رواية صاحب مفتاح الشقة الفصل الثالث 3 بقلم عمرو راشد
أنتي هتظهري في حياه منال
= لا دا الكلام كبير أوي كدا،، انت قصدك منال مراتك؟
بالظبط منال مراتي
دور الصاحبة اللذيذة المغرورة،، عايزك تقربي منها،، تدخلي حياتها،، عايزك في اقل وقت تبقي اقرب واحدة ليها
= طب افهم الاول انت عايزني اعمل كدا ليه؟
" سحبتها من ايدها ومشيت لحد ما قعدت على الكنبة وهي قعدت جنبي وبدأت اكمل كلامي
هي دي اللحظة المناسبة اللي نعرف ندخل فيها ل منال
= اشمعنا الوقت دا بالذات؟
متعودتش منك على المجادلة،، اتعودت على السمع وتنفيذ الاوامر وهو دا العهد اللي بيني وبينك
= كل اللي تتمناه انا هنفذه بس انا عايزة افهم
" سندت ضهري و ابتسمت وبعدها كملت كلامي
كل حاجة في الدنيا ممكن تعرفي تكسبيها الا حاجة واحدة بس؟،، تفتكري ايه هي يا ناهد؟
= الحب؟
راحة البال
= الحب سهل تشتريه،، يعني مثلا لو انا نزلت دلوقتي و وزعت فلوس على كل الناس اللي في الشارع هيحصل ايه؟،، هيحبوني وبكدا اكون اشتريتهم،، منال معاها فلوس تقدر تشتري بيها كل اللي تحلم بيه بس الحاجة الوحيدة اللي متقدرش تشتريها هي راحة البال
= والأولاد برضو يا أمجد،، متنساش انك لحد دلوقتي لسة مخلفتش منها
بس لو سيبتها هتخلف من غيري و دا اكيد لان مفعول حباية منع الحمل هيروح من جس*مها
= وهي عمرها ما راحت ل دكتور؟
كنت بتفق معاهم قبل ما نروح لأي واحد منهم،، كانو بيقولو نفس الكلام اللي أنا عايزه الا واحد بس،، دكتور عبدالخالق،، لسة فاكره لحد النهاردة
فلاش باك
اسمعني يا دكتور انا عايزك تقول ل منال انها مبتخلفش وفرصتها في الحمل هتكون صعبة وليك مكافأة عندي على العمل العظيم دا
= حضرتك بتهزر يا استاذ أمجد؟،، مدام منال دي اعرفها من زمان أوي ومستحيل اعمل معاها كدا سواء هي أو غيرها،، شرف المهنة يا استاذ ويكون في علمك انا هبلغ مدام منال باللي حصل دا
" ابتسمت وبصيت في الأرض من رده فعله ونظرته المستفزة ليا وكأنه بيتحداني،، بس رديت عليه بعد دقيقتين بالظبط وقولتله
طب رد على تليفونك
= تليفوني مبيرنش
" قالها ب استهزاء وهو باصصلي بس مكنش يعرف ان تليفونه هيرن في نفس الثانية،، ساعتها نظرته اتغيرت واتحولت ل قلق ممزوج ب خوف و رد على التليفون
باااك
طب وانت عملت ايه معاه عشان يوافق؟
= لعبت على نقطه ضعفه
اللي هي ايه؟
= مراته و اولاده،، انا كنت في العيادة عنده الساعة 8 بليل بس انا عارف انه بيروح المستشفى كل يوم الساعة 7 الصبح عشان كدا الساعة 9 الصبح في نفس اليوم كنت قدام باب بيته عشان اقابل مراته
طب وليه 9؟،، ليه مش 8؟
= عشان دكتور عبدالخالق بينسى كتير،، اكتر من مرة خدت بالي انه بينسى مفاتيحه او تليفونه او اي حاجة تخصه عشان كدا كان لازم استنى ساعتين على لحد ما يكون خرج من البيت ووصل المستشفى وأكون انا كمان دخلت وخرجت بكل سهولة
طب ومراته بقا عملت معاك ايه؟
فلاش باك
