اخر الروايات

رواية حكاية سهر الفصل الثالث 3 بقلم رحاب جمال

 رواية حكاية سهر الفصل الثالث 3 بقلم رحاب جمال




خالد( بغضب) : بتعملي اية يا مجنونه سيبي الزفت .
سهر (بصريخ ) : سيبني عايزة اموووت .
ضغط علي ايديها جامد لحد ما سابت سكين .... وقعت علي الأرض بانهيار..
خالد : لاااا دا انتي اجننتي لو عايزة مستشفى مجانين قوليلي بدل الدراما دي .
سهر : ليك حق تقول اكتر من كدا مانا الهبله الي صدقت كام كلمتين حلوين .
نزل مستواها لو تعرفي الي عملته عشانك مش هتقولي كدا .
سهر( بغضب): عملت اية هااا... منعتني عن اخويا حتي اهلي مكنتش بشوفهم الي لما توافق وفين وفين عبال ما ترضي .
خالد( بنفاذ صبر) : اخر الكلام دا عايزة اية
سهر : عايزة ارتاح كل ما شوفك بفتكر كل حاجه وحشه ما بقتش مطمئنه لوجودك جنبي .
خالد : انا اعرفك من أمتي
سهر : ما تتوهش كلام لو سمحت
خالد : هقولك انا .... اعرفك من 6 شهور وجوازنا مكملش شهرين علي بعض .
سهر (بعدم فهم ) : اه ايه فكرك بالكلام دا مش فاهمه حاجه
خالد : علتي فاكرين اني كنت بحبك من زمان وفي بنا سنين
كلام دا ما لفتش نظرك لحاجه .
سهر : عارفه ان مكنش في حب بينا ... وجوازنا كان صالونات
بس الغريب ان كل فاكر ان كان عن حب
وكمان سمعتك بتقول كدا للكل واحنا بنكتب الكتاب ....بس انت لية قلت كدا.
خالد : هتفهمي كل حاجه في وقتها.... لو حابه تروحي عند اهلك ترتاحي شويه معنديش مانع .
نجلاء كانت واقفه بتسمع كل حرف .... واتصدمت لما عرفت ان كان بيضحك عليهم كلهم ومعرفهم انها حب عمرو
نجلاء : طب هوا لية كدب علينا ..انا لازم افهم ....جريت علي اوضتها لما حست ان الباب بيتفتح .
خالد( فاتح الباب ) : القرار قرارك عايزة تروحي عند اهلك يومين انا مش ممانع .... عايزة تقعدي بيتك يا بنت الناس براحتك .
دخل غرفت "امه" عايزة حاجة اجبهالك من برا يا ست الكل انا خارج..
نجلاء : عايزة سلامتك يا حبيبي خد بالك من نفسك .
(نزل وخرج ).
دخلت نجلاء غرفه سهر ..... قعدة كدا لية يا بت .
سهر( بتعب ) : مافيش ممكن تسبيني في حالي لو سمحتي
نجلاء : يختي هوا اخوكي اخر واحد ولا اول واحد بيموت كلنا هنموت قومي قومي شوفي البيت دا ..... احنا مش هنفضل في عفانه دي عشان خاطر جنابك .
سهر( بصتلها بغضب شديد)
نجلاء : اما بت بجحه صحيح انا هعرفك الزاي ترفعي عينك علية ... بس لما يجيلك
اول ما طلعت نجلاء .... سهر رزعت الباب بقوة .
_مجهول 1 = انا ما بقتش مطمن نهائي.
_مجهول 2= قلتلك لازم نخلص علية مسمعتش كلامي اهو راجع من تاني مش ناوي علي خير أبدا
مجهول 1= واحنا فيها شكلنا كدا مافيش حل تاني لازم يمو"ت.......
عند راشد :
لسه راجع من شغل ....
ندي ( بغضب ): مين الي كانت تحت معاك دي
راشد (ببرود ): اه دي زملتي في شغل العربيه عطلت وهي وصلتني في طريقها .
_وتوصلك بتاع اية انشاء الله ما كنت تطلب اوبر او تركب تكسي ولا انت اخدتها فرصه فقلت يلا .
