رواية ست البنات الفصل السادس عشر16 بقلم زينب سمير
الفصل ( 16 )
في منزل سمر ...
وقفت نوران امام خزانة الملابس تنظر لما فيها من ملابس بعيون حائرة ممزوجة بتررد وثم توجهت بأنظارها ناحية سمر وقالت بتردد:-هو انا لازم اروح
اؤمات بنعم وردت:-مادامت هما اصلا عزمينا علشانك انتي
نظرت لها وثم عادت تنظر لـ خزانة الملابس قبل ان تهتف:-طيب انا مش عارفة البس اية بالظبط كل هدومي السودا عبارة عن فساتين ضيقة وقصيرة
سمر:-خلاص البسي واحد منهم لحد ما تشتري غيرهم
نظرت لها وفكرت بأن تخبرها بحديث حسن بشأن ملابسها القصيرة تلك وثم تذكرت كل مواقفه معها وتدخله فيما يخصها
فأصابها الغيظ ونظرت لـ الملابس وسحبت سريعا احدي الفساتين وتوجهت لـ الحمام
دقائق وخرجت ترتدي فستان اسود قصير فقط يصل لـ الركبة مفتوح من الاعلي و بحملات عرضها لا يزيد عن الخمس سننيمترات
وقفت امام المرأة تصفف خصلاتها الشقراء وبعد ان انتهت نظرت لسمر وهي تقول:-يلا بينا .. انا خلصت
اطلقت تنهيدة عالية وهي تقول بأرهاق:-اخيرا خلصتي
وثم نهضت وخرجت معها لـ الخارج ليجدوا السيدة صفية تجلس بأنتظارهم وعندما رأتهم وقفت وثم توجهوا جميعا لـ الخارج
قاصدين منزل العطار
بمنزل العطار ...
وقف حسن خلف باب منزلهم من الداخل الذي كان موارب قليلا يظهر بعض الاجزاء من المساحة التي توجد امام باب الشقة ينظر لـ التجمع والسلامات التي تحدث منتظرا ان يراها بين تلك الجموع حتي لمحها اخيرا تسلم علي رضوي ليبتسم وهو يري بسمتها قبل ان يلفت انتباهه فستانها القصير نظر له بعيون تحولت لـ اللون الاحمر علي الفور من الغضب وربما الغيرة وهمس بداخله بغضب:-هدومها دي عايزة مقص بخمسة جنية حقير يقطعهملها كلهم علشان ترتاح
وثم تنهد بسأم وهو يتذكر والدته وما فعلته فهي قررت ان تستقبلهم بالخارج وثم تصعد بهم علي الفور كي لا يحدث اي تقابل بينها وبينه او بين اخوته
كي لا تخجل الفتاة
تخجل !!
كلمة غريبة عليها بالطبع
فهل توجد فتاة تخجل وترتدي ملابس كتلك
نظر لـ الخارج مرة اخري ليجد المكان قد فرغ وصعدوا جميعا لـ الاعلي
فوضع يده علي وجهه وراح يحركها عليها بخفة وهتف:-دماغي وارمة اها يابويا يانا .. بت الـكبش دي هتجبلي شلل
وثم راح يحدث نفسه:-وانا مالي اصلا ما تعمل اللي هي عيزاه وتلبس اللي عيزاه وكمان تكلم اللي عيزاه من انهاردة مليش دخل بيها عايزة تكلم الواد عاصم دا تكلمه
التمعت عيونه بغضب:-تكلمه قال لا طبعا متكلموش دا واد ملزق ومبينزليش من زور واية تلبس اللي عيزاه دا وهي هدومها كلها اصلا شبة هدوم الرقاصين .. لا لا انا لازم طبعا ادخل واعترض وان رفضت تسمع كلامي هكسر رقبتها ومحدش يسألني لية
صمت لـ لحظة
وعاد يكمل:-لا يسألوني .. يسألوني واقولهم من حقي اتدخل علشان ،، علشان هي جيراني دلوقتي وبت حتتي ووو علشان بحبها مثلا
توسعت عيونه بزهول ورعب عندما وصل تفكيره الي هذا الحد
وراح يكمل:-بحبها !!! .. لا طبعا مبحبهاش قال بحبها قال هو انا علشان غيران شوية وعلشان عملت مسرحية الرقصة العشوائية دي علشان ارقص معها وضربت الواد عاصم مرتين علشانها وكمان برعي ضربته علشانها يبقي بحبها لا طبعا مبحبهاش لا ياشيخ حسبي الله ونعم الوكيل انا مبحبهاش ولا حاجة
وكل هذا وهو يقف خلف الباب يحدث نفسه متناسيا انه يقف في مكان يمكن ان يسمعه من خلاله العديد من اهل المنزل العزيز
__________________________________
علي سطح منزل العطار ...
