رواية اوقعني متمرد كاملة وحصرية بقلم روان خالد
المقدمة
تحكى روايتنا عن فتاة جميلة فى الثلاثين من عمرها كانت تعيش تلك الفتاة فى بيت صغير خاص بها فى المانيا .
بدأت قصة تلك الفتاة بعد تخرجها من كلية التمريض بمصر عندما قررت بعدها السفر لألمانيا لتحضير رسالة الدكتوراه و الاستقرار هناك .
اختارت تلك الفتاة حياة the strong independent woman حيث لم يكن للرجل دور فى حياتها غير انه زميل عمل أو من الأقارب او صديق فقط لم يكن له دور فحياتها كحبيب و لكن لان الحياة لا قانون ثابت لها انقلبت حياة تلك الفتاة راسا على عقب بسبب حدث بسيط تسبب فى تغيير مسار حياتها و نظرتها للحياة و كما نقول لكل رواية بطل لا يظهرالا فى الوقت المناسب.
***************************************************************************************
فى صباح يوم من الايام تستيقظ تغريد الفتاة الشابة ذات الثلاثين عاما في صباح يوم من الايام تستيقظ تغريد الممرضه الشابه ذات 30 عاما في تمام الساعه الخامسة صباحا دخلت للاستحمام والوضوء وخرجت لصلاه الفجر وعندما انهت فرضها حضرت الفطور وعند تمام الساعه السابعة ان ذلك وقت الرياضه الخاصه بها الجري جرت لمده 30 دقيقه وعادت للاستحمام مره اخرى وارتداء ملابس العمل الخاصه به وتوجهت لسيارتها وانطلقت من مشفى حيث عملها وعندما وصلت
تغريد :-صباح الخير سكيورتي جين
جين:- صباح الخير يا انستي اراك بكامل حيويتك اليوم امل انه بسبب قصه حب يا ابنتي
تغريد بضحك :'انت تدري يا عمجين حياتي ذا وقت فيها لحب الرجال فقط للعمل والرياضه وجني الاموال اما الرجال فلا مكان لهم
جين :-كانت ابنه اخي هكذا حتى اتى زوجها واوقعها في غرامه والان هي تحمد الله على وجوده بحياتها وهكذا انت سياتي ذلك الشاب الذي سيشير قلبك اليه قائلا لعطلقي ها قد اتى من انتظرته كثيرا ثم صمت برهه وقال لكل روايه بطل لن يظهر الا في وقته المناسب
تغريد بضحكة خفيفة:- لا اظن ذلك يا عم ولكن من يدري ربما يتغير الحال على الرغم من انه من المستحيل ان يخرج قلبي عن طوع عقلي
عم جين:- من يدري فهناك الكثير من المستحيل اصبح مؤكدا ثم صمت برهه وقال سيظهر بطل روايتك وعندها سوف تحبينه وليس بامر منك بل انه بامر من الله والان هيا اذهبي حتى لا تتاخري عن عملك
تغريد:- حسنا اشكرك على تلك الطاقه الايجابيه يا عم والان وداعا
تغريد:- لنفسها كانت ناقصاك انت كمان راجل غريب استغفر الله العظيم يا رب ربنا يكملك بعقلك يا عم جين والله ربنا يكملك بعقلك راجل فاضى قال كل روايه بطل قال
توجهت تغريد لغرفه الاداره الخاصه بها فهي مديره التمريض هناك دخلت ووضعت حقيبتها على المكتب الخاص بها وجلست على المقعد تتصفح اوراق الحالات الى ان اوقفتها حاله مالوف اسمها بالنسبه لها صمتت التغريد لوهله وعادت الذكريات وعاد كل الماضي قائله لنفسها باستغراب احمد علي الشاذلي 58 سنه رجل اعمال مصري الاسم ده مش غريب عليا ثم ضربت بيدها على جبينها مما يدل على انها قد تذكرت
تغريد:- يا نهار ابيض استاذ احمد ايه اللي جابه هنا ده
وبسرعه قامت بالضغط على جهاز الاستدعاء قائله حضره الممرض واطسون الرجاء الحضور وبسرعه اكرر ندائي حضره الممرض واطسون برجاء حضوره بسرعه اتى اليها واطسون وقام بالطرق على الباب
تغريد:- تفضل بالدخول
مستر واطسون:- نعم سيدتي قمت باستدعائي منذ قليل
تغريد :-اعلم ذلك هناك حاله تدعى احمد علي الشاذلي يبلغ من العمر 58 عاما رجل اعمال مصري ذلك الرجل صديق مقرب لي ارجو الاهتمام به وارجو منك ان تبلغ الممرضه شيرستي اني ساتولى حاله ذلك المريض بنفسي وانها تستطيع المغادره ان ارادت
