اخر الروايات

رواية حور العمر كاملة وحصرية بقلم اسماء ابراهيم

رواية حور العمر كاملة وحصرية بقلم اسماء ابراهيم 




منتقبه انا اتجوز منتقبه ليه يا امي
الام بحنيه.. عشان دي الا هتصونك و تحافظ عليك
و انتِ اي عرفك انها كويسه ما ممكن تطلع وحش. ه
الام.. بص اصل بصراحه كدا شوفتها في المسجد بنت اللهم بارك ادب و اخلاق و كفايه انها حافظة القرآن
طيب يا امي سبيني افكر و هرد عليكِ
الام.. علي خير باذن الله هستني ردك
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
في اتجاه تاني كانت تجلس على البحر تقراء القرآن
لا يظهر منها اي شيء غير عينيها كانت زرقه مثل البحار...
حور انتِ قاعده هنا و انا قلبت عليكِ الدنيا
حور بقلق... في اي اهدئي كدا يا مريم..
مريم بدموع... ماما تعبانه اوى و مش عارفه اتصرف ازاي هي اخدت العلاج و نامت و اخويا معاها ممكن تيجي معايا المستشفى
حور بهدوء... مستنيه اي يلا بينا
ذهبت حور و مريم الي المستشفى...
حور... متخفيش يا حبيبتي باذن الله هتبقي كويسه هو الضغط عالي شويه
مريم... مليش غيرها يا حور ماما تعبانه اوى و انا خا. يفه اخسرها زاي بابا..
حور... متقوليش كدا هي هتبقي كويسه
خرج الدكتور و هو بيقول... مين مع المريضة...
حور.. انا يا دكتور اتفضل طمني علي امي
الدكتور للحظه سرح في عيونها... اي العيون دي اكيد قمر زاي عيونها...
حور بغض. ب يا دكتور بقولك طمني علي امي
الدكتور. احم اسف... هي الحمدلله بخير و تقدر تروح النهارده هي كان عندها الضغط عالي و ده غلط اتمني ميحصلش تاني لانها ضعيفه جدا و محتاجه اهتمام اكتر من كدا عشان صحتها...
حور... تمام يا دكتور شكرا لحضرتك
الدكتور... العفو دا واجبي... مشي و هو بيقول يا ترا المنتقبه الا امي شافتها هتكون زايها كدا اتمني...
حور... مريم اطمني يلا بقي عشان ناخد طنط و نمشي
روحت حور مع مريم البيت و اقعدت معاها...
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
الام... ها يا عُمر فكرت...
عُمر... اه يا امي ممكن ناخد معاد مع اهلها و نروح
الام بفرحه.. علي بركة الله يا حبيبي
عُمر... هنام شويه عشان تعبان...
الام... مش هتصلي العشاء
عُمر.. لما اصحي بقي... يلا تصبحي على خير
الام... ربنا يهديك و يصلح حالك
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
مريم... ممكن تنامي معايا النهارده...
حور... من عيوني بس بشرط
مريم... امممم خير يا ست قولي..
حور... تعملي مكرونه بالبشاميل عشان بحبها...
مريم لأجل عيونك هعملها
حور... اكتر وقت بحب اقعد فيه مع مريم
مريم مش بس صحبتي هي اختي و مليش غيره انا عايشه لوحدي من بعد مو. ت بابا و ماما و طنط سهام حنينه عليا زاي ماما حبيتهم اوى و دايما انا قاعده معاهم عشان في نفس العمارة...
عد الوقت بينا من غير ما نحس
مريم... حور هو الحب حلو..
حور.. حلو بس في الحلال يا حبيبتي
مريم.. طيب اعرف ازي اني اختارت صح
حور..لما تحسي انك مرتاحه و يسعدك علي الطاعه و يحفظ عليكِ و يخاف عليكِ من اقل حاجه الا يقدر في عز تعبك يكون جنبك و معاكِ و يساعدك في حفظ القرآن و انه ياخد رايك في كل حاجه بس يا ستي دا الحب و الشخص الصح في نظري...
مريم... كلامك حلو.. يلا ننام عشان عندنا جامعه الصبح و الحمدلله ماما نامت و بقت كويسه... يلا تصبحي على خير..
حور.. و انتِ من اهل الجنه يا مريومه..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
كان يجلس و يفكر في الا اخدت قلبه من النظرة الاولى...
عُمر. يا ترا هشوفك تاني... مالك يا عُمر شكلك وقعت ولا اي...
الام... انتَ اتجننت قاعد بتكلم نفسك...
عُمر... ابدا يا ست الكل في موضوع كدا بفكر فيه
الام... خير يارب موضوع اي يا حبيبي
عُمر... بصراحه يا امي شوفت بنت النهارده هي منتقبه بس عيونها خطفت قلبي و سر. قته و مشيت..
الام بابتسامة... الموضوع كدا... شكلك وقعت فعلاً و الموضوع صعب اوى..
عُمر.. تصدقي انتِ ام مش جدعه انا داخل انام عندي جامعه الصبح
الام.. استني هقولك حاجه... لو عايزه ادعي ربنا بيها يمكن رزقك بيها و تبقي حلالك
عُمر.. حاضر يا امي حب ايدها و قال تصبحي على خير يا ست الكل
الام... و انتَ من اهل الهنا يا حبيبي
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
تاني يوم في الجامعه
حور بعصبيه... مش تفتح يا استاذ...
عُمر.. انا اسف بـ.... لحظه صمت عُمر دون واعي هو انتِ...
حور... افندم... ابعد عني بعد اذنك عندي محاضره و لازم امشي عشان الدكتور الجديد ده شكله رخم... و سابته و مشيت..
عُمر... و هنا افتكرت عندما قال محمود درويش لا أنت بعيد فأنتظرك .. ولا أنت قريب فألقاك .. ولا أنت لي فيطمئن قلبي .. ولا أنا محرومٌ منك لأنساك...
عُمر... اي ده دا انا الرخم الا عليها...
داخل المدرج ♡
مريم... اتاخرتي كدا ليه...
حور.. كنت بخا. نق مع واحد رخم برا...
مريم... طب خلاص اسكتِ الدكتور دخل...
رفعت حور وشها في اتجاه الدكتور... يلهوي غطيني و صوتي...
مريم.. في اي مالك يا حور انتِ اتهبلتي ولا اي...
حور بتوتر... الرخم قصدي الدكتور الا قولت عليه رخم.. هو مش هعرفني صح منا منتقبه هو مش هاخد باله اكيد...
عُمر بدا في الشرح و خلص المحاضره وقال الانسه الا منتقبه و الا معاها ياريت تيجي المكتب حالا..
حور في نفسها... شلت الماده من غير مجهود
مريم... تفتكري هعمل فيكِ اي...
حور... مريم اسكتِ خالص
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
راحت حور المكتب و دخلت
حور بتوتر... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عُمر بغضب... الانسه بقي قالت عليا اني اي...
حور بتلقائيه... رخم قصدي اسفه يا دكتور مش هتحصل تاني
عُمر... ممكن اتقبل اسفك بس بشرط...
حور بقلق.......

الثاني من هنا










تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close