اخر الروايات

رواية مهرة النعمان الفصل الرابع عشر14 بقلم فريدة الحلواني

رواية مهرة النعمان الفصل الرابع عشر14 بقلم فريدة الحلواني


 


14

بدر : انا الي جرحتك وانا الي نزفت يا نار بدر و قلب بدر و عذابه
هكذا اثلج قلبها الموجوع منه وعليه ببعض كليمات خرجت من صميم روحه 
مال عليه قليلا ثم قبل جبينها قبله طويله اودع فيها كل عشق و احترام و اعتزار يشعر به داخله
ثم اعتز ثانيا وقال : حقك علي قلبي وروحي يا بنت قلبي بس انت فاهماني و حاسه بيا صح يا فرستي
سكت وانتظر الاجابه علها تريحه من تلك الافكار الماكثه بعقله و كانها جيوش العالم قد احتلت تفكيره وهو الفارس الوحيد المتصدي له بدون سلاح 
نظرت له بابتسامه حلوه وهو يمسح دموعها بيده و قالت : 
 عمري مازعل منك ابدا و عزراك و هستناك لاخر تفس فيه لحد ما تزهق و تقول خلاص سلمت وانت عارفيني عنيده ومش بتنازل عن حقي وانت حقي من الدنيا يا بدر 
هسيبك في حاله واحده لو قولتلي مش عايزك وانت عينك في عيني وقتها بس  هختفي من حياتك انما طول مانا مسمعتهاش
 يبقي هفضل جنبك حتي من غير ما تطلبها بلسانك يكفيني اني احسها جواك وان كل لمسه او كلمه او نظره تمني منك بتبصهالي سرقه و فاكر 
 اني مش اخده بالي كل ده بيترجاني ان مسمعش كلامك وافضل جنبك وانا اتعودت معاك ان بفهم الي انت عايزه من نظره عين وانفذه علي طول
هقولك حاجه بس متستغربش
نظر لها بعين تلمع عشقا ووجع يترجاها ان تكمل
مهره  : انا بعتلك رساله اني نزلت الدروس يوم واحد بس ومش هنزل تاني غير لما ترجع  عارف ليه
بدر : ليه يا فرستي
مهره : عشان  اليوم الي نزلت فيه كنت خايفه لا دانا كنت مرعوبه
بدر بفزع : ليه حد اتعرضلك 
مهره : لا بالعكس انا روحت انا والبنات واحمد هو الي وصلنا و قعد كمان جوه السنتر لحد ما خلصنا و اخدنا عالبيت
بس انا كنت مرعوبه اول مره محسش بالامان كنت حاسه اني متعريه  
و بردانه برغم الحر انت لما بتبقي هنا انا بنزل و بروح و اجي في اي حته واعمل مشاكل كمان من تفكير عشان بس حاسه انك في ضهري و اول ما اطلبك هلاقيك قصادي
نعمه كبيره محستش بقيمتها غير لما انت غبت عني لاول مره مع ان جدو و عمامي وحتي اخواتي سواء الشباب  او البنات كلهم حواليه و متاكده ان لو حاجه حصلتلي هيقفو جنبي
بس انت غير يا بدر بحس ان لا يمكن حاجه تضرني طول مانت جانبي و ده مش تقصير منه ابدا والله 
بس المشكله فيه انا انا الي مش شايفه غيرك في الدنيا و اليوم الي تغيب عني فيه اتمني اني اتعمي عشان مشفش غيرك
بدر : احتضنها بشده حد شعورها بتكسير عظامها وهي اكثر من مرحبه بهذا الالم ما دام في حضن حبيبها
بدر : طب اقولك ايه كتير عليا كل ده مستهلش منك كده اعمل ايه قوليلي اعمل ايه
خرجت مهره من احضانه حينما احست ببوادر انهياره و هذا ليس وقته فلتصبر حبيبي قليلا حينما نختلي ببعضنا دون تطفل فلتنهار معي و انا ابكي معك فنحن غطاء لبعضنا
هذا ما فكرت به وهي تبتعد عنه قليلا وتبتسم له و تقول : ولااااا اي حاجه ولا تقول ولا تعمل اي حاجه دلوقت وانا عند وعدي ليك مش عقولك بحبك تاني ولا هضغط عليك تقولها لحد ما ربنا يحلها من عنده
بدر : هو بعد كل الي انتي قولتيه ده في كلمه حب ممكن تتقال بعده
مهره بمزاح حتي تخفف حده الموقف : ياااااااه يا فرج انت لسه شوفت حاجه
جاراها في مزاحها وهو يمسكها من ملابسها من الخلف و يهزها للامام و الخلف ويقول : مين فرج ده يا بت دانا هنفخك 
