رواية الصقر الجريح الفصل السادس عشر16 بقلم نوره عبدالرحمن
الصقر الجريح 16
صقر انت شايف ده وقت الكلام ده..وفريده ومحمد مكملوش شهر على وفاتهم.
((عمرحزين على وفاته اخته وطفلها لكنه .ايضا يعلم جيدا بان عائلته لن تدع هذا الزواج يستمر طويلا ..ولن يدعو صقر وشأنه..ويعلم ان صقر او عليا اذا علما بما فعلت عائلته لن يستمر هذا الزواج لذلك قرر اخذ عليا والسفر بعيدا عن كل هذه المشاكل والمشاحنات ليبدأ معها حياة مليئة بالحب والاسقرار والامان ))
صقر بضيق ماشي ياعمر هانسه ده .. بس ليه عاوز تاخدها وتبعدوا ..وانت مش بحاجه شغل ماشاء الله عندك اللي مكفيك..
عمر لا .. انا مش عايز اعيش على فلوس بابا انا عاوز ابدا من الصفر واكون شغلي الخاص..والشغل ده فرصه مش هتتكرر تاني ..
صقر باعجاب ماشي هفكر واستشير عليا ياعمر وهشوف..ولو اني مش حابب عليا تبعد عني وتروح بلد تانيه..
عمر ياصقر كلنا عارفين ان عليا حلمها تستقر ببلاد براا من صغرها ..والله مش هتندم ياصقر وانا هحطها بعنيا..ولك عليا اول ماتطلب تشوفها هننزل البلد تاني.
صقر ربنا يقدم اللي فيه الخير..
عمر يارب بعد اذنك ..
نهض عمر وودعه صقر ليذهب الى مكتبه..
اما فتون وعليا اسرعن الى غرفة عليا لكي لا يراهن صقر..
عليا بحماس ابتسمت عندما وصلتها رساله من عمر
محتواها ..((حبيبتي حاولي تقنعي صقر عشان خاطري.. انا تعبت عاوزك جنبي بتوحشيني دايما بحبك وقلب احمر.))
عليا بعثت له قلوب واحتضنت هاتفها بسعاده
فتون بتضكي علي ايه ..
عليا بابتسامه واسعه مفيش بس عمر باعتلي حاجه ..
فتون اممممم وانا بقول ضحكتك بقت من هنا لهنا اتاريه سي عمر..
عليا بحرج خلاص يافتون متكسفنيش وخليكي بجوزك ..
فتون انزلت نظرها بحرج وهي تتذكر صقر..
عليا مالك يا فوفا احمريتي كده وقلب وشك لتقترب منها وتقول بمكر هو في حاجه ماعرفهاش ..
فتون ادارت وجهها بحرج لتقول بارتباك حاجه زي ايه..يعني مافيش حاجه..
عليا بخبث انتي متأكده..
فتون متاكده متاكده يا علياه…
عليا بخبث ماشي بس خودي بالك من جوزك..
فتون توترت واقتربت منها قصدك ايه.
عليا قصدي..ابيه صقر شب وحاوليه البنات كتير..وكلهم عينهم عليه..فمتخليلهمش مجال يخطفوه منك..
فتون لا لا يا لوله سي صقر مش كده هو مش بتاع نسوان..
عليا مفيش راجل مش بصيص..
فتون شردة وهي تتذكر كلامه عن لمى لتهدر بصوت مرتفع وهي تقف لا مستحيل..
عليا بخوف..يخرببيتك خضيتيني مالك..
فتون بقلق هو ممكن صقر يبص لحد غيري..
عليا بتحريض اه طبعا..
فتون باندفاع ودون تفكير والبوسه النهارده ايه...يعني اخوكي بيضحك عليا....وضعت فتون يدها لتغلق فمها بسرعه.
ضحكت عليا علييها لانه نطقت ماكانت تخفيه اههه بوست ايه بقى..
فتون بارتباك بوسه مين قال بوسه انا قولت بوسه واللا انتي قولتي..
عليا تؤ انتي اللي قولتي..
فتون هزت راسها يمينا ويسارا لا انا ماقولتش حاجه..
عليا لا قولتي وتعالي احكيلي بدل مالراجل يتشقط منك..
فتون هو ممكن يتشقط بجد .
عليا بتسخين اه يافتون انتي فاكراني بهزر..والا ايه
_______________
وقف يراقبها وهي تتشاجر مع احد الشباب..
