رواية تربية حواري كامله وحصريه بقلم ولاء حامد
الفصل الأول
في حاره شعبيه تتسم بالطيبه والاصاله الكل يراعي بعضه نشاءت بطلتنا الصغيره المتمرد تربت وتراجعت بين اروقه الحاره حتى شبت الحيل وكبرت كأنثى تخطف عين انتي الرجال بجمال خلاب ولكن تلفحت بلسان سليط يجلد كل من يقترب منها فهي تربيه الحاره التي لقبت بالقادره لما تفعله بكل من يتجرأ عليها واصبحت الشرشحه هي وسيلتها الأولى
الساعه 8 الصبح في حاره المغربي صوت صراخ وزعيق خلا الكل فتح شبابيكه يتفرج على الخناقه المعتاده كل يوم والكل عارف ان اخرها محسوم قامت هدى من النوم وهي بتبرطم يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم منك لله يا حور يا بنت بطني إلهي يشرشحك زي ما مشرشحه خلق الله لسبت طرحتها ونزلت
هدى بزعيق: حووووور في ايه مش هاتبطلي الموال المنيل بتاع كل يوم اتقي الله فيا
حور: وهي قاعده على بطن الست بعد ما بططتها في الشارع يووووه في ايه يا أما اسيب حقي يعني مهي لو مؤدبه محدش هايقل منها بس تقولي ايه بقى نسوان مبتجيش الا بضرب البُلغ
وهبدت دمغها في الارض ومشيت خطوتين وبصتلها تاني ابقى استحمي الله يخربيتك ريحتك طفحت موعت نفسي إلهي يحميك في بياره طافحه
هدى واقفه ناقصه العياط: قومي يا حبيبتي امسحيها فيا دي حور غلبانه والله مفهاش الا لسان داه حتى انتي اللي مربيها
أم عبدو جارتهم: بصت على شعرها المنكوش وهي بتساويه وتلف الايشارب عليه وهدمها اللي متربه ووشها المخربش: لا يا حبيبتي بنتك مشفتش تربيه الله في سماه لولا عامله خاطر ليكي لاجبلها نسوان هنا يكسروها
حور من فوق : طلعت من البلكونه وبشهقه نعم نعم يا عوووومر تجيبي ايه شكل العلقه بردت انا بس رعيت ان العضمه كبرت يا بنت المبقعه وريني طولك اللي والله ما بينلك طول من عرض انا عارفه بتجيبي هدوم منين بلا هم كاتكو القرف
هدى ناقصه العياط: حقك عليا
حور : تحقي نفسك ليه يا أما طيب انا نزلالك
ام عبدو طلعت تجري مهي عارفه حور القادره
هدي طلعت جري: شدت حور من شعرها: تعاليلي بقى انا مش هخلص كل يوم من بلاويكي يابت اتهدي منك لله الشارع بقى بيخاف يقرب من بيتنا من عمايلك
حور بلويه وش: عملت ايه بس يا اما
هدى: عملك اسود ومهبب مش سايبه حد في حاله لا راجل ولا ست ولا كبير ولا صغير ايييييييه ارحمي الله يهدك تعبتيني
حور ببرود هايشل امها: مالك يا هدي سانه سكاكينك عليا ليه
هدى بوجع قلب وغُلب: يا بنتي الله يهديكي انتي ماشيه تقولي ياشر اشتر عملتلك ايه ام عبدو وامبارح البت صباح وأول ايمن ابن نجاح وأول وأول اييييييييييييه اعرف عملتلك ايه
حور بمصمصه: الوليه الناقصه ماشيه تلقح عليا اقولها صباح الخير يا سهير تقولي اهو صباح شكل وشك وشهقت وكملت ماله وشي دانا قمر
هدي بصويت: يقطع الخميره من البيت وشك يعكر الميه الرايقه وشك هايجيبلي سكته قلبيه تقومي يا قادره تبركيها في الشارع وتطفحيها الدم ادعي عليكي بإيه وانتي كل العبر فيكي الا مالقيه عبره من عبر الكون مش فيكي
