رواية مهرة النعمان الفصل العشرون 20 بقلم فريدة الحلواني
بعد ان رحب بدر كثيرا بضيوفه ورقص مع الشباب
صعد الي الاعلي حتي يلبس مهرته شبكتها
استقبلته النساء بالزغاريط حتي وصل للمكان الذي خصص لهم و جلس بجانبها
تلقي كثيرا من المباركات تحت غيظ مهره من نظرات البنات المعجبه ببدرها وينظرون اليها بحقد لفوزها به
طلبت من لوجي التي كانت تقف بالقرب منها ان تاتي سريعا بالشبكه حتي لا يطيل جلوسه امامهم
عندما ذهبت لوجي لتنفيذ طلبها جاءت سريعا فتاه تسكن معهم في الحي ووقفت مكانها وهي توجه حديثها لبدر بدلع
وتقول : يرضيك يا معلم بدر من بدري بنتحايل علي مهره عشان ترقص مش راضيه مع اننا كلنا رقصنا
بدر : هو انتي عمرك شفتي ملكه بترقص
صعقت الفتاه من رده وانسحبت باحراج مع ضحك الفتيات عليها
اتت لوجي بصينيه مزينه بالتل الازرق والورود البيضاء موضوع عليها علبه قطيفه تحتوي علي الطاقم الذهبي فقط بدا بدر في الباسها قطعه قطعه الا القرط حتي لا يضطر لابعاد حجابها ثم امسكت يده والبسته هي الاخري ظبلته الفضيه
بعدها مال عليها وقال بهمس : اومال مجبوش الطقم الالماظ ليه
همست له مهره : انا مردتش ده مايتلبسش الا لحبيبي واحنا في بيتنا لوحدنا
غمز لها بشقاوه وقال : اشمعنا
ردت له الغمزه وهي تقول : اصلي مجهزاله تقوس خاصه
اطلق ضحكه رجوليه صاخبه وقال لها بعض الكلمات الوقحه ثم غادر للاسفل مره اخري
و هكذا انتهت ليله من اجمل الليالي التي مرت عليهم
انقضت الحفله في تمام الساعه الثالثه صباحا
وقد اجتمعت العاءله يتسامرون قليلا حول احداث الحفل ثم ذهبو في ثبات عميق
+
صباحا استيقظ الجميع في وقت الظهيره لاول مره
واجتمعو علي طاوله الافطار كالعاده وكانو ايضا يتحدثون عما حدث بالامس
مها : اما يا بدر فكره الكارته والطبل الصعيدي دي كانت جباره العطارين كلها بتتكلم عليها
لوجي : هي العطارين بس ده اسكندريه كلها يا بنتي صحاب بدر صورو الزفه كلها ومشيرنها في صفحات كتير
لميس : بس الصراحه محترمين محدش فيهم صور الناحيه الي البنات واقفه فيها مصورين رقص الرجاله و بدر الحصان كده يعني
وليد : يابنتي غير انهم بيراعو حرمه عيلتنا هما اصلا عيال جدعه ولاد بلد وبيعتبرو اخواتنا زي اخواتهم واحنا كمان فمحدش بيعتدي علي حرمه التاني احنا هنا في العطارين اتربينا عالاصول والجدعنه
الجد : ربنا يحفظكم يابني من شر ولاد الحرام
امن الجميع وراء الجد ثم تحدث بدر و قال : احنا كده تمام هيصنه و فرحنا واتفسحنه كمان تلمو نفسكم بقي يا بتوع الثانويه العامه و تذاكرو فاضل شهر عالامتحان
لميس : ايه ده انتو مش هتخرجو انهارده سوي ولا ايه هو هيضحك عليكي من اولها كده يا ميمو
بدر بغيظ : اااه يا سهونه انتي عايزه تهربي فبتلبسيني في حيطه
مهره : لا يا بدر مش قصدها هي بتتكلم ان تاني يوم الخطوبه لازم العريس يخرج عروسته يتفسحو بقي وكده
بدر : وانا قولت حاجه شوفي مكان ما تحبي اوديكي بعد اذن جدي
