اخر الروايات

رواية خطوة عزيزه الفصل الثالث 3 بقلم هيام ختعن

رواية خطوة عزيزه الفصل الثالث 3 بقلم هيام ختعن


الحلقه(3)
عزيزه.: ودموعها نازله انا نفسي احب واعيش زي البنات
ام عزوز.: هتحبي وهتعيشي وهتبقي اسعد الناس بس خلي عندك يقين وثقه في ربنا انه هيراضيكي
وفي الوقت دا جاه عوض وعزيزه وام عزوز كانو متنحين كان عوض لابس بنطلون وقميص مشجر وعامل شعره بالجيل ولابس نضاره شمس بالليل وقرب منهم وقلع النضاره وبص لهم
عوض.: اي رايكم في النيو لوك الجديد جامد صح
عزيزه.: بتضحك انت مش واخد بالك اننا بالليل ولا اي ي عوض
عوض.: بيمسك ياقه قميصه وبيحط ايديه ع شعره وبيتكلم بثقه عارف انا جبتها عشان البسها بالنهار عشان الشمس بضايقني
ام عزوز.: انت ملزق شعرك باي ي بني
عوض.: دا جيل ي خالتي انتي ماشوفتيش فيلم ذاكي شان لما كان حاطت جيل ع شعر وكان بيغني ولا اي
عزيزه.: شوفته ي عوض بس انت مش الفنان احمد حلمي ي عوض ولا الواد اللي مجلجل شعره انت مهما عملت هتفضل عوض البواب
عوض.: بحزن لي كده ي بت عمي بتجرحيني بكلامك مش كفايه اللي فوزيه والزمن اللي بيعمله فيا دا انا حالي يصعب ع الكافر بدال ما تطبتبي عليا وتاخديني في حضنك وتقوليلي ما تخافش ي عوض انا جنبك ومعاك في محنتك
ام: عزوز.: حضن مين ي عوض انت اتجنت في عقلك ولا اي
عوض.: بيضحك لا يا خالتي انا بهزر بس انتي صدقتي بس انتي عطتيني امل اني بعرف امثل واقنع اللي قدامي
عزيزه.: ليه انت ناوي تمثل ي عوض
عوض.: والله ي بت عمي بفكر اكون مشهور
وطلع الموبايل من جيبه وفتحه وبص لعزيزه
عوض.: انا بعت للك طلب ع الفيس بوك اسمي عوض عوض خلف عوض عوض
عزيزه.: دا كله اسم كاتبه بس اي دا نيو لوك وتليفون جديد انت ورثت ولا اي ي عوض
عوض.: لا ماورثتش انا فكيت الكيس اللي كنت هتجوز بيه البت فوزيه وقولت دلع نفسك ي واد ي هوض واقهرها في قلبها زي ما قهرتك
عزيزه.: طيب يلا روح نام ي هوض
عوض.: انام اي انا هطلع لايف ع الفيس بوك اتكلم مع الناس اللي عندي يواسوني
عزيزه.: ناس مين ي عوض انت ماعندكش حد غيري ع الاكونت
عوض.: ماانتي بالناس كلها ي عزيزه يلا انا هروح ولو احتاجتي حاجه ابعتي لي ع الواتس ولة الماسنجر
وسابها ومشي وهي كانت عماله تضحك عليه وبتكلم نفسها
عزيزه.: جاتك اي ي واد ي عوض عرفت الواتس والماسنجر وانت في الاصل ماتعرفش الالف من كوز الدره
ودخلت عزيزه هي ومامتها تنام وع الفجر لاقيت موبايلها بيرن وكان عوض قامت مخضوضه وردت عليه
عزيزه.: بخضه في اي ي هوض مالك
عوض.: بيضحك ماتقلقيش ي بت عمي انا الشركه الله يبارك لها عطيانا دقايق مجانيه قولت اتصل بيكي
عزيزه.: بتجز ع سنانها انت متصل بيا الفجر عشان تكلمني من الدقايق اللي الشركه عطيهالك
عوض.: بكل فخر ايوه اخرهم الساعه 6 يرضيكي اسيبهم للشركه واستفدتش بحقي
عزيزه.: يرضيني ي هوض وسيبني انا بدال ما اجي اكسر التليفون والخط فوق دماغك
وقفلت السكه في وشه وهو كان باصص للتليفون وبيضحك وبيكلمه
عوض: البت عزيزه دي بت بميت راجل ي واد ي عوض ومش مرتبطه ماترتبط بيها
ومر الليل وكان عوض بيفكر انه يقرب من عزيزه اكتر واتي نهار مشرق وقام ناجي ع صوت المنبه وكان بايت عند ياسمين وصحت ياسمين ع صوت المنبه
ياسمين.: بنومان اقفل المنبه ي ناجي عايزه انام
ناجي.: قام وملس ع شعرها وباسها من جبينها بطلي كسل قومي بقي انا جاي هنا انبسط مش جاين ننام
ياسمين.: فتحت عنيها انا دماغي هتنفجر من كتر الصداع انت خلتني تقلت في الشرب امبارح
ناجي.: احلي حاجه الشرب وانتي لما بتشىربى بتبقي في قمه الانبساط الصراحه انا هسيبك تنامي ورايح الشركه اشوف المحامي عمل اي
