اخر الروايات

رواية كاس الغرام الفصل الحادي عشر11 بقلم منال عباس

رواية كاس الغرام الفصل الحادي عشر11 بقلم منال عباس



البارت الحادي عشر 

بعد أن أعطى شريف والد سلمى حقنه ل غرام بدأ يتناقش معها عن سبب تغير حالتها ليجد فى نهايه الحديث تلك المفاجئه..

شريف تقصدى أن مامتك تبقي دكتورة أميرة عصام دكتور الجراحة .. بقلم منال عباس 

سلمى ايوا ..هو حضرتك تعرفها 

شريف دكتور أميرة الله يرحمها من كانت من أمهر دكاترة الجراحة فى مصر ...ازاى حد يقول انها السبب فى مۏت مريضه ...

غرام انا واثقه أن فى حاجه غلط ..

دكتور شريف سيبى الموضوع دا عليا .. مع أن الموضوع من سنين طويله بس انا ليا معارفي فى المستشفى دى وان شاء الله نقدر نوصل للحقيقه ...بقلم منال عباس 

شكرته غرام بامتنان ..وشعرت أن هذا الحلم كان إشارة لها من الله عز وجل

رحاب يلا يا شريف نسيب البنات يستريحوا ...ونظرت لغرام بود ..واكملت أن احتجتى اى حاجه يا بنتى نادى عليا ...

غرام ربنا ما يحرمني منكم ..

غادر شريف هو ورحاب إلى حجرتهم ..

شريف بتفكير ليه مديحة دى تتهم دكتور أميرة باتهام زى دا ..دكتور أميرة كانت سمعتها كويسه ..بقلم منال عباس 



رحاب والله مش عارفه اقولك ايه ..بس واضح أن غرام يا عينى عليها فى وسط ذئاب مش أسرتها ..ربنا يكفيها شرهم ...

عند غرام 

غرام سلمى ...سلمى 

سلمى ممم ..

غرام انتى لحقتى نمتى 

سلمى لا ما نمتش بس بحب شويه فى الفون وأشارت إلى هاتفها أنها تكتب على الواتس إلى لؤى 

ابتسمت غرام لها 

غرام ربنا يسعدك حبيبتي ..وادارت وجهها للجهه الاخرى كى تنام 

لتجد صوت رساله على الواتس 

تفتح بلهفه لتجد اسد 

اسد صاحيه ولا نايمه..

غرام بغيرة كيف له أن يتحدث مع امرأة متزوجه ردت بضيق وكتبت 

غرام لأ ..فى حاجه 

اسد كنت محتاج افضفض معاكى لو ظروفك تسمح 

غرام غرام ممكن بس على السريع علشان اخاڤ زوجى يدخل 

اسد مش هطول عليكى ...الحقيقه انا سافرت شغل ومش هرجع قبل اسبوع ..بقلم منال عباس 

والموضوع دا عامل ليا خنقه 

غرام ليه هو اول مرة تسافر 

اسد الحقيقه مش اول مرة ..بس والدى قبل ما اسافر سألنى عن غرام كتير ...وانا الحقيقه اتهربت منه


..

انا حاسس پخنقه لانى السبب فى اختفاءها انا الحقيقة زودتها..



غرام طيب لما ترجع ناوى تعمل ايه ..

اسد انا الحقيقه كلفت ناس يدوروا عليها فى المستشفيات وأقسام الشرطه 

..انا بجد خاېف يكون جرى ليها حاجه وقتها مش هسامح نفسي ..

غرام افهم من كدا أن دا حب 

اسد الحقيقه مش عارف احدد مشاعرى تجاهها ..حاسس انى متلغبط وتايه ..

غرام فى نفسها انت قلبك ايه يا اخى

اسد شكلى معطلك عن حاجه ..عموما انا اسف للازعاج وتصبحى على خير 

غرام تمام وانت من اهل الخير ..وأغلقت هاتفها واغمضت عينيها ...بقلم منال عباس 

عند مديحة 

وصلت الى الاسكندريه هى وهايدى لتجد أحد الأشخاص في انتظارهم 

امام العمارة ....

سميحة تعالى معانا على فوق بسرعه 

هايدى ايه

اللى بتقوليه دا يا ماما 

الوقت اتأخر وعدت الساعه 2 

مديحة بضيق مش شغلك انتى ..

وصعدوا جميعا لشقه مديحة حيث كانت تطل على البحر 

مديحة ادخلى انتى يا هايدى ..على ما اخلص شغلي 

هايدى ازاى يعنى اسيبك لوحدك معاه

مديحة بقولك ايه يا بت انتى غورى من امامى انا عفاريت الدنيا بتتنطط فى وشي ..