الجد : اخرجو يابني و افرحو انا معنديش مانع
مهره : لا يا جدو مش هاينفع نخرج
بدر : ليه يا فرستي تعبانه ولا ايه
مهره : لا يا حبيبي انا كويسه بس الصراحه بقي انت بقالك اكتر من اسبوع
منزلتش شغل واكيد عندك حجات كتير متعطله وانا كمان عايزه ازاكر شويه ولما تبقي فاضي نخرج براحتنا الدنيا مش هطير يعني
عادل : ربنا يكملك بعقلك يابنتي و يهدي سركو يارب
الجد : بجد يا مهره ولا هتبقي زعلانه عشان معملتيش زي البنات
مهره : والله جد يا جدو وبعدين ازعل من ايه وبنات مين الي ابصلها هو الي تتجوز بدر النعمان ينفع تقارن ن
فسها بحد وهو اصلا ياما خرجني وعمره ما حرمني من حاجه يبقي واجب عليه اراعي ظروفه حتي من غير ما يطلب مش تفاهه وخلاص هي
مصطفي بغيظ : انا بوقي وجعني من التصفير كل شويه علي كلامك يا مهره هحاول ااقلم نفسي علي كلامك الي هيفقع مرارتي قريب
الكل هههههههه
مها : بص يا مصطفي والكلام للكل مهره حاله خاصه ملناش دعوه بيها ثم نظرت الي احمد واكملت يعني اي واحد هيفكر يقول لواحده فينا بصي مهره
بتعمل ايه ولا استحملي زيها يبقي هو الي جابو لنفسه وبعدين ابسط رد هتلاقوه مننا لما يبقي واحد فيكو يعاملنا زي معامله بدر ليها يبقي يجيي يتكلم
احمد بغلب : طب هو انا اتكلمت ولا فتحت بوقي
مهره بخوف : يااااالهوي انتو بتحسدونا عيني عينك كده شوفت يا جدو كان عندي حق لما اخاف مالحسد
الكل ههههههه
الجد بتعقل : ربنا يحفظكم يابنتي من كل شر بعدين يا ولاد كل واحد بيحب بطريقته ودرجه التفاهم بين اي اتنين بتختلف عن غيرهم مفيش حد شبه حد بس هو
الي بيميز مهره و بدر انهم لاغيين ما بينهم كلمه انا اتنازلت عشانك يعني لو بدر عمل حاجه لمهره الناس شيفاها تنازل منه هو بيشوفها واجب عليه كذلك
مهره عارفه الي بيريحه وبتعملو من غير عند ولا انها تصمم علي حاجه لمجرد انها تمشي رايها وخلاص و بردو هي شايفه ان ده الصح مش تنازل
منها يعني باختصار دابو في بعض لحد ما بقيو فعلا شخص واحد ده بيتفاهمو مع بعض بالنظره ويدور حوار بالعيون بنهم واحنا كلنا قاعدين مش فاهمين حاجه
غير احساسهم ببعض لو واحد جراله حاجه بدليل لما مهره تعبت اول يوم بدر سافر فيه لقيته بيتصل بيه يقولي طمني عليها يا جدي انا قلبي واجعني عليها وكذلك الامر هي يوم العركه
هي حست وصممت انه حصله حاجه وانتو مصدقتوش و حاجات كتير و مواقف اكتر هي الي كبرت الي بنهم و الاهم من ده كله والي خلاهم يوصلو للي هما فيه ان مهره
ربنا اختار ابوها قبل ما تتولد وابتلاها بام خليتها يتيمه ام واب بس هي صبرت و مابصتش لحد عايش في وسط ابوه وامه و قالت اشمعني وبدر كفل يتيم و حطها في عنيه
و حافظ عليها حتي من نفسه و مكنش مستني مقابل حتي لما حس انه بيحبها حارب حبه ليها بكل قوته عشان بس ميضيعش ثوابه و يبقي رباها وفي الاخر
طمع فيها فربنا سبحانه كافءهم هما الاتنين انه يعطي لكل واحد اكتر حاجه اتمناها وهما الاتنين متمنوش حاجه من الدنيا غير بعض فهامتو يا ولاد