واطسون؛- لكن سيدتي انت مديره كيف لك ان تعتني به بنفسك
تغريد :-بدون نقاش نفذ الاوامر من فضلك
واطسون:- حسنا سيدتي هل تسمحي لي بالمغادرتي الان
تغريد :-بكل تاكيد يمكنك الذهاب الان
واطسون:- اشكرك سيدتي
تغريد:- عفوا
بعد قليل من الوقت ذهب واطسون لشيريستي واخبرها بما قالته تغريد شرستي :-اليس من الغريب ان تعتني به بنفسها
واطسون:-ربما تفعل ذلك لانه من نفس البلد والجنسيه فهو مصري مثلها شيرستي:- عندك حق احب كيف يتعاون المصريون مع بعضهم حقا انهم شعب رائع
واطسن:- نعم هم كذلك والان علي الذهاب لدي العديد من المهام
شرستي :-حسنا بالتوفيق
في غرفه 303 حيث يتواجد احمد علي الشاذلي
صهيب :-يا بابا ما ينفعش تمشي من هنا لازم تتعالج الاول وبعد كده تنزل مصر احمد :-لا انا عايز انزل بلدي عايزه اموت هناك انا مش حابب بالقعده مع الاجانب اللي انا افهمهم ولا هم فاهميني
صهيب :-يا بابا يا حبيبي ما انا بترجم لك وبعدين تموت ايه بس بعد الشر يا حاج دي رفيده تروح فيها احمد:- ملكش دعوه بروفايده برده مش هتراجع عن قراري هنزل مصر يعني هنزل مصر وخلص خلص الكلام جايبني بلد الكفره والمشركين يا ابن الكلب
صهيب:- كفرت ايه بس يا بابا هم هنا بيتعاملوا بعيد عن الدين فتلاقيهم يعني مرحرحين شويه وهم بس بيتعاملوا بالانسانيه فهمني فواخدين مبدا الحريه يعني هم مش مسلمين يا بابا فاهمني وهم ماشيين بمبدا بعيدا عن الدين يعني احنا ماشيين بمبدا الحريه اهم
احمد:- بعيد عن ايه هم لحقوا يلعبوا في دماغك دين ايه يلا اللي بعيد عنه ده الدين المعامله استغفر الله العظيم اسمع بقى بعد الجمله دي انا لا يمكن اقعد هنا ثانيه واحده
صهيب:- يا حبيبه اسمعي بس انا مش وقبل ان يكمل حديثه قاطعه ترك الباب وصوت انثوي يقول هل يمكنني الدخول فتح صهيب الباب ليجد فتاه جميله تبتسم له قائله
تغريد:- صباح الخير انا مس تغريد مديره التمريض كيف حالك مستر ؟!
صهيب :-مستر صهيب اسمي هو صهيب
تغريد ؛-بضحكه يعني عربي
صهيب اها عربي مصري تشرفت بيك يا مس تغريد
تغريد :-في سرها ابو امك عيل تنك
ثم ابتسمت قائله تشرفت
ثم توجهت ناحيه احمد علي الشاذلي
تغريد بابتسامه:- استاذ احمد ايه اخبارك اتمنى تكون فاكرني نظر احمد لها ثم اعتدل في جلسته قائلا:- تغريد
تغريد :-بضحك هي بعينيها عامل ايه يا استاذي ليك وحشه والله
احمد :-الحمد لله يا بنتي انت ايه اخبارك وبتعملي ايه هنا يا حبيبتي
تغريد :-الحمد لله والله كويسه انا المديره هنا مش واخد بالك من الاي دي ولا ايه
احمد بفرحه:- يا ما شاء الله يا ما شاء الله والله وكبرت يا تغريد كبرتي سنه ومقاما ربنا يحفظك يا بنتي يلا عقبال ما نفرح بعيالك بقى
تغريد وهي تكح:- لا ما هو انا لسه ما اتجوزتش
احمد بصدمه:- ايه ده ليه كده ده انت زي القمر هي الشباب اتعمت ولا ايه تغريد :-بضحكه ما هو عشان اوصل للي انا فيه دلوقتي كان لازم ابقى سنجل احمد:- طب وعندك كم سنه دلوقتي يا بنتي
تغريد:- يعني قربت اقفل ال 30
احمد ؛-طب لسه قدامك حبه حلوين اتجوزي يا بنتي اتجوزي بني ادم عايز ايه غير شويه عيال تسنده في حياته صدقيني الفلوس عمرها ما هتديكي حنيه ولا حب ولا المنصب هيحسسك بالامومه دي فطره يا بنتي ولازم كل انسان ينفذها ما ينفعش تبقي ضد الفطره طب انا هسالك سؤال
تغريد:- اتفضل
احمد:- سعيده في حياتك عارفه لو قلت اه هقول لك كذابه
تغريد:- ايوه سعيده في حياتي والله مش مستنيه راجل ابني عليه اماني وسعادتي ولو على الامومه هتبان طفل لو لازم الامر
