أخر الاخبار

رواية شهد السلطان الفصل الخامس 5 بقلم نوره عبدالرحمن

رواية شهد السلطان الفصل الخامس 5 بقلم نوره عبدالرحمن 


شهد السلطان 💓 5
اغمضت شهد.عينيها بخوف وهي تسمع صوت الرصاصه لتتنهد بارتياح..لان
اطلقت الرصاصة في الهواء ..كان عبد الجليل والد سيد قد رفع يد ابنه .ليهدر بغضب
عبد الجليل هتقتلو كبير البلد يابن عبد الجليل..
سيد كبير البلد نسي عوايدنا ..اختي عنده من امبارح وخفيها منعرفش مطرحها…
سلطان اختك الي جتني جثه هامده متقدرش تحرك روحها ..هربانا بعيالها وبروحها من اخوها اللي المفروض يبقى سند ليها مش عليها..
نظر اليه عبد الجليل انت بتقول ايه ياسلطان وورد بتي فين..
سلطان انا كلمتك وقلتلك تاجي عشان اكده..بتك بالحفظ والصون .وزيها ..زي اخواتي..
سيد ورد هتجيبها دلوقتي عشان هنعرفها ازاي تهرب من بيت اهلها وتستنجد بالغريب..
ابتسم بجانب شفتيه قائلا انا مش غريب يابن عبد الجليل انا اخ لكل ست رفضت تترك عيالها يربوا بعيد عنيها.
عبد الجليل انت بتقول ايه مش فاهم حاجه..
سلطان ابنك لما كنت مسافر..خد اخته من بيت جوزها الله يرحمه ..ضربها وهانها عشان رفضت تترك عيالها وتتجوز من تاني..
عبد الجليل ايه اللي بسمعه ده..
سيد انا عايز استر عليها يابوي من كلام الناس..
عبد الجليل شايف اختك مفضوح.. اياك..مهي متستت ببيت جوزها بتربي عياله ..واللي هيتكلم عليها هقتله عشان عارف بتي اشرف مالشرف ..
سيد ورد ارمله والكلام هيكتر عليها واني مش هسيبها ببيت اهل جوزها اكده..
عبد الجليل وانت مالك ومالها انت ..تتكتتم متنطقش بولا كلمه وحسابي معاك بعدين..
نظر الى سلطان موجها كلامه له..
عبد الجليل بتي فين ياسلطان..
سلطان بتك بالحفظ والصون..خدت مرتي وعالجتها ودلوقتي بقت احسن..
عبد الجليل هيا فين…
سلطان هقولك بس الاول نتفاهموا ..
عبد الجليل نتفهموا على ايه.
سلطان اتفضل ادخل ياحج وهنفهموك على كل حاجه..
وبعد فتره..
عبد الجليل يعني ايه عايزني اجوزها لاخو جوزها..
سلطان كلنا عارفين محمود راجل طيب وجدع وهيحميها..وامبارح لما شاف ابنك يجرجرها من شعرها ..قال انا هتجوزها وهربي عيال اخوي..وبعدين ياحج مش اول حد ولا اخر وحد يعمل اكده بالبلد عندنا..
بس ياسلط..
سلطان خلاص ياحج مفيش حل الا اكده ..وانت شايف ابنك مش هيعتقها..
عبد الجليل بس عايز نشورها بالجوازه دي..
سلطان مرتي كلمتها امبارح..وهي بتقول معايزاشي الا ابقى جنب عيالي..قولت ايه ياحج..
واقول ايه بعد.كل ده ربنا يقدم اللي فيه الخير..
___________
رباب يامري اتهبلتي كيف قدرتي تقوليلو اكده..
شهد اسكتي هتفضحينا .
رباب وعمل ايه معاكي .. اني سمعت انه ميرحمش….وشديد قوي..وقلبه قاسي كيف الصخر..
شهد معملش وقالي هيصبر عليا..
رباب ربنا يستر منك انتي قادره يا بت منصور..لتردف بغمزه الا قوليلي معملش حاجه اكده..والا اكده...مخبراش راجل يشوف عروسته بجمالك أكده ويقدر يمسك نفسه...
شهد اشتعلت وجنتيها خجلا ..
رباب شهد احكيلي يابت ده بينه حصل وحصل..حاجات كتير احكيلي احكيلي.
شهد بطلي يابت وقومي شوفيلي نصر فين عشان وحشني قوي..
رباب والله مش قايمه الحد متنطقي...عملتوا ايه .
شهد معملناش يابت النجاتي..
رباب انطقي يا بت منصور..
شهد....
______________
زوجة سلطان الاولى سهام مقدرتش اشوفه جنب عروسته يمه عشان اكده جيتلك..
عواطف والدة سهام انتي مش هتسيبك منه يابنتي وربي ابنك وفكري بيه.
سهام اني هتجنن يمه..هتجنن..هو مش شايفني واصل راح اجوز مره وقلت معلش استحملي يا بت عشان امينه طلعت عبيطه وهبله .بس انه راح اتجوز البت دي انت مشفتهاش..دي تخوت بلد بحاله
عواطف..يابتي اعقلي وعيشي وربي والدك وانتي ساكته وراضيه..
