لا ياساره لازم تروحي وبعدين دول شكلهم
ناااس مهمه ده اكبر فندق في القاهره
ساره/ ماشي
ساره اتحركت بسرعه وراحت الفندق ال قالها عليه
وطلعت الاؤضه ال قالولها عليها
ساره فتحت الباب واتفاجات لسليم
ساره/ انت بتعمل ايه هنا وفين المريض ال مش هيقدر يستني
سليم/ انا المريض ال مش هيقدر يستني
ساره/ انت هتهزر ياسليم
سليم/ ساره شايفه الفستان ده
ساره بصدمه/ ده تحفه اوي ياسليم
سليم/ هتلبسيه علشام الناس مستنيانا تحت
ساره / ناس مين انا مش فاهمه حااجه
سليم/ انا قولتلك هحققلك احلامك ياساره وده كان اول
حلم حلمتي بيه ان يتعملك فرحك في فندق كبير
فلاااش بااك
=خايفه اقول عايزاها تكمل وابقي اجبرتك علي كده
سليم رجع حضنها تاني وقال بحب
=قولي ال انتي عايزاه ومتخافيش من حاجه
-نفسي اعمل فرح كبير اوي والبس الفستان الابيض
كل اصحابي لبسوه وخلفو كمان وانا قولت لنفسي
مش هتلبسيه خالص تفتكر هلبسو
=كل حاجه نفسك فيها اكيد هتحصل
بااااك
ساااره جريت حضنت سليم بسرعه
ساره/ انا بحبك اوي ياسليم ربنا يخلليك ليا ياارب
سليم/ ويخليكي ليااااااا ياساره يلا بقه علشاان نلحق
ساره/ اوكي
ساره لبست الفستااان وكانت زي القمر
سليم/ اي القمر ده
ساره/ بجد حلوه؟
سليم قرب من سااره وباسها وقال
والله انتي اغلي هديه في حياااتي ومهما اعمل عمري
مهقدر اوافيكي حقك انا آسف يابنت عمي اسف علي
كل حاجه حصلتلك بسببي
سااره/ متتأسفش ياسليم احنااا والحد دلوقتي وانا
نسيت كل ال فااات
سليم/ بجبككككك ياام عياالي
ستاره بضحك/ متضحكنيييش
سليم بضحك/ خلاااص يلا بقه النااس مستنيانا
سليم مسك ايد سااره ونزلوا وكاان فرح كبير جداااااا
وحضروا شخصيااات مهمه كان فرح زي ال سااره كانت
بتحلم بيه
سليم زساااره كانوا بيرقصوا سلو علي اغنيه
عبالي حبيبي عبالي حبيبي
اغمرك ما اتركك اسرقك ما رجعك
احبسك ما طلعك من قلبي ولا يوم
اخطفلك نظراتك، ضحكاتك، حركاتك
علقن بغرفتي نيمن عا فرشتي
احلمن بغفوتي تيحلى بعيني النوم
عابالي حبيبي
ليلة الإلبسلك الأبيض و صير ملكك والدني تشهد
جيب منك انت، طفلك انت، متلك انت
عا بالي حبيبي
عيش حدك عمر او اكتر
وحبي يكبر كلما نكبر
وشيب لما تشيب
وعمري يغيب لما تغيب
عا بالي حبيبي
عابالي تكاملني واسمك تحملني
بقلبك تخبيني من الدني تحميني
وتمحي من سنيني كل لحظة عشتا بلاك
عابالي تجرحني لحتى تصالحني
بلمسة حنونه بغمرة مجنونه
وما غمض عيوني الا انا وياك
عا بالي حبيبي
خلصوا الرقصه والكل صققلهم واخودو صووره ليهم
وكانوا كلهم عايشين في سعاااده وبعد سبع شهوور
بالضبط ساااره ولدت بنت
ساره/ هنسميها ايه
سليم/ اكيد ساااره طبعا
ساره/ ازااي ماانا ساره
ساره/ عايزها تبقي شبهك في كل حاااجه حتي اسمك
يااحلي حاااجه في حياااتي
سااره/ ربنا يخليك ليا ياسليم حقيقي انا محظوظه بيك
نعمان بضحك/ وااه عمالين تتغزلوا في بعض جدامي
اخجلوا علي حالكو شويه
سليم/ وااه ياجدي مهي مرتي برضوووو
ضحك الكل علي سليم
وعاشوا في سعاااده وكانت ايامهم كلها سعاااده مع بنتهم
ساااره ال كانت فعلاً شبه سااره في كل حااجه
النهاااايه