رواية المستحيل تحقق الفصل الثالث عشر 13 بقلم زهرة عصام
البارت 13
بسم الله الرحمن الرحيم
_______________________________________
﴿رحمتي وسعت كل شيء﴾
اذكروا الله
________________________________________
علي صوت الناس بالحي خرجت علي أثره أمل و بوسي
أمل هو في أي
نظرت من فوق شافت تحية بتفتح الشباب و هتبص
امل نهار منيل روان مش لازم تشوفهم
نظرت امل الي أسفل بسرعة و قالت محمد
انتبه لها محمد و نظر لها
امل بسرعة هات روان و اطلع
محمد ماشي
محمد لروان يلا يا رورو عشان ماما مستنيه فوق
روان يلا يا محمد
صعدت روان مع محمد الي امل و بوسي
كانت امل تنتظر روان بلهفة
روان بدموع وحشتني
امل و هي تحتضنها بلهفة وانتي كمان وحشتيني اوي يا روان
روان هان عليكي تسبيني كل دا
امل بدموع ابدا والله يعلم ربنا كنت عاملة ازاي في بعادك واني كنت بتابع اخبارك دايما
بوسي وسعي بقي يا ماما عاوزه اسلم عليها
روان وحشني يا دذمة
بوسي قلب الجذمة انتي عاملة اي
روان بخير طول ما انتوا بخير
محمد هنخلينا واقفين علي الباب يلا ندخل جوا
امل اه صح يلا نتدخل جوا و مسكت ايد روان و شديتها معاها للمنزل
_______________________.__________
دخل مروان المنزل و من ثم الي غرفته دون الحديث مع أحد
مروان يا تري هي بتعمل اي عند محمد بس هو اصغر منها في السن اكيد معرفه بس برضوا مكانش ينفع تروح له زيارة من غير ما تقولي
هي هتقواك بصفتك اي خطيبها جوزها حبيبها اخوها انت كل الي يربطك بيها شغل شغل و بس
بس انا بحبها أيوة بحبها مش هنكر تاني انا عاوز اعرف هي بتكن ليا مشاعر برضوا زي كدا ولا لا
حتي لو مش بتحبني انا مش هسيبها و هخليها تحبني انا اول مرة احب هي الوحيدة الي لفتت نظري و مش هفرط فيها أبدا
وعد مني يا روان هتكوني ملكي ملك مروان الشامي الي كل البنات تتمني نظرة منه بس انتي غير
بس برضوا كانت بتعمل اي عن الزفت الي اسمه محمد دا انا عقلي هيشت
شكل في حاجات كتير اوي في حياتك يا روان و محدش يعرفها بس صدقيني لما تبقي ملكي لازم اعرف كل حاجة عنك
ثم تابع بابتسامة قريب اوي قريب اوي هتكوني روان الشامي زوجت رجل الأعمال مروان الشامي
__________________________.____________
دينا أيوة يا بابا حضرتك هتيجي امتي
شاكر لي يا بنتي حصل حاجة
دينا أيوة ماما قاعدة علي الباب بمنفضة السجاد و حالفة اني ما هخرج منها غير بعلقة يرضيك واحدة في سني كدا تنضب علقة
شاكر هههههههه لا ميرضنيش بس هي هتضربك لي
دينا عشان مخدش السندوتشات الصبح
شاكر ما انتي الي غلطانه برضوا مخدتيش السندوتشات لي الصبح
دينا هو اي الي مخدتهاش يا بابا انت كمان هو حضرتك هتعوم علي عومها
شاكر خلاص اقعدي عندك مسافة الطريق و هكون عندكم أشوف الخناق الي مبيخلص دا
دينا توصل بالسلامه يا بابا مع السلامه
قفلت دينا الهاتف مع والدها لياتيها صوت نادية من الخارج
نادية و انتي فاكرك لما تكلميه هيخلصك مني احلمي يا بنت شاكر احلمي
دينا نهار منيل بستين نيله و دي عرفت ازاي ثم أخذت تبحث في الغرفة و تقول نكونش مركبالي كاميرا في الاوضه
نادية مدوريش و تفكري كتير عشان متتهبليش
دينا لا كدا كتير
مش مهم اهو الواحد يناملوا شوية علي ما شاكر يجي و ياخد عقلها بكلمتين و نخرج من الانفرادي دا بقي هههههههه
________________________.___________
تحية من الشباك واد يا بلية انت يلا
بلية ايوة يا ست تحية
تحية اي اللمة الي هناك دي يلا عند بيت الست أمال
بلية لهو انتي متعرفيش يا ست تيحية والي اي
تيحية معرفش اي ياض انطق انت هتنقطني
بلية الست روان بنت حضرتك فوق عند الست امل و كانت جاية مع البشمهندس محمد
تيحية روان هنا في الحي
بلية مؤكدا أيوة
تحية اوعي تكون غلطان يلا والله لهموتك
بلية أنشالله اتص في نظري هي الست روان بنتك
تحية طب غور دلوقتي
بلية ماشي
رواح بلية يزف خبر عدم معرفة تحية بمجئ روان بالحي
تيحية بحسره جاية تشوف امل و مفكرتش حتي تبص علي بيتها صحيح ناكرة الجميل
طب والله لقول لسيد و هو يتصرف معاها وانا الي كنت بحاول امنعة عن القضية بس يلا عشان تصرفك دي مش همنعه لا بالعكس دا انا هقف في ظهره أما اروح اكلمة يجي يشوف المحروسة بنته
________________________._________
روان بس اي دا يا بوسي
بوسي باستغراب اي
روان شكلك بقي شبه الكورة هههههههه