مهره  :  ده افيه يا بدر افيه ايه متعرفش الشات الافلام 
بدر : لا ياختي معرفهاش وبلا بقي وقت انتهي روحي البسي الاسدال عشان نطلع للبشر الي بره دول
ثم التفت الي الفتيات اللاتي مازلن يقفن يشاهدون الموقف بتاثر بالغ فتاره يبكون
 و تاره يبتسمون ولكن التعبير الاكثر ظهورا عليهن هو الزهول من هذا البدر من اين اتي هذا الملقب بالهمجي بكل تلك الرومانسيه التي لم يروها في اقوي روايات او افلام الحب
افاقهم من شرودهم وهو يسقف بيديه و يقول : يلا يا ابله انتي وهي العرض خلص اتمني تكون استمتعتو 
ولما لم يجد اي رد فعل منهم صرخ بهم
يلااااااا يابت اتحركي
ولم يكمل حتي جرت الفتيات ووقعن فوق بعضهن علي اثر تدافعهن جلسن في الارض في وسط ممر الغرف و انخرطن في الضحك حتي جاءت اليهم العمه نوال و ريهام زوجه عادل فهما كانا الاقرب لهن حينما سمعو صوت سقوطهم 
نوال : يخيبك انتي وهي ايه الي مهببينه في نفسكم ده
ريهام بشك : هو حد كان بيجري وراكم كنت سامعه بدر بيزعق
اعتدلت الفتيات واحده تلو الاخري ولكن من تحدثت هي لوجي : اه يا ست الحبايب ابنك حبيبك كان بيبهدلنا 
وسعو بقي عشان نلحق نقعد قبل ما يطلع يكنل علينا
نوال : لا يا معدوله انتي وهي قدامي عالمطبخ عشان نغرف الاكل يلا منك ليها بلا دلع بنات مرق
في وقت لاحق بعد ان تناولو وجبتهم في جو يسوده المرح حتي ان الجد كان اتصل بسليم ليحضر هو وباقي اسرته ليقضو باقي السهره معا احتفالا بعوده حفيده الغالي ......اممممم و لسبب اخر سنعرفه لاحقا
اجتمعو جميعا ليحتسو بعض المشروبات وقد تولي الشباب فيما سبق نقل جميع الحقاءب التي اتي بها بدر وتركها بالاسفل
اخذ بدر يفتح الحقاءب الواحده تلو الاخري يوزع عليهم جميعا الهدايه القيمه التي ابتاعها لهم من ساعات وعطور للرجال و ميك اب و عطور وحقاءب للنساء وكلها من احدث الماركات العالميه شكروه جميعا عليها وقد اعجبتهم كثيرا
وقد لفت نظر لوجي حقيبه باللون البنك متروكه جانبا لم يمسسها احد فاردفت : لسه في شنطه متفتحتش يا بدر فيها ايه دي لونها حلو اوي
تنحنح بدر بقليل من الاحراج و رد عليها : دي فيها شويه حاجات لمهره تشيلها في شوارها
ردت لوجي بغيظ مسطنع : ياسلاااام واشمعني مهره تجبلها شوارها من بره مجبتليش زيها ليه هو مش انا اختك بردو
رد بدر وقد استعاد همجيته :  وانا اجيبلك ليه ياختي انتي مش عندك ابوكي امك مفتشاه في الطلعه والنزله عشان تجبلك الي انتي عايزها يبقي انا مالي بيكي بقي هو انا خلفتك ونسيتك 
لوجي : يعني انت كنت خلفت مهره ولا هي حجج والسلام
بدر : اه يا حلوه انا ابوها ولازم اجهزها جهاز محدش يحلم بيه ليكي شوق في حاجه
التقط الجد طرف الحديث فهو وجده فرصه لتنفيذ ما انتوي عليه وكان يفكر كيف يفتح الحديث ولكن جاءت لوجين حبيبه جدها واعطته الحل دون ان تدري
الجد : طب يابدر والله انت فيك شىء لله كان قلبك حاسس 
بدر وقد توجس خيفه من فحوي الحديث : مش فاهم يا جدي تقصد ايه
الجد : انت عارف محمود الشيمي طبعا من اكبر تجار الموبليا غير انه بلديتنا من سوهاج جالي من كام يوم يطلب ايد مهره لابنه  الدكتور معتز الي لسه راجع من بلاد بره و بيجهز للمستشفي الخاص الي هيفتحها في جليم
بدر وقد اصبح كمن يجلس علي لهب ولكن حاول ان يتماسك ويصبر نفسه ان الموضوع كغيره سيقابل بالرفض وانتهي ..