حور ببرود ولا مبالاه بعد ما غيرت هدومها: طيب هاتعوزي مني حاجه
هدي بكز على أسنانها: رايحه فين
حور بتبص حواليها: هو الكلام داه لامؤاخذه يعني ليا
هدي: لا لأمي الله يرحمها ايوه ليكي
حور: الله يرحمها يا اما رايحه الشغل
هدي: تصدقي وتأمني بالله انا مكرهت في حياتي حاجه قد الشغل داه هو اللي قلبك دكر
حور بوجع على وشها: الدكر داه لو مكانش موجود كان زمانك يا اما عايشه مع عمي غصب عنك وانا وانتي عايشين تحت رحمة مراته وابنه وبنخدمهم واحنا أصحاب المال
الدكر داه يا اما اللي وقف شريك ابويا الله يرحمه انه يسرقنا عيني عيني اصل الزمن داه يا اما يا صياد يا فريسه واحنا اثنين ولايا لا لينا ضهر ولا لينا سند غير ربنا واخواتك كل واخد واخداه الدنيا وسرقاه من حمله اللي على اكتافه علشان كده كان لازم واحده منا تبقى دكر فهمتي
رمت كلامها لأمها ومشيت بدون ما تتلفت وراها
بعد ما مشيت حور غمضت هدى عنيها ودموعها نزلت : عارفه يا ضنايا ان اللي شوفتيه وانتي لسه في أول عمرك صعب اوي بس نفسي اطمن عليكي احميهالي يارب
فلاش باك
بعد العزاء بأسبوع لازالت هدي في صدمتها معقول سندها في الدنيا راح معقول خلاص مش هاتشوفه تاني قاعده سرحانه في ملكوت ربها وحور جمبها اللي دموعها منشفتش هي كانت دلوعه ابوها كانت الأميره المتوجه قطع ذكريات كل واحده منهم صوت خبط وهبد على الباب
هدي بنطره من مكانها : ياساتر يارب مين
افتحي يا أم حور
فتحت هدى الباب بإستغراب: خير يا ابو ياسر
زقت سلفتها الباب ودخلت: خير من على الباب يا أم حور داه حتى عيب داحنا أصحاب بيت وقتها ودخلت وقعدت تحت ذهول هدى وحور
ودخل جوزها وراها
قعدت هدى وجابها بنتها: خير يا ابو ياسر
عم حور: الله الله على الجد والجد الله الله عليه يا هدى انتي دلوقتي 2 ولايا بعد اخويا الله يرحمه ومينفعش تعيشوا لوحدكم وانا دلوقتي أولى بلحم اخويا انا وأم ياسر وياسر هايجي نعيش معاكم لحد ما تخلصي العده وبعدها هاعقد عليكي وياسر هايعقد على حور علشان اريح اخويا في قبره
هدى بصدمه: تريح اخوك تقوم تطمع في مرات اخوك وبنته لا مش لحم اخوك قصدك مال اخوك طلبك مرفوض يا عابد والله في سماه لو اخر راجل في الكون ما أسمي يتكتب على اسم راجل بعد عامر الله يرحمه
عابد ببرود وحط رجل على رجل : وماله يا ام حووووور بس الناس ليها الظاهر واولك شويه رجاله شمال يطلعوا وينزلوا ونسوان متسواش قرش يطلعوا عليكم سمعه
هدى: قصدك ايه لوي دراع
عابد: والله الحق حق وميزعلش حد احنا لينا حق في ورث اخويا الله يرحمه ويبشبش الطوبة اللي تحت رأسه وانا بلغت المحامي نعمل اعلان وراثه علشان كل حي ياخد حقه اصل المرحوم مكانش ليه راجل من بعده مجتبى الا البت وقطعتي وكمان الدهب بتاعك وبتاع حور لينا حق فيه علشان كده احنا قاعدين هنا
حور قامت ومشيت خطوتين
هدي بصت لها : رايحه فين يا حور
حور بغموض: رايحه الحمام يا اما
هدي :ماشي
دقايق ورجعت حور وقعدت تاني والكلام لسه مستمر والطمع باين عيني عينك