تاثر الجميع بحديث الجد و قد وصلهم المغزي منه
مها : اقسم بالله يا جدو انا بهزر انت عارف احنا كلنا بنحب بعض اد ايه و دايما بنتمني الخير لبعض
و مهره مش اختي في الرضاعه بس لا دي صاحبتي و روحي فيها و فرحتلها اكتر من نفسي لما ربنا رضاها وريح قلبها
الجد : انا عارف و متاكد لان الي انتي بتقوليه ده هو الي زرعته فيكم والحمد لله ربنا اكرمني في زرعتي و ارضي
اتملت خير بس انا حبيت اوضح الموضوع ده عشان كل واحد يبقي عارف الطريقه الي بيحب بيها نصه التاني فهمتي يابنتي
مها : فهمت يا جدو ربنا يخليك لينا
امن الجميع علي دعاءها
بدر : دروسك هتبدا من الساعه ٢ صح كان يسال مهره
مهره : لا خد التقيله بقي انا اصلا قررت اني مش هنزل مالبيت الشهر الي فاضل عالامتحان و هدرس اون لاين
بدر : نعم يا روحي قررتي مع نفسك كده
ياسر : بلاش تستهتري يا مهره دي ثانويه عامه مش هزار
مهره : يا جماعه افهمو وجه نظري الاول اولا يابدر انا كنت هقولك قبل ما تنزل بس انت الي سالت ثانيا بقي احنا قفلنا المنهج من شهر و بقالنا شهر فات و شهر جاي كمان
في مراجعات وبصراحه بقي نزول وطلوع و زحمه طلبه و تهريج كل ده تضييع وقت فانا قولت اوفر وقت ومجهود واراجع في البيت احسن
والي اكون نسيته او واقف معايه اشوفه عالنت او انت تشرحهولي وعلي فكره انا بتكلم عن نفسي بس يعني زينه ولميس يروحو عادي براحتهم
نظر بدر لها وقد فهم قصدها من ذلك هي تحاول ان تخفف عنه حمل القلق عليها وهي في الخارج لينتبه لما هو فيه
وقد فهمت هي نظرته فقال لها : لو عملتي كده هتبقي تمام ولا هيقصر معاكي في حاجه
ردت عليه ايضا بنظره مفادها ساتحمل معك ولم اخزلك وهو ايضا فهم عليها وقالت : لا كده احسن بكتير والله يابدر
بدر : خلاص يا حبيبي الي يريحك اعمليه وانا واثق فيكي
......وفقط
اغلق الحديث علي ذلك وقام الجميع ليذهبو الي عملهم
كان بدر يجلس في مكتبه داخل المصنع مع سليم ومصطفي وجد عابد يهاتفه فرد عليه : ايوه يا عابد اختفيت يعني بقالك يومين
عابد : كنت بظبطها صح يا بشمهندس المهم انا بتصل بالحج تليفونه غير متاح وانا عايز اقابله ضروري اقدر اجيلكم امتي
بدر بدون تفكير : انهارده الساعه ٨ وانا هبلغ جدي
عابد : تمام ٨ بالدقيقه هكون عندكم سلام
اغلق بدر الخط دون الرد علي سلامه
مصطفي : تفتكر وافقه
بدر : ده اكيد والا مكنش طلب يقابل جدك
سليم : يعني كده دخلنا في الجد ربنا يستر
امن علي دعاءه بدر و مصطفي وكلا منهم تدور في عقله مءات الافكار لما ستؤول اليه الامور في الايام القادمه
1
عند عابد كان يجلس مع عصام المصري وبعد ان اغلق الهاتف مع بدر قال : كده تمام يا باشا هروح انهارده و ابلغهم بطلباتك خلينا نخلص بقي
عصام : اوعي تحسسهم اننا بعتنا ناس اقتحمت الشاليه بتاعهم
عابد : هو انا عبيط يا باشا عشان اقوله احنا روحنا بيتك فتشناه عشان نامن نفسنا قبل ما نجيلك