جلسوا جميعا علي "حصيرة" في منتصف السطح نوران مجاورة لـ سمر وبجوارها تجلس كل من رضوي وجنات وبعيدا عنهم قليلا تجلس صفية وفوز وصباح تجلس بالقرب من تلك المجموعة وتلك المجموعة
قالت رضوي بسعادة حقيقية:-انا فرحانة اوووي اني شفتك مرة تانية يانوران
نوران ببسمة:-وانا كمان والله
اكملت رضوي:-لا وكمان هنبقي جيران يعني كل يوم لازم اشوفك انتي وسمر
ردت سمر:-ان شاء الله
جنات:-علي كدا يانوران انتي علطول خجولة كدا ولا علشان احنا جداد عليكي ومتعرفناش اووي مكسوفة مننا وكدا
تنحنحت بخجل ولم ترد بينما تولت سمر تلك المهمة وهتفت بهدوء:-لاا هي دايما كدا هتلاقيها مكسوفة وخجولة اووي
رضوي:-دي طبيعتها كدا بقي
اؤمات بنعم وهي تتابع:-اهاا .. اصل نوران وحيدة معندهاش اخوات خالص اكبر منها ولا اصغر منها يعني بتعيش بس بخبرتها هي في الحياة واهلها مسمحوش ليها انها تكون منفتحة اووي واصحابها كمان محدودين علشان كدا تلاقيها دايما في اي تجمع بتتكسف
قالت رضوي مازحة:-دا تحليل مكثف عنها
سمر بحب:-من قعدتي معاها فهمتها اووي
ابتسمت نوران بحب صادق وهي تقول:-سمر دي انا بحبها اصلا اكتر من اختي
سمر:-وانا والله بحبك اووي
حركت رضوي يدها كأنها تعزف علي الة موسيقي:-تيرارارارارا
قالت جنات ضاحكة:-سخيفة يارضوي
عند السيدات الاخري ...
الست صفية و الست فوزية ...
هتفت فوزية بغلب:-والله متعبني بجد ياصفية بقي حاجة مش طبيعية تدخلي اوضته تلاقيها مقلب زبالة اكياس هنا وورق هناك واطباق وكوبيات يعني اوضته دي تاخد اوضة رقم واحد في العفانة .. وبقي لسانه طويل اي خناقة تلاقيه دخل فيها وجرئ برضوا شغال يكسف في اي حد يتكلم ومش سايب حد في حاله
صفية:-كلنا عارفين حسن وانه كدا من يومه
قالت بنفي:-لا ياختي الاول كان بالمعقول دلوقتي هتجنن منه خالص واللي ماسك فيه الايام دي الشرود افضل انادي بالساعات وفجأة يقولي مكنتش سامع وقاعد بس فاتح بوقه مستني الدبانة تدخل فيه
ضحكت علي حديثها و ردت:-والله هي للشباب كلها كدا
فوزية:-انا عايزة اجوزه بس ابو همام قال لسة شوية وقالي انه مش هيوافق دلوقتي ابدا
صفية:-استحمليه شوية دا حسن حبيب قلبك ياام همام
تنهدت بحرارة وهي ترد:-ما انا علشان بحبه بزيادة ساكتة .. انتي عرفاني من زمان اقولك انه ليه مكان خاص في قلبي علشان من صغره حنين ويهتم بالكل وفي نفس الوقت تقيل كدا
ضحكت صفية وهي تجيب:-والله حسن دا من يومه حبيب الكل
نظرت فوزية امامها وهي تقول:-ربنا يهديه يارب و يرزقه ببنت الحلال
وثم وقعت عيونها علي نوران التي كانت تضحك برقة وتحرك يدها وهي تتحدث تحاول ان تفهمهم وجهة نظرها في الحديث
اخذت تنظر لها بعيون متفحصة
لتجدها جميلة ، رقيقة ، مثقفة .. ذات جسد مثالي مثير
وجمالها لم يكن جمال عادي بل صارخ
كانت صباح تنظر لهذا التجمع بغيظ ولهذا بحنق
لا تستطيع ان تتفاعل معهم وهم ايضا يتجاهلولها
كادت ان تنهض قبل ان تستمع لصوت نوران ذو البحة المميزة:-انتي مش بتتكلمي معانا لية
نظرت لها قليلا ولم تعرف بماذا ترد بينما تابعت نوران:-انتي مامت كريم صح
