رواية الاسد العاشق عندما يعشق الاسد الفصل الثالث عشر13 والاخير بقلم مروة مرزوق
همسه كانت نايمه على صدر أسد وهو عمال يلعب في شعرها
همسه بدموع……..أسد اوعا تسبني تاني اوعا
أسد بحنان……..مقدرش اسيبك عارفه أنا في الخمس شهور دول كنت بمو*ت بالبطئ وأنا بعيد عنك
همسه بصتله ………طب ليه سبتني يا أسد أنا كنت بتعذ*ب في غيابك وايه اللي حصل
أسد مسح دموعها و بدأ يحكي
فلاش باك
خال همسه ضر*ب أسد علي رأسه وهو غاب عن الوعي ولما فتح عيونه لاقي نفسه في مستشفى و في شخص قدامه
أسد بتعب وصدمه………انت بتعمل ايه هنا مش كفايه اللي عملته يا حمزه
حمزه بندم………واديني بدفع تمنه لما بعت عن حبي الحقيقي يا أسد
أسد بتعب………إيه اللي حصل وأنا فين
حمزه بحزن………بابا حاول يقت..لك يا أسد ضر*بك علي راسك و انت فقدت الوعي و و*لع في المكان
أسد……وانت وصلت ليا الزاي
حمزه………كنت رايح ليه علشان اوقفه عند حده و انهي كل دا و أفهمه أن همسه هي اللي ليها الحق تقرر إذا تفضل مع أسد ولا لااه مش احنا وعلشان اخد صور منه اللي كأننا بنهد*د همسه بيها بس لما وصلت شوفت بابا وهو بيضر*بك استخبيت وأول ما طلع روحت ليك و ساعدتك علشان تقوم بس لاقت المكان بيو*لع وطلعنا باعجوبه من هناك بس حالتك كانت صعبه علشان الضر*به كانت قويه ودا اللي حصل
أسد خاد تنهيده قويه و رجع باص لحمزه
أسد….. .همسه عامله ايه
حمزه…….الحمد لله وضعها هي و الجنين كويس بس الدكتور قال ممنوع أي ضغط عليها وإلا هيكون في خطر ودا لأنها اتعرضت لضر*ب شديد والحمل مش مثبت وممكن نخسر الجنين والأم
غمض أسد عيونه بأ*لم وحزن شديد
أسد……حمزه انا عايز اختفي فتره علشان اقدر اوصل ليهم
حمزه…….تمام وأنا معاك وهساعدك وأنا كمان عايز اختفي فتره
أسد…….تمام احجز تذكرتين سفر لايطاليا
حمزه…….تمام ثم اكمل بحزن آسف على كل اللي عملته
أسد بهدوء…….تمام حصل خير
عودة للحاضر
أسد…….وسافرنا وهناك عرفنا تراقب خالك كويس واكتشفت إنه الدراع اليمين لأكبر تجار سلا*ح في مصر دا غير البلاوي التانيه وبسبب خبر مو*تي المزيف خف هو حذره وقدرنا بفضل الله إننا نقبض عليهم يا همستي و اول ما خلصت نزلت جري مصر علشان اشوفك وحشتيني و با*سها بشغف
همسه بحب………أنا عشقتك يا أسد حبيتك بالكل عيو*بك قبل مميزاتك و قربت منه وهمست حتي جح*يمك عشقته والمره دي هي اللي با*سته
أسد بفرحه……….أنا لو اعرف ان مو*تي هيعمل كدا كنت مو*ت من زمان
همسه بخوف…….بعد الشر عليك
أسد………….حبيبة أبوها عامله ايه
همسه………لا أنا عايزه ولد
أسد بغيره…….لا بنت ههه
همسه بضحك…….ولد ولد ولد عايزاه يطلع شبهك كدا
أسد بقي فوقها وهي تحته………بنت وعايزها تكون زيك يا رصاصي انت وغمز ليها
همسه اتعلقت في رقبته…………كل اللي يجيبه ربنا كويس كفايه انه هيكون قطعه مني و منك وبا*سته من خده
أسد……أنتي عملتي
همسه عضت علي شفايفها ………عملت ايه
أسد ……..و دي تيجي تعالي افهمك
لتضحك همسه بدلع
أسد بضحك……..الله أكبر
ونسيب دول و نقفل عليهم
حمزه……..يا حبيبتي انتي عرفتي الحقيقة اهوت ليه العياط والنكد بقي
منه بعياط………أنا نكد*ية طب عاااااا عااااا عااااا وبعدين سكت وبصت ليه
منه…….حمزه حمزه
حمزه بحب……..يا قلب حمزه
منه بسعاده……..عايزه رنجه
