رواية ورد مجهول الفصل التاسع 9 بقلم رودينا محمد
قبل ما نبدا صل على محمد استغفر الله اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات بسم اللهورد ذهبت لفتح الباب فانصدمت حيث كان الذي يقف لها بابتسامة جعلتها تستفز منهفريد بابتسامة مستفزة : السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهورد بغيظ :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عايز بابا مش هنافريد بنفس الإبتسامة المستفزة : لا وحينها جاء مجدي و سامح مجدي: اي يا ورد هاسيبي فريد واقف كدة داخليه جوةورد كانت تقف وهي متنحة ثم قالت بغيظ :اتفضل دانت نورت البيت ثم قالت بصمت استغفر الله العظيم دانت ضلمته على الآخر انا بقول بردو اليوم مش حلو من أوله فريد :سامعك على فكرةورد بخجل وكسوف : هااا!!!!ابتسم فريد وقال :هبلة ورد بغضب طفولي :ملكش دعوة بياابتسم فريد وقال :حاضردخل فريد للداخل ف فوجيء بابن عمه وذهب لإحتضانه وقال :اذيك يا آسر انت واحشني اويآسر :انت اكتر يا فريد عامل ايهفريد :تعالا سلم على بابا آسر كاد أن يرد ولكنه فوجيء بعمه و هو داخل ففوجيء عمه أيضا وذهب لإحتضانه فقال سامح :اذيك يا آسر عامل ايه انت واحشني اوي يلا انت كبرت مشاء الله انا بقالي سبع سنوات ما شفتكشآسر :اعمل اي يا عمي منا كنت في الكلية وكنت واخد منحة ادرس برا بس انت وحشتني يا عمي واحتضنه سامح بقوة كانت ورد حينها تقف منصدمة فقالت في سرها :اييييدا فريد و آسر ولاد عم آسر عمره ما قال لي_____________________________ام في مكان ماريماس :حازم انا مش قادرة استنى انا شايفة الدكتور بيبصلها كتير وعينه دائما على البنت وهو كدا بيضيع مني اتصرف و يا ريت تتصرف بسرعةحازم :ريماس انا مش قلت لك كله بأوانهريماس :ايوا قلت بس انا شايفة اسد بيضيع مني حازم : على اساس يعني كان بيبصلك أو معجب بيكي أو كلمك ريماس فوقيريماس :وانت على أساس ورد كانت بتبصلم ولا حتى قالت لك كلمة دي هي مش على لسانها ليك غير بكرهك ~سيبني في حالي ~ ملكش دعوة بيا ~ ولا نسينا نفسنا يا حازم حازم بغضب :ريمااااااس اسكتي.ريماس بشر و خبث : لا مش هسكت مش هسكت يا حازم انت عارف ورد بتضيع منك ظلت الكلمة تتردد في اذن حازم فقال بغضب :رييييماس اطلعي براريماس بخبث :اعمل الي تعمله بردو هترجعلي يا حازم وساعتها انا الي هعمل كل حاجة بنفسي هه سلام يا حازم خرجت ريماس بينما كان حازم يكسر اي شيء امامهملحوظه هامه: حازم مش بيحب ورد ولكن ورد كل ما كان يقرب منها كانت بتصدوا ف دا كان غيظ حازم اوي لأنه من عائلة كبيرة وغنية _____________________________إن عند اسد فقد كان يتمشى قليلا بعد أن خرج من الكلية و هو يتمشى لاحظ أن اسراء واقفة تتمشى أيضا بحزن ظل ينظر لها ويراقبها فاستغرب لأنه كان يعرف انها ذهبت مع ورد ولكن قال في سره:يمكن هتشتري حاجةوكان يمشي بعيد عنها حتى لا تلاحظهذهبت اسراء وهي حزينة جدا و كانت تحس ان العالم كله منغلق في وجهها وليس لها سند أو لا تحس بالأمان لأنها وحيدةوقفت عند الكورنيش ولم يكن هناك شخص واقف هناك هذا كان في اعتقاد اسراء اسراء نظرت لنهر النيل بحزن ثم سقطت دموع من عينها وهي تقول :ليه ليييه يا بابا انت وماما تعملوا فيا كدة ليييه انا حاسة اني ما ليش سند انتو ليه عملتوا كدة ليييه ثم انهارتكان اسد قلق عليها جدا وخائف ولكنه لم يكن في يده اي شيء يفعله لأجلها اقترب قليلا لكي يسمعها أكثر فسمع اسراء تقول :الدنيا دي قاسية اوي