رواية مهران وشوق دميتي الجميلة الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم نوره عبدالرحمن
دميتي الجميلة 25
خرجت مريم من منزل والدها مسرعة و دموعها بللت وجنتيها..
في تلك الاثناء وصل غيث في سيارته امام قصر والدها بقلق بعد ان ابلغته والدتها بهروبها من المنزل
توقفت مريم وشهقاتها تعلوو
نزل من سيارته بسرعه..
غيث بغضب :..انتي ازاي تخرجي من..وقبل ان يكمل كلمته احتضنته مريم بضعف وهي تبكي..شدد باحتضانها بهدوء..بعد ان شعر بحالتها السيئه..حتى هدئت شهقاتها…
اخرجها من احضانه بهدوء انتي كويسه..
مسحت دموعها وهزت رأسها…دون كلام..
غيث بهدوء مريب : طيب خلينا نمشي..
صعدت مريم بجانيه بالسياره دون ان تتفوه بكلمه واحده..
وغيث ايضا بعد ان كان يستشاط غضبا منها واراد توبيخها لكنه عندما لاحظ حالها..قرر تركها الأن ليقود.سيارته بهدوء..
*******************
دنيا وهي تدفن وجهها بصدره : حضنك دافي اوووي ياعامر ماتبعدش عني ابدا
عامر كان يمسح خصلات شعرها بهدوء..وشارد الذهن..
دنيا اعتدلت بجلستها وهي تنظر اليه بحب.:.مالك ياحبيبي سرحان بايه..
عامر حرك يده على وجنتها برقه : مفيش ياقلبي..بس قوليلي انتي هتدخلي كلية ايه…
دنيا : مممممم بصراحه انا بفكر بكلية الطب..يعني ده حلمي.من زمان ..
عامر : كليه صعبه اووووي هتعرفي تكملي بيها..
دنيا بضيق : هو انتا بتستهون بقدراتي والا ايه..
عامر بضحكه : وانا اقدر دنتي قدراتك تلين الحديد..
ضربته بخفه على صدره : بطل قلة ادبك دي
وبلحظه اعتلاها مرددا بهدوء : اذابها هو في احلى من قلة الادب ووووو..
******************
اوقف سيارته امام النيل ولم ينظر اليها ابدا ..
والاخرى لم تبادر بالكلام مركزان بنظرهما على النيل الصمت دام لدقائق حتى تكلم غيث اخيرا..
غيث بهدوء : بتعيطي ليه..شفتي باباكي..او مهران حد منهم زعلك بحاجه..
مريم بدموع وقهر : انت ظهرت بحياتي ليه ياغيث..ليه..انا كنت مبسوطه وشايفه بابا راجل مثالي ..
وماما احن ست بالدنيا دي..
واكملت بشهقات : غيث انت دمرتني..انا كرهت بابا بسببك…
عارف يعني ايه ببقى شايله جوايا اسأله كتتتير لماما وهي ميته ومش هلاقي اجابتها عارف انا عايزه ايه..عايزه ماما ترجع ..من الموت وتقولي كدب كل الكلام اللي اتقال كدب ..ام مهران مامتتش بسببنا…ام مهران محدش ظلمها بعرضها كدب..
غيث بانفعال : عمتي اشرف من الشرف بس ابوكي ال**** هو اللي رفض يبين برائتها…عشان ايه ..كل ده عشان رفضت ترجعله..بعد ماشك بيها وبأخلاقها….
مريم : ماما مش وحشه. مش كده..
تنهد وهو ينظر اليها ليبعد نظره عنها ويتكلم بهدوء : اظن مامتك لو كانت كويسه مكنتش اتهمت صاحبة عمرها بشرفها..
مريم بانهيار : خلاص خلاص كفايه حرام عليك انا مش طايقه اسمع حاجه..منك كفايه….
نظر اليها ليصدم باصابع يدين على وجنتها امسك فكها بعنف : : : ضربك..
مريم بتهرب : سبني..
غيث بانفعال : مين فيهم اللي ضربك..
مريم : بقولك سيبني..
غيث : ابوكي مش كده..
مؤيم : مالكش دعوه ياغيث مالكش دعوه متتدخلش بحياتي..انت عارف انا معاك ليه عشان مهران وبس ..عشان مهران ميكرهنيش انا وعمران بسبب ماما.