ولكن ما ارعبه ان لاول مره يعلن الجد عن احد تقدم لها علي الملا فداءما كان يرفض دون اخبار احد ولكن فلتنتظر بدر حتي تعرف ما هدف الجد من هذا الاعلان 
بدر : عادي يا جدي يكش يكون وزير الصحه ميلزمناش البت لسه صغيره وانا مش هجوزها دلوقت
احتد الجد عليه واقسم ان يكسر انفه هذا البدر الغبي
بس المره دي غير يا بدر انا اديت للراجل كلمه
انتفض بدر واقفا يحاول استيعاب تلك الكارثه فكلمه الجد لا يمكن ان ترد
يعني ايه الكلام ده يا جدي يعني ايه ادتله كلمه
الجد وهو يجلس باريحيه : يعني انا فضلت اجيله يمين وشمال عشان يفهم ان رفضين بس الراجل مصمم قولته لسه صغيره وهتكمل علام قال

 هيستناها قولته انا مقدرش اخليها تعيش بعيد عني وهتسكن معايه قالي اني مردهاش علي نفسي بس ممكن يسكنو في شقتهم القديمه الي في شارع
 العطارين مانت عارف انه ساكن دلوقت في سموحه بس ابنه هيتنازل عن المكان الابهه الي عايش فيه ويسكن في منطقه شعبيه لاجل خاطرنا
وفي الاخر طلب انهم ييجو يتغدو معانا يوم الجمعه والبت و الولا يقعدو مع بعض يمكن يحصل قبول
صرخ بدر عاليا : عليييييي جستي لو لمح طرفها 
وقف الجد غاضبا : انت بتعلي صوتك عليا وعايز تكسر كلمتي يا بدر 
حاول المحيطين بهم التدخل لتهداءه الوضع وقد علت الاصوات فضرب الجد بعكازه في الارض و قال : بسسسسس ولا نفس محدش يدخل 
ثم نظر لبدر داخل عينه بتحدي وقال : هاااا يا معلم بدر هتمنعها اذاي بقي قولي
بدر بهياج : همنعها هحبسها محدش له كلمه عليها غيري ولو عايزه ينام قتيل ادامك يا جدي خليه يعتب الشارع بس مش البيت وانت عارف اني اعملها
الجد وقد اراد ان يضغط اكثر عليه حتي ينفجر
انت بتتحداني يابن الكلب دي اخرت تربيتي ليك 
بدر بجنون : ايوه بتحداك واتحدي اي حد يقف في طريقي عشان دي مراااااتي 
الجد وقد وصل لمبتغاه : مراتك بحته ورقه عرفي انا الي كتبتها وانا الي هقطعها 
بدر وقد ذاد جنونه من كلام جده قال : طب يبقي انت الي اخترت يا حج  وعشان اثبتلك استني وهتشوف ثم جري سريعا الي غرفته لحظه وخرج منها ممسكا سلاحا ناريا يمتلكه وايضا مرخص ولكنه لا يستعمله
رفع السلاح بيده امام الجميع وهو يهدر : اهووووو ديتو طلقه وانت هتبقي السبب يا حج نعمان 
صفعه صفعه قويه نزلت من يد الجد علي وجه بدر الذي لم يتحرك انشا واحدا علي اثرها و ظل مثبت عينه بعين جده بتحدي سافر و عدم تراجع عما نوي وقد تحولت عينه لكتله من اللهب 
صمت صمت صمت هو ما ساد الغرفه بعد صوت الصفعه تلاها شهقات الجميع وبكاء الفتيات خاصا مهره التي وضعت يدها علي فمها تكتم صراخها فهي احست بوجع الصفعه كانها هي من تلقتها
بمنتهي الهدوء في لحظه خاطفه شد بدر صمام الامان ومسك يد جده ووضع بها السلاح ووجه فوته في صدره وقال : يبقي موتي بايدك يا جدي كده موته و كده موته 
