رواية كرهت الحياة كاملة بقلم نورا صلاح
رواية كرهت الحياه البارت الاول
كانت مشيه في الجامعه فجأه خبط فيها وهو ماشي بسرعه مش منتبه
لينا بخضه :انت يا بني ادم مش تخلي بالك
ايان وهو بيبص وراه :عايزه اي ...ناقصه قرف علي الصبح
ايان بغضب : بقلك اي انا مش طايق نفسي امشي من وشي عشان انا هتخانق
لينا بغضب وتحدي :لا تعالي اتخانق معايا انا
شاب جي من بعيد:في اي يا ايان اهدي شويه معلش يا انسه احنا اسفين
ايان :لا مش اسفين يلا مش ناقصه الشغل الي بتعمليه ده
الشاب بغضب :اي الي بتقوله ده يا ايان مينفعش كده اعتزرلها
لينا اتكلمت بحرقه وحزن :لا مش هتفرق اعتزار ولا غيره عن اذنك .....وانخفضت الي الارض لجمع اشيائها التي سقطت منها حين اصتضمت به وهي تمر بجنبه لتجمع الاوراق تساقتط بعض الدموع من عنيها ورأها هو سمعته ينطق بتلك الكلمات التي شقت قلبها نصفين وجعلتها تكتفي من الاهنات
ايان بتريقه وتنمر : شغل المسكنه والشغل الشحتين ده بتعمل كده عشان تتمسكن ....
لينا اول مسمعت الكلام القاسي ده طفح بيها الكيل وفجأة نزل قلم منها علي وش ايان
ايان بصلها بأستغراب وصدمه ...كن في بعض من زميلات لينا وقفين قريب اول مشافو الي حصل جريو عليها
احد الفتيات :اي الي انتي عملتي ده انتي متعرفيش ده مين ؟!
بنت اخرا :ده والده هو الي عمل الجامعه دي انتي مش عارفه ممكن يعمل فيكي اي ؟
لينا بصتلهم بحرقه مخفيه :هيعمل اي يعني!
وفجأة سمعو صوت جي من ورا لينا كانو ثلاث بنات شكلهم مدلعين اوي وحده اتكلمت بتناكه
البنت بتكبر :انتي يابت انتي اي الي عملتي ده ......
لينا بتريقه :بت ...يادي المصايب الي بتتحدف علينا من الصبح ...نعم يختي عايزه اي انتي كمان
البنت بتناحه :انتي ازاي تتكلمي مع الاستاز ايان كده اعتزريلو حالا
لينا بغضب :نعم يا روح امك انتي كمان اعتزر لمين اوعي كده عشان مش فضيالك
البنت بتناكه : اده انتي ازاي بتتكلمي معايا كده انتي متعرفيش انتي بتكلمي مين متعرفيش انا بنت مين ..
لينا اديقت من طريقة كلمها :لا معرفش ومش عيزه اعرف ويلا ابعدي عني عشان مخليش البويه الحمره والزرقه الي فوشك دي تبقي موجودة طبيعي بس هتبقي منفوخه اكتر ...
البنت بغيظ :انتي يا بتاعه انتي متقدرش وحده في مستواكي تعمل اي حاجه ويلا امشي من قدامي عشان مخليش البنات تشرحلك وشك ده
لينا بغضب :وانا اقول ممشيه كلبتين وراكي لي اوعي من وشي مش فضيالك ...
وزقتها من ادمها ومشيت راحت الكافتيريا ..
البنت :انا هوريكي انا هعمل فيكي اي يلا يا بنات.
كل ده وايان وصحبه وقفين يتفرجو بصمت وشرود
ايان قاطع الصمت :انا عيز اعرف كل حاجه عن البنت دي
صديقه باستغراب: ليه ؟ علي فكره انت الي غلطان هي مش زنبها الي حصلك من شويه عشان تتعصب عليها وتجرحها كده
ايان بحزن :عارف انا مكنتش في وعيي عيز اعرف عنها كل حاجه عشان اخليها تسمحني
صحبه بحنيه :هتسمحك متخفش بكره هيكون عندك كل معلوتها
ايان بحب :تمام يا عمر تسلملي
عمر :طب يلا بقا نروح نتمشي قبل ما المحاضره تبدأ
ايان سمع زميلات لينا بيكلمو عنها راح عندهم وسقلهم عنها
احد الفتيات:دي لينا معانه في سنه تنيه دحيحه الدفعه كانت الأولى السنه الي فاتت
ايان شكرهم وسبهم ومشي في اتجاه الكافتيريا وتكلم مع عمر وهو ماشي : هشوف حاجه كده واجيلك يا عمر وسابه ومشي من غير ميستني رده
عمر في نفسه :شكلو وقع اما اروح اتمشي انا وشوف البت مني فين ...
عند لينا
دخلت الكافتيريا وهي باين عليها الحزن مع انها بتحاول تداريه
اعدت علي احد المقاعد حطت حجتها علي الترابيظه وحطت وشها بين اديها النادل جيه بكبايه ميه .....واردف :تشربي اي يا فندم
لينا بصوت حزين : شكراً مش دلوتي وغادر النادل وهي رجعت حطت وشها بين اديها واعدت تبكي من غير صوت عشان متلفتش الانتباه ..
ايان ترك صديقه وراح الكافتيريا لقها اعده ولاحظ زعلها راح اعد قدمها علي الكرسي والنادل جيه تطلب اي يا فندم
لينا انتبهت لصوت النادل لسه بترفع رسها عشان تقلو انها مش عايزه حاجه دلوقتي ف اتفجأت بوجودو
لينا بصدمه :انت .......
يتبععععع
الثاني من هنا