نعمه مرات عم حور: انا هاقوم اشوف اللي قولتلك عليه يا ابو ياسر
عابد: حقك يا ام ياسر
دخلت نعمه تحت أنظار حور وهدي اوضه نوم هدي وقلبها فوقاني تحتاني وطلعت تزعق جرى ايه يا مرا فين الدهب
هدى بصدمه من بجاحه سلفتها: دهب ايه اللي بتدوري عليه عندي
نعمه ببجاحه: الدهب المتلتل يا عنيا اللي المرحوم كان جايبهولك
قبل ما ترد هدي سبقت حور: بابا الله يرحمه اخده قبل ما يموت كان مزنوق واخده ماله ومحدش كان يقدر يسأله ليه واظن انتي طبيتي على غفله يعني محدش لحق يخبي حاجه ولا يتصرف فيها
نعمه بزعيق وصوت عالي : يعني اييييه عايزاني أصدق ان المرحوم خد الصيغه دي كلها داه انتي كان عندك محل صاغه الكلام داه تحوري بيه على حد غيري يا هدى
حور وهي قاعده مكانها : والله المكان عندك دوري براحتك وعلى اااقل أاااقل من مهلك يا اااا مرات عمي
نعمه بحقد: وماله ادينا قاعدين هانروح من بعض فين
مر اسبوع ونعمه كل يوم تبهدل حور وهدي ومشغلاهم في خدمتها والغريب على هدي هو خضوع حور وسكاتها الغير طبيعي وغير عادتها واللي زاد هو مجي ياسر ابن عمها ومضايقته لحور كل يوم
لحد اليوم الموعود
دخل عمها بزاعبيب أمشير انتي يا هبابه بتنصبوا عليا شويه نسوان يلبسوني انا العمه الله في سماه داه لا كان ولا يكون
حور بنفس برودها: خير يااااا عمي
عابد بتجعره: انتوا كنتوا عارفين ان المجحوم الله يحرقه كاتب كل حاجه بإسمك صح
حور بنفس البرود: وانا هاعرف منين
نعمه بشرشحه: خشي في عبي يا بت خشي في عبي دانتي تربيه هدى
حور: ومالها هدي يا نعمه يابنت الدلاله هدي كبيره بنت أكابر وغمزتلها بعينها ولا إييييه
عابد بجبروت: طيب يا بنت هدي كتب كتابك على ياسر انهارده وانا نازل اجيب المأذون
نعمه بتشفي: يسلم فمك يا راجلي هو داه الكلام والله وجه اليوم اللي جيتي تحت رجلي يا هدى انتي وبنتك
حور بهدوء: ومااااااله يا نعمه
شدت هدى حور ودخلت اوضتها وهي بتعيط: يارب ليه كده استغفر الله منك لله يا عابد ربنا ينتقم منك
حور بتهدئه لأمها: اهدي يا أما
هدى بدموع: هانعمل ايه يا ضنايا
حور: سلميها لله اقعدي واتفرجي عايزاكي بس تطلعي للقرشانه اللي بره واشغليها شويه واتفرجي بقي على اللي جاي
طلعت هدى وقعدت : عارفه يا نعمه طول عمري عارفه ان جواكي كره الدنيا ليا بس ولا مره فكرت أسأل ليه
نعمه بجحود: يااااه يا هدي انا لو مت دلوقتي هابقى مرتاحه اني شوفتك مكسوره عارفه ليه عشان طول عمرك منخيرك في السما حتى جوزك كان شايلك تاج فوق راسه برغم انك جبتيله بت مش واد طول عمرك شايفه نفسك
نعمه بضحكه بسيطه: والله فعلا عقول مريحه اصحابها عارفه ليه علشان طول عمرك باصه للي في ايد غيرك مش مكتفيه باللي في ايدك طول عمرك عايزه كل حاجه ونسيتي ان كل واحد ليه 24 قيراط متقسمين رزق وصحه ومال وعيال وسعاده وغيره بس انتي بقى عايزه كله هاقولك نصيحه لوجه الله لما تيجي تبصي في عيشه حد بصي للي أقل منك اللي يتمنى عيشتك علشان تحمدي ربنا عليها وبلاش تبصي للي أعلى منك عشان متحرمش عليكي عيشتك