الي هنا وكفا لم تستطع مهره التحمل اكثر 
صرخه خرجت من قلبها وهي تقول  : بسسسس بس بقي كفايه حرام عليكم لو هتعملو في بعض كده بسسبي يبقي موتي احسن 
اتبعت كلامتها بجريها سريعا متوجه خارج الشقه صاعده الي اعلي فهي لن تتحمل اكثر من ذلك وحقا لم تكن تتوقع ان اتفاق الجد معها سيؤدي لما حدث فهي اقصي ما توقعته ان بدر سيصرخ قليلا ولكن يصل الامر حد القتل لااااا
جري وراءها الفتيات حتي امسكن بها و ادخلوها عنوه شقه المذاكره حتي يحاوله تهداته
بالاسفل وقع المسدس من يد الجد ارضا فالتقطه سليم سريعا حتي لا يتهور بدر ويحدث ما لا يحمد عقباه
الجد : عايزني اقتلك بايدي يا خليفه النعمان وانت اول ما شافت عيني من احفادي لا وكمان بتتحدي جدك وعايز تكسر كلمته
بدر وقد فقد القدره علي التحمل  و فاضت عينها دما بدل الدمع و قد انهار حقا و ركع علي ركبتيه يقول وهو ينتحب كطفل صغير تاه عن امه ولا يجد سبيل لايجادها و اردف : لا عشت ولا كنت يوم ماكسر
 كلمتك يا جدي بس غصب عني مش قادر موتني قبل ما تديها لغيري يا جدي ابوس ايدك موتني وارحمني من النار الي هنا واخذ يضرب بقبضه 
يده موقع قلبه ويكلم بقهر محدش حاسس بيه عمالين تدوسو تدوسو كاني جماد مبيحسش بس صدقني يا جدي خلاص انا اتكسرت الجمل نخ يا جدي
جلس الجد قبالته وهو يبكي ايضا تاثرا بحاله حفيده جذبه لاحضانه ثم همس له : ريح قلبك يا بني و ريحها معاك مش صعبانه عليك 
بدر ابتعد عن جده وهو يقول بقله حيله : طب هقول لابوها ايه في الاخره طمعت في امانته 
طب الناس هتقول ايه بلاش كل ده تضمن منين ان كل الي هي فيه ده مجرد مراهقه و تتغير لما تكبر او حتي يكون رد جميل ليا عالي عملته معاها
الجد بتعقل و حنيه : ابوها لو عايش هو الي كان هيطلب منك تجوزها والناس يابني مش بتبطل كلام اما عالي جواها ليك 
انت ادري واحد بيه يابني البت مش شايفه غيرك و بتحبك فوق الحب حب وانت عارفه انها عاقله ودماغها كبير مش زي البنات بتوع اليومين دول 
نظر له بدر بتيه يريد ان يجد طريق
الجد بتشجيع : قوم قوم يا بدر يابني اطلع راضيها و طمنها و ريح قلبك وقلبها 
احنا الي داخلين عليه مش هين وعايز بال مرتاح و دماغ صافيه وانت طول ما قلبت
 مش مرتاح يبقي عمرك ما هتركز فالي جاي الي الغلطه فيه بفوره والاهم من ده كله تريح عمك في تربته وانا كمان يابني نفسي افرح بيكم قبل ما اقابل وجه كريم
بدر رد سريعا : بعد الشر عنك ياجدي ربنا يخليك لينا 
الجد : طب قولت ايه ريح فلبي يابني
التقط بدر كف الجد وقبله ثم قال : الي تامر بيه سيف علي رقبتي حاضر يا جدي هريحك وارتاح انا كمان 
الجد وهو يجذبه ليقفا معا : طب يلا اطلع راضيها وهاتها في ايدك عشان نكلم في الجد بقي 