اؤمات صباح بنعم فهتفت نوران:-جميل اوي هو ، ربنا يخلهولك يارب وشقي كمان
قالتهل وضحكت وهي تتذكر بعض المواقف التي قصتها سمر عليها
ابتسمت لها وهي ترد بنبرة متمنية:-يارب
مدت نوران يدها وهي تقول:-متعرفناش كويس تعالي نتعرف ،، انا نوران عامر
مدت الاخري يدها وسلمت عليها وهي ترد ببسمة لا تظهر كثيرا:-وانا صباح
همست رضوي بخفوت لجنات:-مش مطمنة لهدوء ورقة صباح دي
جنات:-حرام عليكي احسني الظن فيها شوية وبعدين نوران بتسحر برقتها يمكن سحرتها ولا حاجة
حركت شفتيها وكأنها تقول "ربما" وهي ترد:-يمكن
___________________________________
صعد حسن دراجات السلم ثم هبطها وصعدها مرة اخري وهبط وثم راح يصعد درجتين ويهبط .. يصعد ويهبط والتوتر يملأه
كاد ييكي من غيظه من نفسه وهو لا يعلم ماذا عليه ان يفعل
وثم استمع فجأة لصوت خطوات علي دراجات السلم فدخل سريعا لمنزله من خلال الباب المفتوح وثم وقف ينظر من خلال الفتحة لحيث دراجات السم منتظر ان يري من هو الشخص الذي سيهبط
ليجد انها نوران وبجوارها صباح
ومتجهين معا اتجاه باب الشقة فغادر سريعا من امام الباب ودخل يجلس علي احدي المقاعد في الصالة
دخلوا الاثنان معا وتوجهوا لـ الحمام دخلت فقط نوران وبقيت صباح تنتظرها
وثم تركتها وتوجهت لـ المطبخ نظر لها بخبث وثم توجه ناحيتها وقال بنبرة مليئة بالحرص:-صباح ، صباح
نظرت له بتساؤل فهتف بنبرة خافتة:-جوزك كان هنا من دقيقة وفجأة جاله اتصال واول ما شاف الاسم طلع جري بالتليفون علي فوق
نظرت له بعدم فهم
فتابع بخبث:-انا شاكك انه ممكن يكون بيكلم بنت ولا حاجة
تحولت ملامحها فجأة وظهر فيها الغل وبلحظات كانت تختفي من امام انظاره فضحك بخبث وتوجه لـ الطرقة التي يوجد فيها الحمام وثم وقف واستند علي الحائط امام الباب الخاص بالحمام مباشرتا منتظرا خروج نوران منه
لحظات وفتحت نوران الباب وخرجت قبل ان تصطدم به بوجهها فوقفت والفزع قد ظهر عليها
نظر لها ببسمة علي شفتيه وتقدم منها وهو يقول:-منورانا
ابتلعت ريقها وردت بخفوت:-شكرا
ظل يتقدم حتي وقف امامها مباشرتا ليمد يده ويبعد خصلة من شعرها كانت موجودة علي عينها ويضعها خلف اذنها وهو يتابع:-لا بجد منورانا
قربه المهلك هذا وترها بينما تابع هو وقد بدأ صوته يغضب:-هو اللبس دا مش طويل شوية
نظرت لـ ملابسها وثم له و ردت بثقة واهية حاولت ان تظهرها امامه:-اها طويل جدا
كانت يده مازالت تمسك تلك الخصلة فشدها بقوة حتي تأوهت الاخري بوجع وهتف هو بغضب:-انا مش قولت نبطل نلبس هدوم قصيرة ولا مقولتش
غضبت هي ايضا وهتفت بصيق:-وانت مالك انت انا اللبس اللي عيزاه
حسن:-دا كان زمان لكن دلوقتي تلبسي المحترم واللي يداري جسمك دا ياحلوة
نوران:-ودا لية دا ان شاء الله
قال بعصبية:-اولا علشان انتي دلوقتي في منطقة غير منطقتك وناس مش متعودة تشوف اللحم العريان
نظرت له بزهول من حديثه وعيونها قد تجمعت فيها الدموع بينما تجاهل هو هذا واكمل بعصبية اشد:-ايوة لحم عريان ورخيص كمان مادام انتي مش خايفة عليه هما هيخافوا ؟!