محمد صح يا روان ثم نظر إلي بوسي عشان تعرفي أن مش انا لوحدي الي شايفك كورة هههههههه
بوسي تصدقوا انكم ارخم من بعض اوووف بقي
امل يختي مقموصه علي اي بكرا يتجوز و مراته تكون بكرش اكبر من كدا هههههههه
بوسي احسن هههههههه
روان لي رجتوا الحي هنا يا طنط
أمل زي ما انتي عارفة ابو محمد جالة عقد عمل برا مصر و سافر قولت نرجع بقي بيتنا وسط ناسنا لاصلنا
روان بس انا دوت عليكم كتير اوي
امل بحزن خلاص بقى يا روان حقك عليا متزعليش
روان مقدرش ازعل منكم يا طنط يلا بقي مش هنتكلم من ايدك انا جعاااانه اوووي
امل حالا يا احلي روان في الدنيا هحضر الغدا و ناكل كلنا
روان تسلميلي يا قلبي
________________________._____________
دخل محمود البيت و كان الهدوء هو السائد
محمود هو البيت فاضي وألا اي اه هتلاقي مروان نايم أما اروح انام انا كمان لحسن دا شكلة متعصب و انا مش ناقص
كفاية دينا مش مدياني وش و دايما قافلة كدا بس عسل بنت اللظينة و هتجوزها يعني هتجوزها
______________________._______________
وصل شاكر الي المنزل و استطاع أن يخلص دينا من نادية
دينا الله يخليك لينا يا بابا يا ناصر الغلابة يا رب
شاكر بس يا بكاشة و يلا عشان تكلي
دينا اه و النبي لحسن دا الواحد واقع من الجوع
نادية أحسن عشان بعد كدا تبقي تاخدي السندوتشات
دينا يختااااااي
_________________________.__________
تحية ايوه يا سيد
سيد هو مش انا قولتلك يا ولية طول ما انا في الشغل متتصليش بيا
تحية حصل يخويا
سيد اومال بتتصلي لي دلوقتي
تحية أصلها حاجة مهمة
سيد خير
تحية المحروسة بنتك
سيد روان
تحية أيوة يخويا و هو انت عندك غيرها
سيد مالها
تحية هنا في الحي عند الست امل
سيد روان في الحي و عند امل طبعا تلاقيها جاية تديها فلوس مش احنا أولي برضوا بالفلوس دي
تحية انا قولت اعرفك بس انها هنا
سيد طب اقفلي دلوقتي و انا هاخد إذن و اجي مسافة الطريق
تحية ماشي يخويا مع السلامة
سيد جتيلي برجلك يا روان
__________________________._______
امل يلا الاكل جهز
بوسي اه والنبي يا ماما اصلي جعانه اوي
محمد بترقية و انتي من أمتي بتشبعي يختي
بوسي بس يا رخم انا باكل لاتنين ايا و لابني مش هيقولك يا خالو دا
محمد يجي هو بس و ساعتها نعرف
روان انتوا لسه هتتكلموا يلا انا جعانه
جلسوا جميعا علي السفرة يتناولوا الطعام بجو ملئ بدفي العائله افتقدته روان منذ زمن بعيد
انتهي الجميع من تناول الطعام
روان تسلم ايدك يا طنط امل بجد الاكل تحفة
امل الله يسلمك يا حبيبتي بالهنا يا رب
و بعد جلسة طالت كثيرا استاذنت روان بالانصراف
روان همشي انا بقي
امل خليكي شوية كمان
روان كان نفسي والله بس اتاخرت و عندي شغل الصبح بدري
امل بحزن طيب
روان متزعليش هاجي تاني
احتضنتها امل و بوسي بشدة
محمد يلا هوصلك
روان لا خليك انا همشي لوحدي زمان عربيتي وصلت تحت
كاد محمد أن يتحدث معترضا و لكن قاطعته روان قائلة
العربية قدام البيت يعني هنزل اركب و امشي علي طول مش مستاهلة تنزل
تنهد محمد و قال باستسلام طيب
__________________________.___________
نزلت روان علي السلم و كادت أن تخرج و لكن اعترض طريقها سيد
سيد اهلا و سهلا يا ست روان
تجمدت روان لحظة و استدارت له بابتسامة و قالت بلا مبالاة اهلا يا سيد
سيد والله و القطة طلعلها لسان و بقت تقول سيد من غير بابا
روان و خاف من القطة دي لانها بقت بتخربش كمان
سيد جاية هنا لي عشان تدي لامل و عيالها فلوس مش انا أولي بيها برضوا
روان بيجيلك الي يكفيك و زيادة كل اول شهر
سيد و ماله البحر يحب الزيادة برضوا
روان مفيش جنية تاني هتاخدة
سيد يبقي انتي الي جبتيه لنفسك
روان و هي ترتدي نظارتها مغادرة المكان اعلي ما افخلك اركبة يا يا بابا
و ركبت سيارتها و غادرت مسرعة
سيد هنشوف مين الي هيضحك في الاخر يا يا روان
____________________________.___________
وصلت روان الي منزلها و قابلت سميرة
كادت أن تتحدث سمير قاطعتها روان قائلة أنا كويسة و الحمد لله يا دادة ممكن نتكلم بكرة هستريح شوية بس و غادرت قبل أن تستمع ردها
سميرة جيب العواقب سليمة يا رب
صعدت روان الي غرفتها و جلست علي الفراش شاردة بالماضي
فلاش باك
سيد بصي بقي عشان انا جبت اخري منك هتوافقي علي البشمهندس آدم هو هيجي بكره بليل و هيقعد معاكي كل الي يقوله توافقي عليه ........