أخر الاخبار

رواية حبيبي المجهول كاملة بقلم الشيماء محمد

رواية حبيبي المجهول كاملة بقلم الشيماء محمد




حبيبي المجهول
الحلقه الاولي
في وقت العصر وفي وسط اجتماع لكبار رجال الاعمال هو قاعد وسطهم مخنوق الكرافت زي حبل المشنقة علي رقبته
كلامهم معدش مفهوم زي خليه النحل اللي بتزن، مش سامع غير زن وبس، وفجأه الاوضه كلها بتلف بيه وبتضيق عليه، مل من شغله وحياته، مل من كل حاجه حواليه، مل من امبراطوريته اللي بقي ملك علي عرشها، مل من حب الناس المزيف حواليه لمجرد انه غني، محتاج حاجه جديده في حياته محتاج للتغير.... خلاص مش قادر يستحمل اكتر من كده لازم يخرج،،،، لازم يشم هوا بعيد عن المكاتب دي
فجأه قام وقف والكل بصله باستغراب
ادهم: اسف بس تعبان شويه اعذروني بعد اذنكم
سابهم ومشي ومعطاش لاي حد فرصه يتكلم او يعلق وخرج بره ونزل جري علي تحت
وخرج من الباب اللي وري الخلفي ووقف فوق الباسكت ورجع وبعدها قعد على الرصيف وحط راسه بين ايديه
ومن بعيد واحده واقفه ومتابعاه بعنيها
كل يوم بتشوفه هنا واقف في نفس المكان ،،، رايح جاي... رايح جاي،،، ولا بيكلم حد ولا حد بيكلمه... بيقف ويشرب سيجاره ويفكر في حاجه شغلاه ويدخل تاني... هيا متبعاه الغموض حواليه
والنهارده شكله تعبان ياتري ماله؟؟؟
شافته وراحت ناحيته
البنت: اتفضل.... انت كويس؟
رفع راسه وبصلها مشفش ملامحها لان الشمس كانت وراها كل اللي شافه نور وللحظه تخيل انها ملاك ومتهياله بس اتاكد لما اتكلمت تاني انها بنت عا ديه
البنت: اتفضل دي مجرد ميه شوفتك من بعيد وانت بترجع وقعدت في الارض فقلت اتطمن عليك مش بتطفل ولا حاجه
ادهم: انتي مين؟
البنت: انا ليلي وشغاله في المحل بتاع الرياضه اللي هناك ده وانت؟؟
ادهم : انا ولا حد ___ متشكر علي الميه
ليلي : لا عادي المهم انت بخير صح يا ولا حد؟
ادهم ابتسم
ليلي : شفتك خارج من عماره المجانين دي الشغل مع الاشكال دي مش مريح بالمره
ادهم : الاشكال دي؟؟؟؟ تقصدي ايه؟؟؟ وايه عماره المجانين دي؟؟؟ دي فيها اكبر رجال اعمال في مصر كلها
ليلي : عارفه هما دول اللي اقصدهم العينه دي من الناس تحس انهم بيعتبروا نفسهم فوق البشر،، هما من عجينه والباقي من عجينه،،، مزيفين ومليانين نفاق وكل واحد لابس قناع وعايش الدور قوي ولا انت ايه؟ ما انت شكلك اهوه شغال معاهم ولا ايه اوعي تكون منهم؟؟؟؟
للحظه هو مش مستوعب كلامها بس هو فعلا حاسس انه وسط ناس مليانه نفاق واقنعه وهو زهقان منهم ومخنوق من كدبهم ونفاقهم
فاق علي صوتها
ليلي : شكلك من
ومخنوق من كدبهم ونفاقهم
فاق علي صوتها
ليلي : شكلك منهم بعد اذنك
هو: لا لا مش منهم بس اصل انا تعبان شويه وعلشان كده مش بستوعب بسرعه النهارده اعذريني.،،، فعلا عندك حق في كل كلمه كلهم اغلبهم بينافق ولابس قناع بس مش الكل
ليلي : علي فكره انت مقولتش اسمك ايه؟
ادهم : انا..... انا
ليلي: انا انا؟؟؟ انت ناسي اسمك؟
ادهم: لا انا ادهم
ليلي : اهلين وبتشتغل ايه في عماره المجانين دي
ادهم: بشتغل ايه؟؟؟؟
ليلي: هو للدرجه دي انت تعبان؟؟؟
ادهم: بشتغل بشتغل... سواق عند مدير الشركه
ليي: كل التردد ده علشان سواق فيها ايه يعني المهم ارجع انا شغلي وانت اهو بقيت كويس
ادهم: انتي ايه اللي جابك؟
ليلي ي: لو انت شفت واحد تعبان وبيرجع وقعد في الارض مش هتشوفه ماله؟؟
ادهم : عايزه الصراحه.. لأ ولا هعبره وهقرف اقرب منه اصلا
ليلي : طيب إحمد ربنا ان انا مش زيك، انا لما بشوف حد تعبان بحاول اساعده ولو بكوبايه ميه
هنا خرج حد شكله كبير في السن
الراجل: حضرتك هنا والباشا بيدور عليك
ادهم : لحظه وجاي اتفضل حضرتك وانا جاي وراك
جه يتكلم اكتر بس ادهم شاورله ما يتكلمش
سابه ودخل
ليلي : ادخل بقي او استاذن وروح ارتاح
ادهم : اوك هدخل لعالم المجانين. استني
ليلي : خير
ادهم : هشوفك تاني؟ ؟
ليلي ابتسمت: انا بشتغل في المحل ده وبشوفك كل يوم بتخرج تشرب سيجاره وتدخل
ادهم : اهممم بتشوفيني!!!! يعني وقت ما احب اشوفك اطلع هنا
ليلي : انا مقلتش كده
ادهم : ده معناه كده
ليلي : ادخل للمدير بتاعك لاحسن تترفد وتيجي تعيط بعدين
ادهم: ماشي هدخل سلام فرصه سعيده يا ليلي
مشيت ليلي وهيا مبسوطه انها شافته من قريب
كانت اتراهنت مع اصحابها انه وسيم جدا بس اصحابها قالولها انه عادي بس دلوقتي اتاكدت انه قمه في الوسامه والجاذبيه
رجعت شغلها وصاحباتها
ماجده: ارتحتي اديكي كلمتيه اهوه شكله مختلف من قريب؟؟
ليلي : مختلف؟؟؟ ده امور جدا جدا
سمر: وهو من العالم المنشي ده؟؟؟
ليلي: لا ده سواق عند صاحب الشركه
ماجده: ده سواق؟؟؟ شكله ما يديش سواق خالص
ليلي: سواق عند مدير الشركه عايزاه يلبس ايه يعني؟ لازم يكون استايل طبعا،، كنت هزعل قوي لو طلع من الناس الغنيه دي اللي بيبصوا للناس من فوق
المدير ؛: ممكن تبطلوا رغي وتشوفو شغلكم هو انا بديكم راتب علشان ترغو كده مع بعض؟؟؟
ليلي براحه: وهو ده راتب اصلا
المدير: افن


الثاني من هنا



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close