هايدى باستغراب لطريقه حديث والدتها وكيف احرجتها أمام ذلك الغريب ..

نظرت عليها نظرة لوم وتركتها ودخلت إلى إحدى الحجرات وهى تبكى بشده ..

كانت نظرات ذلك الغريب تجاه هايدى ملفته مما جعل مديحة تجلس على الكرسي وتضع قدم فوق الأخرى ..بقلم منال عباس 

مديحة ايه عجبتك !

الغريب هه هي مين 

مديحة بنتى هايدى 

الغريب الحقيقه الانسه جميله اوووى 

طبعا وارثه الجمال كله من حضرتك ..

مديحة بابتسامه خبيثه ..طب ايه رايك أن ممكن اعيد تفكيرى فى طلبك زمان 

الغريب تقصدى ايد الانسه هايدى 

مديحة هو دا بالظبط بس بشروط 

الغريب بحماس دا انتى تؤمرى وتتشرطى كمان..

مديحة هو طلب واحد بس ..تلغى الصفقه بتاع بكره وترجع ليا فلوشي ويا دار ما دخلك شړ 



اتنفض الغريب من مكانه اللى هو ازاى يعنى ..انتى عارفه احنا بنتعامل مع مين ...الناس دى ما بتهزرش ..دى اكبر ماڤيا لتهريب  ..والصفقه صفقة كبيرة وزمانهم جهزوا  جوا صناديق الورق 

مديحة وانا كمان ما بهزرش ...شوف هتتصرف ازاى ..وصلنى أن الشرطه شمت خبر


..وانا مش مستعدة ادخل في سين وجيم بعد العمر دا كله ..وكمان ما قدرش اخسر كل فلوسي ...شوف حل وبسرعه ووعد هايدى هتكون ليك ...

الغريب بطمع وانا ايه يضمن ليا انك ما ترجعيش فى رايك ..وهايدى توافق ..

مديحة احنا معاك اهو واظن مش هتغلب فينا ...مش هتحرك من هنا قبل ما تكون هايدى على ذمتك 

الغريب تمام ...بقلم منال عباس 

كانت هايدى تقف خلف الحائط واستمعت إلى حديثهم ...دخلت بسرعه إلى حجرتها ..وجسدها يرتجف 

هايدى فى نفسها معقول انتى يا ماما تكونى بتتاجرى فى الاسلحة ومش بس كدا ..عايزة تخلينى بيعه وشروة علشان تحققى هدفك ...

اعمل ايه يا ربي واهرب منهم ازاى ..

جلست تفكر حتى وصلت لفكرة ..

هايدى لقيتها ...وقامت بالاتصال بأحد الأشخاص....

يمر الوقت ويأتى الصباح على أبطالنا 



قامت غرام وأخذت شاور وصلت فرضها 

وقررت العزم الذهاب الى عمها للاطمئنان عليه فرصه عدم وجود اسد ..

سلمى بتلبسي ورايحة على فين كدا يا غرام 

غرام راجعه الفيلا عند عمى 

قامت سلمى من السرير بسرعه 

سلمى انتى بتقولى ايه يا غرام عايزة تروحى للڼار برجليكى ..

غرام ما تخافيش عليا يا سلمى ..انا بجد اتغيرت ..وكم الاهانه اللى اتعرضت ليه فى البيت دا ..قوانى..ومش هسمح لحد بعد كدا يدوس ليا على طرف 

سلمى طب انتظرى اغير هدومى واجى معاكى ..بقلم منال عباس 

غرام لا يا سلمى مش عايزة حد يعرفك ولا يعرف علاقتى بيكى صدقينى انا هروح اطمن على

عموو وارجع بسرعه ..

سلمى طب خليكى ديما على اتصال بيا ..واى قلق يحصل كلمينى وانا هتصرف 

احتضنتها غرام فهى تعلم جيدا حب سلمى لها ..

غرام ربنا ما يحرمني منك حبيبتي ..ابقي عرفي اونكل شريف وطنط رحاب ..مش عايزة اصحيهم واقلقهم 

سلمى تمام حبيبتى ..خلى بالك من نفسك 

غرام وانتى كمان 

استقلت غرام تاكسي إلى فيلا المنشاوى 

عند اسد 

قام اسد هو وفريق الشرطه بمعاينه الميناء 

وتبليغ شرطه الميناء بخطتهم ..

اسد المفروض الشحنه كانت هتوصل النهارده ..بس احنا قدرنا نأخرها يومين ..المهم عايزين السريه التامه لنجاح


العمليه 

ظابط الميناء اطمن يا اسد باشا ..حضرتك مش اول مرة تتعامل معانا ..

