أخر الاخبار

رواية الافعي والعقرب الفصل الثالث 3 بقلم نور الشمس

رواية الافعي والعقرب الفصل الثالث 3 بقلم نور الشمس 




الافعي و العقرب

الفصل الثالث
***********

مر يومين ولا جديد فى حياتهم الى أن جاء يوم انقلبت البلد لرعب وخوف ونار

فى مساء يوم لم يري اهل البلد راحه حيثو نزل مطاريد الجبل لنهب وخراب البلد

سرقو الأموال من الناس والطعام وانتهو بهم الأمر لخطف ثلاثة بنات وهنا هاج رجال البلد علي شرف بناتهم وحياتهم

فى قصر السوهاجي
****************

كانو الجميع يضحكون ويمزحون الى ان انقطع صوت ضحكاتهم صوت صراخ الحريم وصراخ الرجال

همام : في ايه مالكم
إحدى الرجال : الحقنا يا حاج بناتنا اتخطفت
فارس بشدة : مين بدي يدخل البلد ويخطف حرمنا
احدي النساء ببكاء : المطاريد يا سعادة البيه
جاسمن : اتصلو بالشرطة
احدي الرجال : راحنا للبيه الظابط قال حلو مشاكلكم بعيد عننا
جاسمن بغضب : يعنى ايه الكلام ده انا هروحله

توجهت جاسمن الى عربيتها ولكن قال لها إحدى الرجال بأن النقطة ( قسم البوليس بس صغير ) على مسافة قريبة

ذهبت جاسمن معهم الى النقطة ودخلت بقوة وعصبية الى الظابط

الظابط : انتى اتجننتي تخشي كده
جاسمن : مانا لو لقيت راجل بيحمي المكان الى ملزوم منه مكنتش دخلت كده
الظابط : والله لحبسك
جاسمن : المفروض تبلغ المدرية وتطلع حمله على الجبل ونرجع البنات المخطوفة
الظابط ببرود : المدرسة عقبال متفكر تاخد إجراءات يكون المطاريد اختفو
جاسمن : انت عارف لو اتاخرنا على البنات دول ايه الى هيحصل ليهم هناك حتى لو رجعو أهلهم هيقتلوهم يعنى خسارة شرف وخسارة روح
الظابط : مليش دعوة انا مش مصلح اجتماعي
جاسمن بغضب اعمي : ورحمه ابويا لخليك تندم وهتشوف كلمتى هنتنفخ ولا لق

غادرت جاسمن النقطة وتوجهت الى بيت الحاج همام وقابلت الناس

جاسمن : اسمعونى كويس لو عوزين بناتكم وخيفين عليهم لازم نبقى ايد واحده انا محتاجة سلاح كتير اي حد عنده سلاح يجيبه بس يكون مسدسات ورشاشات آلي وعودة زخيرة
فارس : هتعملى ايه بيهم
جاسمن : هطلع الجبل ورجع البنات وهنهي على المطاريد كلهم
الرجال فى نفس واحد : واحنا معاكي وفى ظهرك
جاسمن : يبقي بسرعة هاتو السلاح

غادر الرجال إلى منازلهم من ياتو بالسلاح المطلوب وصعدت جاسمن الى غرفتها وأرادت بنطلون اسود جلد وبدي اسود وجذمة ولمت شعرها على شكل دفيرة وركبت فى آخره سكاكين حاميه ووضعت سيف على شكل حزام ولفت شي على رقبتها ونزلت وجدت أصدقائها لبسين وجهزين

محمد : احنا جهزين حضره القائد
جاسمن : مينفعش فى خطر عليكم هناك
احمد بشده : احنا حلفنا على الوحده ونكون واحد ونفضل فى ظهر بعض
شهد : جهزين حاضرة القائد

رفع الجميع وادو التحيه العسكرية

جاسمن : بس انتم ممكن تتعاقبو وتتوقفو عن تكمله الكليه
مروة : احنا واحد وهنفضل واحد
فارس : انا هاجي معاكم
جاسمن : لا احنا مدربين على المعارك وضرب النار بس انت لا أفضل هنا وحمي ظهرنا وحمي البلد
فارس : بس اذاي
جاسمن : شباب انتم هتتقسمو على فرقتين احمد وشهد هتبقو الفا 1 ومحمد ومروة هتبقو الفا 2 والسماعات ديه هتوصلوها بودنكم والبنات اسمها هدف وأهم حاجة تحمو ظهر بعض مفهوم
الكل : مفهوم يا فندم
جاسمن : طنط نفيسه عوزه هدوم من بتاعه الخدم علشان خاطر البنات
نفيسه : حاضر يا بنتى حالا
جاسمن : فارس عوزاك برقم مش بتاعك تتصل على الشرطة وتبلغ عن عمليه تهريب مخدرات مفهوم
فارس : تمام
جاسمن : حاج همام ممنوع حد يخرج من البيت
نفيسه : خدي يا بنتى 3 جلاليب اهم
جاسمن : كل واحد ياخد جلبيه ويخليها معاه علشان خاطر البنات