نعمه برفع حاجب: الكلام سهل بس خلاص زمن الكلام ولى وفات ودلوقتي كل حاجه هاتبقى في أيدي انا وابني مكملتش كلامها وكانت حور كاتمه نفسها بمنديل فيه مخدر
هدي بخوف: يالهوووي عملتي ايه يا بت
حور: اصبري يا اما لسه معملتش التقيل جاي شيلي
معايا بنت الكلب دي لما نرميها جوه
شالتها حور وهدي ودخلوها جوه وكتفتها حور بعد ما كممت بقوها ومسكت تليفونها وبعتت رساله لابنها انه ييجي ضروري ومسحت الرساله
وفعلا دقايق ووصل ياسر وفتح الباب : اما يا نعمه
حور بغموض: امك جوه في الأوضه دي وشاورتله على الاوضه
ودخل ياسر بس حور سلمت على دماغه بالفازه
هدى صوتت: يالهووي عملتي ايه موتيه ياخراب بيتك يا هدي يالهوووي هانعمل ايه
حور: اماااا عايش مماتش اصبري بقى جري معايا ابن الكلب داه لحد جوه
هدي بخوف وذعر: ناويه على ايه تاني
حور بشر :كل خييييييير
دخلته هي وأمها على السرير وفتحت زاير قميصه وفكت حزام البنطلون وقطعت العبايه بتاعته من الكم وخبطتت دماغها في الحيط كذا مره وخربشت صدرها ونكشت شعرها ومسكت موبايل ياسر ومسحت الرساله من عنده
ودخلت فكت مرات عمها وفوقتها بنشادر لحد ما فاقت
حور بضحكه شيطانيه: جيتي لقضاكي يا نعمه وزقت مرات عمها وطلعت على باب الشقه ترقع بالصوت: يالههووووي الحقوني ياناس يالهوووي
اتجمع الناس خير يا حور يا بنتي
حور بدموع تماسيح : ي ي ياسر إبن عمي ج ج جو جووه وحح ححاول ييي يييتت يتهججم عللليييا
الجيران مكدبوش خبر ودخلو شافو وضع ياسر
اتصلوا بالشرطه وجات خدت ياسر وأمه
في قسم الشرطه
الظابط بهدوء: اهدي يا آنسه واحكيلي اللي حصل
حور بدموع: ع ع ععمي بعد ممموت ابويا جه ههو ومراته علشان موضوع الورث ولما عرف ان بابا الله يرحمه كاتب كل حاجه بإسمي اتجنن وهددنا انه هايشوه صورتنا قدام الجيران ويجيب رجاله تقول إننا شمال
ومراته بهدلت البيت علشان كان بيدور على إيصالات الأمانه اللي كان كاتبها على نفسه لأبويا ولما ملقيوهاش هددنا انهم مش هايسيبونا في حالنا وقال لابنه ملكك واعمل فيها ما بدالك وفي الأول والآخر المال مالنا وهي ليك بمزاجها او غصب عنها
وانهارده شكيت لمرات عمي قالتله وماله داه راجل يعمل ما بداله ل ل لحد ما اتهجم عليا حور بدموع انا مكنتش اقصد اموته يا بيه والله
الظابط بتفهم وتعاطف: متقلقيش هو مماتش وحقك هاييجي
قاطع كلامهم دخول عمها بزاعبيب أمشير وزعيق شد حور من شعرها من تحت طرحتها : وبعلو صوته بقى حتت بت لا راحت ولا جات عايزه تموتيلي الواد اللي حيلتي يابنت الكلب والله لاقتلك
الظابط بزعيق: انتا مين وزاي تتهجم على مكتبي وعليها بالشكل داه
عابد بشر: انا عم الفاجره دي
حور بدموع وصعبنيه: احميني منه يا بيه داه عايز ياخد ورثي في ابويا الله يرحمه وعايز ياخد إيصالات الأمانه اللي عليه علشان ياكل حقنا زي ما كل حق ابويا زمان وعايز يوسخ شرفي
عابد بزعيق: إيصالات أمنه ايه يا مخلوله واذا كان على مال ابوكي داه حقي بالشرع اللي انتي وامك نهبتوه
