رواية ورد مجهول الفصل السابع 7 بقلم رودينا محمد
قبل ما نبدا صل على محمد استغفر الله لا اله الا الله الحليم الكريم لا اله الا الله العزيز العليم لا اله الا الله رب السموات السبع ورب العرش العظيم سبحانك انى كنت من الظالمينبسم اللهدخلت اسراء المنزل وهي حزينة حيث قالت وهي واقفة أمام صورة أبويها : كان نفسي تعرفوا أن الفلوس مش هي الي كانت هتخليني سعيدة كنت بتمنى اني أحظى بشوية اهتمام لي فاكرين أن الفلوس هي سعادتي لي ما اديتونيش الإهتمام زي ما كل الآباء بيدوه للأبناء الفلوس عمرها ما كانت هتغني البني آدم عن حاجته للإهتمام الحب الصداقة عمرها ابدا ما كانت هتغني عن دول كان نفسي آشارككم افراحي أحزاني بس مش عارفة انتم بعاد عني وفاكرين دا لمصلحتي لكن للأسف عمرها ما كانت لمصلحتيثم ذرفت اسراء دمعة من عينيهاملحوظه: والدا اسراء عايشين بس هما مسافرين برا عشان يجيبوا فلوس على طول عشان اسراء تكون مكتفية اسراء دخلها كبير بس كانت محتاجة حنان من أبويها + هما بيبعتوا الفلوس بس مش بيتصلوا عليها حتى___________________________ حل الليل على ابطالنا ___________________________عند ورد فقد غادر آسر وأمه والساعة الآن ٢ورد كانت مع كل الي حصلها بس كانت بتذاكر وفجأة سمعت صوت طرقات على البابورد بتعب :لاء بقى مكنش وقتك ذهبت ورد لكي تفتح الباب فوجدت صندوقورد : ما خلاصناش بقى من اللعبة ديذهبت ورد لكي تفتح الصندوق فوجدته ورد ولكن كان نوعه مختلف حيث كان ورد الياسمين شمت ورد الرائحة وقالت:الله الريحة حلوة وكمان مش نفس الورد الي بيجي كل مرة ووجدت رسالةفقالت ورد : هيح أما نشوف الرسالة دي مكتوب فيها أيفتحت ورد الرسالة فوجدت المكتوب فيها (كنت فرحان وأنا بانقذك يا وردتي )ورد باستغراب: وردتي !!! وانقذني يبقى آسر ثم صمتت ورد وقالت :طب ما فريد و اسد أنقذوني ثم قالت ورد :يا ترى مين الي بعت دا هل ممكن يكون آسر ولا فريد بس انا استبعد فريد خالص(و انا كمان زيك يا بنتي) اكيد آسر بس انا لازم امسك دليل____________________________ام عند مجهول مجهول : عارف يا ورد انك حيرانة بس مش هقدر أظهر دلوقتي ملحوظة كدة عشان اسهلها عليكوا :بيت آسر اقرب من بيت فريد لورد _____________________________ام عند زهرة زهرة :عيد يا عيدعيد بنعاس :نعم يا حبيبتيزهرة انا نفسي في تفاحعيد بنعاس :حاضر يا حبيبتي بكرة هجيبهولكزهرة :لاء انا عايزاه دلوقتيعيد قام بغضب وقال :يا سلام يا زهرة انت ما حبكتش معاكي تتوحمي غير دلوقتيزهرة بدموع : خلاص يا عيد مش عايزة حاجةعيد بعد أن هدأ وهو حزين لأنه احزنها : يا حبيبتي انت طلباتك فوق راسي بس مش تطلبي دلوقتي من الي هيبقى فاتح الساعه ٢ ونصزهرة بزعل :خلاص مش عايزة حاجةعيد قام وقبل رأسها وقال : خلاص يا زهرة ما تزعليش انا آسف اني اتعصبت عليكي وهنزل دلوقتي اهو عشان اجيبلك تفاحزهرة وهي مازالت حزينة :خلاص يا عيد ما تنزلش دلوقتيعيد : لا هنزل دلوقتي طب دا كلام هو انا يرضيني القمر يزعل منيزهرة وجهها احمر ونظرت للأرضابتسم عيد وقام ابتداء ملابسه وخرج _____________________________ام في مكان ماريماس : وانت ناوي تعمل اي يا حازمحازم بشر :ما تخافيش انا عارف انا هعمل اي كويس ورد مش بتيجي بالذوق تبقى تستحمل ريماس :طب والبنت الي معاها ديحازم :ما تقلقيش كله لأوانه انت عايزة اسد حاضر من عنيا والبنت دي تنتقمي منها هاهاها انت كدة سهلتي الموضوع عليا