صاحت بقوة:-انت مش محترم
بسمة سخرية زينت شفتيه ولم يرد فتابعت:-ومش متربي كمان وانا هلبس براحتي وانت ملكش دخل بهدومي وبيا
بحركة سريعة امسك خصلات شعرها بيده:-لا ليا ، انتي مسمعتنيش ياك وانا بقول انك تخصيني ولا اية
نوران:-انا مخصش حد
حسن:-لا تخصيني وتهميني كمان
نوران:-مفيش صلة تجمعنا مع بعض
ظهرت علي شفتيه بسمة غريبة وهو يرد:-لا فيه .. للاسف انا حبيتك يعني انتي بقيتي ملكي
صاحت بعنف:-انا مش ملك حد
اقترب اكثر منها وابتسم بخبث وهو يرد:-لا بتاعتي
وقبل ان ترد .. استمعوا لشهقة عالية اتية من الجوار تحديدا يفصل بينها وبينهم عدة خطوات لا تتعدي الخمسة عشر خطواة ....
___________________________
يتبع...
في منزل سمر ...
وقفت نوران امام خزانة الملابس تنظر لما فيها من ملابس بعيون حائرة ممزوجة بتررد وثم توجهت بأنظارها ناحية سمر وقالت بتردد:-هو انا لازم اروح
اؤمات بنعم وردت:-مادامت هما اصلا عزمينا علشانك انتي
نظرت لها وثم عادت تنظر لـ خزانة الملابس قبل ان تهتف:-طيب انا مش عارفة البس اية بالظبط كل هدومي السودا عبارة عن فساتين ضيقة وقصيرة
سمر:-خلاص البسي واحد منهم لحد ما تشتري غيرهم
نظرت لها وفكرت بأن تخبرها بحديث حسن بشأن ملابسها القصيرة تلك وثم تذكرت كل مواقفه معها وتدخله فيما يخصها
فأصابها الغيظ ونظرت لـ الملابس وسحبت سريعا احدي الفساتين وتوجهت لـ الحمام
دقائق وخرجت ترتدي فستان اسود قصير فقط يصل لـ الركبة مفتوح من الاعلي و بحملات عرضها لا يزيد عن الخمس سننيمترات
وقفت امام المرأة تصفف خصلاتها الشقراء وبعد ان انتهت نظرت لسمر وهي تقول:-يلا بينا .. انا خلصت
اطلقت تنهيدة عالية وهي تقول بأرهاق:-اخيرا خلصتي
وثم نهضت وخرجت معها لـ الخارج ليجدوا السيدة صفية تجلس بأنتظارهم وعندما رأتهم وقفت وثم توجهوا جميعا لـ الخارج
قاصدين منزل العطار
بمنزل العطار ...
