رواية حبيبي الشبح الفصل الخامس عشر 15 بقلم سوس خليل
الفصل ال 15
الباب خبط وصبا فتحت واتصدمت لما لاقته ايمن بس لابس النقاب
صبا بأبتسامه : ازيك سوزان مش كده
ايمن بتوهان في صوتها : يا حلاوه الاسم منك اومال لما تقولي اسمي الحقيقي بقي آه يا ياسمين يا واطيه مش عايزاني اجي علشان إسمع البسكوتة دي خاينه
صبا : هاي روحتي فين ايمن فاق وقال بتوتر وكدب : ها آه معاكي يا حبيبتي أنا بس كنت بخبط علي ياسمين ومش لاقتها علشان اطمن ملقتهاش بتفتح قولت إنها أكيد عندكو
صبا بأبتسامه : آه يا حبيبتي عندنا جوه بتتغدا معانا أهي تعالي خش حماتك بتحبك
ايمن : هي بتحبني فعلا وهتغدا عندها كمان يا فرج الله وبعدين قال بصوته الانوثي: مفيش داعي تسلمي انا هستنا لحد ماتخلص
صبا بسرعه : ولله ما هيحصل تعالي عيش يبقي مابنا عيش وملح
ايمن ما صدق وقال : طيب يا حبيبتي مدام مصممة ودخل ياسمين اتصدمت لما شافته وقالت في سرها : يابن الجزمه
ايمن غمز لياسمين من غير ماحد ياخد باله
ياسمين داست علي شفايفها بغيظ
ايمن : السلام عليكم
ياسمين : يا خربيت الاحترام إللي بينقط منك
أم صبا بأبتسامه : وعليكم السلام يا حبيبتي تعالي بسم ماله
ايمن : حبيبتي بالهنا والشفا عليكو أنا مش جعانه أنا كنت جايه اطمن علي ياسمين
ياسمين مسكت السكنيه وعملت علامه علي رقبتها بمعنى هدبحك
ايمن رفع النقاب حته صغيره عند بوقه بس وطلع لسانه ليها
ام صبا : والله ما يحصل انتي بتهزري ولا اية تخشى بيتي ومتكليش عندنا تعالي يلا اقعدي جنب ياسمين
ايمن راح قعد جنب ياسمين
ياسمين بوشوشه: إنت إللي جابك هنا أنا مش قولتلك متجيش
ايمن : أنا أروح في الحته إللي تعجبني ملكيش فيه
ام صبا : متقلعي النقاب يا حبيبتي الجو حر وكمان مفيش رجاله هنا إحنا ستات زي بعض
ايمن اتصدم وياسمين ابتسمت بشماته وحطت أيدها علي خدها وقالت باستفزاز: اقلعي يا حبيبتي اقلعي آحنا ستات زي بعض
صبا بحماس : آه نفسي اشوف شكلك اوي يا سوزان
ايمن وهو بيلع ريقه : مش لازم يعني إنت كده مرتاحه صبا قامت وراحت رفعت لايمن النقاب
كلهم اتصدموا
في حته تانيه في مقر المافيا
ناصر دخل عند واحد اسمه الباشا
ناصر : هاي باشا
الباشا وهو في أيده الكاس : أهلا ناصر إيه الأخبار
ناصر قعد وصب كأس : زي الفل
الباشا : واخبار الشغل
ناصر : شغال علي بت يتيمه كده ملهاش حد وحسسها عبيطه كده ومش فاهمه حاجه
الباشا : يعني هي يتيمه ملهاش حد خالص علي ميبقاش علينا عين
ناصر بثقه: عيب عليك يا باشا كله في الامان وكمان عازمها علي الحفله إللي عملها بكره بتاعه الشركه وهفتحها في موضوع الجواز المزيف ده وزي وزيها زي غيرها
الباشا :كده تمام البت سونيا سألت عليك
ناصر ضحك : ههههه طب هي فين
الباشا بغمزه وخبث: مستنياك فوق
ناصر قام وضحك : اشطا اسيبك إنا بقي جايلك يا سونيا يا حبيبه قلبي وطلع
الباشا بضحك : هههه خلبوص كبير وبعد كده قال : عالم زباله وكمل شرب الكأس
صبا بصدمه : مشالله انتي جميله خالص يا سوزان