يا ريماسريماس بشر : ايدا بجد طب كويس اوي اوي اويحازم : انا حافظ ورد جدا و عارف انا ممكن اعمل اي عشان اخليها تحت طوعيريماس بشر :طب دا حلو اوي حازم بخبث :أيوة طبعا حلو اوي اوي_____________________________وصباح جديد يمر على ابطالنا _____________________________عند ورد قامت باكرا وذهبت للكلية وقابلت صديقتها وظلا يتمشيان سويا اسراء :بس يا ورد اسد كان خايف عليا وكان بيضرب بكل قوته وكمان هزق البنت وكمان خلاها تعتذرورد :ما تفتكريش يا اسراء أن الموضوع هيعدي بالساهل لااا طالما البنت دي حاولت مرة هتحاول اتنين و تلاتة اسراء :ورد انت بتخوفينيورد :انا بس بعرفك اسراء :طيب وكان هناك شخص يراقبهما _____________________________ام عند مجهولكان يكتب في مذكراته: عارف يا ورد انك في يوم من الأيام هتقرأي المذكرة دي يستحيل ما تقرإيعاش انا بقالي سبع سنين بحبك خايف اوي يا ورد تجرحيني أو اعرف ان في حد في قلبك من الأساس اتمنى يا ورد تخيلاتي دي ما تكونش حقيقة_____________________________ام عند اسدمروة دخلت غرفة اسد فاستغربت أن اسد مازال نائممروة :اسد واد يا اسداسد بنعاس : همم الساعة كام يا ماما مروة :١٢ الا ربعاسد قام بفزع :اييييييييه وقام بتبديل ملابسه بسرعةمروة :انت مستعجل ليهاسد و هو خائف : ماما انا المفروض قبل ١٢ اكون هناك الساعة دلوقتي بقت ١٢ الا عشرة مروة : انا افتكرتك يا اسد مشيت بس لما دخلت استغربت انك لسة نايماسد وهو يرتدي حذائه :كنت مرهق من امبارح سلام يا ماما دلوقتي وخرج بسرعةمروة :في رعاية الله يا حبيبي _____________________________ام عند آسرآسر و هو يتكلم في الهاتف: اذيك يا............................
قبل ما نبدا صل على محمد
استغفر الله
لا اله الا الله الحليم الكريم لا اله الا الله العزيز العليم لا اله الا الله رب السموات السبع ورب العرش العظيم سبحانك انى كنت من الظالمين
بسم الله
دخلت اسراء المنزل وهي حزينة حيث قالت وهي واقفة أمام صورة أبويها : كان نفسي تعرفوا أن الفلوس مش هي الي كانت هتخليني سعيدة كنت بتمنى اني أحظى بشوية اهتمام لي فاكرين أن الفلوس هي سعادتي لي ما اديتونيش الإهتمام زي ما كل الآباء بيدوه للأبناء الفلوس عمرها ما كانت هتغني البني آدم عن حاجته للإهتمام الحب الصداقة عمرها ابدا ما كانت هتغني عن دول كان نفسي آشارككم افراحي أحزاني بس مش عارفة انتم بعاد عني وفاكرين دا لمصلحتي لكن للأسف عمرها ما كانت لمصلحتي
ثم ذرفت اسراء دمعة من عينيها
ملحوظه: والدا اسراء عايشين بس هما مسافرين برا عشان يجيبوا فلوس على طول عشان اسراء تكون مكتفية اسراء دخلها كبير بس كانت محتاجة حنان من أبويها + هما بيبعتوا الفلوس بس مش بيتصلوا عليها حتى
___________________________
حل الليل على ابطالنا
___________________________
عند ورد
فقد غادر آسر وأمه والساعة الآن ٢
ورد كانت مع كل الي حصلها بس كانت بتذاكر
وفجأة سمعت صوت طرقات على الباب
ورد بتعب :لاء بقى مكنش وقتك
ذهبت ورد لكي تفتح الباب فوجدت صندوق
ورد : ما خلاصناش بقى من اللعبة دي
ذهبت ورد لكي تفتح الصندوق فوجدته ورد ولكن كان نوعه مختلف حيث كان ورد الياسمين
شمت ورد الرائحة وقالت:الله الريحة حلوة وكمان مش نفس الورد الي بيجي كل مرة
ووجدت رسالة
فقالت ورد : هيح أما نشوف الرسالة دي مكتوب فيها أي
فتحت ورد الرسالة فوجدت المكتوب فيها (كنت فرحان وأنا بانقذك يا وردتي )