صهيب السخريه:- ما تتعبش نفسك يا بابا اصل دول جيل السترونج اندبندنت ومن وهم اصلا مهما يعملوا برده مكانهم المطبخ
تغريد بضحكه ؛-حضرتك بقى يا استاذ صهيب عندك كم سنه
صهيب:- 35 سنه يا مستر ريد هانم قالها بسخريه
تغريد وهي رافعه حاجب واحد:- فتك القطر يعني روح شوف لك تيته تتجوزك صهيب بغيظ:- والله انا راجل يعني ما يعجبنيش حاجه يا معنسه
تغريد :-معنسا دي وصلت لحاجات عمرك ما هتعرف توصل لها يا بتاع بابي ومامي
صهيبه بعصبيه:- ما تخلينيش اتعصب عليك يا بنت انت روحي شوفيل الكوسه اطبخيها ولا خرطيلك شويه بطاطس
تغريد :-مش هرد عليك عشان انت انسان سفيه اللسان وجاهل ومريض عقليا يا عيني
صهيبه بسخريه:- يا عيني ايوه انا رجعى متخلف ما لكيش دعوه
تغريد:- بقول لك ايه ما تخلينيش قال لي اقل ادبي عليك انا محترماك لاجل الراجل الكباره ده
صهيب :'-لا وريني هتعملي ايه يلا عشان انا بخاف
تغريد :-مش هرد عليك عشان انت بني ادم متخلف
كان احمد يشاهد شجارهما ويضحك
احمد:- بس اسكتوا كفايه ضحكتوني يا اولاد فكرتوني باول مره قابلت فيها رفيده كانت نفس دماغ تغريد كده بنفس الرد والعصبيه وانا كنت شبه صهيب كده عصبي ومندفع ثم ضحك قائلا شكلكم هتعملوها وتحبوا بعض وتعيشوا نفس قصه الحب اللي عشتها انا ورفيده
صهيب :-انا اتجوز دي دة سيد ابن اخوك في انوثه عنها
تغريد:- حوش حوش ملك جمال راس البر واخد في نفسك قلم ابن لذينا انت
احمد؛- بس خلاص انا دماغي مصدعه بلاش عراك
تغريد وهي تضع اصبعها امام انف صهيب:- انا هسكت عشان عمه لكن والله لو شفتك بره انت حر
صهيب وهو يدفع يدها :-اوعي بس ايدك واطلعي بره يلا بدل ما انادى الادارة
تغريد:-ادارة؟!انا الاداره هنا ومش طالعه وانا جايه اشوف شغلي اتفضل انت تطلع بره عشان الخصوصيه بتاعه المريض
صهيب :-خصوصيه خصوصيتي انا ابنه
تغريد:- هتطلع بادبك ولا نادي الامن يطلعك بطريقه ثانيه
اخذ صهيب حقيبته وخرج وقام بقفل الباب بشده
احمد وضحك :-معلش يا تغريد يا بنتي هو على طول عصبي كده
تغريد بضحك خفيفه :-لا ولا يهمك بقابل من النوعيات دي كتير
احمد:- عارفه صهيب ده من اطيب وانضف الشخصيات اللي هتقابليها بس هي عصبيته دي اللي مبوظه شكله قدام الناس هو ما كانش كده هو عصبيته دي بدات تظهر بعد لما البنت اللي حبها خانته
تغريد:- باستغراب وهي بتركب الكانيولا خانته
احمد بحزن :-ايوه سابته يوم الفرح وهربت مع اعز اصحابه اليوم ده ابني فضل ساكت لا عيط ولا ازعق ولا اتعصب ولا عمل اي حاجه
تغريد:- هو يا عيني من الصدمه ما بقاش عارف يعمل ايه دماغه عملت ايرور احمد :-بالظبط كده من ساعتها هو بقى ساكت ولو اتكلم زي ما شفت كده يتكلم بعصبيه ونفور مش طايق حد
تغريد :-انا هبقى احاول اساعده يخرج من التروما دي ما تقلقش
احمد:- ما تتجوزي واكسبي في ثواب وهو ظل تغريد ولا ظل حيطه
ضحكت تغريد بشده وهي تقول:- هو ماله يا مستر وماله
احمد:- انت بتضحكي طب على فكره والله بتكلم بجد انا مش هلاقي انضف ولا احسن منك لصهيب
تغريد:- انا اقدر اساعده اه لكن جواز لا انا قافله الطريق ده من زمان
احمد وهو يربت على كتفها :-لكل روايه بطل ولكن مش بيظهر غير في وقته المناسب
تغريد :-الله هو في ايه هو انت وعم جين
احمد :-جين مين
تغريد :-لا لا لا ولا حاجه ما تاخدش في بالك انا كده ظبطت كل حاجه اتمنى لك نوما هنيئا
وخرجت واغلقت الباب خلفها وعندما خرجت وجدت صهيب امامه وعندما راها وجهه عنها ونظر للجهه الاخرى ذهبتها نحو صهيب وعندما اصبحت امامه قالت له
الثاني من هنا