بدر : كلام جد ايه يا جدي ماهي مراتي اصلا 
احمد بهمس لمصطفي : شوف يا اخي بقي يقول مراتي بسهوله ازاي مش هو الي بقالنا سنه بنحاول نقنعه لا و شوف الجبروت الي هو فيه امال مين الي كان منهار من شويه 
مصطفي بنفس الهمس : جدك ده لعيب اقسم بالله سكت سكت و في الاخر جابو علي بوزو مخدش في ايده غلوه
الجد : انت فاكر هتاخدها بالساهل كده المهم بس دلوقت اطلعلها ولما تنزلو نتفاهم
انطلق بدر و كانه كان في انظار تلك الدفعه لكي يتحرر من مخاوفه
خرج سريعا وقد اخذ يصعد كل  درجتان معا حتي يصل الي معذبته و راحته معا وصل اخيرا واخذ يطرق الباب بشده حتي فتحت مها الباب وهي تنظر له بغضب ولكنها لا تستطع التعبير عنه
بدر بسفاقه يلا يابت انتي و هيا من هنا ومد يده تجاه الباب في اشاره صريحه لتردهم
انسحب الفتيات سريعا خوفا من بطشه مع وقوف مهره من مكان جلسه متحفزه لعراك حاد معه 
اغلق الباب واكد علي غلقه بالمفتاح حتي لا يقتحم احدا عليه خصوصيتهم فهو لا يعلم مقدار الوقت الذي سياخذه في اخراج ما بداخله معها وايضا وضع الاطار الذي سيحدد علاقتهم ومدي قبولها له
اتجه اليها ببطء ثم امسك رسخها يقربها له كادت ان تتحدث ولكنه كان الاسرع في وضع يده الحره علي فمها حتي يسكتها و تحدث هو بحده وغضب و.....حنان يفيض من عينيه : هغير عليكي وهخنقك 
موافقه
مش هتنزلي مالبيت الا معايه
موافقه
هلبسك النقاب 
مش محتاجه حد يشوفني غيرك
هتتعبي من حبي
عمري ماتعب من الي اتمنيته
كانت كل كلمه تنطقها يقابلها كثيرا من الدموع المنهمره من عينيها
قربها منه اكثر وقال بضعف و خجل : اااا انا بحب الجنس وانتي صغيره مش هتستحملي
لم تجد رد علي اخر حديث له الا انها انقدت عليه السقط شفتيها بشفتاه حتي تثبتله انها تتمناه مثله واكثر
اسلم هوه دفه القبله فاخذ يمتص شفاهه السفلي ثم العليا ثم يقبل ويقبل حتي كادت ان تزهق روحها من انقطاع النفس فصل القبله ولم يبتعد وضع جبينه علي خاصتها وهو يلهث وبقول : اخيرااااااا
مهره : اخيرااااا وليس اخرا يا قمري خلاص مش هتبعد
بدر : بموتي لو بعدت انا بحبك بعشقك بموت في التراب الي بتمشي عليه اوعي تسبيني خليكي ماسكه ايدي انا معاكي زي العيل الصغير الي دايما محتاج حضن امه انتي بتقولي  انك خوفتي لما سافرت لا انا بقي
 الي بتعرب لو غبتي عن عيني خايف تكبري وحد ياخدك مني يا فرستي اموت والله اموت فقوليلي من دلوقت لو في احتمال لو ١% انك ممكن تبعدي قولي من دلوقت
مهره : هقولك نفس كلمتك بموتي لو بعدت عنك ومسير الايام تثبتلك ان كل خوفك كان مجرد اوهام حرمتنا من بعض 
اخذ بدر يقبلها في ساءر وجهها بعد ان ازال الاسدال عنها وسحبها وتحرك بها حتي جلس علي اقرب اريكه 
