اخر الروايات

رواية الشيطان العاشق كامله بقلم هنا حسين

رواية الشيطان العاشق كامله بقلم هنا حسين




( رواية الشيطان العاشق )
في احدي الشركات الضخمه دلف الي داخل الشركه بخطوات ثابته برأسه المرفوع وذلك الغرور والكبرياء فهذا هو مراد المنصوري صاحب اكبر شركات الادويه في الشرق الاوسط اتجه الي مكتبه الخاص به ...جلس ع الكرسي الخاص به واخذ يتفحص الاوراق الموجوده امامه الي ان دلف صديقه المقرب "كريم"متحدثا بجديه
كريم:مراد في مشاكل فاشغل جم مجموعه من الظباط وطلبو التصريحات بتاعت الادويه وشكلنا كده هنضيع و.....
قاطعه مراد بعصبيه :انته بتقول اي مش شركتي ولاشغلي اللي ع اخر الزمن يضيعو اتفضل شوف مين المسؤال عن التفتيش ده وجيبه هنا بسررعه
كريم بتوتر :حاضر .......اتجه كريم الي خارج المكتب بسرعه لياتي بالمسئول عن هذا التفتيش فالتقط هاتفه واجري بعض اتصالاته
عند مراد حاول تهدئة نفسه والتفكير كيف سيحل هذه المشكله ولكن قاطع تفكيره رنين هاتف المكتب فااجاب بحده :في ايه يامريم انا مش عاوز اشوف حد او تحولي اي مكالمات
مريم:بس يااستاذ مراد مدام لورا عاوزه تقابل حضرتك وبتقول ان..... قاطعها ببعض من الهدوء قائلا :خليها تدخل
..........
في احد اقسام الشرطه دلف احد الظباط الي داخل مكتب الرائد"بسنت "وتحدث بانزعاج
خالد:"وهو صديق بسنت منذ الطفوله "قولتلك 100 مره يابسنت بلاش تدخلي نفسك مع اللي اسمه مراد المنصوري ده انتي مش قده
بسنت باابتسامه جانبيه:وانا قولتلك 1000مره ياخالد اني مبخفش من مراد ولااللي زيه لانه لو ماشي في السليم مكنتش دورت وراه
خالد:بس يابسنت ده مش شغلك
بسنت بااستغراب:اومال ايه يبقي شغلي ياخالد اني اقعد ع المكتب طول النهار واسيب اشكاله يبوظو البلد ويتعبو الناس اكتر ماهي تعبانه ...وقفت وخبطت يدها ع المكتب بشده واكملت:لاياخالد انا عمري مااتربيت ع كده ولاعاوزه اكون كده اذا كنت دخلت كلية الشرطه فاان دخلتها عشان اساعد الناس والبلد انها تبقي كويسه مش عشان ابوظها
خالد:خلاص اهدي يابسنت
بسنت وقطبت حاجبها:انته ايه فكرك بالموضوع وجي تكلمني فيه مخصوص ليه
خالد:اصل اصل...
بسنت مقاطعه :كمل ياخالد من غير اصل
خالد:واحد من شركة مراد اتصل وقال ان مراد عاوز يقابل الظابط المسئول عن التفتيش
بسنت باابتسامه :بس كده من عنيا
خالد:ناويه ع ايه يابسنت
بسنت بتفكير:مش عارفه لسه قول يارب
واتجهت الي خارج القسم الي شركه المنصوري....
.............
في المكتب دلفت لورا الي الداخل وماان رائاها مراد حتي غضب للغايه
مراد بغضب:انا مش قولتلك 100مره متجيش الشركه انتي مبتفهميش
لورا بتوتر:في حاجه مهمه عاوزه اقولهالك يامراد
مراد بسخريه:وانتي من امتي بتقولي حاجه مهمه او مفيده
لورا:انا حامل يامراد