وقف حسن خلف باب منزلهم من الداخل الذي كان موارب قليلا يظهر بعض الاجزاء من المساحة التي توجد امام باب الشقة ينظر لـ التجمع والسلامات التي تحدث منتظرا ان يراها بين تلك الجموع حتي لمحها اخيرا تسلم علي رضوي ليبتسم وهو يري بسمتها قبل ان يلفت انتباهه فستانها القصير نظر له بعيون تحولت لـ اللون الاحمر علي الفور من الغضب وربما الغيرة وهمس بداخله بغضب:-هدومها دي عايزة مقص بخمسة جنية حقير يقطعهملها كلهم علشان ترتاح
وثم تنهد بسأم وهو يتذكر والدته وما فعلته فهي قررت ان تستقبلهم بالخارج وثم تصعد بهم علي الفور كي لا يحدث اي تقابل بينها وبينه او بين اخوته
كي لا تخجل الفتاة
تخجل !!
كلمة غريبة عليها بالطبع
فهل توجد فتاة تخجل وترتدي ملابس كتلك
نظر لـ الخارج مرة اخري ليجد المكان قد فرغ وصعدوا جميعا لـ الاعلي
فوضع يده علي وجهه وراح يحركها عليها بخفة وهتف:-دماغي وارمة اها يابويا يانا .. بت الـكبش دي هتجبلي شلل
وثم راح يحدث نفسه:-وانا مالي اصلا ما تعمل اللي هي عيزاه وتلبس اللي عيزاه وكمان تكلم اللي عيزاه من انهاردة مليش دخل بيها عايزة تكلم الواد عاصم دا تكلمه
التمعت عيونه بغضب:-تكلمه قال لا طبعا متكلموش دا واد ملزق ومبينزليش من زور واية تلبس اللي عيزاه دا وهي هدومها كلها اصلا شبة هدوم الرقاصين .. لا لا انا لازم طبعا ادخل واعترض وان رفضت تسمع كلامي هكسر رقبتها ومحدش يسألني لية
صمت لـ لحظة
وعاد يكمل:-لا يسألوني .. يسألوني واقولهم من حقي اتدخل علشان ،، علشان هي جيراني دلوقتي وبت حتتي ووو علشان بحبها مثلا
توسعت عيونه بزهول ورعب عندما وصل تفكيره الي هذا الحد
وراح يكمل:-بحبها !!! .. لا طبعا مبحبهاش قال بحبها قال هو انا علشان غيران شوية وعلشان عملت مسرحية الرقصة العشوائية دي علشان ارقص معها وضربت الواد عاصم مرتين علشانها وكمان برعي ضربته علشانها يبقي بحبها لا طبعا مبحبهاش لا ياشيخ حسبي الله ونعم الوكيل انا مبحبهاش ولا حاجة
وكل هذا وهو يقف خلف الباب يحدث نفسه متناسيا انه يقف في مكان يمكن ان يسمعه من خلاله العديد من اهل المنزل العزيز
__________________________________
علي سطح منزل العطار ...
جلسوا جميعا علي "حصيرة" في منتصف السطح نوران مجاورة لـ سمر وبجوارها تجلس كل من رضوي وجنات وبعيدا عنهم قليلا تجلس صفية وفوز وصباح تجلس بالقرب من تلك المجموعة وتلك المجموعة
قالت رضوي بسعادة حقيقية:-انا فرحانة اوووي اني شفتك مرة تانية يانوران
نوران ببسمة:-وانا كمان والله
اكملت رضوي:-لا وكمان هنبقي جيران يعني كل يوم لازم اشوفك انتي وسمر
ردت سمر:-ان شاء الله
جنات:-علي كدا يانوران انتي علطول خجولة كدا ولا علشان احنا جداد عليكي ومتعرفناش اووي مكسوفة مننا وكدا
تنحنحت بخجل ولم ترد بينما تولت سمر تلك المهمة وهتفت بهدوء:-لاا هي دايما كدا هتلاقيها مكسوفة وخجولة اووي
رضوي:-دي طبيعتها كدا بقي
اؤمات بنعم وهي تتابع:-اهاا .. اصل نوران وحيدة معندهاش اخوات خالص اكبر منها ولا اصغر منها يعني بتعيش بس بخبرتها هي في الحياة واهلها مسمحوش ليها انها تكون منفتحة اووي واصحابها كمان محدودين علشان كدا تلاقيها دايما في اي تجمع بتتكسف
قالت رضوي مازحة:-دا تحليل مكثف عنها
سمر بحب:-من قعدتي معاها فهمتها اووي
ابتسمت نوران بحب صادق وهي تقول:-سمر دي انا بحبها اصلا اكتر من اختي
سمر:-وانا والله بحبك اووي
حركت رضوي يدها كأنها تعزف علي الة موسيقي:-تيرارارارارا
قالت جنات ضاحكة:-سخيفة يارضوي
عند السيدات الاخري ...