بصراحة انا كنت متردد اجيلك ولا لا بس الوضع ميسمحش اي تأخير الصراحة،، انا جاي هنا عشان بحب دكتور عبدالخالق وعايز أساعده
= في ايه حضرتك قلقتني؟
في مسؤول كبير طلب من دكتور عبدالخالق خدمة بسيطة بس الدكتور رفض ومش كدا وبس،، لا دا هد*ده كمان انه يبلغ عنه،، والراجل دا كبير جدا وعنده نفوذ واسعة اوي،، وأنا خايف على دكتور عبدالخالق،، ارجوكي يا مدام خليه يوافق،، هو هيحضر النهاردة الاجتماع مع الراجل دا الساعة 8 حاولي متتأخريش،، اوعي متتصليش الساعة 8 و ربع،، اقنعيه يوافق عشانه وعشان حضرتك وعشان اولادك،، الراجل التاني مش سهل واكيد هيأ*ذيه،، انا كدا عملت اللي عليا،، استأذن انا
" قومت وقفت وبدأت فعلا اتحرك ولكن وقفت في مكاني لما سمعت سؤالها
طب حضرتك اسمك ايه؟
" بصيتلها و ابتسمت وأنا بقول
أمجد العطار
بااك
طبعا مراته اتصلت في المعاد بالظبط
= دا صحيح
مكنتش خايف؟
= الخوف ميعرفش ليا طريق يا ناهد،، انا الخوف في حد ذاته،، انا الرعب اللي يملا قلبك مجرد ما تسمعي اسمي وكله على حسب اختيارك يإما معايا او ضدي
ساعات بخاف منك
= دا لازم،، انا كمان ساعات بخاف من نفسي بس متقلقيش طول ما أنتي مطيعة وبتنفذي الاوامر عمري ما هأ*ذيكي
وانا مطيعة ليك و لأوامرك يا سيدي وتاج راسي
= بكرا الساعة 4 العصر منال هتكون موجودة في كوافير اسمه happiness موجود في المعادي،، عايزك تبقي جاهزة وتعملي كل اللي اتفقنا عليه
تؤمرني يا سيدي
" الحكمة والعقل والهدوء من صفات الراجل الحكيم عشان تبقا عارف تتصرف ازاي في أي موقف هيقابلك،، الخوف مش حل،، الخوف عامل زي المسكن اللي بتاخده لما بتحس بصداع،، مرة واتنين وتلاتة ومفعوله هيكون كويس معاك وهيقضي على الصداع تماما،، بعد فترة مفعوله هيقل ف هتبدأ تزود الجرعة لحد ما هيقضي عليك انت شخصيا،، وليك حرية الاختيار،، رجعت البيت في اليوم دا كانت الساعة 2 بعد منتصف الليل لقيت منال نايمة،، غيرت هدومي و نمت جنبها،، صحيت الصبح ملقتهاش جنبي،، قومت من على السرير وخرجت من الأوضة ولكن برضو مكنش ليها وجود في الشقة وحتى لما كلمتها مردتش عليا،، قضيت وقتي في الشغل لحد ما الساعة دقت 7 ولقيتها رجعت من برا،، دخلت عليا ووشها مقلوب
ايه يا حبيبتي كنتي فين دا كله؟
= كنت عند الكوافير،، خير في ايه؟
لا مفيش اصل انا كلمتك كتير وانتي مردتيش
= يبقا مكنتش تكلمني تاني،، طالما كلمتني مرة واتنين وتلاتة وأنا مردتش يبقا تسكت وأنا لما هبقا عايزة ارد عليك هرد
يعني انتي كنتي شايفة التليفون؟
= اه شايفاه ومش عايزة ارد،، فيها ايه دي؟
مفيهاش يا حبيبتي،، انا ببقا عايز اطمن عليكي بس
= اطمن يا أمجد
بس النيو لوك دا خطير الصراحة و لايق عليكي
= اي حاجة حلوة فهي تليق عليا بالعكس دي هتبقا احلى لما تكون عليا
اكيد طبعا يا حبيبتي بس اشمعنا روحتي الكوافير دا أنتي حتى زي القمر مش محتاجة حاجة
= انت ناسي ان بكرا عيد ميلاد ماما؟