وصل الرجالة ووضعو تحت أقدامها السلاح اختارت جاسمن المسدسات وبتدت توزعها على جسدها واختار اصدقائها السلاح وقف الشباب وقرءو الفاتحة وخرجو وركبو سيارة جاسمن وسيارة اخري وانطلقو الى الجبل

بعد مرور حوالى ساعة وصلت جاسمن والفريق الى مدخل الجبل ونزلو من السيارة

استمر الشباب فى السير بهدوء شديد حتى استطاعو دخول الجبل كانت جاسمن مقسمه الفريق أحمد مع شهد و محمد مع مروة وجاسمن لوحدها

استطاع فريق أحمد العثور على فتاة واخذوها وخرجو وتوجهو بيها نحو السيارة وعادو على الجبل

الفا 1 : تم العثور على هدف

وبعد فترة استطاع محمد العثور على الفتاة الثانية واخذوها وخرجو وتوجهو الى السيارة وعادو الى الجبل
الفا 2 : تم العثور على الهدف

تمكنت جاسمن من العثور على الفتاة الأخيرة ولكن كانت تحت يد إحدى رجال المطاريد يحاول اغتصابها ولكن تلقي ضربه شديد فى منتصف رأسه سقط على اثرها ميت

جاسمن : انتى كويسة عمل معاكى حاجة
البنت بدموع : لا معملش الحمد لله الحمد لله بس انتى مين
جاسمن : متخفيش هنخرج من هنا حالا يالا بينا خدي البسي الجلبيه ديه
البنت : حاضر

خرجت جاسمن ومعها البنت بهدوء ولكن وجدت شخصين أمامها

رجل : مين الفرسة الحلوة ديه
الرجل الثانى : ديه مهلبيه بالقشطة
الرجل الأول : تعالى يا قمر

ولكن فى لحظة واحدة كان الرجل الأول على الارض والرجل الثانى تحت ايديها ولكن سمع الجميع صوت صراخ فخرجو من أماكنهم

نظرت جاسمن لهم ببرود وسرعان ما كسرت عنق الراجل الذى تحت ايديها ورمته تحت أقدامهم تحت انظار الجميع

زعيم المطاريد : اقتلو البت ديه حالا
جاسمن للبنت : خليكى واقفة هنا متخفيش حد هيجي يخدك

ابتدي الرجال في التقرب منها ولكن قامت جاسمن بسحب السيف من وسطها وفردته واصبح سيف متين

ابتدت جاسمن فى القتال مع مطاريد الجبل ولم يخرج من تحت يديها أحد عايش كلهم اموات الى ان وصل اصدقائها وقادة بضرب الرجال

شاهدت جاسمن زعيم المطاريد يهرب فخرت وراه وضربته ولكن تمكن احدي الرجال بإطلاق النار على كتفها ولكن تمكن منه احمد وضربة

أكملت جاسمن ضرب زعيم المطاريد الى أن وقع فى الأرض ولم يقدر على التحرك

اخذ محمد باقي المطاريد الذين على قيد الحياة ودخلهم العربية

احمد : جاسمن انتى كويسه
جاسمن : كويسه الحمد لله يالا بسرعة

غادر الشباب الجبل وكانت الشمس قد فرضت اشاعتها فى البلاد

وصلت السيارات الى البلد وكانت عناصر الشرطة يحاوطون البلد من الداخل والخارج مرت سيارات الشباب بهدوء بينهم بعد سمح الشرطة مرورهم ووصلو الى قصر السوهاجي

نزلت جاسمن واخرجت البنات من السيارة وجري عليهم أهلهم واصدت النساء صوت الزغاريط فى المكان

