اخر الروايات

رواية حكاية مطلقة الفصل العاشر10 بقلم نورهان ثروت

رواية حكاية مطلقة الفصل العاشر10 بقلم نورهان ثروت



الفصل العاشر
حكاية_مطلقه
دنيا :حاضر مش هتاخر سلام
................................
كان يجلس مصطفي في غرفته وهو يشعر بالخوف من مواجهه اهلوا أنه يريد أن يتزوج من دنيا ظل يحرب نفسه إلي أن خرج إليهم في غرفه المعيشه وقال بصوت مرتفع
مصطفي :انا عايز اتجوز
ام مصطفي بفرحه:لولولولولولي قولي مين وانا اروح اخطبها ليك دلوقتي ولا ادور ليك أما علي عروسه بص انا اعرف من بنت حلوين اووووي تعال اخليك تشوف صورهم
ابو مصطفي :ياواليه اقاعدي خلي الواد يعرف يتكلم
ام مصطفي :سيبني انا مصدقت افرح بي ابني الوحيد لولولولولي
مصطفي بضحك:اللي يشوفك كد يقول اني اتجوزت وعلي العموم لا ياامي في واحده انا بحبها عايز اتقدم ليها
ابو مصطفي :طب اقاعد كد وقولي مين دي تعرفها منين
مصطفي :فاكره ياماما دنيا اللي كانت معايا في الجامعه
ام مصطفي بتفكير :اه البت اللي اتجوزت دي بس دي مالها بالموضوع انا فاكره أنها مكنش عندها اخوات بنات عشان تتجوز واحده فيهم
مصطفي بهمس وبسرعه :لا انا عايز اتجوز دنيا
ابو مصطفي :مصطفي عالي صوتك كد واتكلم براحه
مصطفي:انا عايز اتجوز دنيا
ام مصطفي بعدم استيعاب :دنيا مين
مصطفي :دنيا اللي انتي اللي كنتي بتقولي عنها انها اتجوزت هي بقي أطلقت وانا بحبها وعايز اتجوزها
من بعد تلك الكلمات كان الرد علي كلام مصطفي صريخ والدته في واجهه وقالت
ام مصطفي :عايز اتجوز مطلقه بقي انا افضل اقول اصبري يابت خلي يحب الاول بعدين يتجوز استحملي باذن الله قريب مصطفي هيتجوز تيجي ساخره صبري تقولي عايز تتجوز مطلقه دا انت نهارك اسود
مصطفي بغضب:ماله المطلقه ماانسان وليها حقوق ومن حقها تتجوز وانا بحبها وعايز اتجوزها
ام مصطفي بغضب:وانا مالي ليها حق ولا انسانه انا ليا في ابني اللي هتكون اول جوازه لي مع مطلقه ودي معاها عيال ولا لا يامصطفي
مصطفي :لا مش معاها عيال وانا بحبها وياما هتجوز دنيا ياما مش هتجوز نهائي انتم حرين بقي
ابو مصطفي بهدوء:اقاعد عدل واتكلم مع امك كويس وانتي ياام مصطفي اسكتي احنا ملناش دعوه مطلقه ولا لا احنا لينا انها تكون بنت ناس ومحترمه وتقدر تحافظ علي بيت ابنك والاهام من كل دا أن ابنك يكون بيحبها وانت يامصطفي قولي هي بنت مين ومنين وبتحبها وهتحافظ عليها ولا لا
ام مصطفي بغضب: انا مستحيل أوفق علي الجوازه دي لو روحت معاكم في حته برده هفضل رافضها
بعد تلك الكلمات ذهبت والدته مصطفي من غرفه المعيشه وهي تشعر بالغضب الشديد
...........................................
في صباح يوم جديد كانت دنيا تقف مع والدتها في المطبخ
دنيا :ماما انا صليت امبارح صلاه الاستخاره قبل ماانام وحسه براحه فا انا هكلم مصطفي واقوله اني موافقه اي رايك
ام دنيا :بصي طالمه حسه براحه يبقي اعملي اللي انتي عايزها اهام حاجه راحتك
دنيا وهي بتحضن والدتها :انا بحبك اوووي ياماما انتي عوض ربنا ليا من غيرك مكنتش هعرف اعمل اي حاجه في حياتي ربنا يديمك ليا
ام دنيا :ويديمك ليا يابنتي وافرح بيكي واشوفك ديما كويسه وبخير اللهم امين
دنيا :اللهم امين انا هروح اكلم مصطفي
ام دنيا :روحي يابنتي ربنا يفرح قلبك يارب
ذهبت دنيا اللي غرفتها وامسكت الموبايل من علي السرير واتصلت بمصطفي
مصطفي بلهفه وخوف :الو اي دنيا وافقتي صح
دنيا بتوتر:أه وافقت اديك فرصه مصطفي متخلنيش اندم اني وافقت اديك فرصه في يوم من الايام
مصطفي بحب:وعد مش هخليكي تندمي وهعوضك عن كل حاجه وحشه حصلت ليكي
دنيا :باذن الله
مصطفي بفرحه وحماس :بصي انا اتكلمت مع اهلي وهم وافقوا باذن الله هنيجي ليكي الخميس دا
دنيا باندهاش :انهي خميس اللي بعدو تالت ايام
مصطفي :اه هو يلا انا هقفل دلوقتي لان نازل الشغل
دنيا :اشطا وانا كمان هنزل الشغل
مصطفي :تمام انا هجي واخدك من عند بيتك ونروح الشغل مع بعض
دنيا : ماشي سلام
...............................................
مر ثلاث ايام علي دنيا كان لا يوجد بهم اي شيء جديد كانت تذهب دنيا الي العمل مع مصطفي وكانت تقضي معظم وقتها مع مصطفي واليوم هو اليوم الذي سوف يأتي مصطفي فيه ذهبت دنيا الي المطبخ حتي تساعد والدتها
ام دنيا :دنيا بقولك جيبي ليا الحله بس خدي بالك لان الزيت مغلي علي البوتاجاز
دنيا :متخافيش هاخد بالي
ام دنيا :تمام انا هخرج أكلم السوبر ماركت
كانت دنيا تجلس علي الارض وتنظر داخل دولاب المطبخ وثم وقفت دون أن تأخذ باله من الزيت
دنيا :ياماما انا مش لقيه الحله
بعد تلك الكلمات سقط الزيت علي وجهه دنيا من الصدمه والوجع الشديد الذي شعرت به دنيا فقدت الواعي



الحادي عشر من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close