راشد : يلا اية وبتاع اية انا مش فاهم كلامك .
ندي (بزعل ) : مش فاهم كلامي ... هوا انا لو عملت زيك كدا ردات فعلك هتكون اية .
راشد : نعمممم خدي بالك من كلامك يا هانم
ندي : اية اضايقت .
راشد : مش شايفه نفسك بتقولي ايىيية
ندي( بتهديد ) : اخر كلام يا راشد لو اتقررت تاني ساعتها ما تلومنيش .
راشد مسك دراعها بقوة خدي هنا.
ندي : شيل ايدك
راشد : لو ما شلتهاش ........ مسك شعرها بايدو التانيه وثبتها
ندي بتتكلم مركزة علي شفايفه ....."خلاص يا راشد سبني"
خدها في عالمهم الخاص.
رجع خالد من برا كان الوقت متأخر.......... قلبه حاسس ان سهر راحت عند أهلها.
طلع فتح غرفته اتصدم لما شافها و مخرجتش ... لقاها نايمه علي سرير .
قلع جاكت وقرب منها وباس خدها بحب .....ونام جنبها.
_في الصباح
صحيت سهر
بصت لخالد وسرحت في ملامحه
خالد فتح عينيه : هتفضلي بصالي كده كتير .
سهر( بخضه) انت صاحي.
_من شوية
سهر( بتوتر ) طب هقوم احضر لك الفطار .
خالد مسك ايديها : استني .... لية ما رحتيش بيت اهلك افتكرت بعد اللي حصل والكلام اللي احنا قلناه هترفضي تبقي معايا .
سهر : انا مش عارفه بس حسيت نفسي ان انا لازم افكر كويس قبل ما اعمل اي خطوه .
خالد : طيب انا هروح شغلي وانتي قومي افطري.
_استني تفطر الاول وبعد كده روح شغل .
خالد قام من علي سرير : لا انا متأخر خالص وبعدين اجازتي خلصت مش عايزه اتاخر اول يوم ليا بعد الاجازه .
خالد دخل اخد شاور .
سهر فضلت قعدة علي سرير لحد ما يطلع عايزة تسالوا سؤال من امبارح .... ودلوقتي لازم تعرف إجابته.
بعد دقائق خارج ونشف شعر
_خالد هوا جوازنا كان لسبب معين ولا لأنك كنت وقتها معجب بيا .
بص لها بطرف عينه ...... هوا يلبس ...مكنتش معجب بيكي
خالد قال كدا عشان يشوف ردات فعلها
سهر( بحزن ) : يعني ما حبتنيش
خالد (بخبث وبيحاول يستفزه) : سهر انتي انسانه محترمه تستاهلي الخير كله .... بس انا ما اتجوزتكيش عشان بحبك او حتى معجب بيكي لكن القدر هوا الي جمعنا بي بعض .
ولو هتساليني عن السبب هقولك هتعرفي كل حاجه في وقتها
سهر : يعني انت مش مبسوط بالجوازه
خالد : زي ما قلتلك انتي كويسه ومحترمه ما شفتش منك اي حاجه وحشه .
= انا ماشي محتاجه حاجه اجيبها لك وانا جاي .
سهر ودموع واقفه في عيونها : شكراً
_نزل خالد
نجلاء :يعني نازل كدا يبني من غير سلام ولا كلام دا انت حته مجتش زي عادتك تطمن عليا ......كتر خيرك .
باس ايديها ..... انا اسف ليكي يا ست الكل ... معلش كان الوقت اتاخر محبتش اقلقك.... اجيب لك حاجه وانا جاي.
نجلاء : لا يا حبيبي تروح وتيجي بسلامه....امال فين مراتك شملوله.
خالد : فوق يا امي لو احتجت منها حاجه قولي لها بس بالله عليكي يا امي كلميها بالراحة انتي عارفه ان اخوها لسه من كام يوم متوفي .
نجلاء( بغضب) : يا اخويا يا حنين هو انا هاكلها .... روح انت بس وربنا معاك .