همام : حمد لله على السلامة يا رجالة
فارس : صح وحوش
محمد بضحك : لا وانت الصادق احنا أفاعي
احمد : المهم حد يبعت يجيب الدكتور جاسمن متصابه
صوت من خلفهم : والحلو مفكرة نفسها راجل
جاسمن : عندك حق احنا ارجل من اي راجل
فارس : مالك بس يا حضرة المقدم
المقدم محمود : مالى اذاي لما مجموعة طالبه يطلعو الجبل ويمسكو المجرمين
جاسمن ببرود : لما اشوف الضابط المسؤل عن حياه الناس مستهتر يبقي لازم اتصرف ديه حيات بنات وشرفهم
المقدم : عندك حق فين المتهمين
احمد : في عايش وفي ميت
المقدم : هما فين
محمد : في العربيات

امر المقدم رجاله بسرعة احضار المتهمين وبعد نزولهم انصدم الجميع من منظر المطاريد

المقدم : هما فيهم ايه
شهد : اصلهم عملو عمليات تجميل
المقدم : كلكم متحولين للتحقيق فى الكليه

أصبحت الرؤيه شبه معدومة امام انظار جاسمن وسقطت فى الأرض ولكن فى اخر لحظة كانت بين احضان فارس الذي حملها وصعد بيها الى غرفتها

وبعد قليل جاء الدكتور اخرج الرصاصة من كتفها وطهر الجرح وخرج

المقدم : أخبارها ايه
الدكتور : هتبقي كويسه هى نزفت دم كتير بس جسمها قوي وهتبقي كويسة
المقدم : هتقدر تتحرك امتي
الدكتور : يعنى أسبوع بالكتير
المقدم : تمام أسبوع واحد وكلكم تبقو في الكلية
الشباب : تمام يا فندم

غادر الشرطة وبعد حوالى ساعة كانت جاسمن تقوم بأخذ دش ولبست ونزلت الى الأسفل

خرجت جاسمن الى الجنينة ووجدت جميع اهل البلد يجلسون واول مشفوهم اخذو فى الترحيب بها وشكرها وغادرو

فارس : ايه الى نزلك انتى لسه تعبانة
جاسمن : لا متخفش انا كويسة
درة : عمله ايه دلوقتي جاسي
جاسمن : الحمد لله دودي اخبارك ايه
احمد : محدش يقولها دودي غيري انا وبس مفهوم
دره بضحكة : مفهوم يا باشا اي خدمة تانية
احمد بغرور : لا كده كويس
فارس بعصبية : مش كفاية ضحك بقي ولا ايه
احمد : مالك بس يا بني احنا بنضحك وبس
فارس : مش ناوية تروحي يا بنت عمي علشان الفرح قرب
دره ببرود : هو انت متعرفش ان الفرح نهاية الموسم يعنى بعد 6 شهور يا بن عمى او ممكن يتلغي افيد
فارس بعصبية : ومن امتى الحريم ليهم رأي
درة بغضب : انت قولت الحريم لكن انا بميت راجل وايوه انا الى بحدد مش انت ما مش عاوز خاينا نلغي كل حاجة من دلوقتي افيد والواحد يستريح اصل الواحد مخنوق
فارس بجنون : وعمي عنده خبر بالكلام ده وياترا هتلاقي عريس ذي
دره بعظمة : اوعي تنسي يا فارس انى درة السوهاجي وألف راجل يتمني نسبي وايوه ابوي موافق ومرحب بالكلام ده واعلى ما فخلك اركبه
همام : وانا فى ظهرك يا بنت أخويا
درة : انت ماشية سلام عليكم

غادرت درة المنزل تحت انظار الجميع الذين يبتسمون بخبث وتحت انظار فارس المندهشة من قوة وشجاعة درة

صعد فارس الى غرفته حتى يعيد حساباته مرة أخري لأنه علم متأخر بأن قلبه يعشق مشاكستها

فارس لنفسه : هى فعلا ممكن تسبني لا يا درتى انتى ملكى وهعرف اكسبك تاني وهحنن قلبك وخليه يعشقني

في الأسفل
*********

همام : هتعملو ايه يا ولاد فى التحقيق
جاسمن ببرود : متقلقش بإذن الله خير متخفش مش هخليهم يترفدو زى هشيل الليلة
احمد بنرفزة : احنا هنشلها مع بعض مش لوحدك
محمد : اسمعي كويس جاسي انتى فعلا القائد فى الشغل بس لاكن هنا انتى أختنا وكلنا هنشيل العقاب
جاسمن : خلاص اهدو بقي هو البيت ده مفهوش اكل
نفيسه بضحك : حالا يا قلبي الاكل يكون جاهز

بعد قليل تجهز الاكل وتجمع الكل على السفرة و اخذو ياكلو و يضحكو وفى النهاية صعدت جاسمن الى غرفتها حتى تستريح

&&&&&&&&&&&&&&

يتبع



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close