ورد باستغراب: وردتي !!! وانقذني يبقى آسر
ثم صمتت ورد وقالت :طب ما فريد و اسد أنقذوني
ثم قالت ورد :يا ترى مين الي بعت دا هل ممكن يكون آسر ولا فريد بس انا استبعد فريد خالص(و انا كمان زيك يا بنتي) اكيد آسر بس انا لازم امسك دليل
____________________________
ام عند مجهول
مجهول : عارف يا ورد انك حيرانة بس مش هقدر أظهر دلوقتي
ملحوظة كدة عشان اسهلها عليكوا :بيت آسر اقرب من بيت فريد لورد
_____________________________
ام عند زهرة
زهرة :عيد يا عيد
عيد بنعاس :نعم يا حبيبتي
زهرة انا نفسي في تفاح
عيد بنعاس :حاضر يا حبيبتي بكرة هجيبهولك
زهرة :لاء انا عايزاه دلوقتي
عيد قام بغضب وقال :يا سلام يا زهرة انت ما حبكتش معاكي تتوحمي غير دلوقتي
زهرة بدموع : خلاص يا عيد مش عايزة حاجة
عيد بعد أن هدأ وهو حزين لأنه احزنها : يا حبيبتي انت طلباتك فوق راسي بس مش تطلبي دلوقتي من الي هيبقى فاتح الساعه ٢ ونص
زهرة بزعل :خلاص مش عايزة حاجة
عيد قام وقبل رأسها وقال : خلاص يا زهرة ما تزعليش انا آسف اني اتعصبت عليكي وهنزل دلوقتي اهو عشان اجيبلك تفاح
زهرة وهي مازالت حزينة :خلاص يا عيد ما تنزلش دلوقتي
عيد : لا هنزل دلوقتي طب دا كلام هو انا يرضيني القمر يزعل مني
زهرة وجهها احمر ونظرت للأرض
ابتسم عيد وقام ابتداء ملابسه وخرج
_____________________________
ام في مكان ما
ريماس : وانت ناوي تعمل اي يا حازم
حازم بشر :ما تخافيش انا عارف انا هعمل اي كويس ورد مش بتيجي بالذوق تبقى تستحمل
ريماس :طب والبنت الي معاها دي
حازم :ما تقلقيش كله لأوانه انت عايزة اسد حاضر من عنيا والبنت دي تنتقمي منها هاهاها انت كدة سهلتي الموضوع عليا يا ريماس
ريماس بشر : ايدا بجد طب كويس اوي اوي اوي
حازم : انا حافظ ورد جدا و عارف انا ممكن اعمل اي عشان اخليها تحت طوعي
ريماس بشر :طب دا حلو اوي
حازم بخبث :أيوة طبعا حلو اوي اوي
_____________________________
وصباح جديد يمر على ابطالنا
_____________________________
عند ورد
قامت باكرا وذهبت للكلية
وقابلت صديقتها وظلا يتمشيان سويا
اسراء :بس يا ورد اسد كان خايف عليا وكان بيضرب بكل قوته وكمان هزق البنت وكمان خلاها تعتذر
ورد :ما تفتكريش يا اسراء أن الموضوع هيعدي بالساهل لااا طالما البنت دي حاولت مرة هتحاول اتنين و تلاتة
اسراء :ورد انت بتخوفيني
ورد :انا بس بعرفك
اسراء :طيب
وكان هناك شخص يراقبهما
_____________________________
ام عند مجهول
كان يكتب في مذكراته: عارف يا ورد انك في يوم من الأيام هتقرأي المذكرة دي يستحيل ما تقرإيعاش انا بقالي سبع سنين بحبك خايف اوي يا ورد تجرحيني أو اعرف ان في حد في قلبك من الأساس اتمنى يا ورد تخيلاتي دي ما تكونش حقيقة
_____________________________
ام عند اسد
مروة دخلت غرفة اسد فاستغربت أن اسد مازال نائم
مروة :اسد واد يا اسد
اسد بنعاس : همم الساعة كام يا ماما
مروة :١٢ الا ربع
اسد قام بفزع :اييييييييه
وقام بتبديل ملابسه بسرعة
مروة :انت مستعجل ليه
اسد و هو خائف : ماما انا المفروض قبل ١٢ اكون هناك الساعة دلوقتي بقت ١٢ الا عشرة
مروة : انا افتكرتك يا اسد مشيت بس لما دخلت استغربت انك لسة نايم
اسد وهو يرتدي حذائه :كنت مرهق من امبارح سلام يا ماما دلوقتي وخرج بسرعة
مروة :في رعاية الله يا حبيبي
_____________________________
ام عند آسر
آسر و هو يتكلم في الهاتف: اذيك يا............................