اخر الروايات

رواية جمعهم الحب الفصل الثاني 2 بقلم ندي ربيع

رواية جمعهم الحب الفصل الثاني 2 بقلم ندي ربيع




بعد قليل
تميم:هو انتو عندكوا البنات كلها حلوة وقصيرة كدا
جويرية بصدمة:يابن الجزمة..ياحلوف
تميم:نعم انتي بتشتميني
جويرية بتوتر:لا قطع لسان اللي يقول كدا..عن اذنك بتت ياحور خدي...وقامت
حور:نعم ياجوري
جويرية:انتي مال اخوكي مش علي بعضه لي كدا في اي
حور بضحك:مالو يابنتي انتي اتجننتي
جويرية:ها..لا خلاص ولا حاجة..وقامت
حور:مال المجنونة دي ...ولاحظت من ينظر لها بأعجاب وكان سيف ولكنها بصت في الارض بخجل
فريدة بغمزة:ياض بس ياض دي بتتكسف
سيف بصدمة:انتي شوفتي..قصدي هي مين دي وانتي مركزة ليههه
فريدة:وهو انا قاعدة هنا كيس جوافة انا قاعدة اراقب يااخويا
سيف وهو يمسك بها من قفاها:قومي يااخرة صبري تعالي
فريدة:جاية يااخويا متزقيش بس
فهد:ولا براحة علي اختك شوية
سيف وهو يشيلها علي كتفه:حاضر يابابا كدا حلو
فريدة:تصدق انا شايف البحر من عندي..ثم اكملت بصراخ يخربيتكككك نزلني يابااابااعععع ياخالوووو يامااااا اعااااا ولا هنزل علي دماغي طب اقولك شلني علي دراعتك احسن من شغل شوال البطاطا داااااعععع بتتتت ياحورر انتو ياللي قاعدين حوشوا هيموتنيييي
سيف:اخرسيييي عشان ما ارمكيش في البسين بليل كدا
فريدة بخوف:لا ياحزنيييي هو انا بعرف اعوم الصبح عشان اعرف اعوم بليل...واد ياعموريييي تعالي شوف الطور الهايج دا خليه ينزلني
سيف:انا طور ههايج طب عليا النعمة اللي هيقرب مني لاطلع من البلكونة ارميها دماغها تتفلق زي البطيخة
فريدة :خلاص ونبي نزلني ومش هقول انك كنت بتبص علــ
سيف وهو يكتمها:هشش الله يفضحك اخرسي
فريدة: طب ما كان من الاول نزلني بقي زي الشاطر
سيف وهو ينزلها ويبوس راسها:فيرو حبيبت قلبي ...كل اللي اتقال اشاعات احنا لسه اخوات
فريدة وهي تهندم من ملابسها بغرور:رجالة متجيش غير بالذل
سيف:هو انا بجد مش جاي معاكي اني ظابط ولا اي
فريدة:ما انا ثانوية عامة ومقولتش حاجة
سيف:ايوة يعني اي ثانوية عامة
فريدة:يعني المفروض تفسحوني وتاكلوني وتشترولي حاجات كتير عشان تحسن من نفسيتي وابقي وردة مفتحة مش بطة مكسحة ...مش مسمحاكوا انا هروح اذاكر..وطلعت الي غرفتها
قصي:اي بنت العبيطة دي..لامؤاخذة ياخالتي ...يعني احنا اللي دخلنا هندسة وشرطة من اعدادي ولا اي
ندي بمرح:خد راحتك ياحبيبي هي بنتي علي طول كدا جيبالي الشتيمة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اليوم التالي
فريدة:اي دا فين قصي ولا قدس
عمر بغيرة:بتسالي ليههه
فريدة:كانوا بيقولوا هيوصلوني الدرس وهما رايحين الشركة عن بابا
سيف:شكلهم نسيوا خلاص هوديكي انا
عمر:خليك ياسيف انا عندي مشوار هاخدها اوصلها
سيف:اشطا
عمر:يلا يافريدة ولا اي
فريدة بتوتر:ها اه ماشي يلا...وذهبت معه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الطريق بعد ان وصلوا
عمر :فريدة
فريدة:نعم
عمر بتحذير:متتكلميش مع ولاد ومتتكلميش مع حد خالص وخلي بالك من من نفسك ومذاكرتك
فريدة :حاضر
عمر:هاجي اخدك لما تخلصي متمشيش
فريدة:مش مستاهلة عادي
عمر:فريدة انا قولت وخلاص
فريدة:حاضر..انا نازلة عشان اتاخرت...ونزلت وسابته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الفيلا
جويرية وهي تنزل من اعلي السلم:ماما ياماااا انتييي ياوليههه يارينادد
ريناد بصويت:عايزة اي يخربييتكككك طرشتينييي
جويرية:في اي ياحجة مالك عصبية كدا ليه
ندي:وانتو اللي يقعد معاكوا انتي والغرابة بنتي ميتعصبش دا ليهه الجنة معاكوا
جويرية:في اي ياندوش انتي بتولعيها عليا
ندي :ندوش!!ريناد انتي لسه واقفة ؟؟روحي اطحنيها
جويرية:خلاص ياوليههه عايزة اكللل..جعععععانة يااااببببشرررر....انا ايام هنجرييي دلوقتي
تميم بستغراب:هتجري تروحي فين
جويرية: بقولك هنجري هنجري يعني جعانة
تميم بقرف:اسمها I,m hungry