حور بنفس حدته: الشرع قالك تنهش لحم اخوك الشرع قالك تاكل مال اخوك الشرع قالك تتهجم على بيت اخوك انتا ومراتك وابنك وهي لسه في العده انهو شرع اللي قال لابنك يعتدي عليا مش انتا ومراتك
عابد بزعيق: مهو هايبقى جوزك الله في سماه مانا سايبك يا حور الكلب
حور بدموع : شايف يا بيه بيهددني عيني عينك احمينا منه يا بيه
الظابط بزعيق: انتا فاكر نفسك فين في سويقه انتا في القسم وبدل ما واحد زيك يتكسف على دمه من عملة ابنه واقف يبجح
ياعسكري خد الراجل داه على الحبس لما نشوف حكايته ايه هو كمان
عابد في الحبس: يابنت الكاااالب انا حته عيلة تلعب بيا وتعلم عليا مااشي صبرك عليا يا بنت الكلب
ياسر بتعب ودماغ ملفوفه بالشاش بعد ماجبوه من المستشفى على الحبس: هانعمل ايه يا أبا البت دي شكلها مش سهل ومرقدالنا من زمان
عابد بوش احمر من الغضب: لما افهم بنت الكلب دي عملت ايه وايصالات امانه ايه
ياسر بإستغراب: إيصالات أمانه ايه دي يا أبا
عابد بزعيق: معرفش معرفش مش فاهم حاجه في ام المخروبه دي
دخل العسكري: عابد ناصر
عابد بعصبيه: ايوه يا شويش
العسكري: اكل ليك
اخده عابد وفتحه لقي عيش وحلاوة ومعاهم ورقه تعيش وتاكل غيرها يا ابو ياسر
رزع الكيس في الارض وبزعيق : يا بنت الكااالب والله مهاسيبك يا حوووور اصبري عليا
واحد من المساجين: وطي صوتك يا جدع انتا عايزين نتخمد بدل ما اقوملكم
شد ياسر ابوه وقعدوا كل واحد في همه
تاني يوم دخل العسكري واخد ياسر وعابد للظابط
دخلو وبصوا لقيوا نعمه وحور وهدى قاعدين قدام الظابط ونعمه واقفه قدامهم
حور ببرود وهدوء: دي إيصالات الأمانه إللي كان كاتبها عمي لأبويا بنص مليون جنيه يا بيه 5 إيصالات كل إيصال ب 100 الف يا بيه
عابد بجنون: إيصالات ايه يا مخلوله انا ممضتش على حاجه يبقى ازاي
الظابط : دلوقتي انا مضطر أحول الموضوع للنيابة
حور: إللي تشوفه يا بيه
نعمه بتمسكه ودموع تماسيح بعد عذاب الليله إللي قضتها في السجن: يا حور يابنتي إللي يرضيكي وانا تحت امرك
عابد بزعيق: انتي بتقولي ايه يا ام ياسر بقى حته بت بشخه تعلم عليا وتكسرني داه لا كان ولا هايكون
نعمه بزغرة عين: اهدا يا ابو ياسر الله يخليك داه احنا أهل والضفر عمره ما يطلع من اللحم ولا ايه يا حور
حور : لاء بيطلع يا مرات عمي لو ضرب وعمل صديد لازم يشيلوه علشان يطلع غيره على نضافه
الظابط بتفهم: طيب انا هاسيبكم مع بعض قبل ما أحول المحضر للنيابة قالها وطلع بره
عابد جري نحيت حور ومسكها من دراعها بعصبيه بقى انا تعملي فيا كده يا بنت الكلب هاقول إيه منتي تربيه مرا
حور بضحكه صفرا: وماله يا ااا ابو ياسر مهو مرا بمرا ومرا بميه ومرا خساره فيها الانيه وانا بعون الله بمليون وختمت كلامها بغمزه
نعمه بإستعطاف: شوفي اللي يرضيكي يا حور واحنا هانعمله عيب تبهدلي أهلك على اخر الزمن ولا إيه
حور:..........
يا ترى حوووووور هاتعمل فيهم ايه تااااني
ناويه على ايه يا سوسه