فرح اقسم بالله يا كريم لو مبعتش عن منال لاندمك ع الساعه اللي ولدت فيها.
كريم بسخريه وهو يقترب منها يعني هتعملي ايه ياقطه.
فرحه صفعت بقوة لتهدر هخربشك يا*****.
كريم بغضب بتضربيني يا****والله لا ربيكي..رفع يده يريد صفعها اغمضت عينيها لتفتح عينها بعد ان شعرت بيد تجذبها ..لتجد كريم ملقا على الارض ممسكا انفه ويتألم..وبهاء يجرها خلفه..صمتت من الصدمه حتى خرج من الملهى لتنفض يدها منه بغضب..
فرح انت بتجرجرني كده ليه فاكرني ايه..
بهاء مسح وجهه بغضب اتكتمي يابنت الناس لحسن اكتمك بطريقتي..
فرح لا اصحى على نفسك فاكرني زي البنات اللي بتشقطها من هنا..
بهاء بسخريه واستفزاز اهاا اومال بتعملي ايه هنا بالوقت ده ..
فرح مالكش دعوه وهمت بالمغادرة ليجذبها من يدها هادرا على فين..
فرح اوعى كده هرواح..
بهاء هتروحي لوحدك بالشارع ده اللي مليان رجاله سكرانه وبتتعاطى امشي قدام..
فرح بحد مالكش دعوه بيا ..وسيبني..لحسن والله لاندمك.
بهاء بتحدي مش هسيبك وريني هتعملي ايه…
فرح هعمل كده ركلته فرح بقدمها على ساقه ليصرخ ممسكا ساقه بيده لتضحك وهي تهرب ..
اما الاخر بقي يتوعد لها…
_______________
احدى الخادمات صقر بيه بيسال عليكي ياهانم..
فتون بتوتر ماشي هحصلك كمان شويه..لتنظر الى عليا انا هعمل ايه دلوقتي..
عليا متتكسفيش ده جوزك انتي فاهمه ..
فتون والله مش بايدي ياعليا انا ببقي بترعش وقلبي يفظل يضرب كده كل مايقرب مني..
عليا بابتسامه حانيه بتحبيه يافتون..
فتون مش عارفه ..هو الحب بيبقى كده..
عليا مش انا اللي هقولك يافتون انتي اللي هتعرفي لوحدك..
فتون نهضت بارتباك تريد المغادره لتوقفها عليا..
عليا فتون بالله عليكي حاولي تقنعي ابيه صقر عشاني انا وعمر ...عشان خاطري..
فتون بتردد انتي تعرفي سي صقر مابيحبش اتدخل ياعليا بس اوعدك هحاول .
عليا ربنا يخليكى.
__________
كان يقف امام المرآة شارد الذهن ولم يشعر بدخولها
شردت فتون به وهو يجفف شعره وحبات الماء تتناثر بعشوائيه على وجهه ولحيته ..
افاقت من شرودها عندما راته يستدير اليها..
صقر بابتسامه جذابه تعالي يافتون واقفه عالباب ليه..
فتون هاااا مفيش بس ..بس.
صقر بس ايه ..
فتون هو مين اللي كان مستنيك تحت ده. وعايز ايهه.
ضحك صقر بسخريه ليه هو انتي وعليا مكنتوش بتشوفوا وبتسمعو كل حاجه..
فتون هو احنا كنا مكشوفين لدرجادي.
صقر بضحك واكتر كمان شويه كان الراجل شافكم عالدرج كمان..ليردف بتنبيه بس المره دي سماح يافتون بس المره الجايه انا مابحبش حد يتجسس عليا كده اتفقنا..
فتون حاضر ياخويا والله مش هتتكرر تاني ...لتردف طيب وقررت ايه..
صقر بأيه..
فتون هتخليهم يتجوزو ويسافروا.
صقر مش عارف..لسه بفكر..
فتون برجاء وبعيون القطط الساحره متسيبهم ياخويا ومتكسرش بخاطرهم..
صقر بانجذاب اقترب منها ليهدر وهو يجذبها اليه تفتكري كده..
فتون بارتباك من قربه وهي تشعر بقلبها سيتوقف..حاولة ابعاده لتقول بتوتر اااهه ..
صقر بانجذاب اليها انت عملتي فيا ايه ..
فتون بخوف والله ماعملتش حاجه..
صقر بتوهان وتكلم امام شفتيها انا بحس بحاجات عمري ماحسيتها مع حد..
فتون……….