عصام : كان لازم اعمل كده هو فاكرني اهبل و هاخد منه المفتاح لا طبعا انا كان لازم ابعت حد
من وراه عشان اضمن انه ميكونش متفق مع الحكومه و يكونو زارعين اجهزه تصنت متنساش اني اول مره اظهر لحد وبرغم كل شىء انا واثق في النعمان هو مش في طبعه
الغدر و متاكد انه اجبر حفيده انه يوافق عشان يخلص مننا ويحافظ علي احفاده هههههههع ميعرفش ان الي رجله بتغرز معانا مره بيفضل طول عمره مغروز و ميطلعهوش الا الدم
عابد بقلق داخلي فهو من اقنعه بالموافقه خلال اليومان المنصرمان قال : صح كلامك يا باشا و ده هيبقي مكسب كبير لينا
انقضي باقي اليوم حتي جاء المساء و معه موعد عابد وقد حضر في موعده
وها هو يجلس مع الجد و معهم بدر و مصطفي و ياسر و فقط والباقي كلا في عمله
عابد بعد ان شرب فنجانا من القهوه قد طلبه حينما وصل وعندما انهاه وضعه امامه فوق الطاوله وقال : بكره يا حج تكون في الشاليه بتاعك انت وبدر بس من الصبح تقعد تستني في اي وقت هكون عندك انا والباشا الكبير
الجد : ليه هو حد قالك اننا مقاطيع مورناش غيركم ولا ايه
عابد : معلش يا حج تعالي علي نفسك انت متعرفش انا عملت ايه عشان اقتعه يظهر دي عمرها ما حصلت هو بردو قلقان ولازم يامن نفسه هو مش قليل في البلد
بدر : مش النعمان الي يقعد يستني حد ساعه واحده مش يوم بطوله بص بقولك ايه فوكك مالحوار ده انا مش عايزه اصلا و قولت لجدي انا كفيل ان اوقفقو عند حدكم بس جدي الي عايز يقصر الطريق
عابد : شاهد يا حج حفيدك ينفع كده ده انا بقالي يومين بحايل فيه و بقنعه واول ما يوافق انتو ترجعو في كلامكم
ياسر : عمرها ما حصلت ولا اننا نرجع في كلمه قولناها حاسب علي كلامك يا عابد
وبناء علي تعمد من الجد هذه المره ايضا قد طال الحديث بينهم بين شد و جذب حتي مرت ساعتان وقال الجد قراره
الجد : مش كل مره تنشف ريقي في الكلام يا عابد انا مش حمل مناهده خلاصه القول انا وياسر و بدر هنكون موجودين من الساعه ٤ لحد ٧ لو مجتوش يبقي اي اتفاق بينا لاغي و الجدع منكم يقرب لنا
عابد : تمام يا حج هطلع من عندك عليه انتظر مني اتصال خلال ساعه
ثم غادر سريعا الي حيث ينتظره عصام المصري وحينما وصل اليه قال له عصام بلهفه : هااا طمني وافق
حكي له عابد كل ما حدث حتي ابلغه باخر قرار للجد
عاصم : هههههههههههههههه كنت متاكد انا نظرتي متخيبش
عابد بدهشه من ضحكه قال : انا مش فاهم حاجه
عصام : يعني ده كان اختبار ليه و نجح
عابد : ازاي يعني
عصام : يعني لو هو متفق مع الحكومه عشان يوقعني كانو هيخلوه يوافق علي اي حاجه اقولها حتي لو قولتله اقعد يومين مش يوم بطوله عشان هيكونه مراقبين المكان وهيعرفوني انا فاهم كويس طريقه تفكيرهم
انما رفضه ده مع كل محايلتك عليه ساعتين اكدتلي ان رايه من دماغه لان هو ده النعمان لا عمره انتظر حد ولا عمره خلي حد يتحكم فيه
عابد : طب يعني دلوقت هنعمل ايه
عصام : هقولك ......
تري ماذا سيحدث يا تري
سنري