صدم مراد مما سمع واقترب منها بخطوات سريعه ةدفعها نحو الحائط بقوه واسند بيده ع الحائط ليمنعها من المرور نظر الي عيناها المتوسله المملؤه بالدموع ومع ذلك لم يبالي ثم تحدث بصوت يشبه فحيح الافاعي :قولتلك من اول يوم اتجوزنا ف يه بلاش تشوفي وشي التاني ومسمعتيش الكلام وحذرتك اكتر من مره
تحدثت هي من بين دموعها وقالت بصوت مبحوح:بس انا بحبك وعاوزه حاجه تربطني بيك انته ليه مش قادر تفهم
ضرب الحائط بيده بقوه وقال بغضب :انتي اللي مش عاوزه تفهمي انا مش عاوز اطفال منك انتي انا مش بطيقك مش بحبك انتي مبتفهميش اللي ف بطنك هتنزليه النهارده يااما هنزله انا بطريقتي
قاطعه دخول بسنت المفاجئ وورائها مريم التي حاولت منعها
مريم:لو سمحتي مينفعش كده اطلعي بره
نظرت بسنت لها بطرف عيناها ثم اخذت تنظر الي المكتب بتفحص واقتربت من الكرسي وجلست ووضعت قدم فوق الاخري
مراد بغضب :انتي مين وازاي تجيلك الجرئه انك تدخلي مكتبي كده انا هوديكي ف داهيه
بسنت بااستفزاز:تؤ تؤ تؤ براحه ع نفسك يامراد باشا انا جيت عشان انته طلبتني لكن بقا موضوع جتلي الجرئه ازاي والكلام ده كل فاانا اقدر اعمل حاجات انته متتوقعهاش نهائي
مسحت لورا دموعها ومن ثم نظرت لبسنت بنظرات متفحصه ..لاحظت بسنت تلك النظرات فتحدثت قائله :مستغربه ليه يامدام لورا شكلي في حاجه غريبه
لورا بتلعثم:انتي انتي ازاي عرفتي اسمي
مراد بحده :اطلعو بره
لورا:بس يامراد
مراد مقاطعا اياها :قولت بره...خرجت كلا من لورا ومريم وتبقي مراد وبسنت بالمكتب ومازالت بسنت ثابته ع مقعدها
مراد:انتي مين وعاوزه اي
بسنت :للمره التانيه انته اللي عاوز مش انا فاخلصني بعد اذنك عشان عندي شغل كتير
مراد بااستغراب:انا عاوزك انتي....ثم اكمل بسخريه وهعوز من واحده زيك ايه ؟!
بسنت ببرود:شوف انته والله كنت عاوز الظابط المسئول عن التفتيش اتفضل خير
مراد بضحك:هههههه لااوعي تقولي ان انتي تبع الشرطه
بسنت بغضب :لما تتكلم معايا تتكلم بااحترام
مراد باانزعاج:عاوزه كام وتسكتي
بسنت ووقفت وتحدثت بسخريه:كان عندي حق لما قولت انك واحد حقير
مراد بحده:احترمي نفسك يابتاعه انتي انا ممكن ا.......قاطعته بسنت قائله بهدوء مستفز:انا اللي ممكن اوديك ف داهيه بتاريخك القذر اللي عندي ومن اللحظه دي عاوزاك تعد الايام اللي فاضله ف حياتك وياريت تتمتع بيهم عشان للاسف السجن عندنا مش حلو سلام .....واتجهت نحو الباب مسرعه .. .....وقف هو لبعض الوقت مصدوم مما سمع كيف لفتاه مثلها ان تتحداه لم يجرء احد ع خوض تحدي ضده التقط هاتفه وتحدث مع احد الاشخاص وفي نهايه المكالمه
مراد:عاوز خبر موتها اشوفه بكره ف التلفزيون وف الجرايد
الشخص:متقلقش ياباشا .....
......عند بسنت انطلقت بسيارتها نحو بيتها ولكن اوقفت السياره فجاه عندما وجدت ........!!!!! يتبع




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close