غيث بسخريه : اه ويكره امه وهو لسه فاكر انها خاينه..بسبب ابوكي ال****
مريم بانفعال : متغلطش متغلطش لااقسم بالله مش هتعرفلي طريق جره همشي واسيبهالكم مخضره.
اقترب منها ترتسم على وجهها ابتسامة ساخره لتشعر بانفاسه الساخنه تضرب وجهها..مردد : عارفه ياريمي لو رحتي لاخر الدنيا مش هتعرفي تتوهيني عنك وهعرف اجيبك..قال الاخيره وهو يقبل وجنتها مكان الصفعه ووو
******************
بعد مرور شهر …
: حمد الله عالسلامه يامهران بيه.. قالتها شوق بسخريه
مهران بنفاذ صبر : في اي ياشوق انا مش ناقص جنان.
شوق : في ان باباك عاوزنا نخلف..
مهران رفع حاجبه باستنكار وهو يرمقها بنظراته ليردد باستغراب: نخلف..
شوق وهي تمشي نحوه وقالت بسخريه : تصدق بيقولي هتدخلوا على سنه جواز ولسه مخلفتوش..
مهران بارتباك..: ددي حاجه بتاعت ربنا..
شوق بسخريه : وربنا قال تدي مراتك.منع حامل من غير متعرف مش كده يامهران بيه..
صدم مهران لوهله لكنه قال بكذب : اي التخريف ده..
شوق بانفعال ودموع : مش تخريف النهارده انا وعمتك رحنا وعملنا تحليل وعرفت اني باخد.منع حمل..
مسح شعره بتوتر : وانا مالي ..
: مهران قالتها شوق بانفعال انتي اللي قلت لنجيه الشغاله تحطلي الحبوب مع الاكل مش كده..
مهران..
شوق وهي تمسك قميصه بقهر : انطق اتكلم..قول اي حاجه..
مهران……
شوق بغصه : اتحملت كل حاجه منك قسوتك وجنانك وشكك بياا. كل حاجه.الا انك تحرمني من الخلفه..ليه عشان ايه شايفني مش من مقامك ..مش هينفع اكون ام لعيال مهران الجبالي..
مهران بضعف : شوق انا.
شوق بدموع : خلاص يامهران انت جبت اخري طلقني ..طلقني يامهران انا مش هعيش معاك.ثانيه كمان..
مهران : اي الجنان ده انا بس..
دفعته بكلتا يديها مرددة بانهيار : انت ايه..انت ايه ..تصدق انا مش طايقه اشوفك..لتغادر..مسرعه..حاول اللحاق بها..لكنها نزلت الدرج بسرعه ودموعها تنهمر وخرجت من القصر لتصدمها سيارة وووووو
************************
خرجت من غرفتها لتجده يوليها ظهرها يرتدي بنطاله فقط..
اتسعت ابتسامتها واسرعت لتحتضنه من الخلف.
مرددة بحب : حبيبي رجعت امتى..
امسك يديها ليبعدها عنه بهدوء اخافها.
ف نظراته لها كانت خاليه من تلك المشاعر التي اعتادت عليها لتصدم باجابته البارده
: سلامة نظرك ياحبيبتي انا بايت هنا من امبارح..
قطبت حاجبيها باستغراب : مصحتنيش ليه ونمت فين..
في تلك الاثناء سمعت صوت فتاة لتستدير وتصدم بفتاه ترتدي قميص نوم فاضح يكشف مفاتنها..تقول بدلال
: اتاخرت اووي يابيبي...
لتسمع ضحكة عامر : اهي الاجابه جتلك اهي..
ليكمل : تعالي يا بوسي تعالي هنا ..
اقتربت منه تلك الفتاه بدلال وقبل شف*تيها لتصدم الاخر..
واسرعت اليه تبعده عن تلك الفتاه : انت بتعمل ايه..
عامر ببرود : شايفاني بعمل ايه..
دنيا امتلأت عينيها بالدموع : عامر مشيها من هناا..
عامر بسخريه : ايه.
دنيا : مشيها ياعامر مشيها من هنا عاوزه نتكلم..
عامر : لا ياحبيبتي انتي اللي هتمشي..