كان لازم اجي هنا انا مش عايزة اعيش مش عايزة اعيش و وقفت لكي ترمي نفسها وكادت أن ترمي نفسها ولكن وجدت من يمسك يدها و يسقطها باتجاهه و هو يتنفس بخوف و غضباسراء ببكاء :اسد اسد بحزن ممزوج بغضب : ليه يا اسراء كنتِ هتعملي كدا هااا ليه مش عشان شفتي عقبات في حياتك تنت*حري انت عايزة تموتي كافرة انهارت اسراء وقالت :هما ليه بيعملوا كده. ليه مش عارفين اني محتاجة سند اقترب اسد منها وقال بحنان : مهما حصل عقبات في حياتك خليكي واثقة في ربنا أنه هيعوضك عوض ربنا كبير يا اسراء اسراء استغربت :انت عرفت اسمي منيناسد :مش مهم عرفت اسمك منين دلوقتي اهم حاجة ما تكرريش الي انت عملتيه دا تاني خليكي واثقة في ربنا يا اسراء . ارجعيله . احكيله همك هو الوحيد الي هيسمعك طب قولي لي فيه حد هيستحمل تشتكيله همومك خمس مرات في اليوم اسراء بحزن :لاء اسد :طب فيه حد هيقدر يعوضعك غير ربنا سبحانه و تعالىاسراء :لاء اسد : طيب طالما انت عارفة دا ليه بقى كنت هتعملي الي في دماغك اسراء ظلت تبكي بشدةفتحدث اسد بحنان :ارجعي لربنا يا اسراء . استغفريه . جددي توبتك له دائما. احكيله على الي حصلك . ربنا عارف انت حصلك اي. بس عايزك تكلميه. تحكيله الي يضايقك . ربنا هيسمعك و ادعي دائما ادعي و ربنا هيحقق كل الي تتمنيه اسراء نظرت لأسد فكان الكلام لامس قلبها اسد :عرفتي يا اسراء اسراء مسحت دموعها وقامت من على الأرض ثم قالت : ايوأ يا دكتور عرفت وشكرا للنصيحةاسد : عفوا ثم غادرت اسراء وظل اسد ينظر لطيفها ونظر للكورنيش فظل يحمد ربه أنه استطاع أن ينقذها فهو يخاف أن لا يراها مرة ثانية تنهد اسد تنهيدة طويلة ثم ابتسم ____________________________ام عند وردفكانت تتكلم مع آسر و سمية وكانت تنظر ل فريد بغيظ فريد كان يلاحظ نظراتها له فضحك ضحكة بسيطة ولكن كانت جميلةورد في سرها : يخرب بيت ام ضحكت الغلسة ديفريد ظل ينظر لها قليلا يحاول أن يعرف ماذا اقول في سرها ابتسم فريد فهو قد عرف ماذا كانت تقول من خلال عينيها فريد في سره : هه هبلة بس جميلة ورد ظلت تتكلم مع زهرة وظلت تلعب مع زين وحينها اقترب فريد منها و من زين قال :اذيك يا صغنن زين : الحمدلله يا عموفريد :ممكن العب معاك زيت بابتسامة : ماثي يا عمو تعالا نلعب انا وانت و خالتونظرت ورد لفريد و نظر فريد لوردثم قالت ورد :لاء يا زين اختار واحد بس تلعب معاه زين :لا انا عايز العب معاكوا انتِ و عمو حملها فريد و ظل يداعبها فقال له : قولي فريدزين :ما ينفعث يا عمو انت اكبر مني فريد :لاء قولي فريد بس زين :ماثي يا فريد فريد ظل يلعب معه وقال له :يخربيت اللغة بتاعتك وهي طالعة من بقك زي السكرزين ضحك ورد بغيظ وطفولة :ما تلعبش مع ابن اختي انت عايز تخليه غتت زيكثم أدركت ورد ما قالت فاحمر وجهها خجلا منه فريد ضحك عليها ورد بغيظ :بتضحك على اي فريد :انت مش شايفة نفسك يا هبلة ورد وتجمعت الدموع في عينيها :ملكش دعوة بيا و متقوليش يا هبلةفريد بسرعة :طب بس اهدي كدا وما تعيطيش دخل آسر حينها فذهب نحو ورد بسرعة وقال لها :ورد مالك في ايه مين الي زعلك ورد :الغتت الي قاعد دا آسر ضحك وقال :طب هو عملك ايهورد و الدموع متجمعة في عينيها : بيقولي يا هبلة آسر في سره : بقى بتزعلي يا ورد عشان كلمة هبلةثم نظر آسر لفريد بتوعد (نسيت اقول لكم آسر وفريد اد بعض )فريد :مالك يا آسر بتبصلي كدا ليهقام آسر وضربه على كتفه وقال :أعتذر ليها فريد :اييي هيء نعم أعتذر لمين ؟