أخر الاخبار

رواية بريئة يونس الفصل السادس عشر 16 بقلم نور الفجر

رواية بريئة يونس الفصل السادس عشر 16 بقلم نور الفجر




مالك يا اسيل....اسيل
-هااا...نعم يا ماما ثماح
-مالك....سرحانه في ايه....من ساعت ما جتي من البيت وانتي سرحانه
-لاء...لاء مفيش
-طب لو عايزه تنامي ممكن تطلعي فوق
-اه فعلا انا تعبانه شويه
****
صعدت الي الغرفه بي الاعلي وجلست بي قرب النافذه
-هاااا...ياتري الي عملته ده...صح ولا ايه
F
-مش عايز اسمع صوتك
صدمت فهي تعرف صاحب هذا الصوت حق المعرفه
تحدثت بصوت مخنوق
-ك...كريم
-في حد معاكي
هزت راسها بي الرفض
ابتعد عنها...التفت له ....انه حقا شقيقها
-ك...كريم...انت بتعمل ايه هنا
كان ينظر حوله
-بابا هنا
-لاء...ه..هو في الشغل
اخذ نفس براحه
-مش قولتلي انت...جيت هنا ازي....وفين ماما
-نقلنا من اسبوع لي اسكندرية
-بجد....ماما هنا...فين
-انتي كبرتي يا اسيل....كبرتي وحلوتي
ابتسمت له...فهو في النهايه شقيقها
-انت دخلت ازي
-اممم...قصه طويله
-طب انت هنا ليه...ومجتش ليه انت وماما....وانت داخل ليه زي الحرمي...
-هششش...اسكتي
-اممم...بارد
بدئت كريم يتجول في المنزل ويبحث عن شئ ما
-ا...انت بدور علي ايه..؟!
لم يرد عليها...كان يفتح الادراج. ...واي شئ يقابله -كريم...انت بتعمل ايه
-فين اوضه بابا
-ف..فوق
صعد سريعا
-كريييم....انت طالع فوق ليه
صعدت خلفه
وجده يعبث في اغراض والدها
-انت....انت بتعمل ايه....انت بتثرق باباك
-ا...انا محتاج الفلوس دي
-طب...اطلب منه....هو مش هيتأخر عليك
-مش هينفع
-ليه...انت عاوز الفلوث ليه
نظرت له تنتظر الاجابه منه...وهو ظل صامت ...ويظهر عليه التوتر
-ك..كريم..انت مش بتشرب تاني....صح
-لاء...مش بشرب
-امال....عاوز فلوث ليه....قولي هثاعدك
-ا...انا...لعبت قمار...وخسرت...ولا ادفع ولا هيموتوني
-يااالهوي....يا كريم....انت عارف ان ده حرام
-ما خلاص يا اسيل....متفحيش محاضره
-ط..طب ماتقول لي بابا
-لو عرف...مش هيساعدني...هو بيكرهني اصلا
-مين قالك كده....بابا محبش قدك...انت الي بعدت عنه
-انا عملت حجات غلط...وحاولت اصلحها بس....بس هو هيفضل حاطط صورتي عنده وحشه
-متقولش كده...بابا بيحبك ولله...هو عايزك تكون احثن حد
-تعرفي يا اسيل ...انا وحشتني لدغتك اوي
-ههههههه...هو ده الي وحشك...ماشي يا عم...انت وحشتي اوي
-ط طب انا بجد عايز فلوس....هيموتوني لو مجبتلهمش المبلغ
-هو كام
-امم.....مليون..ونص
-ا.انت بتهزر يا كريم...انت هتجيب ده كله منين
-انا جمعت نص مليون....ومش عارف اتصرف في الباقي
-انت جمعتهم ازي
تحرك لي خارج الغرفه
-م..مش مهم...المهم اني جمعتهم
-طب..والباقي
-ما انا جاي...عشان كده
-بابا معندهوش المبلغ ده
-عايز مساعدة. ..منك
-انا...انا هيجيب الفلوث دي منين
-م..ماهو...ا..
-ايه
-الراجل ممكن يتغاضه عن المبلغ..لو..
-لو ايه...اتكلم...في حل تاني
-لو قضيتي معاه ليله
صمتت...ولم ترد....هل هو يرد ان يبيع شقيقته
هل هذه المساعده التي يريدها
-اطلع بره
نظره لها
-اطلع بره يا كريم
B
-الي عملته ده صح...اني مشيته
نهضت
-ايوه الي عمله صح...امال ابيع نفثي
جلست علي الفراش ووضعت وجهها بي راحه يدها
-طب هثيبه كده....ده اخويا....اعمل ايه. ...اقول لي يونث
استلقت على الفراش