اسد فعلا وحضرتك من الظباط الكفؤ 

عند غرام 

وصلت غرام إلى الفيلا 

رنت الجرس وفتحت لها الخادمه ام ابراهيم 

ام ابراهيم ست غرام ..اخيرا رجعتى بقلم منال عباس كنتى فين يا بنتى قلقتينا عليكى 

غرام ظروف يا داده ..المهم هما فين 

عمتو وهايدى 

ام ابراهيم سافروا يا بنتى وسابوا البيه الكبير وهو فى الظروف دى 



غرام ازاى يعنى يسافروا وعموو تعبان 

طب بقولك ايه يا داده تعالى نحضر الفطار بسرعه وعايزة عصير فريش .. عايزة انا اللى ادخل بيهم ل عموو 

ام ابراهيم بابتسامه من عنيه 

ودخلت مع ام ابراهيم لتجهيز الإفطار وبعد وقت قصير 

ذهبت إلى حجرة عمها وطرقت الباب وهى تحمل تجر عربه الإفطار امامها ..

عادل ادخل 

وما أن دخلت 

عادل بفرحة غرام كنت متاكد. انى مش ههون عليكى ..بقلم منال عباس 

غرام بحب ازيك يا عمو صحتك عامله ايه دلوقت 

عادل بقيت كويس لما شوفتك ..ونظر إليها بلوم ..كدا يا غرام بقي اهون عليكى تمشي وتسيبينى 

غرام ڠصب عنى يا عمو اسد ولم تكمل 

عادل عارف يا بنتى ..اسد دا غبي ..بس صدقينى هو قلبه طيب ..لو تعرفى حالته 

واد ايه اتغير اما مشيتى .اسد عمره ما كان بالانكسار دا 

غرام دا مجرد تأنيب ضمير مش اكتر يا عمووو ..

عادل لا يا بنتى ..وبكرة الايام تثبتلك كلامى 

غرام انا عرفت أنه مسافر ..وخلال فترة سفره هجيلك كل يوم اطمن عليك ..

ويلا بقي علشان تفطر وتاخد علاجك ..

عادل دا بيتك يا غرام ..ولو زعلانه منه ..هو اللى يخرج مش انتى ..



غرام معلش يا عموو سيبنى على راحتى 

عادل انا عارف انك عاقله واكيد هتراجعى نفسك ..

غرام ربنا كريم ..يلا بقي الاكل هيبرد وبدأت بإطعام عمها بيديها 

وساعدته فى تناول دوائه وجلست معه تدردش أطراف الأحاديث ..بقلم منال عباس 

حتى وصلت الممرضه 

غرام انا كدا اطمنت عليك ..هاجيلك كل يوم فى الميعاد دا 


وو صت الممرضه عليه ..

وخرجت من الحجرة لتصعد إلى حجرتها ..

نظرت إلى الحجرة وكأنها نفتقدها منذ سنين 

وتذكرت اسد ..

تنهدت تنهيدة طويله ..وذهبت لتخرج الصندوق الذى أعطاها إياه عمها 

وأخذته معها ف ذاك الصندوق يثبت ممتلكاتها ..وليس فقط تلك الأوراق بل به اوراق الروايه 

الخاصه بها 

حملت كل ذلك وغادرت على الفور 

عند هايدى 

استيقظت هايدى على

يد تلامس جسدها 

قامت مذعورة لتجد ذلك الغريب فى حجرتها 

هايدى وهى تبتعد عنه انت هنا ازاى ..وبتعمل ايه يا  

الغريب بت انتى ..انتى تحترمى نفسك وتلمى لسانك شويه ..ثم هكون بعمل ايه يعنى الحق عليا جيت اصحيكى علشان تفطرى معانا 

هايدى بغيظ هى مامى فين وقامت بسرعه وخرجت من الحجرة لتجد والدتها تضع الطعام على المائده 

هايدى. ازاى تسمحى للبنى ادم دا يدخل عليا اوضتى بالشكل دا 

مديحة عادى بيصحكي ..يلا من غير نقاش تعالى علشان نفطر بقلم منال عباس 

عند اسد 

يتصل اسد على والده للاطمئنان عليه 

ترد الممرضه 

اسد ايه الاخبار النهارده 

الممرضه الباشا صحته النهارده عال العال والفضل يرجع للانسه اللى جات ليه النهارده 

اسد بتساؤل آنسه مين 

هى عمتو و هايدى رجعوا من السفر !

الممرضه لا .الانسه اللى جات النهارده سمعت الباشا بينادى وبقولها غرام ..

اسد بذهول بتقولى ايه غرااااام يتبع



الثاني عشر من هنا 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close