رواية صغيرة علي العشق الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة نورا
صغيره على العشق الفصل الثاني
شجاعة تظاهرت بها علها تتخلص منه لتصرخ به مرددة : ولو ما مسمعتش كلامك هتعمل ايه يعني..
:صوتك ميعلاش اولا خرجت كلماته هادئه لكن نظراته كفيلة بأن ترعبها ..لكنها لن ترضخ له لتردد بصراخ: والله ده صوتي لو مش عجب...لم تكمل كلماتها لتشعر بشعرها يكاد يقتلع من مكانه وهو يشدها منه ليقربها من وجهه مرددا بفحيح مبحبش اكرر كلامي صوتك ميعلاش والأ هتشوفي جنان مشفتيهوش بحياتك انتي مش خبراني زين يابت ادهم..
دوت صرختها بكامل القصر ليدفعها على السرير ويعتليها حاولت منعه لكنه بثانيه مزق ثيابها واعتلاها ...حاولت مقاومته جاهده وسط صرخاتها وتوسلاتها وهو مستمر بما يفعله دون وعي حتى شعر بسكونها تحته حاول تجاهل ذلك لكنها لم تعد تتحرك ابتعد عنها ليجدها فاقدة الوعي نفخ بضيق واتجه إلى الباب وقد التقط قميصه وارتداه بإهمال ليجد والدته تقف أمام الباب لا تستطيع الدخول فور خروجه قبل أن يسمح لها بالتحدث ادخلي شوفيها لو محتاجه حكيم هاتوهولها هرجع الصبح..اليها فائقه وعال والا مش هيحصل معاك زين ..
بس ياب...تجاهل كلامها واتجه إلى الخارج ..
أما والدته فور دخولها شهقت برعب عندما وجدت طفلة صغيره لم تتجاوز الخامسه عشره عارية ثيابها ممزقه وحالتها يرثى لها. أسرعت اليها ووووو
*****************
في احد المخازن
كان همام يشرب الشاي ابن عمة عيسى وهو يراقب العمال :كنت فين يا عيسى قلقتيني عليك..
عيسى وقد اشعل سيجارته ليقول ببرود : كنت بتجوز...
سعل همام بصدمه لينظر إلى عيسى بعدم استيعاب : قلت ايه..انت كنت فين..
عيسى بغمزه بتجوز..ايه غرت حابب تتجوز انت كمان .
اني مبهزرش ياعيسى انت بجد عملتها..
ايوه ودخلت من ساعه تقريبا واهاا دلوقتي هروح لعروستي. ..عشان مشبعتش منها..سلام يا صاحبي..
همام :استنى هنيه ياعيسى اني بكلمك ..لكنه تجاهله وأكمل طريقه..
********************
شروق : بنتي بنتي عايزه بنتي ياعمر جيبلي بنتي قالتها بانهيار
عمر :اششششش ابعد خصلات شعرها عن وجهها ليحتضنها مرددا بهدوء حاول تقمصه اهدي ياشروق اهدي ياحبيبتي مريم هترجع انا بوعدك..
شروق ببكاء وضعف انت هتجيبلي مريم مش كده ان شالله يدي اتكسرت قبل مامدها عليها..
عمر 'لا ياحبيبتي متقولش كده بعد الشر عنك ربنا يخليكي لي ..مريم متعصبه شويه وهتهدي وتراجع نفسها وترجعلك اطمني..
شروق : انا عايزه مريم بحضني ياعمر وحياتي عندك..
عمر وهو يمسح دموعها بحب وغصه على حزنها وقهرها: نبطل عياط بس واوعدك مريم هترجعلك ... هقلب مصر كلها عليهالحد مارجعها لحضنك ياحبيبتي..انتي بس اهدي ليجذبها إلى أحضانه واضعا رأسها على صدره يطبطب عليها لتهدأ مرددا نامي ياشروق نامي ياحبيبتي ..
انا عايزه مريم مش هعرف أنام الا لما أشوفها...واخدها بحضني..
ليسمع صوت الخادمه تستأذن دخلت لتقول زين بيه براا عاوز حضرتك ياعمر بيه...
عمر اسيل معاه..لتقتحم اسيل الغرفة مرددة بقلق شروق انتي كويسه..
شروق مش كويسه مريم هربت ومش عارفه. راحت فين انا هتجنن يااسيل عايزه بنتي..
نظرت اسيل إلى عمر الذي يشعربالضياع لاول مره ليقول لها خدي بالك منها يااسيل وياريت تنام شويه عشان ترتاح انا هنزل.
شروق هجي معاك..وحياتي عندك خدني معاك
عمر بجديه: تجي فين بلاش جنان مش هتنزلي بالشكل ده ..
شروق ياعمر ..
قبل عينها مرددا متقلقيش مريم هترجعلك ياشروق اوعدك ياحبيبتي ...ليسرع بالمغادرة قبل أن يرى انهيارها ..
**************
:عيسى كان صوت والدته في الصاله قبل أن يصعد لغرفته..
عيسى ببرود: في ايه..
ام عيسى: مين البت دي وايه حكايتها..
عيسى ببرود : مرتي..
والدته بصدمه : مرتك كيف ودي تبقى بت مين واهلها مين..
عيسى بجديه : محدش ليه صالح ..مش عايزه حفيد اهااا هيبقى عندك حفيد والبت صغيره هتخافلك بدل الواحد عشره..
والدته : انت اتجننت بصحيح..
عيسى بضحكه مستفزه.: دلوقتي لحد ما عرفتي دني مجنون من زمان ياأم عيسى سلام بقى عشان اشوف عروستي.
استنى الحكيم بيقول البت مصدومه ونفسيتها تعبانه..
عيسى لاستفزاز وخبث : هبقى اروقها بمعرفتي متشيلش همها...
والدته :بس يابني..
عيسى بغضب : مخلاص بقى لوك لوك لوك مش هنخلص من ام النهار ده مقولتلك فهمت..ليكمل طريقه الى الدرج ويصعد إلى غرفته ويجدها تضم ساقيها إلى صدرها تبكي بقهر على حالها فور رؤيته تراجعت لتلتصق بأخر السرير وبثانيه كان يجلس أمامها ليحتضن وجهها مرددا الشويتين اللي عملتيهم النهارده هسامحك عليهم بس بالمقابل هتسمعي الكلام والأ هتشوفي حجات مش هتعجبك واصل..
قولتي ايه كانت نظراتها كلها رعب وخوف..ليردد على مسمعها مسمعتش قلتي ايه هزت رأسها بايجاب ليرفع وجهها إليه مرددا عايز اسمعك تقولي حاضر ونعم وبس فاهمه والا نعيدوا ونزيد..
فففقهمه..خرجت الكلمه بصعوبه من بين شفتيها
كويس قال كلمتها ليأخذها بقبلة عميقه اختنقت أنفاسها ووووووو
يتبع ..