آسر :أنجز يلا واعتذر فريد نظر لورد التي كانت خافضة رأسها بحزن فريد :هيح ... انا آسف يا ورد نظرت ورد له باستغراب فريد :اي مالك بتبصلي كدا لي ورد مسحت الدموع التي كانت في أعينها فقالت : انت بتعتذرفريد : والله انا بعتذر خوفا من آسر نظرت ورد لآسر فابتسمت ابتسامة ساحرةآسر :ولا يهمك يا ستي اهو أعتذر قامت ورد بابتسامة :هه عشان تعرف آسر بقىفريد : أما وريتك ما تنسيش انك بتشتغلي عنديورد :هه اعمل الي عندك فريد احس بغيظ من ورد بينما ورد كانت تضحك بانتصار ورد :تيجي يا زينو مع خالتوزين :ماثي و حملته وردو ظلت تلعب معه ____________________حل الليل على ابطالنا ____________________كانت ورد تجلس تذاكر ولكن بجانب الباب ورد :هه بوريني بقى يا الي بتبعت الورد هتهرب مني ازاي وظلت ورد تذاكر قليلا ولكن لم تسمع صوت الجرسورد :غريبة الساعة ٢ دلوقتي و الورد بيجي في الوقت داسمعت ورد صوت شىء ارتطم في شرفتهاتوجهت ورد نحو الشرفة بسرعة فوجدت الصندوق من جديد ورد بتفاجيء و صدمة:ايييه وظلت تنظر من على السور ورد :طب ازاي ازاي عرف اني مستنياهوسمعت صوت شخص يجري نظرت ورد من الشرفة بسرعة فوجدت شخص يرتدي اسود يجري ورد : اي مين دا يوه مش شايفة الدنيا ضالمة يخربيت كدة وجلست ورد على الأرض وفتحت الصندوق فوجدته الورد وبجانبه رسالة مكتوب فيهاااااا.......يتبع...................
العاشر من هنا
قبل ما نبدا صل على محمد
استغفر الله
اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات
بسم الله
ورد ذهبت لفتح الباب فانصدمت حيث كان الذي يقف لها بابتسامة جعلتها تستفز منه
فريد بابتسامة مستفزة : السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ورد بغيظ :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته عايز بابا مش هنا
فريد بنفس الإبتسامة المستفزة : لا
وحينها جاء مجدي و سامح
مجدي: اي يا ورد هاسيبي فريد واقف كدة داخليه جوة
ورد كانت تقف وهي متنحة ثم قالت بغيظ :اتفضل دانت نورت البيت
ثم قالت بصمت استغفر الله العظيم دانت ضلمته على الآخر انا بقول بردو اليوم مش حلو من أوله
فريد :سامعك على فكرة
ورد بخجل وكسوف : هااا!!!!
ابتسم فريد وقال :هبلة
ورد بغضب طفولي :ملكش دعوة بيا
ابتسم فريد وقال :حاضر
دخل فريد للداخل ف فوجيء بابن عمه وذهب لإحتضانه وقال :اذيك يا آسر انت واحشني اوي
آسر :انت اكتر يا فريد عامل ايه
فريد :تعالا سلم على بابا
آسر كاد أن يرد ولكنه فوجيء بعمه و هو داخل ففوجيء عمه أيضا وذهب لإحتضانه فقال سامح :اذيك يا آسر عامل ايه انت واحشني اوي يلا انت كبرت مشاء الله انا بقالي سبع سنوات ما شفتكش
آسر :اعمل اي يا عمي منا كنت في الكلية وكنت واخد منحة ادرس برا بس انت وحشتني يا عمي
واحتضنه سامح بقوة
كانت ورد حينها تقف منصدمة فقالت في سرها :اييييدا فريد و آسر ولاد عم آسر عمره ما قال لي
_____________________________
ام في مكان ما
ريماس :حازم انا مش قادرة استنى انا شايفة الدكتور بيبصلها كتير وعينه دائما على البنت وهو كدا بيضيع مني اتصرف و يا ريت تتصرف بسرعة
حازم :ريماس انا مش قلت لك كله بأوانه
ريماس :ايوا قلت بس انا شايفة اسد بيضيع مني
حازم : على اساس يعني كان بيبصلك أو معجب بيكي أو كلمك ريماس فوقي
ريماس :وانت على أساس ورد كانت بتبصلم ولا حتى قالت لك كلمة دي هي مش على لسانها ليك غير بكرهك ~سيبني في حالي ~ ملكش دعوة بيا ~ ولا نسينا نفسنا يا حازم
حازم بغضب :ريمااااااس اسكتي.