و هي دي حاجة اقدر انساها يا حبيبتي؟
= افهم من كدا انك جبت هدية؟
بكرا واحنا ماشيين هعدي اجيبها،، حجزتها من اسبوع وبكرا هستلمها
= ومقولتليش ليه ولا انا بقيت اخر من يعلم
انتي اول من يعلم يا حبيبتي والله
= نعديها مش مشكلة،، بس قولي بقا انت رجعت امبارح امتى؟
الساعة 2
= وهو دا وقت ينفع ترجع فيه؟
بصراحة لا بس انا محستش بالوقت و دا غلط مني عشان كدا انا اسف
= امممم برافو،، النظام حلو يا أمجد
مين ميحبش النظام؟
= البهايم،، انا داخلة اغير هدومي
طب مش تسألي الاول انا فطرت ايه ولا اتصرفت ازاي وأنتي مش موجودة؟
= طالما اتصرفت يبقا خلاص الموضوع انتهى
ولو متصرفتش؟
= تتصرف والموضوع برضو انتهى
ومالو يا حبيبتي انتي اكيد مكنتيش فاضية النهاردة مفيش مشكلة،، بس انا هنزل دلوقتي
= رايح فين المرادي؟
في شغل محتاج يخلص ومش هينفع من البيت،، في ناس مهمة لازم اقابلها بنفسي
= ياريت متتأخرش
دا اكيد
" دخلت غيرت هدومي بسرعة ونزلت ركبت العربية و روحت على شقة ناهد،، فتحت الباب و دخلت وهي كانت لسة خارجة من المطبخ
جاي في وقتك
= عاملة اكل؟
عشانك
= تصدقي اني جعان فعلا
جعان وأنا موجودة يا أمجد؟،، والله العظيم دا انا اروح امو*ت احسن
= بعد الشر عليكي من المو*ت
انا معاك اعملك اللي انت عايزه،، ثواني بس وهجيلك تاني
" بعد ما حطت كل الأطباق على السفرة دخلت أوضة النوم و بعد 10 دقايق خرجت منها وهي لابسة روب احمر،، جات وقعدت جنبي وقالتلي وهي مبتسمة
بالهنا والشفا على قلبك،، تاكل الأول وبعدين الحلو
" ساعتها فتحت الروب وشوفتها وهي من غير هدوم تماما،، ابتسمت وبصيت في الأرض وقولتلها
عملتي ايه النهاردة؟
= طب مش هتاكل الأول؟
احب اسمع الأول
= روحت و رسمت عليها الدور زي ما قولتلي بالظبط
ازاي بقا؟
= هقولك
فلاش باك
" كنت قاعدة جنبها ومراقبة كل تصرفاتها،، لحد ما البنت اللي بتعمل شعري خلصت وساعتها زعقت بأعلى صوتي
ايه دا أنتي حيوانة؟؟؟،، ايه اللي أنتي عملتيه دا؟
= في ايه يا حضرتك انا عملت ايه؟
مش دا اللون اللي انا اختارته،، مش هو دا اللي أنا عايزاه،، حضرتك بتعملي على مزاجك
" ساعتها صاحبة المحل جات ووقفت معانا وبدأت تحل المشكلة لكن في وسط دا كله كنت واخدة بالي من ردود أفعال منال على الموقف،، كنت حاسة انها مبسوطة،، كلام أمجد طلع صح لما قالي أنها بتستمتع بإهانة اللي حواليها وعشان ابقا قريبة منها لازم يكون فيا نفس الطباع بتاعتها
بااك
وبعدين؟
= قعدت من تاني وهي اللي بدأت تتكلم معايا وبعد ما خلصنا عزمتني على الفطار،، دي حتى عزمتني بكرا على عيد ميلاد امها
لازم تيجي
= وهعمل ايه؟
هتكملي اللي بدأتيه
= يا أمجد انا مش هعرف امسك نفسي وانا شايفاك قدامي معاها
لازم تعرفي،، مفيش حاجة اسمها مش هعرف امسك نفسي،، انتي مرات أمجد العطار اظن مش محتاج اشرحلك مين هو
= عارفة يا سيد الرجالة بس انا بغير
اطمني انا معاها بجسمي بس انما قلبي معاكي أنتي