الست صفية و الست فوزية ...
هتفت فوزية بغلب:-والله متعبني بجد ياصفية بقي حاجة مش طبيعية تدخلي اوضته تلاقيها مقلب زبالة اكياس هنا وورق هناك واطباق وكوبيات يعني اوضته دي تاخد اوضة رقم واحد في العفانة .. وبقي لسانه طويل اي خناقة تلاقيه دخل فيها وجرئ برضوا شغال يكسف في اي حد يتكلم ومش سايب حد في حاله
صفية:-كلنا عارفين حسن وانه كدا من يومه
قالت بنفي:-لا ياختي الاول كان بالمعقول دلوقتي هتجنن منه خالص واللي ماسك فيه الايام دي الشرود افضل انادي بالساعات وفجأة يقولي مكنتش سامع وقاعد بس فاتح بوقه مستني الدبانة تدخل فيه
ضحكت علي حديثها و ردت:-والله هي للشباب كلها كدا
فوزية:-انا عايزة اجوزه بس ابو همام قال لسة شوية وقالي انه مش هيوافق دلوقتي ابدا
صفية:-استحمليه شوية دا حسن حبيب قلبك ياام همام
تنهدت بحرارة وهي ترد:-ما انا علشان بحبه بزيادة ساكتة .. انتي عرفاني من زمان اقولك انه ليه مكان خاص في قلبي علشان من صغره حنين ويهتم بالكل وفي نفس الوقت تقيل كدا
ضحكت صفية وهي تجيب:-والله حسن دا من يومه حبيب الكل
نظرت فوزية امامها وهي تقول:-ربنا يهديه يارب و يرزقه ببنت الحلال
وثم وقعت عيونها علي نوران التي كانت تضحك برقة وتحرك يدها وهي تتحدث تحاول ان تفهمهم وجهة نظرها في الحديث
اخذت تنظر لها بعيون متفحصة
لتجدها جميلة ، رقيقة ، مثقفة .. ذات جسد مثالي مثير
وجمالها لم يكن جمال عادي بل صارخ
كانت صباح تنظر لهذا التجمع بغيظ ولهذا بحنق
لا تستطيع ان تتفاعل معهم وهم ايضا يتجاهلولها
كادت ان تنهض قبل ان تستمع لصوت نوران ذو البحة المميزة:-انتي مش بتتكلمي معانا لية
نظرت لها قليلا ولم تعرف بماذا ترد بينما تابعت نوران:-انتي مامت كريم صح
اؤمات صباح بنعم فهتفت نوران:-جميل اوي هو ، ربنا يخلهولك يارب وشقي كمان
قالتهل وضحكت وهي تتذكر بعض المواقف التي قصتها سمر عليها
ابتسمت لها وهي ترد بنبرة متمنية:-يارب
مدت نوران يدها وهي تقول:-متعرفناش كويس تعالي نتعرف ،، انا نوران عامر
مدت الاخري يدها وسلمت عليها وهي ترد ببسمة لا تظهر كثيرا:-وانا صباح
همست رضوي بخفوت لجنات:-مش مطمنة لهدوء ورقة صباح دي
جنات:-حرام عليكي احسني الظن فيها شوية وبعدين نوران بتسحر برقتها يمكن سحرتها ولا حاجة
حركت شفتيها وكأنها تقول "ربما" وهي ترد:-يمكن
___________________________________
صعد حسن دراجات السلم ثم هبطها وصعدها مرة اخري وهبط وثم راح يصعد درجتين ويهبط .. يصعد ويهبط والتوتر يملأه
كاد ييكي من غيظه من نفسه وهو لا يعلم ماذا عليه ان يفعل
وثم استمع فجأة لصوت خطوات علي دراجات السلم فدخل سريعا لمنزله من خلال الباب المفتوح وثم وقف ينظر من خلال الفتحة لحيث دراجات السم منتظر ان يري من هو الشخص الذي سيهبط