ريماس بشر و خبث : لا مش هسكت مش هسكت يا حازم انت عارف ورد بتضيع منك
ظلت الكلمة تتردد في اذن حازم فقال بغضب :رييييماس اطلعي برا
ريماس بخبث :اعمل الي تعمله بردو هترجعلي يا حازم وساعتها انا الي هعمل كل حاجة بنفسي هه سلام يا حازم
خرجت ريماس بينما كان حازم يكسر اي شيء امامه
ملحوظه هامه: حازم مش بيحب ورد ولكن ورد كل ما كان يقرب منها كانت بتصدوا ف دا كان غيظ حازم اوي لأنه من عائلة كبيرة وغنية
_____________________________
إن عند اسد
فقد كان يتمشى قليلا بعد أن خرج من الكلية
و هو يتمشى لاحظ أن اسراء واقفة تتمشى أيضا بحزن
ظل ينظر لها ويراقبها فاستغرب لأنه كان يعرف انها ذهبت مع ورد ولكن قال في سره:يمكن هتشتري حاجة
وكان يمشي بعيد عنها حتى لا تلاحظه
ذهبت اسراء وهي حزينة جدا و كانت تحس ان العالم كله منغلق في وجهها وليس لها سند أو لا تحس بالأمان لأنها وحيدة
وقفت عند الكورنيش ولم يكن هناك شخص واقف هناك هذا كان في اعتقاد اسراء
اسراء نظرت لنهر النيل بحزن ثم سقطت دموع من عينها وهي تقول :ليه ليييه يا بابا انت وماما تعملوا فيا كدة ليييه انا حاسة اني ما ليش سند انتو ليه عملتوا كدة ليييه ثم انهارت
كان اسد قلق عليها جدا وخائف ولكنه لم يكن في يده اي شيء يفعله لأجلها
اقترب قليلا لكي يسمعها أكثر فسمع اسراء تقول :الدنيا دي قاسية اوي كان لازم اجي هنا انا مش عايزة اعيش مش عايزة اعيش
و وقفت لكي ترمي نفسها وكادت أن ترمي نفسها ولكن وجدت من يمسك يدها و يسقطها باتجاهه و هو يتنفس بخوف و غضب
اسراء ببكاء :اسد
اسد بحزن ممزوج بغضب : ليه يا اسراء كنتِ هتعملي كدا هااا ليه مش عشان شفتي عقبات في حياتك تنت*حري انت عايزة تموتي كافرة
انهارت اسراء وقالت :هما ليه بيعملوا كده. ليه مش عارفين اني محتاجة سند
اقترب اسد منها وقال بحنان : مهما حصل عقبات في حياتك خليكي واثقة في ربنا أنه هيعوضك عوض ربنا كبير يا اسراء
اسراء استغربت :انت عرفت اسمي منين
اسد :مش مهم عرفت اسمك منين دلوقتي اهم حاجة ما تكرريش الي انت عملتيه دا تاني خليكي واثقة في ربنا يا اسراء . ارجعيله . احكيله همك هو الوحيد الي هيسمعك طب قولي لي فيه حد هيستحمل تشتكيله همومك خمس مرات في اليوم
اسراء بحزن :لاء
اسد :طب فيه حد هيقدر يعوضعك غير ربنا سبحانه و تعالى
اسراء :لاء
اسد : طيب طالما انت عارفة دا ليه بقى كنت هتعملي الي في دماغك
اسراء ظلت تبكي بشدة
فتحدث اسد بحنان :ارجعي لربنا يا اسراء . استغفريه . جددي توبتك له دائما. احكيله على الي حصلك . ربنا عارف انت حصلك اي. بس عايزك تكلميه. تحكيله الي يضايقك . ربنا هيسمعك و ادعي دائما ادعي و ربنا هيحقق كل الي تتمنيه
اسراء نظرت لأسد فكان الكلام لامس قلبها
اسد :عرفتي يا اسراء
اسراء مسحت دموعها وقامت من على الأرض ثم قالت : ايوأ يا دكتور عرفت وشكرا للنصيحة
اسد : عفوا
ثم غادرت اسراء وظل اسد ينظر لطيفها ونظر للكورنيش فظل يحمد ربه أنه استطاع أن ينقذها فهو يخاف أن لا يراها مرة ثانية
تنهد اسد تنهيدة طويلة ثم ابتسم
____________________________
ام عند ورد
فكانت تتكلم مع آسر و سمية وكانت تنظر ل فريد بغيظ