سهام ليه يمه ليه هو انتي شايفاني عفشه والا ايه..ليه مايحبنيش..
عواطف انتي زي القمر وميعيبكيش حاجه بس انتي خابره زين لما اجوزك..قالك هتجوزك عشان سليم ابن اخوي..وانا مش عايزك مره ليه..اكده والا لاهه
سهام بغضب اكده يمه ..اكده بس اني مش هدفن شبابي بالحيا ..
عواطف اومال وافقت عالجوازه دي ليه..
سهام قولت هيلين بعد الجواز بس لا هو عنيد يمه بس وحياتك مش هسيبه يتهنى..
عواطف هتعملي ايه يابت بطني .
سهام هخليه يجيلي راكع يطلب رضاي.
عواطف بقالك سنتين مراته ومدخلش اوضتك حتى ودلوقتي عايزاه..يابت بطني اعقلي وعيشي..وانتي اللي وافقتي على العيشه دي..
سهام مخلاص يمه هتوجعي قلب اكتر ليه..سلطان ليا وهتشوفي بعنيكي..
عواطف ربنا يستر منك ومن عمايلك..ياسهام..
____________
شهد بضيق خلاص هتروح يابوي
منصور هبقى اجيلك ياقلب ابوكي..وكمان هخلي سلطان يجيبك مش اكده..
سلطان اكده ياحج هجيبهالك..ووقت متعوزها تبقى عندك..
نظر اليه منصور ممتنان والله انا خابري زين اني جوزتها لأراجل مش هوصيك تاني. خود بالك منها..
سلطان متقلقش ياحج بعني
منصور وانتي ياشهد خودي بالك من روحك ومن جوزك..وعيلتك..دول بقوا اهلك..ومتنسيش بيت ابوكي مفتوحلك باي وقت..
اومأت براسها بهدوء.
.لتحتضنها ايمان زوجة ابيها..وتهمس لها بيت منصور انسيه خالص ومتصدقيش كلامه..ولو شفتك هناك انتي خابره زين فايق هيعملو فيكي كيف..
ارتجفت اوصاله تجمعت الدموع في عينيها وتجمدت مكانها لتسمع صوت زوجة ابيها تهدر..والله هتوحشني ياشهد ..
رباب احتضنتها..زورينا ياشهد والله البيت من غيرك مافيهوش روح..
ابتسمت ابتسامت باهته لتشعر بيد صغيرة تجذب ثيابها..
نصر عمتي عمتي .
نزلت مستواه ترجع شعره الى الخلف ايوا ياقلب عمتك..
مش يلاا بينا..نروحوا بيتنا..
رباب نصر انت بتقول ايه..يلا امش قدامي
نصرلا مهروحش غير روجلي على رجلها
سلطان نزل مستوه ايه يانصر عايز تزعلني وتاخدوا عروستي مني..
نصر دي مش عروستك دي عمتي ..يلاا عمتي
ربابا عيب اكده يانصر..
منصور يلاا ياقلب جدك امشي معانا وانا هبقى اجيبك تاني..
نصر لا انا مش هتعتع من هنا الا وهيا معايا
نزلت دموعها وهي تتذكر كلمات زوجة ابيها ..شعرت بالقهر.دموعها تملأ عينيها مهما تحاول اخفائها فقد ظهرت له لاحظ تلك الغصه التي حاولت اخفائها.
شهد معلش ياعيون عمتك هبقى ازورك بعدين..
نصر لا انتي هتيجي معانا يلاا بينا انتي عايزاني اخصمك والا ايه..
شهد ياحبيب عمتك ان..
قاطعها سلطان وحمله وخرج به
انت شايلني واخدني فين..
سلطان..
وبعد لحظات عاد نصر بسعاده مع سلطان ليسرع الى شهد.
نصر تعالي ..
بابتسامه نزلت شهد لمستواه ليهمس لها..
نصر هسيبك ياعمتي عشان خابرك انتي وسلطان عرسان جداد ووسلطان عرفني العرسان بيعملو ايه..عشان اكده هسيبك هنيه..
احمرت وجنتيها خجلا لتنظر بصدمه الى سلطان ليغمزله بمكر..
نصر يلاا بينا ياجدي..
منصور بضحك بركاتك ياسلطان انت قولتله ايه..
سلطان نظر الى نصر وغمزه بابتسامه سر مش اكده يابطل..
____________
رمت نفسها على السرير بتعب من احداث اليوم المتعبه..شردة بحياتها وكيف الات اليه تلعب بخصلات شعرها الغجري....
لتشعر به يهمس بأنفاسه الساخنة بتفكري بأيه..
انتفضت من مكانها انت انت جيت هنيه كيف..
سلطان بضحك انا هنا من بدري كنت بستحمى.
شهد بارتباك اني تعبانه وهنام
سلطان جذبها الى احضانه وووو
_________
بكري يعني ايه اتصابوا ..
عوض معارفش يابيه ..
بكري معرفش كيف دانا هطين عشتكم الرجاله دفعت فلوسها عشان نسيبهم أكده.. هما فين دلوقتي..
عوض بالمشفى..
بكري جهزوا الرجالة هنخرجهم النهارده..
عوض بس..
بكري بغضب مبسش بسرعه مفيش وقت..
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close