واجلسها فوق سا قيه وهو يقول : مشتقلك اوي يا فرستي من يوم ما دقت شفايفك وانا مش قادر اتحكم في جسمي نار قايده فيه كان يتحدث من بين قبلاته لها ويده تعتصر نهديها 
اخرجهم من ملابسها وهو يقول : انا عايزك دلوقت مش قادر اردف قوله بالتقام تديها واعتصار الاخر 
و اخذ يبدل بينهما وهي تتحرك فوق رجولته بعشواءيه من فوق ملابسهم وتقول وهي تشد راسه وتلهث : ولا انا قادره هموت عليك ظل 
يمتص ثديها وهو ممسكه بيد واليد الاخري ادخلها داخل ملابسها حتي وصل الي انوثتها التي وجدها مبتله واخذ يحرك اصبعيه ببطء ثم ضغط عليها فصرخت من الالم والمتعه
ابعدها قليلا حتي يتثني له فتح بنطاله ثم اخرج رجولته وازاح عنها بنطاله ولباسها الداخلي ورفع رجولته حتي لامست بطنه ثم اجلسها عليها وامسكها من خصرها حتي يستطيع التحكم  
واخذ يحركها ببطء وهو يقبلها ويقول : انتي نعيمي و جنتي عالارض اول ماتخلصي امتحانات هنتجوز علي طول عشان اعرف امتعك صح ماشي حبيبي موافقه 
قالت وهي مغيبه ؛ موافقه ااااه موافقه انا عايزاك اوووي مش قادره
اسرع من احتكاكهم ببعض وهو يعض نهديها ويقول : معلش حبيبي استحملي مش هقدر اسرع خايف يفلت وانا عايزك بالقستان الابيض اهووو قربتي حبيبي 
اااه اااه قربت 
انا كمان يلااا نجبهم سوي اااه جننتيني ثم صرخا معا صرخه خلاصهم من هذا الجنون الذي تلبسهم 
احتضنا بعضهم بقوه و زفرو معا زفره ارتياح انهم اخيرا معا
ابعده قليلا وقبل جبهتها واردف : تعالي  نتشطف انا وانتي بسرعه  عشان ننزلهم زمانهم استغيبونا وقالو اني بعزبك وبعدين نبقي ناخد دش علي رواق
قالت بدلع : طب مانت فعلا كنت بتعزبني
بدر : لالالالا ابوس ايدك انا لسه اصلا مشبعتش منك مش وقت دلع بعد ما الكل ينام هتبقي سهرتنا انا وانتي صباحي ابقي ادلعي براحتك
مهره بعد ان قبلته قبله سطحيه قامت  من علي ساقيه وقالت : حاضر يا قمري يلا انا هدخل الحمام بسرعه...
قبل ان تكمل كان يقف ويقاطعها ويسحبها نحو المرحاض وهو يقول : اسمها هندخل سوي عشان من هنا ورايح كل حاجه هتبقي مشتركه بينا
بعد قليل نزلا معا وهم مشبكين ايديهم معا كان كل واحد منهم يخاف ان يضيع الاخر منهم وكان مشهدهم خير دليل ان الامور بينهم اصبحت علي خير ما يرام
جلس بدر واجلسها بجانبه بعد وهو ما زال ممسك يدها ثم نظر للجد وقال : ادينا جينا اامرني يا جدي
الجد : اولا تعالي جنبي هنا يا مهره 
نظرت مهره لبدر علامه علي اخذ الاذن من مما اثلج قلبه كثيرا فمال عليها يعطيها الاذن وهو يقول لها بهمس : ماشي روحي بس من غير تلزيق 
ضحكت له وقامت وجلست بجانب الجد مع ترك مسافه بسيطه لتريح بدرها
الجد :  ها يا معلم بدر مش فيه اصول لازم نمشي عليها ولا ايه 
بدر  :.......
تري ما طلبات الجد امممممممم
 
 
 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close