رواية حبيب طفولتي الفصل الثالث 3 بقلم رضوي احمد
منى بصدمه: ايه ؟؟؟
مريم: خديجه هتضيع نفسها بالي بتعمله دا
منى: لا خديجه عاقله وعارفه هي بتعمل اي
مريم: بس يا ماما هي بتتصرف كده وسط زعلها ف اكيد دا قرار متسرع هي خدته
منى: خديجه مش بتاخد قرار الا اما تفكر فيه كويس جدا
منى: الي ربنا عايزه هيكون انا مش في ايدي حاجه غير اني ادعيلها
مريم: ربنا يقدم الي فيه الخير
منى: يارب يابنتي
مريم: انا هنزل بقي يا ماما عشان ورايا كورس ومتأخره
منى: ماشي يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
مريم: حاضر يا حبيبتي سلام
منى: في رعايه الله
في مكان تاني
عمر: لسه زي ما هي ملامحها متغيرتش بالعكس دي بقت احلي كمان
رودينا: هي فعلا زي القمر انت لما كنت بتحكيلي عنها مكنتش اتوقع انها تكون بالجمال دا... بس هي ليه كانت بتعيط وليه سابتك ومشيت
عمر: مش عارف هي خبطت فيا وكانت ماشيه سرحانه وبتعيط
رودينا: اكيد حاجه كبيره الي وصلتها أنها تعيط ف الشارع لأن البنات عموما مش بتحب تعيط قدام حد الا لو كان غصب عنها
عمر: انا بس اعرف اوصلها و مش هسيبها تاني
رودينا: طب ما تروحلها عند البيت مش انت عارف مكانه
عمر: روحت بس الجيران قالولي انهم نقلوا من زمان و ميعرفوش راحوا فين
رودينا: ان شاء الله بكره تلاقيها وتعرفها كل حاجه
في مكان تاني
مريم: انت مش ناوي تيجي تكلم اخويا امتى بقى انا زهقت من اني كل يوم اقابلك من وراهم كده
مازن: خدي لي معاد مع اخوكي اجي اشرب معاه شاي
مريم: بجد يا مازن
مازن: ايوا يا قلب مازن انتي عارفه اني كنت مستني اخويا يرجع من السفر وهو رجع امبارح اهو
مريم: يعني خلاص انت هتيجي تتقدملي رسمي ؟
مازن: ايوا بجد واجري بقي روحي عشان الوقت ميتأخرش عليكي
مريم بفرحه: حاضر حاضر مروحه اهوو
مازن بضحك: بحب طفله والله
بليل عند خديجه
خديجه: ماما صحيني بكره الساعه ٩ عشان ورايا محاضره
منى: محاضره ايه دي يا بنتي انتي لسه تعبانه
خديجه: تعبانه ايه بس يا منى ما انا قدامك اهو كويسه
منى: ربنا يريح قلبك يا بنتي
خديجه: ايوا بقي كتري من الدعاوي دي اصلا ربنا بيكرمني بسبب دعائك دا
منى: ربنا يكرمك كمان وكمان يا حبيبتي
خديجه: يارب يا ست الكل انا هنام بقي عشان أصحي للجامعه بكره تصبحي علي خير
منى: وانتي من اهل الخير يا حبيبتي
تاني يوم
ملك: بتهزري كل دا حصل في يومين ؟
خديجه: تعبت اوي يا ملك بجد مش عارفه اعمل اي
ملك: طب مش يمكن البنت الي شوفتيها بتحضنه دي تكون اخته
خديجه: لا لأن مامتو ماتت وهي بتولدو وباباه يعيني مستحملش ومات بعدها ب شهر
ملك: أمال هو كان عايش مع مين
خديجه: مع خالتو
ملك يعني البنت دي مش اختو فعلا امال هتكون مين
خديجه: مش عارفه بجد هتجنن يا ملك المشكله انه لما شافني كان فاكرني وعرفني
ملك: اكيد فيه حاجه احنا مش فاهمينها
خديجه: مش مهم بقي المهم انه في الاول والاخر انا طلعت ولا حاجه
ملك: طب وانتي هتعملي ايه ؟
خديجه: انا قولت ل ماما اني موافقه اقابل العريس وربنا يقدم الي فيه الخير
ملك: انتي متأكده من قرارك دا ؟
خديجه: كده كده نصيبي مكتوب ليا ف انا هسيبها تمشي كده والي ربنا عايزه هيكون
ملك: ان شاء الله خير
خديجه: اه صحيح البت مريم متقدملها عريس وجاي يقعد مع يوسف النهارده وهي قالتلي اقولك تيجي وتبقي معانا
ملك: بجد الف مبروك يا حبيبتي بس انا مش هينفع اجي عشان يوسف وانتي عارفه ان علاقتي بيه مش الطف حاجه مش عارفه هو طالع بارد كده ل مين
خديجه: يوسف .. دا يوسف دا عسل والله حنيه الدنيا كلها فيه بس مش عارفه انتو ليه دايما كده توم وچيري بس عالعموم انني لازم تيجي عشان مريم متزعلش ويستي ملكيش دعوه ب يوسف خالص
ملك: طب خلاص هاجي روحي انتي وانا هرجع البيت اغير والبس حاجه كويسه كده واجيلك
خديجه: ماشي يا قلبي سلام
ملك: سلام
بليل الباب بيخبط ويوسف راح فتح وقعد معاهم بره
البنات ف الاوضه :
مريم: انا متوتره اوي بجد
ملك: متخافيش ان شاء الله خير واكيد يوسف مش هيقف في طريق سعادتك يعني
مريم: يارب يا ملك اليوم دا يعدي علي خير
بعد لحظات يوسف دخل قالهم يخرجوا
خديجه: طب اخرجو انتو لأن انا لسه مخلصتش لبس هخلص واخرج علطول
يوسف: ماشي يا حبيبتي متتأخريش
..........
خديجه خلصت وخرجت وبتسلم على الضيوف و اتصدمت من الي شافته ....... يتبع
- الجزء الثالث