حمزه مسح علي وشه بعصبيه
حمزه بغيظ……رنجه احيه
منه بتوحم…….و عايزه مانجا و فراولة كتير وكمان
حمزه بغيظ……..أنا امي معرفتش تربيني علشان كدا رجعت ، حاضر يا روحي هجبلك
منه……….خلاص مش عايزه دول أنا عايزه أبو الهول 😂😂، إيه دا حمزه انت اتشليت ولا ايه طب عيونك مالها
حمزه الله يكون في عونه 😂😂😂
الكل اتجمع بالليل واسد حكي ليهم اللي حصل وسبب الاختفاء كان ايه و الوضع رجع طبيعي بس معتز كان قلقان طلع يتمشي شويه برا القصر
أسد……مالك يا معتز
معتز بقلق…….خايف لو همسه عرفت الحقيقة خايف من ردها
أسد……..أنا برده مش عارف اقولها الزاي
همسه……..قول وانا سامعه
ليلتفت الكل لهمسه
أسد……..عيلتك الحقيقة احنا عارفين هي مين
همسه وكان كو*ابيس الماضي رجعت
همسه بتردد……..و ومين هي
أسد بهدوء………اسمها عيلة الجارحي
لتتسع أعين همسه من الصدمه ونظرت لمعتز اللي حط رأسه في الأرض
همسه بدموع………..ي يعني يعني حطت ايدها على رأسها و دموعها نزلت أسد جرا عليها و مسكها
أسد بخوف…….أنتي كويسه
همسه بصت لعيونه و للكل و ذقته
همسه بغضب……..ابعد عني و طلعت جري علي اوضتها و فضلت تعيط والكل تحت زعلان عليها
فات تلت شهور كانت همسه بتتجاهل الكل و زعلانه منهم رغم أنهم حاولوا يصلحوها بس هي زعلانه منهم
في منتصف الليل
همسه بصراخ…….ااااااااااااه اااااااااااه أسد الحقني بولد
أسد قام بخضه و راح ليها
أسد بخوف…….مالك يا حبيبتي
همسه بصتله بغيظ……..مفيش قولت اجرب الصراخ، يعني مااااااالي بوللللللللللللللللد ااااااااااااااااااااااااااه
أسد شالها و نزل بيها على تحت والكل صحي و طلع علي المستشفى
في المستشفى
همسه بألم………ااااه وماله السنجلة مانا كنت متجنتله ااااااااااااااااااااااااااه فييييييييين الدكتور فيييييييييين ااااااااااااااااااااااااااه منك لله يا أسد اشوف فيك يوم ااااااه لا كدا كتير ومسكت قميص أسد
همسه بألم………تعاله اولد انت
أسد في ضحكه فلتت منه ومقدرش يتحمل
همسه بغيظ وألم…….انت بتضحك ومسكت شعرها
همسه بغيظ………اضحك اضحك وفضلت تشد فيه
أسد بضحك…….اااه شعري يا همسه ااااه
همسه بألم وغيظ………….انت لابس التيشيرت دا ليه ضيق عليك اقل*عه
أسد فضل يضحك ومش قااادر والممرضين خادوها للعمليات
همسه وهي داخله……..لا اوعا تقل*عه اوعاااااااااا والباب بتاع العمليات اتقفل
أسد انفجر ضحك والكل برده
معتز بضحك……..لا لا أنا هعيش اللحظة دي تاني بعد ست شهور هههههه دي هتبقي كارثه
حمزه بضحك……..هههههههه حتي وهي بتولد الغيره وكلاهه ربنا معاك يا أسد
أسد فجأة قلق صراخ همسه كان بيو*جعه طلعت الممرضه
الممرضه…….أسد بيه المدام متعبنا جوه ممكن تخش تهديها
أسد دخل غرفه التعقيم وراح لهمسه لاقها ماسكة الدكتوره من رقبتها
همسه بغيره و صراخ…….هو مين اللي حلو يا سلعو*ه انتي مين بقي عماله تعاكسي جوزي قدامي طب أنا مش ولاده إلا لما اغيرلك وشك دا
أسد راح ليها ومسكها وهمسه شفته
همسه بغضب و بتعب……..انت اييييييييييييه اللي دخلك دا انت نهارك مش معدي ،اااااااه ااااه
وبعد وقت سمع أسد صوت صريخ طفل اتي يا عالمه وما كان إلا ابنه
همسه بتعب…….هههه مش قولت هجيب ولد
الدكتوره…….كمان مرة لسه في طفل تاني
همسه بتعب وصدمه……احيه
وبعد دقايق اتي الطفل الثاني وكانت فتاة