جويرية وهي تاكل:يااخويا مش فارقة هنجري هتجري نجري اللهي ناخدها ماشي مش مهم انا جعانة دلوقتي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند قصي وقدس
قصي بغيرة : متتكلميش مع الواد الل عامل زي السحلية دا تاني
قدس بغيظ : وانت مالك دا كان بيسألني ع حاجة
قصي : ولا حاجة ولا نص تروحي مكتبك وترجعي ع طول متتكلميش مع حد
قدس وهي تتركه : إنت ملكش دعوة بياا ولما اروح هقول لبابا
قصي وهو يمسكها ويذهب بها إلى مكتبه: لا ي ماما لياا دعوة بيكي واتلمي ع الصبح كدا وروحي قولي لأبوكي مش بيهمني
قدس وهي ع وشك البكاء : غور أنت وحش ع فكره
قصي وهو يكتم ضحكته : طيب يلا قدامي علي مكتب واستني عشان نروح سوا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فِـ الفيلا...
ندى : ي بت ي ريناد يااضحي ملاحظين الل أنا ملاحظه
ضحى بعدم فهم : إيه اللي ملاحظة
ريناد : آيوه آيوه ي بت ملاحظة واخدة بالك انتي
ضحى بزعيق : م تفهموني ي ولاد الجزمة
ندى : شايفه كل واحد من الصايعين ولادنا بيشقط واحدة من البنات
مريم وهو تأتي لهم من الداخل :دا اللي هو ازاي يختي انا ابني ميعملش كدا ابدا
ندى بردح : إيه يختي دا ابنك اول واحد عينه زايغة
مريم : إيه يختي إبني لا يمكن يعمل كده
ندى :لا يعمل اقولكوا من الاخر
الجميع : قولي
ندى : الواد عمر بيتحكم ف فريدة وكرها في عيشتها
والواد سيف عينه كانت هتتخلع ع حور بنت ضحى
والواد تميم دا منيل جويرية هي اللي بتشقطوا
والواد قصي بيطلع اللي بيعملوا عمر ف قدس
ضحى بردح : م تلمي ابنك ي زفتة ياندي أنا ولادي ميعرفوش حاجة
ندى بلا مبالاة : هيتعلموا متخافيش
ريناد بتمثيل الفخر : البت جويرية زي امها جبت سولي ع أسنانه زمان وهي هتجيب تميم ع ودانه دلوقتي والواد قصي جنتل مان بيربي البت قدس اللي حسام ومريم معرفوش يربوها
مريم بعصبيه مصتنعة : م تتلمي ي ريناد احسنلك
ضحى وهي تقوم : يلا ي مريم ندخل نكمل الاكل دول حلاليف خليهم قاعدين ف الخيال كدا
مريم : يلا ي بنتي دا الحمد لله انك جيتي بقالي عشرين سنه مع المعاتيهه دول
لتذهب مريم وضحى الي المطبخ وتظل ريناد وندى ف الصالون يتابعون خناقة تميم وجويرية
بعد قليل
سيف وهو يدخل : مسا مسا ع الناس الكويسة اخبارك ي ندوش واخبارك ي رينو
ندى : الحمد الله ي أخويا اومال فين اختك
سيف وهو يتجه لحور : عمر راح يجيبها من الدرس
ندى بخضة : لا انت تروح تجبلي اختك عمر عصبي وهيزعقلها واختك انت عارفها
مريم من المطبخ : طيب لمي لسانك لأحسن اجي اقطعهولك
ندى بخوف مصتنع : أنا خرست أصلا
ريناد بضحك : ناس متجيش غير بالعين الحمرا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سيف بمرح : يعني القمر دا قاعد لوحده
حور بخجل : م كلهم خرجوا وأنا لسا معرفش حد هنا
سيف : يعني حد يسيب القمر ده قاعد لوحده عيب والله أي رأيك انا كنت رايح قسم الشرطة علشان أخلص شوية حاجات وارجع مش أتأخر تيجي معايا
حور بتردد :قسم!! طيب بس أقول لماما
سيف وهو يمسك يدها ويذهب للمطبخ : أبو الضحاضيح اخبارك
ضحى : أبو الضحاضيح آيوه هو أنا هستنى أي من ابن ندى
مريم بضحك : لا اتعودي ي ضحضوح
سيف بضحك : ايوه مريووم قلبي اللي عرفاني
مريم بضحك : كنت عايز إيه ي اخوياا
سيف بتذكر : آه صح كنت خارج وقولت أخد حور معايا قاعده لوحدها حرام
ضحى : خدها بس ترجعوا بدري علشان عمك محمد ميتخانقش معايا
سيف وهو يسحبها وراه : دا احنا هوا ونكون هنا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند فريدة وعمر
كانت واقفة فريدة وزين مع بعض
عمر بغضب:فررريددة
فريدة بخوف؛نعم
عمر بعصبية:اي اللي وقفك معاه
زين ببرود:####
عمر وهو يلكمه:######
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبعـــــع
الكاتبة ندي ربيع
الكاتبة ريناد خالد



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close