ليجد انها نوران وبجوارها صباح
ومتجهين معا اتجاه باب الشقة فغادر سريعا من امام الباب ودخل يجلس علي احدي المقاعد في الصالة
دخلوا الاثنان معا وتوجهوا لـ الحمام دخلت فقط نوران وبقيت صباح تنتظرها
وثم تركتها وتوجهت لـ المطبخ نظر لها بخبث وثم توجه ناحيتها وقال بنبرة مليئة بالحرص:-صباح ، صباح
نظرت له بتساؤل فهتف بنبرة خافتة:-جوزك كان هنا من دقيقة وفجأة جاله اتصال واول ما شاف الاسم طلع جري بالتليفون علي فوق
نظرت له بعدم فهم
فتابع بخبث:-انا شاكك انه ممكن يكون بيكلم بنت ولا حاجة
تحولت ملامحها فجأة وظهر فيها الغل وبلحظات كانت تختفي من امام انظاره فضحك بخبث وتوجه لـ الطرقة التي يوجد فيها الحمام وثم وقف واستند علي الحائط امام الباب الخاص بالحمام مباشرتا منتظرا خروج نوران منه
لحظات وفتحت نوران الباب وخرجت قبل ان تصطدم به بوجهها فوقفت والفزع قد ظهر عليها
نظر لها ببسمة علي شفتيه وتقدم منها وهو يقول:-منورانا
ابتلعت ريقها وردت بخفوت:-شكرا
ظل يتقدم حتي وقف امامها مباشرتا ليمد يده ويبعد خصلة من شعرها كانت موجودة علي عينها ويضعها خلف اذنها وهو يتابع:-لا بجد منورانا
قربه المهلك هذا وترها بينما تابع هو وقد بدأ صوته يغضب:-هو اللبس دا مش طويل شوية
نظرت لـ ملابسها وثم له و ردت بثقة واهية حاولت ان تظهرها امامه:-اها طويل جدا
كانت يده مازالت تمسك تلك الخصلة فشدها بقوة حتي تأوهت الاخري بوجع وهتف هو بغضب:-انا مش قولت نبطل نلبس هدوم قصيرة ولا مقولتش
غضبت هي ايضا وهتفت بصيق:-وانت مالك انت انا اللبس اللي عيزاه
حسن:-دا كان زمان لكن دلوقتي تلبسي المحترم واللي يداري جسمك دا ياحلوة
نوران:-ودا لية دا ان شاء الله
قال بعصبية:-اولا علشان انتي دلوقتي في منطقة غير منطقتك وناس مش متعودة تشوف اللحم العريان
نظرت له بزهول من حديثه وعيونها قد تجمعت فيها الدموع بينما تجاهل هو هذا واكمل بعصبية اشد:-ايوة لحم عريان ورخيص كمان مادام انتي مش خايفة عليه هما هيخافوا ؟!
صاحت بقوة:-انت مش محترم
بسمة سخرية زينت شفتيه ولم يرد فتابعت:-ومش متربي كمان وانا هلبس براحتي وانت ملكش دخل بهدومي وبيا
بحركة سريعة امسك خصلات شعرها بيده:-لا ليا ، انتي مسمعتنيش ياك وانا بقول انك تخصيني ولا اية
نوران:-انا مخصش حد
حسن:-لا تخصيني وتهميني كمان
نوران:-مفيش صلة تجمعنا مع بعض
ظهرت علي شفتيه بسمة غريبة وهو يرد:-لا فيه .. للاسف انا حبيتك يعني انتي بقيتي ملكي
صاحت بعنف:-انا مش ملك حد
اقترب اكثر منها وابتسم بخبث وهو يرد:-لا بتاعتي
وقبل ان ترد .. استمعوا لشهقة عالية اتية من الجوار تحديدا يفصل بينها وبينهم عدة خطوات لا تتعدي الخمسة عشر خطواة ....
___________________________
يتبع...