ياسمين بصدمه : يا خربيت إللي جابك ده إنت مش معقول بجد
ايمن كان حاطط ميكب وعامل ملامحه علي ملامح واحده ست بالظبط ومن حظ ايمن انو املس معندوش دقن وبعدين هو بارع جدا في حكايه الميكب دي عاملو بحرفيه عالية
ايمن بص لياسمين باستفزاز وقال : بجد ربنا يخليكي يا صبا انتي احلي
ام صبا : انتي مرتبطه يا حبيبتي
ايمن اتصدم وياسمين ضحكت آوي وقالت : هههههه لا لا مش مرتبطه يا طنط شوفيلها عريس علشان يا حرام مامتها داخت كل ما يجي عريس سوزان مترضاش بيه
أم صبا : ليه بس كده يا حبيبتي ده الجواز ستره بردو انتي مش عايزه تشوفي نفسك عروسه ولا إيه ويبقي معاكي راجل يحميكي
ياسمين ضحكت آكتر ومن كتر الضحك شرقت : كح كح كح ايوه يا سوزان اسمعي كلام طنط يا حبيبتي عايزه البس فستان
ايمن بصلها بنرفزه وبعدين بص لام صبا : أنا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي يا طنط أنا قاعده مع ماما من ساعة بابا ما مات وإحنا قاعدين مع بعض وأنا إللي بصرف عليها عليان هي ست قعيده ومحتاجه رعايه
أم صبا بتأثر : يا حبيبتي طب تبقي تاخدينا عندها نشوفها
ايمن مبقاش عارف يقول اية وياسمين لسة بتضحك
صبا : الله في ياسمين بتضحكي علي اية
ياسمين بضحك : نفيش حاجه يا حبيبتي افتكرت حاجه بس
ايمن ببلع ريق: انشالله حاضر يا طنط
إن صبا : طيب يا حبيبتي يلا بقى علشان كلو
كله هز راسو وابتدوا ياكلو
بعد شويه خلصو الاكل وقاعدو مع بعض شويه وبعدين ساعتين استأذنت ياسمين إنهم يمشو ووعدو بعض إن الغدا الجاي هيبقي عندها هي وكلهم اتفقو علي كده وبعد كده ياسمين وايمن راحو الشقه داخلو
وياسمين رمت تليفونها علي الكنبه ولفت لايمن : أنا مش قولتلك متجيش قولت ولا لا
ايمن وهو بيشيل الميكب : أنا حر أروح في إي حته تعجبني بس إيه رأيك عجبتك وأنا عامل ست وغمز
ياسمين بصتله بغيظ: اعععععععععع مستفز أبو شكلك وانت قاعد عادي كده مقولتش حاجه ليه لما دخل عند صبا ها
يونس قاعد حاطط أيده علي خده : أعملو إيه ماهو اللي مش قادر يبعد عن حبيبت القلب واتفجات كمان وهو بيعمل ميكب الست وضحك
ياسمين : يا عالم يا بارده آنتو
ايمن : مخلاص بقي يا ياسمين يلا بقي علشان تنزل نجيب فستان علشان الحفله بتاعت بكره
ياسمين : ماشي
يونس : اي حاجه كده ولا كده في الشارع آنتي حره
ياسمين بصتله : إنت جاي معانا
يونس ببردو: أكيد اومال هسيبكو يعني
ياسمين خدت نفس : طيب يلا
ونزلو هما التلاته بعد شويه وصلو المول ودخلو وصلو لمحل فساتين السورايه
ايمن قالهم : استنو كده وجاي
ياسمين : هو راح فين
يونس : معرفش
شويه وأيمن جه : يلا نخش
ياسمين : إنت كنت فين
ايمن : كنت بعمل حاجه يلا
ودخلو المحل
وياسمين كل متجيب فستان وتلبسه ميعجبش يونس
آخر فستان ياسمين لبسته بردو معجبش يونس
ياسمين بعصبيه : أنت إيه مشكلتك أنا عايز أعرف إنت مالك بلي بالبسو ده عاشر فستان البسه وإنت مش عجبك
يونس ببردو : مزاجي عندك مانع
ياسمين : آه عندي عندي يا يونس