اتسعت حدقتي عينيها بصدمه وهي تناظره تريد ان تستيقظ من هذا الكابوس هل حقا هذا عامر..هل حقا يطلب منها المغارده الان
صرخت ولم تستطيع كتم دموعها : بقولك مشيها من هنا..ومتهزرش.معايا هزارك ده بايخ اوووي...
جذب ذراعها بعنف وادخلها غرفتها واغلق الباب ..
دنيا : اااانت بتعمل كده ليه انا انا عملتلك حاجه غلط..انا اسفه اسفه لو كنت زعلتك بس مشيها ياعامر مشيها..
عامر : قلتلك انتي اللي هتمشي...
دنيا :ليه انا عملتلك ايه..
: زهقت منك..اجابها ببرود .
رفعت نظرها تنظر الى عينيه وهو لم ينظر اليها حتى..
ليكمل ببرود لم تعتاده منه..
: لمي حاجتك هوديكي بيت امك..
جلست على السرير بصدمه تحرك راسها يمينا ويسارا.
.لم تتقبل ماتسمعها...
ليقول: خمس دقايق وتكوني جاهزه ..اراد الخروج لتمسك يده وقالت بصوت مهزوز ومختنق
: عععامر ارجوك قولي انا عملتلك ايه..
عامر : ماعملتيش بس ذنبك انك قابلتي عامر الشافعي واللي متعرفيهوش اني مبعمرش بعلاقه ابدا..
دنيا بانهيار :انت بتقول ايه انا مراتك مراتك ياعامر..
: انتي طالق..قالها ببرود اصابها بالجنون..وحقوقك كلها هتجيلك مع ورقة الطلاق...
لم تستطيع قدماها حملها لتسقط ارضا شهقاتها تعلووو وتعلووو ..
اما عامر بقى واقفا ليقول بهدوء
: لو خلصتي الدراما تبعك اجهزي عشان اوصلك عند امك..
شعر بيديها الصغيره تمسك بنطاله تستند عليه تحاول الوقوف...
وقفت امامه بانكسار..
دنيا :انت انت هتسيبني ياعامر هتسيبني ..احاطة وجهه بكفيها بصلي ياعمر انا دنيا حبيبتك تفضل عليا وحده جايبها من الشارع..
ضحك ساخرا وهو يبعد يديها عنه
لتقف الاخرى بصدمه لتشعر بخنجر يغرز بصدرها عندما سمعت كلماته..الجارحه.:.انتي ناسيه انا لامك مننيا انا جبتك من شقه بتاعت ****** متنسيش نفسك...
بعد فتره كانت تقف امام منزل والدتها ومعها حقيبة ثيابها.. وعامر يقف بجانبها..اراد المغادرة لتمسك.يده وترتمي بين احضانه شهقاتها تعلووو بقهر..مردد : ععامر ارجوك متسبنيش انا بحبك والله..متبعدنيش عنك…
لكنه ابعدها عنه بهدوء بعد ان ضغط على الجرس لتخرج والدتها وتجدها منهارة بين احضان عامر تتمسك به بضعف ورجاء…
عامر لوالدتها ببرود ورقة الطلاق وكل حقوقها هتوصلكم بكرى الصبح .. بعد اذنكم
لم تستطيع والدتها التفوه بكلمه…وهي ترى ابنتها تتشبث به بضعف كطفلة ستفقد ابيها .. وترجوه بان يبقى بجانبها..لكنه يحاول ابعادها بضيق ..
حتى جذبتها والدتها تحاول ابعادها عنه لتنظر دنيا الى عينيه بعيون حمراء مليئة بالدموع…لم يستطيع تحمل دموعها ادار وجهها عنها بسرعه وغادر…
والدة دنيا : استهدي بالله يابنتي ربنا هيبعتلك الللي احسن منه..
دنيا بانفعال : مش عايزه ياماما مش عايزه اللي احسن منه انا عايزه عامر …. كله بسببك عشان انا بنت حر*اام عامر سابني..
:اخرسي قالتها والدتها بانفعال مرددة بقوة ودموع بعد ان صفعتها بقوة : قلتلك مية مره انا وباباكي كنا متجوزين وانت بنت حلال متفهمي بقى..
دنيا ….