= بجد يا أمجد؟
طبعا بجد
" احساس الامان لما يبقا مع حد ممكن تخليه يعمل أي حاجة في الدنيا،، الامان والثقة شئ مهم في اي علاقة مهما كانت،، هو لازم يكون مطمن وواثق من كلامك انه يقدر ينفذ اللي بتقوله حتى لو هو صعب عليه،، حتى لو انت اضطريت تكدب بغرض انك بس تشجعه المهم في الاخر هو هدفك انت يتحقق،، بعد ما خلصت معاها رجعت البيت ونمت لان منال هي كمان كانت نايمة،، لما صحيت تاني يوم كانت لسة نايمة جنبي،، بصيت في الساعة لقيتها 12 الضهر،، قومت عملت شاي وكلت سندوتشين لحد ما هي تصحى لإني عارف انها هتكسل تعمل فطار وهتعتمد اننا رايحين عند امها وهي هتاكل هناك،، الساعة دقت 3 ولقيتها صحيت وخرجت من الأوضة
صباح الخير يا حبيبتي
= صباح النور
نمتي كويس؟
= اه وانت؟
نمت كويس برضو
= طب انا النهاردة مش قادرة اعمل فطار
أنتي تعبانة ولا ايه؟
= لا بس احنا كدا كدا هنروح عند ماما بعد الفطار وأنا مش هبقا قادرة اطبخ وأنزل،، لازم حاجة واحدة بس اللي تتعمل
مفيش مشكلة يا حبيبتي نطلب من برا
" بالفعل طلبنا الفطار من برا وفطرنا وبعد ما خلصنا دخلنا نغير هدومنا عشان ننزل،، بعدها نزلنا و ركبنا العربية ومشينا و واحنا ماشيين عديت على محل الهدايا جيبت منه الهدية وكملنا لحد ما وصلنا البيت عند حماتي،، طلعنا فوق وبدأنا نحتفل ب عيد الميلاد،، طبعا صلاح كان موجود وطالما هو موجود يبقا مينفعش ثانية تعدي من غير ما يتكلم
بس ايه دا يا أمجد؟ جايب بورتريه؟
= مالو؟ وحش؟
لا بس فكرة تقليدية
= عايزني اجيبلها نص كيلو بسبوسة زيك ولا ايه
بس بالبندق
= وهو انت يا صلاح تعرف البندق؟
وعين الجمل كمان ولا انا مش قد المقام؟
" منال تدخلت في الموضوع ساعتها وقالت
لا طبعا يا صلاح متقولش كدا دا أمجد بيهزر
" بس انا مهتمتش لكلامها وكملت
عارف بقا ايه الغريب يا صلاح؟،، القميص اللي انت لابسه،، جايبه منين دا؟
= اشمعنا؟،، عاجبك ولا ايه؟
لا جديد ونضيف و دا مش ذوقك خالص
= على فكرة انا اللي مشتريه
هو لسة في محلات بتبيع بالقسط؟
" منال تدخلت تاني في الموضوع وقالت
يلا بينا بقا نطفي الشمع
" مشيت والابتسامة مرسومة على وشي بعد الانتصار اللي حققته عليه،، طفينا الشمع وبعد ما خلصنا لقينا ناهد داخلة علينا،، منال راحت وسلمت عليها،، كان باين عليها انها مبسوطة فعلا اخيرا لقت حد شبهها،، بعدها ناهد دخلت وبدأت تتعرف علينا وفعلا كانت بتنفذ كل اللي انا قولته بالظبط،، مكنش باين عليها أي غيرة ولا اي رد فعل،، بعدها قعدنا كلنا نتكلم ونضحك لحد ما قومت دخلت الحمام وبعد ما خرجت سمعت صوت جاي من المطبخ،، صوت صلاح تحديدا،، قربت ناحية المطبخ وسمعت
ما تشوفي حل في جوزك دا،، انا زهقت
" بعدها سمعت صوت منال و هي بترد عليه وبتقوله
ولا يهمك انا هربيه المهم انت متزعلش
= هو القميص وحش بجد؟
دا انت مش بتشكك في ذوقي بقا
= أمجد الزفت دا هو بيشككني في نفسي