-ولا مااقوليش
تنهدت
-يارب...اعمل ايه
*****
-عملت ايه يا ولد
كانت كليمات رحاب وهي تفتح الباب
-طب مش استريح الاول
-جيت الفلوس
-لاء
-امال...انت روحت ليه...انت عارف ان المبلغ كبير اوي...وما فضلش غير اسبوع
تنهد وظل صامت
-دي اخرت عدم سمعان كلامي
-كلامك....ههه..ومتخلنيش اضحك ماشي جلس على الكرسي
-كلامك ده هو الي وداني في داهيه...وبحاول اطلع منها...اهو
-ليه...وكنت ضربتك علي ايدك عشان تلعب قم'ار
-لاء...بس من جشعت للفلوس كنتي بتقوليلي اعمل اي حاجه وهات فلوس
-وياريته نفع....طلعت خسران ....لاء وكمان عليك مليون ونص دين..مقابل حياتك
-هتقعدي تشمتي فيا.....انا داخل انام
دخل غرفته
*****
كان هاتفها يرن فتحه
-تصدقي انتي عليه ندله
-في ايه يا ثلمي...بتزعقي ليه
-يعني نروح مع بعض...وتروحي وتسبني
-ما...هو يونث...روحني
-يونس بردوا....ما علنا هعدهالك المره دي...بس الي عملته كان جامد
-قصدك ايه
-انت مسكتيش للبت دي
-متفكرنيش بقي دي كانت مثتفزه
-اول مره اعرف انك بتخربشي كده
-يلا ما علنا
-ماله صوتك
-هاا....ل..لاء مفيش
-عليا بردوا...في ايه
-مشكله كبيره اوي يا ثلمي
-طب قوليلي...ممكن اساعدك
بدئت تحكي لها ماحدث
****
-اذيك يا عمي عامل ايه
-يونس....انت جاي هنا ليه يابني
-كنت مروح ...وقولت اعدي عليك ..عشان نتكلم شويه
-نتكلم..في ايه
-اركب هننتكلم في الطريق
بعد مده من الصمت
-عمي
-ايوه
-انا عايز اعمل الفرح في اقرب وقت ممكن
-اه انت قولتلي...بس يابني هتعرف تجهز كل حاجه ازي
-كل حاجه جهزه...مش فاضل بس غير انها تختار الفستان وموافقت حضرتك
-وهي قالت ايه
-هي مش مقتنعه اوي...بس سبها عليا
-خلاص ماشي....موافق
-شكرا يا عمي
*****
-ازيك يا ماما
-انت جيت يا يونث
-عمل ايه يا ست الكل
-الحمد لله
-امال اسيل فين...عمي جه
-هتلقيها فوق
-نايمه ولا ايه
-اه كانت تعبانه شويه...قولتلها اطلعي نامي
شعر بي الخوف عليها. .هل اصبها مكروه ما
صعد سريعا الي الاعلي
*****
دخل الغرفه وجدها نائمه اقترب من الفراش وجلس عليه
-اسيل....سيلو
كانت تغط في نوم عميق
ابعد شعرها الي علي وجهها
-اسييل...اصحي
-ثبنييي...يا بابا ناي....
نامت مره اخري
-هههه..اصحي ....انتي بتخرفي وانتي نايمه
قبل خدها
-اممم
فتحت عينها...وما ان رائت نهضت علي الفور
-ي...يونث...انت بتعمل ايه هنا
-ههه..اظن دي اوضتي
-اوضتك..؟!
نظرت حولها
-ا..اه صح..انا نمت هنا
-طب ايه رائك انا لسه راجع من الشغل وتعبان...يلا ننمام
نهضت من علي الفراش
-انثي...مش هيحصل تاني
-ههههههههإ...استني...بهزر معاكي...استني
وفقت
-نعم
-وحشتني علي فكره
-امممم ماشي
-ماشي بس....ما فيش كلام تاني
-يونث
-قلبه
-ا..انا عاوزه...ا..اقولك حاجه
لاحظ توترها...وفرك اصابعها...يبدوا ان الامر مهم
-في ايه...احكي...تعالي اقعدي واحكي
سجلت بحواره
-ها..في ايه
-بص...ا..ك..كريم..ا
-كريم..؟!.اخوكي...انتي شوفتيه امتي
بدء الغضب يظهر عليه...فهو يكره سيرته كثيرا...بسبب ما كان يفعله لها وهي صغيره
-انطقييي..في ايه
بدئت تبكي
-م..متزعقليش
-ا..اسف...اسف...اهدي وقولي في ايه
مسح دموعه بي يده....اخذت نفس..وبدئت تتكلم
-كريم..*************
اتسعت عيون يونس...وبرزت عروقه
ووووو
يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close