وقام ناجي اخد شور ولبس وراح الشركه وطلب من السكرتيره انها تنادي المحامي ودخل لي المحامي وكان ناجي قاعد ع الكرسي ورافع رجليه ع المكتب ومولع سجاره وبياخد منها نفس وبيبص للمحامي
ناجي.: عملت اي ي متر
المحامي.: بخوف من نظرات ناجي لي وكان بيتهته انا جيبت رقم ام البنت بس لسه ماكلمتهاش
ناجي.: قام مره واحده وهبد ع المكتب وبصوت عالي وماكلمتهاش لي انا عايز اشوف البنت دي يا نوصل انا وهي لحل يا اما نعمل الوصيه واوريها انا ابقي مين
ناجي.: بخوف هكلمها حاضر
وفي الوقت دا دخلت السكرتيره وبلغت ناجي ان والدته بره وهو قالها دخليها وبص للمحامي
ناجي.: روح شوف شغلك
وطلع المحامي ودخلت نهي لناجي
نهي.: عامل اي
ناجي.: ببرود هكون عامل اي يعني بدور ع الست هانم اللي لازم اتجوزها
نهي.: هي بنت كويسه وهتعجبك
ناجي.: بيضحك بسخريه هتعجبني بس احكي لي بقي لي كتب الوصيه دي
نهي: هحكيلك
وبدات نهي تحكي له عن سبب كتابه الوصيه
نهي.: قبل ابوك ما يموت باسبوع انت جيت من بره وكنت شارب وهو شافك ودخل متعصب وسالته في اي
فلاش
نهي.: مالك ي امجد
امجد.: بعصبيه ابنك المحترم راجع سكران عشان كده رافض يتجوز عشان يعرف يعمل اللي هو عايزه ومافيش واحده تقيده انا بقي مش هخلي شقايه وشقي سامي يروح ع الارض انا كنت واعد سامي اني ابعت كل شهر لبنته الشهريه بتاعت ارباح بس امها رفضت وهو كان موصيني اني مااقولش ليهم اي حاجه بس انا مش قادر اعمل كده وهما في احتياج كل جنيه انا حكتب وصيه ان ابنك يتجوز بنت سامي يا اما كل حاجه تروح لدار ايتام وانا ول ما ارجع من السفر هروح لبنت سامي واعرفها ان ليها ورث من ابوها
نهي.: بس ناجي مش هيرضي يتجوز بنت سامي ممكن تخلي يتجوز ياسمين
امجد.: ياسمين دي نسخه من ابنك انا عمري ما اامن لها ابدا
باك
نهي.: وطبعا عمل الحادثه ومات ومالحقش يروح لبنت سامي بس كاتب عنوانها في الوصيه
ناجي.: بعصبيه انا مش لعبه في ايديكم انتو بتحكمو عليا بالموت وانا عايش انتو عايزين تجوزوني بنت انا معرفهاش انتو فاهمين انتو بتعملو اي انا عمري ما هسامح جوزك ع اللي هو عمله فيا
وسابها في المكتب ومشي وكان زي البركان وراح لعمر صحبه وفي الوقت دا كانت عزيزه قاعده سرحانه وفاقت ع صوت نجلاء بتنادي عليها
نجلاء.: عزيزه عزيزه
عزيزه.: ايوه ي ست نجلاء طالعه اهو
وطلعت عزيزه لنجلاء وكانت بتمسح دموعها ونجلاء لاحظت الدموع اللي في عنيها وسالتها
نجلاء.: مالك معيطه لي
عزيزه.: بحزن بعيط ع حالي ي ست نجلاء انا وامي مش حمل المرمطه دي احنا كنا في بلادنا واهو ابويا كان بيصرف ع القد بس كنا عايشين دلوقتي بقي لازم نشقي ونتهان من خلق الله عشان نعيش
نجلاء.: بس الشغل عمره ماكان اهانه ي عزيزه انتي بتشقي وبتاخدي اجرك وماحدش يهينك
عزيزه: انا حاولت اشتغل في محل ي ست نجلاء والكل قالي اهم حاجه المظهر الخارجي وانتي ماتنفهيش انتي مش واجه ولا منظر
نجلاء.: انتي زي القمر ي عزيزه وانتي خساره فيهم وهما خسرو بنت جدعه زيك
عزيزه.: ربنا يجبر بخاطرك ي ست نجلاء عارفه الحمد لله عدي كام يوم من بعد وفاه ابو الست ميسون وماحدش مات بشره خير
نجلاء.: الحمد لله ي عزيزه نحسك اتفك
وفي الوقت دا لاقت فوزيه بتصوت وبتقول حريقه
عزيزه.: بتبص لنجلاء ما اتفكش اوي يا ست نجلاء انا نازله اشوف في اي
ونزلت عزيزه تشوف ي اي وكان في حريقه في العماره اللي قيها فوزيه وجات المطافي وطفت الحريقه والحمد لله ماحدش اتاذي
ونادي عوض ع عزيزه وراحت له
عوض : انا كنت عايز اقولك حاجه ي بت عمي


الرابع من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close