أسد بغمزه………وجات البنت
همسه ابتسمت بتعب وغابت عن الوعي واسد خاد أطفاله الاتنين واذن في و دانهم وطلع بيهم
أسد بابتسامة………….مالك و ملك
معتز شال مالك ……..نورت يا بطل وباسه وبارك لاسد
والكل فضل يبارك لاسد و راحوا عند همسه
همسه بنوم……هشد شعره وحياااة امي لاشد شعرها قميص لا البسه بس يا بت همو*تك
الكل فضل يضحك
منه…….حمزه هات ايدك
حمزه……ليه يا حبيبتي وادها ايدها فجأة صرخ
منه عضتها……..ااااااااااااه الحقني
حمزه بوجع…….أنا عايز اللي يلحقني
منه بصراخ……حمززززززززززززززززه ودخلت غرفه العمليات وحمزه واقف قدمها وقلقان فجأة سمع صوت طفله الصغير والممرضه جرت ليه
الممرضه بابتسامة إعجاب………مبروك يا حمزه المدام جابت ولد زي القمر زي ابوه
هند ابتسمت بخبث
حمزه مهتمش لكلام الممرضه وخاد ابنه و اذن في ودانه
حمزه بدموع فرح…….نورت الدينا يا رعد
ومنه اتنقلت فريح همسه وبعد مده همسه فاقت ومنه وراها
هند ………. الحقي يا منه الممرضه قالت وحكت ليها لتنظر منه لحمزه بتوعد
هند……وأنتي يا همسه الممرضه قالت إن أسد موز و حلوه كدا وان ابنه طالع ليه وقالت يا ريت كانت مكانك واسد ضحك ليها
همسه قامت بتعب……..دا انت نهارك مش معدي بتخو*ني وأنا لسه والده يا أسد هند هاتي المشر*ط دا وانت تعاله يا ابو قلب طيب و ضحكه جنان وهات معاك السلعو*ه اللي عايزه تكون مكاني اااااااه ايه هرجع اولد تاني
ليضحك الكل وتعم السعادة وأخيرا بعد ما همسه سامحت احمد اللي فاق من غيبوبته وطلب السماح و معتز جاب بنت زي القمر سماها سما
وتمر سنين وحب أسد وهمسه بيكبر وهمسه جابت إياد اللي نسخه من أسد في قسو*ته ومش بيامن بالحب و دخل الشرطة والنهارده فرح أخوه مالك علي بنت عمه سما و فرح أخته علي ابن خالتها رعد
وهند ومعتز جابوا مايان اللى بتحب إياد بجنون بس هو ولا اكنه هنا
همسه بحب……….بحبك
أسد بعشق……بعشقك وبعشق حياتي لان انتي فيها
همسه بدموع فرح……ولادنا كبروا والنهارده فرحهم يا أسد وبكره يجيبوا أحفاد لينا
أسد بغيره على بنته……وأنتي فكرك انا هخلي رعد يقرب من ملك دا انا اوديه هو وابو ورا الشمس
حمزه بضحك……الله وماله ابوه اتصرف معا براحتك يا عم
دخل إياد ببدلته الجذابه اللي اظهرت عضلات جسمه و زادته وسامه مع عيونه الرصاصي اللي ورثها عن امه وشعره الأسود الكثيف و ضحكته اللي تجنن ورا يبارك لخواته وراح عن التجمع العائلي وحضن همسه
إياد بحب………بقلك ايه انتي متاكده إنك امي
همسه بضحك…….ليه يعني
إياد بحب…….أصل قلبي دق تلات دقات
أسد بغيره……تعاله و انا اخليهم اربعه
إياد……احمممم لا وعلي ايه تلاته حلوين مش كدا يا همستي
همسه ضحكت علي غيرت أسد وإياد اللي بينكش فيه
همسه بحب……عبال ما اشوفك عريس يا رب
إياد بملل قعد وشرب العصير……….عريس مين دا طب اقولك علي حاجة السنجلة جنتلة يا همستي
أسد بغيره…..تعاله يا بن الكل**ب هنا همستي مين
إياد قام بسرعه ومشي و الكل ضحك
إياد وهو ماشي خبط في واحده
إياد بغضب مش تفتحي البدله دي اغلي منك
البنت بغضب……بقي كدا ومسكت كوبايه مايه وكبتها في وشه ليغضب إياد وينظر أسد لي همسه بمعني فاكره لتضحك همسه بمعني ايوه
أسد بهمس………اظن دي بدايه
همسه بضحك…….عشق جديد بس مش زي عشق الأسد
النهاية…