فريد كان يلاحظ نظراتها له فضحك ضحكة بسيطة ولكن كانت جميلة
ورد في سرها : يخرب بيت ام ضحكت الغلسة دي
فريد ظل ينظر لها قليلا يحاول أن يعرف ماذا اقول في سرها
ابتسم فريد فهو قد عرف ماذا كانت تقول من خلال عينيها
فريد في سره : هه هبلة بس جميلة
ورد ظلت تتكلم مع زهرة وظلت تلعب مع زين
وحينها اقترب فريد منها و من زين قال :اذيك يا صغنن
زين : الحمدلله يا عمو
فريد :ممكن العب معاك
زيت بابتسامة : ماثي يا عمو تعالا نلعب انا وانت و خالتو
نظرت ورد لفريد و نظر فريد لورد
ثم قالت ورد :لاء يا زين اختار واحد بس تلعب معاه
زين :لا انا عايز العب معاكوا انتِ و عمو
حملها فريد و ظل يداعبها فقال له : قولي فريد
زين :ما ينفعث يا عمو انت اكبر مني
فريد :لاء قولي فريد بس
زين :ماثي يا فريد
فريد ظل يلعب معه وقال له :يخربيت اللغة بتاعتك وهي طالعة من بقك زي السكر
زين ضحك
ورد بغيظ وطفولة :ما تلعبش مع ابن اختي انت عايز تخليه غتت زيك
ثم أدركت ورد ما قالت فاحمر وجهها خجلا منه
فريد ضحك عليها
ورد بغيظ :بتضحك على اي
فريد :انت مش شايفة نفسك يا هبلة
ورد وتجمعت الدموع في عينيها :ملكش دعوة بيا و متقوليش يا هبلة
فريد بسرعة :طب بس اهدي كدا وما تعيطيش
دخل آسر حينها فذهب نحو ورد بسرعة وقال لها :ورد مالك في ايه مين الي زعلك
ورد :الغتت الي قاعد دا
آسر ضحك وقال :طب هو عملك ايه
ورد و الدموع متجمعة في عينيها : بيقولي يا هبلة
آسر في سره : بقى بتزعلي يا ورد عشان كلمة هبلة
ثم نظر آسر لفريد بتوعد
(نسيت اقول لكم آسر وفريد اد بعض )
فريد :مالك يا آسر بتبصلي كدا ليه
قام آسر وضربه على كتفه وقال :أعتذر ليها
فريد :اييي هيء نعم أعتذر لمين ؟
آسر :أنجز يلا واعتذر
فريد نظر لورد التي كانت خافضة رأسها بحزن
فريد :هيح ... انا آسف يا ورد
نظرت ورد له باستغراب
فريد :اي مالك بتبصلي كدا لي
ورد مسحت الدموع التي كانت في أعينها فقالت : انت بتعتذر
فريد : والله انا بعتذر خوفا من آسر
نظرت ورد لآسر فابتسمت ابتسامة ساحرة
آسر :ولا يهمك يا ستي اهو أعتذر
قامت ورد بابتسامة :هه عشان تعرف آسر بقى
فريد : أما وريتك ما تنسيش انك بتشتغلي عندي
ورد :هه اعمل الي عندك
فريد احس بغيظ من ورد بينما ورد كانت تضحك بانتصار
ورد :تيجي يا زينو مع خالتو
زين :ماثي
و حملته ورد
و ظلت تلعب معه
____________________
حل الليل على ابطالنا
____________________
كانت ورد تجلس تذاكر ولكن بجانب الباب
ورد :هه بوريني بقى يا الي بتبعت الورد هتهرب مني ازاي
وظلت ورد تذاكر قليلا ولكن لم تسمع صوت الجرس
ورد :غريبة الساعة ٢ دلوقتي و الورد بيجي في الوقت دا
سمعت ورد صوت شىء ارتطم في شرفتها
توجهت ورد نحو الشرفة بسرعة
فوجدت الصندوق من جديد
ورد بتفاجيء و صدمة:ايييه وظلت تنظر من على السور
ورد :طب ازاي ازاي عرف اني مستنياه
وسمعت صوت شخص يجري
نظرت ورد من الشرفة بسرعة فوجدت شخص يرتدي اسود يجري
ورد : اي مين دا يوه مش شايفة الدنيا ضالمة يخربيت كدة
وجلست ورد على الأرض
وفتحت الصندوق فوجدته الورد وبجانبه رسالة مكتوب فيهاااااا.......
يتبع...................
العاشر من هنا