خالد : سلام يا أمي .
دخلت نجلاء بغضب علي سهر : ... انت لسه يا اختي على قعدتك من امبارح على السرير يا بت ما كفايه دلع قومي يا ختي شوفي البيت ريحته تقلب بالبطن ..
سهر قامت من غير ما تبصلها .
نجلاء (بغضب) جرى ايه يا بت مش بكلمك
سهر (بهدوء) : انا لو على العمايل ف هعمل عشان ده بيتي وعشان انا ست نظيفه ...مش محتاجه حد يواجهني ويواعيني علي لازم يتعمل عشان انا فاهمه واجبي كويس كزوجه.
نجلاء سكتت معرفتش ترد .
سهر مشيت من قدامها تشوف البيت محتاج اية من ترتيب لغسيل لأكل.
_مجهول 1 = هنخلص علية الليله ... اول ما يخرج من العيادة مش محتاج اكتر من ثلاث طلقات وروحه تطلع
_مجهول 2= مستني منك اشارة ... انا جاهز
_مجهول 1= تمام ... اول ما اشاور بايدي تنفذ .
ندي ضربت بالتليفون علي امها نجلاء..
ندي (بحب) : عامله اية يا ماما وحشتيني قوي والله
نجلاء : الحمد لله يا حببتي انتي اخبارك اية انتي وراشد
ندي : يارب دايما تبقي بخير يا حببتي ... والله يا ماما راشد كويس... بس ..؟
نجلاء : ايه مالك ما تكملي .... بس اية
ندي (بزعل ) : بصراحة بقي ما بقتش فاهمه مرة يزعل يبقي شبه دراكولا ومرة الاقي زي العسل .... هما عندهم هرمونات زينا ولا اية ماما.
نجلاء( بضحك ) : يخرب عقلك يا ندي ههههه .... دمك شربات من صغرك .. هوا راشد فين صحيح هاتي اسلم علية
ندي : لا دا راح شغل .
نجلاء : ربنا معاه يا حببتي ويهدي سركم يارب .
ندي( بحب) : امين يارب .. واخبار سهر عامله اية ..؟
نجلاء : ما تجيبليش سيرتها ...دي بنت قليله ربايه
ندي : يا ماما بلاش كلام دا ... بنت طيبه ما تستاهلش معامله وحشه.
نجلاء : طيبه ونبي انتي الي طيبه يا بنت بطني... اطلعي انتي منها.. انا اقرر اعملها ازاي ملكيش دعوة .
روحي اعملي اكله حلوة لجوزك بدل ما ياكلك .... سلام .
ندي : سلام يا ماما .
سهر رتبت البيت وجهزت الاكل ....وغسلت المواعين طلعت ترتاح ... اخدتت شاور ولبست بيجامه وقعدتت في البرنده.
بعد شويه وصل راشد البيت وكان مضايق جدا
ندي : حمد لله علي سلامتك ... احضرلك الاكل .
راشد : مش طافح..
ندي (بقلق) : لية كدا بس مالك .
سابها ودخل اوضه النوم...
راشد( بغضب مكتوم) : سبيني دلوقتي.. انا مخنوق مش طايق حد قدامي .
ندي( بحزن) : لدرجه دي ... بقيت حد يا راشد.
علي العموم انا خارجه لو عوزت مني حاجه انا برا
ندي نزلت دمعه منها غصب عنها مسحتها بسرعه عشان مش يلاحظ ..
راشد : قلع الجرافته بضيق ورماها على الارض .... انا غبي
خرج وراها : قرب منها.... متزعليش مني بس غصب عني والله..انتي عارفه محبش اشوفك زعلانه .
ندي: طب احضر لك الأكل.
راشد( بحب) بشرط نقعد ناكل انا وانتي ... وباس جبينها
هاخد شاور عبال ما تجهزي الاكل .
ندي : حاضر
بليل الساعه 10......
عند خالد : داخل" العيادة الطبية" .
بعد ما. خلص بعض من الإجراءات الشخصيه و والفحوصات والاشاعات الخاصه بالمرضي .
خرج من العيادة وكانت الصدمهً .....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close