وآحده جت من إللي شغالين في المحل : بتكلمي مين يا فندم
ايمن بسرعه : بتكلمني أنا يا انسه
البنت : بس هي بتبص علي الكرسي مش علي حضرتك
ايمن بتوتر : ها مهو علشان أنا هي متخصمه معايا فمش عايزه تكلمني في وشي يعني
البنت هو حضرتكو متجوزين
ياسمين بسرعه : لا
ايمن بسرعه : آه
البنت بأستغراب : آه ولا لا
ايمن بسرعه : ايوه ايوه بس زي ماقولت لحضرتك زعلانه مني وكده
البنت بأبتسامه : طيب إيه المشكلة دلوقتي
ياسمين : المشكلة إن كل ما انقي فستان البيه ومن غير ما تاخد بالها شاورت علي يونس إللي قاعد علي الكرسي وبعدين خدت بالها وشاورت علي ايمن : يقولي وحش ومش عارفه انقي حاجه تانيه
البنت ابتسمت : بسيطه اتفضلي معايا ياسمين راحت مع البنت
والبنت نقت ليها فستان شيك جدا لونه سيلفر وحلو آوى
ياسمين فرحت جدا بيه ودخلت قاسته وخرجت وكان حلو عليها جدا وبصت من غير ما البنت تاخد بالها لاقت يونس بيبتسم عرفت كده انو أخيرا عجبو حاجه خدت نفسها خدت الفستان وايمن دفع بعد كده روحو علي البيت
تآني يوم
صحيت ياسمين وخدت دش ولبست بيجامه مريحه
ودخلت المطبخ علشان تعمل فطار ليها عملت الفطار وخرجت قاعدت علي السفره وابتدت تاكل ويونس قاعد بيبص عليها
ياسمين بضيق: هو الموضوع ده هيخلص أمته بقي أنا زهقت
يونس : هانت خلاص طول مانتي ماشيه على الخطط اللي بنقولها كله هيبقي تمام
ياسمين هزت راسها : هو فين ايمن
يونس : ايمن مشي راح المقر بتاع المافيا يشوف الدنيا هناك وبعد كده هيروح علي ناصر علشان ايمن يعتبر الدراع اليمين لناصر
ياسمين : امممم طيب
يونس : بقولك ايه ايمن هيبقي معاكي هناك عايزك متخفيش من حاجه خالص هو هيبقي في ظهرك من بعيد لبعيد
ياسمين : ماشي ربنا يستر
بعد شويه خلصت اكل وشالت الاطباق وغسلتها ودخلت الاوضه تحضر الفستان بتاعها
علي الساعه 6 كانت ياسمين خلاص بتحط اللمسات الاخيره وكانت جميله جدا جدا
خرجت من الاوضه يونس شافها انبهر من جمالها
يونس : لا كده كتير
ياسمين بكسوف : هو إللي كتير
يونس : ولا حاجه جاهزة
ياسمين هزت راسها بتوتر : انشالله ربنا يستر بعد كده التليفون بتاعها رن وكان ناصر
ياسمين بصت ليونس : ده ناصر
يونس بغضب مكتوم : ردي عليه وافتحي الاسبيكر
ياسمين بتوتر : ماشي وبعدين ردت : الو
ناصر : إيه يا ياسمنتي انتي فين يونس لما سمعه بيقول ياسمنتي داس علي سنانه بغضب وياسمين بصتله وهي بتلع ريقها: أنا خلاص نازله أهو نص ساعة بالظبط وابقي عندك
ناصر : ماشي يا حبي متتاخريش بقي علشان إنا مستني علي نار
ياسمين بتتكلم وهي بتبص ليونس بخوف من ملامحه : حاضر مش هتأخر سلام وقفلت
يونس بهدوء عكس إللي جواه : أنا مش محتاج اوصيكي تعملي ايه وكمان انا قولت لايمن لما يحاول ناصر يستفرد بيكي هو هيلحقك علي طول يلا انزلي علشان متتاخريش وخلي بالك من نفسك
ياسمين :حاضر ونزلت وركبت تاكسي بعد نص ساعه وصلت القصر بتاع ناصر
ودخلت واتصدمت لما شافت
ياسمين :
يتبع.........
حبيبي الشبح
بقلمي : sos khalil