اخر الروايات

رواية وردة في وسط الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة

رواية وردة في وسط الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة





نامت وردة من كتر العياط والتفكير صحيت علي صوت خبط علي الباب عرفت انه عمر قامت وهي مش قادرة لانها نامت مكانها فتحتله الباب
عمر : صباح الخير
وردة : صباح النور
عمر : تعالي يلا نفطر وبعدين ناخد بعض ونطلع علي الصعيد
وردة : انا مليش نفس
عمر : لا هتاكلي الاول انتي ماكلتيش امبارح وانا قدرت حالتك ومجبرتكيش بس دا هيأثر عليكي
وردة : بجد انا مش جعانة
عمر وهو بياخدها من ايدها : انا مش بسالك يلا دا انا حتي اللي عملت الاكل جربي وقولي رايك
طلعوا برة وقعدوا علي السفرة اللي كانت مليانة اكل كتير واللي وردة بتحبه
عمر : ها اي رايك
وردة : مكنش له لازمة تتعب نفسك عشاني
عمر : وهو انا لو متعبتش عشان مراتي حبيبتي هتعب عشان مين
وردة : شكرا ليك بجد ي غمر
عمر : انتي هبلة ي حبيبتي انتي مراتي ودا اقل حاجة ممكن اعملهالك
وردة : انا مش عارفة من غيرك كنت هعمل ايه انا مبقاش ليا حد غيرك
عمر : وانا عاوزك كدة دايما ميكونش ليكي حد غيري انا اكون دنيتك كلها وعاوزك تتاكدي اني مستحيل اسيبك لوحدك ابدا
وردة : وعد
عمر : وعد كلي يلا عشان تجهزي حاجتك ونمشي عشان نوصل قبل ما الجو يليل
وردة : انا هدومي لسة في الشنط
عمر : كويس كلي بقي واشبعي لان لسة قدامنا يوم طويل
وردة : حاضر
بدات وردة في الاكل وعمر كان قاعد بيبصلها بحب وبيفكر ازاي يقدر يفرحها بعد ما خلصوا اكل اخدوا الشنط وركبوا العربية واتجهوا ناحية الصعيد
بعد ساعات طويلة من السواقة اخيرا وصلوا كانت وردة نامت صحاها عمر
عمر : وردتي اصحي يلا وصلنا
وردة : سيبني خمس دقايق بس
عمر وهو بيقوب منها : لو مقومتيش هشيلك
قامت وردة بسرعة اول ما سمعت كلامه ضحك عليها اوي وهي اتغاظت منه
عمر : ايوة كدة قومي يلا انزلي لحد ما اجيب الشنط
نزلت وردة من العربية واتفاجأت بجمال البيت اللي شبه القصر جاب عمر الشنط ووقف جمبها
عمر : ها عجبك
وردة : جميل اوي وكبير
عمر : دا طبيعي لانه بيت العيلة الكل عايش فيه يلا ندخل
دخلوا هما الاتنين وكانت وردة متوترة وخايفة من ردة فعلهم اول ما دخلوا من الباب سمعت صوت زغاريط عالية وناس كتيرة اوي واقفة في استقبالهم قرب عمر منهم وهي فضلت واقفة مكانها
عمر وهو بيبوس ايد راجل كبير : ازيك ي جدي
الجد : انا كويس ي حبيبي انت اي اللي اخرك
عمر : كان في زحمة اومال فيت جدتي
الجد : هتيجي دلوقتي
سمع عمر صوت حنون جاي من بعيد عرفها علي طول هي اول ما شافته حضنته بشوق
الجدة : بقي كدة ي عمر تغيب الغيبة دي كلها
عمر : معلش بقي ي جدتي انا جيت اهو وهعيش هنا علي طول
الجد : نويت تستقر هنا اخيرا
عمر : ايوة خلاص
لاحظت الجدة وردة اللي كانت واقفة علي الباب ومنزلة عيونها في الارض
عمر شاف جدته بتبص لوردة وقال : دي وردة ي جدتي مراتي
الجدة : ماشاء الله تعالي ي بنتي
مشيت وردة وراحتلها وتوترها بيزيد بصت للجدة اللي كانت بتبصلها بحنية لان عمر حكالهم علي كل حاجة
الجدة : اسمك وردة وانتي وردة فعلا
وردة : ميرسي
عمر : تعالي بقي اعرفك علي بقيت العيلة بصي ي ستي دي تبقي اختي صفاء
صفاء حضنتها وهي مبسوطة وقالت : اعتبريني زي اختك هنا
وردة بابتسامة : ليا الشرف
عمر : ودا ادهم ابن عمي
ادهم : ازيك ي مرات اخويا
وردة : الحمدلله
ادهم قرب من عمر وحضنه وقاله : بقي كدة ي جزمة تتجوز من غير ما تعرفني بس زوقك تحفة
عمر : احترم نفسك والا عاوزني اقول لصفاء
ادهم : لا انا مش ناقص دا انا علي ما بصدق اكلمها
عمر : يبقي خلاص
عمر : دا بقي احمد اخويا
احمد : شرفتينا ي مرات اخويا
وردة : الشرف ليا انا
عمر : دي تبقي مرات عمي فرح
فرح ابتسمت ابتسامة صفرة وقالت : نورتينا ي حبيبتي
وردة : تسلمي ي طنط
عمر : ودا عمي مصطفي
مصطفي : اهلا بيكي في وسطنا ي بنتي
وردة : تسلم ي عمي
عمر : ودي جميلة بنت عمي
جميلة وهي بتمثل الابتسامة : نورتينا
وردة : دا نورك
عمر : اهي دي عيلتي اللي حكيتلك عنهم
الجد : بدال اتعرفتي علي العيلة تقدري تطلعي انتي وهو فوق ترتاحوا شوية
عمر : اه والله ي جدي اصل انا خلاص مبقتش قادر
اخد عمر وردة لفوق ودخلوا الاوضة اللي كانت واسعة ونضيفة
وردة : انا فين اوضتي
عمر : دي اوضتك
وردة : وانت هتنام فين
عمر : هنا ما دي اوضتي
وردة : وانا هنام فين
عمر : هنا بردوا اي الاسئلة الغريبة دي
وردة : لا انا مش هنام معاك في مكان واحد
عمر : ليه ان شاء الله هعضك
وردة : لا اتفضل اطلع لاني تعبانة وعاوزة انام
عمر : يرضيكي يعني يقولوا اي عليا دلوقتي
وردة : وانا مالي
عمر شالها غصب عنها وحطها علي السرير وحضنها ونام
وردة : ابعد عني انت اتجننت
عمر : لو مسكتيش انا عارف انا هسكتك ازاي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close